luni, 30 aprilie 2012

Modificare importanta a criteriile pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor comerciale

In Monitorul oficial nr. 264 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 518/2012 pentru modificarea unor ordine ale ministrului finantelor publice.

Acest ordin aduce modificari la ordinele:

- ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.222/2006
- ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.389/2011
- ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.795/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA

Modificarea adusa ordinului MFP. nr. 2795 / 2011 priveste faptul ca incepand cu data de 23.04.2012 se modifica criteriile pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor comerciale care sunt infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale.

Incepand cu aceasta data conditia referitoare la faptul ca nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, se aplica la oricare dintre asociati si nu numai celor care detin minimum 15% din capitalul social al societatii comerciale, cum era pana acum.

vineri, 27 aprilie 2012

Ziua de 30 aprilie 2012 zi libera pt. sectorul public

Potrivit HG nr. 370 / 2012 pentru salariatii din sectorul public, ziua de 30 aprilie 2012 se stabileste ca zi libera. Aceasta zi libera se va recupera in ziua de 5 mai 2012.

Prestarea muncii in ziua 5 mai 2012 nu confera acordarea de timp liber corespunzator.

Aceste prevederi nu se aplica la locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii.

Aceste dispozitii nu se aplica magistratilor si celorlalte categorii de personal din cadrul instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea implicate in solutionarea proceselor cu termen in data de 30 aprilie 2012 si nici participantilor in aceste procese.
  
Dispozitiile HG nr. 370 / 2012 pot fi aplicate si angajatilor din sectorul privat, in masura in care partenerii sociali stabilesc astfel.

marți, 24 aprilie 2012

Ordinul MFP nr. 479/2012 - pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare lunare in anul 2012

In Monitorul oficial nr. 254 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 479/2012 - pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare lunare in anul 2012.


Textul integral al acestui ordin se poate consulta aici >>>

joi, 12 aprilie 2012

Ordin MFP nr. 418/2012 - pentru aprobarea conditiilor privind distrugerea in antrepozitul fiscal a produselor accizabile care nu au fost eliberate pentru consum

In Monitorul oficial nr. 234 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 418/2012 - pentru aprobarea conditiilor privind distrugerea in antrepozitul fiscal a produselor accizabile care nu au fost eliberate pentru consum.

Arhivarea si pastrarea registrelor si a documentelor financiar-contabile

Potrivit Ordinului MEF nr. 3512 / 2008 persoanele prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate.

Unde se pastreaza documentele?

Pastrarea registrelor si a documentelor justificative si contabile se face la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dupa caz.

Registrele si documentele justificative si contabile se pot arhiva, in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, de catre alte persoane juridice romane care dispun de conditii corespunzatoare. Si in acest caz, raspunderea privind arhivarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii beneficiare.

Unitatea care a incredintat documentele spre arhivare, respectiv unitatea beneficiara, va instiinta organul fiscal teritorial de care apartine despre aceasta situatie.

Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, persoanele juridice sunt obligate, la cerere, sa prezinte la domiciliul fiscal documentele solicitate.

Organele de control ale Ministerului Economiei si Finantelor pot interzice arhivarea registrelor, a documentelor justificative si contabile si in alte locatii decat la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, daca considera ca acestea nu sunt pastrate corespunzator.

Termenul de pastrare

Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptiile de mai jos.

Facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii taxei pe valoarea adaugata deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevederile Codului fiscal, se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.  Persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii TVA deductibile, care sa permita controlul TVA deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care TVA aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Documentele prevazute in anexa nr. 4 la Ordinul MEF nr. 3512 / 2008 se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.

Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.

Incetarea activitatii

In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, documentele contabile se arhiveaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau se predau la arhivele statului, in conformitate cu prevederile legale in materie, dupa caz.

Arhivarea documentelor

Arhivarea documentelor justificative si contabile se face in conformitate cu prevederile legale si cu urmatoarele reguli generale:
   - documentele se grupeaza in dosare, numerotate, snuruite si parafate;
   - gruparea documentelor in dosare se face cronologic si sistematic, in cadrul fiecarui exercitiu financiar la care se refera acestea. in cazul fuziunii sau al lichidarii societatii, documentele aferente acestei perioade se arhiveaza separat;
   - dosarele continand documente justificative si contabile se pastreaza in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;
   - evidenta documentelor la arhiva se tine cu ajutorul Registrului de evidenta, potrivit legii, in care sunt consemnate dosarele si documentele intrate in arhiva, precum si miscarea acestora in decursul timpului.

Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. in aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.

marți, 10 aprilie 2012

1 iulie 2012: Modificare acciza specifica tigarete

In Monitorul oficial nr. 233 / 2012 a fost publicata HG nr. 256/2012 - pentru aprobarea accizei specifice, exprimata in echivalent euro pe 1.000 de tigarete.

Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2012, nivelul accizei specifice, exprimata in echivalent euro/1.000 de tigarete, prevazut in coloana 4 din anexa nr. 6 la titlul VII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, este de 53,18 euro/1.000 de tigarete.

Comunicat de presa ANAF referitor la situatiile financiare si raportarile anuale

Comunicatul de presa al ANAF referitor la situatiile financiare si raportarile anuale se poate citi aici >>>

Ordinul ANAF nr. 479/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor in insolventa agreati de ANAF

In Monitorul oficial nr. 227 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 479/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor in insolventa agreati de ANAF.

Ordinul ANAF nr. 649/2012 - privind modificarea anexei nr. 3 la Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 9.988/2006 pentru aprobarea normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei sumare si a documentului administrativ unic

In Monitorul oficial nr. 224 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 649/2012 - privind modificarea anexei nr. 3 la Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 9.988/2006 pentru aprobarea normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei sumare si a documentului administrativ unic.

luni, 9 aprilie 2012

CCF: Hotararea nr. 9 / 2012 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali, Comisia de auditori statutari si Comisia de apel

In Monitorul oficial nr. 223 / 2012  a fost publicata Hotararea nr. 9 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali, Comisia de auditori statutari si Comisia de apel.

Aceasta hotarare se poate consulta aici >>>