luni, 7 noiembrie 2011

Actualizare soft J pentru generarea PDF-ului declaratiei 112

In data de 4 noiembrie 2011 ANAF a actualizat versiunea softului J care se poate descarca de aici >>>

ANAF: Modificarea Codului fiscal

ANAF a publicat pe pagina de web www.anaf.ro sinteza principalelor modificari aduse la Codul fiscal. Data sintezei este 11 octombrie 2011.

Sinteza este structurata pe urmatoarele categorii:

- impozit pe profit
- impozit pe venit
- impozit pe veniturile nerezidentilor
- contributii sociale obligatorii


Sursa: ANAF

Trecerea la perioada fiscala si la plata trimestriala a impozitelor si contributiilor la salarii se va notifica de catre ANAF

Potrivit unei circulare ANAF, trecerea la perioada fiscala si la plata trimestriala a impozitelor si contributiilor aferente salarilor va fi notificata contribuabililor de catre fisc, cu exceptia celor care au optat pentru declararea si plata lunara.


Potrivit OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, urmatorii contribuabilii au obligatia depunerii trimestriale a Declaratiei 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate:

- asociatile, fundatile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, exceptand institutiile publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- microintreprinderile care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au angajati. 

Datele privind numarul de salariati si veniturile totale se vor prelua de catre ANAF din situatiile financiare depuse pentru 31.12.2010. In cazul contribuabililor care nu au depus situatiile financiare la 31.12.2010 perioada fiscala va fi luna.

Mai multe detalii aici >>> 

Sursa: ANAF

vineri, 4 noiembrie 2011

Declaratile 010 si 070: Ordin MFP nr. 2706 / 2011 privind modificarea Ordinului MFP nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor

In Monitorul oficial nr. 761 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2706 / 2011 privind modificarea Ordinului MFP nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor.

Acest ordin modifica modelul si instructiunile de completare a urmatoarelor formulare:

- Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, avand numarul: 010, cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1;
- Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, avand numarul 070, cod M.F.P. 14.13.01.10.11/5.

Potrivit acestui ordin categoriile de obligatii care se mentioneaza in vectorul fiscal sunt:

a) taxa pe valoarea adaugata;
b) impozitul pe profit;
c) impozitul pe veniturile microintreprinderilor;
d) accizele;
e) impozitul la titeiul din productia interna;
f) impozitul pe venitul din salarii şi pe venituri asimilate salariilor;
g) contributia pentru asigurari sociale de sanatate;
h) contributia de asigurari pentru somaj;
i) contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
j) contributia de asigurari sociale;
k) contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
l) contributia pentru concedii si indemnizatii;
m) redeventele miniere;
n) redeventele petroliere;
o) contributia pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii.

Modelul acestor formulare si instructiunile de completare aferente se pot consulta aici >>>

Revisal: Agentii economici se pot inscrie in Revisal pana la 15 decembrie 2011

Potrivit unui comunicat de presa, Guvernul anunta ca agentii economici vor putea inscrie si actualiza datele in Registrul General de Evidenta a Salariatilor pana la data de 15 decembrie 2011.

Actul normativ care va fi aprobat de catre Guvern va clarifica si aspecte legate de drepturile salariale care se completeaza in registrul de evidenta a salariatilor, respectiv, salariul de baza lunar brut si sporuri, care se vor completa asa cum sunt prevazute in contractul individual de munca.

Potrivit aceluiasi comunicat Guvernul mentioneaza ca  "pana la sfarsitul lunii octombrie, au transmis date pentru inscrierea in REVISAL 71% dintre angajatori. Dintre acestia, 77% au transmis informatiile on-line, iar 23% au depus formularele la ghisee."

Sursa: Guvernul Romaniei >>>

Repausul saptamanal

Potrivit art. 137 din Codului Muncii repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.

Daca repausul in zilele de sambata si duminica ar prejudicia interesul public sau desfasurarea normala a activitatii, repausul saptamanal poate fi acordat si in alte zile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern. In acest fel trebuie mentionat in contractul colectiv de munca aplicabil sau in regulamentul intern ca, in cazul in care se lucreaza sambata atunci zilele libere sunt de exemplu duminica si luni.

In situatia in care se lucreaza sambata si/sau duminica salariatii vor beneficia de un spor la salariu stabilit prin contractul colectiv de munca sau, dupa caz, prin contractul individual de munca. Astfel ca in CCM sau CIM trebuie mentionat cat este acest spor, de exemplu 10% din salariul de baza. Codul muncii nu impune o valoare a acestui spor, ci acesta depinde de negocierea dintre angajator si salariati.

In situatii de exceptie, zilele de repaus saptamanal sunt acordate cumulat, dupa o perioada de activitate continua ce nu poate depasi 14 zile calendaristice, cu autorizarea inspectoratului teritorial de munca si cu acordul sindicatului sau, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor. Salariatii al caror repaus saptamanal se acorda astfel au dreptul la dublul compensatiilor cuvenite potrivit art. 123 alin. (2) din Codul Muncii, adica la un spor de minim 150% din salariul de baza.

In cazul unor lucrari urgente, a caror executare imediata este necesara pentru organizarea unor masuri de salvare a persoanelor sau bunurilor angajatorului, pentru evitarea unor accidente iminente sau pentru inlaturarea efectelor pe care aceste accidente le-au produs asupra materialelor, instalatiilor sau cladirilor unitatii, repausul saptamanal poate fi suspendat pentru personalul necesar in vederea executarii acestor lucrari. Acesti salariati au dreptul la dublul compensatiilor cuvenite potrivit art. 123 alin. (2) din Codul Muncii, adica la un spor de minim 150% din salariul de baza.

joi, 3 noiembrie 2011

AFM: Codul pentru luna noiembrie 2011 pentru aplicatia de intocmire a declaratiior privind obligatiile de plata catre Fondul pentru mediu

Administratia Fondului pentru Mediu a publicat codul pentru luna noiembrie 2011 pentru aplicatia de intocmire a declaratiior privind obligatiile de plata catre Fondul pentru mediu. Acesta se poate consulta aici >>>

Forumul National al Practicilor Mici si Mijlocii

In data de 22 octombrie 2011 a avut loc editia a II-a a "Forumului National al Practicilor Mici si Mijlocii" organizat de catre CECCAR, avand tema: "Piata serviciilor contabile din Romania: prezent si perspective"

Mai multe detalii pe www.ceccar.ro >>>

Sursa: CECCAR

miercuri, 2 noiembrie 2011

Ordin nr. 2696/2011 - privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal

In Monitorul oficial 756 / 2011 a fost publicat Ordin MFP  nr. 2696/2011 - privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal.

Prin acest ordin se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:

- 500 "Fisa de inscriere in cazierul fiscal", cod MFP: 14.13.43.15/1;
- 501 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal", cod MFP: 14.13.43.15/2;
- 502 "Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal", cod MFP: 14.13.25.15/1;
- 503 "Cerere de rectificare a datelor inscrise in cazierul fiscal", cod MFP: 14.13.25.15/2;
- 504 "Certificat de cazier fiscal" si anexa la certificatul de cazier fiscal, cod MFP: 14.13.21.15;
- 505 "Fisa de inscriere in cazierul fiscal a atragerii raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent", cod MFP: 14.13.43.15/3;
- 506 "Fisa de inscriere in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala", cod MFP: 14.13.43.15/4;
- 507 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent", cod MFP: 14.13.43.15/5;
- 508 "Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala", cod MFP: 14.13.43.15/6

Aceste formulare se pot consulta aici >>>

Tot acest ordin descrie si procedura de inscriere si actualizare a detelor din cazierul fiscal.

Potrivit OG nr. 75 / 2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, in cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.

Tot in cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

- atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca;
- inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii. Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia.

marți, 1 noiembrie 2011

Ordin nr. 3347/2011 - pentru aprobarea unor proceduri de aplicare a art. 78^1 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare

In Monitorul oficial nr. 754 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3347/2011 - pentru aprobarea unor proceduri de aplicare a art. 78^1 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Acest ordin aproba urmatoarele proceduri:

- procedura privind declararea contribuabililor inactivi potrivit art. 78^1 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala
- procedura de reactivare a contribuabililor declarati inactivi potrivit art. 78^1 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala
- procedura de indreptare a erorilor materiale in cazul contribuabililor declarati inactivi care se aplica, din oficiu, de catre organul fiscal competent sau la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv
- procedura de scoatere din evidenta contribuabililor declarati inactivi a contribuabililor radiati

Totodata acest ordin aproba modelul si continutul urmtoarelor formulare:

a) decizie de declarare in inactivitate, cod M.F.P. 14.13.26.90;
b) decizie de reactivare, cod M.F.P. 14.13.26.91;
c) decizie de anulare a deciziei de declarare in inactivitate, cod M.F.P. 14.13.26.92;
d) decizie de respingere a cererii de reactivare/indreptare a erorii materiale, cod M.F.P. 14.13.26.93;
e) notificare privind indeplinirea conditiilor pentru declararea ca inactiv potrivit prevederilor art. 781 alin. (1) lit. a) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cod M.F.P. 14.13.07.99/1;
f) notificare privind neconcordante intre documentele furnizate si evidenta fiscala, cod M.F.P. 14.13.07.99/2.

Potrivit Codului de procedura fiscala contribuabilii persoane juridice sau orice entitati fara personalitate juridica se declara inactivi daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat ca nu functionează la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.

Potrivit Ordinului 3347/2011 prin neindeplinirea niciunei obligatii declarative se intelege nedepunerea niciunui formular din urmatoarele pe parcursul unui semestru calendaristic:

- 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";
- 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";
- 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
- 300 "Decont de TVA";
- 301 "Decont special de TVA";
- 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri";
- 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul naţional".

Pentru a afla mai multe informatii despre aceste declaratii click aici >>>