tag:blogger.com,1999:blog-34563201504187290502024-03-12T06:50:55.554+02:00Legislatie.bbconsulting.roCurier legislativ contabil si fiscalButariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.comBlogger2934125tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-84919134303540797792024-03-11T10:41:00.002+02:002024-03-11T10:55:02.577+02:00Norme noi privind depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă<p>În Monitorul oficial nr. 122/2024 a fost publicat Ordinul nr. 209/2024 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.</p><p>Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanţă a declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii utilizează serviciul «eTAX - comunicare AFM online», denumit eTAX, existent pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro. <br /><br />Actele administrativ-fiscale şi alte acte emise în formă electronică de către Administraţia Fondului pentru Mediu în executarea legii se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă prin intermediul serviciului «eTAX - comunicare AFM online». În cazul utilizării eTAX nu se mai utilizează şi altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal sau a actului emis de Administraţia Fondului pentru Mediu în executarea legii.<br /><br />Prin intermediul eTAX contribuabilii pot transmite Administraţiei Fondului pentru Mediu declaraţii, cereri sau alte documente.<br /><br />Actele administrativ-fiscale şi alte acte emise de Administraţia Fondului pentru Mediu în executarea legii ce pot fi comunicate prin intermediul serviciului "eTAX - comunicare AFM online:</p><p><br />1. Decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii la Fondul pentru mediu<br />2. Titlu executoriu<br />3. Somaţie<br />4. Decizie de încetare a măsurilor de executare silită<br />5. Certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu<br />6. Fişe de declaraţii şi încasări<br />7. Răspunsul AFM la cererea de înregistrare în Registrul AFM-APR<br />8. Notificări<br />9. Informări<br />10. Anunţuri<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-24019553545322900932024-02-27T13:48:00.002+02:002024-02-27T13:48:49.072+02:00Declaraţia informativă 208 privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal<p>În Monitorul oficial nr. 135/2024 a fost publicat Ordinul nr. 253/2024 pentru modificarea modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului 208 "Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit.<br /><br />Declaraţia se completează şi se depune de către notarii publici care au obligaţia calculării, încasării şi plăţii impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.<br /><br />Declaraţia cuprinde informaţii privind tranzacţiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate şi ale dezmembrămintelor acestuia asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, supuse impozitului pe venit, potrivit legii.<br /><br />Declaraţia se completează şi se depune şi în cazul transmiterii dreptului de proprietate şi a dezmembrămintelor acestuia cu titlul de moştenire, indiferent de momentul dezbaterii succesiunii, în cazul persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat, care sunt scutite de la plata impozitului pe venit, potrivit prevederilor art. 60 pct. 1 lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal).<br /><br />Declaraţia se completează şi se depune lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.<br /><br />Declaraţia poate fi corectată prin depunerea unei declaraţii rectificative, conform art. 105 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, situaţie în care se va înscrie "X" în căsuţa prevăzută în acest scop.<br /><br />Declaraţia se depune la organul fiscal central în a cărui evidenţă fiscală biroul notarial este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii.<br /><br />În declaraţie se cuprind toate actele instrumentate în perioada de raportare de biroul notarial, inclusiv cele instrumentate la sediile secundare ale biroului notarial.<br /><br />Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.<br /><br />Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor în mod gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.<br /><br />În cazul în care, după autentificarea actului sau întocmirea încheierii de finalizare în procedura succesorală de către notarul public, se constată erori sau omisiuni în calcularea şi încasarea impozitului, acestea se vor soluţiona conform procedurii de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, prevăzută în anexa nr. 9 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, cu modificările şi completările ulterioare.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-26695673769086432582024-02-18T16:24:00.008+02:002024-02-18T16:26:47.592+02:00Formularul pentru anul 2024 al declaratiei 100 - Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat<p>În Monitorul oficial nr. 100/2024 a fost publicat Ordinul nr. 172/2024 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.<br /><br />Acest ordin introduce in declaratia 100 o serie de impozite si taxe, inclusiv impozitul pe veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, reţinut la sursă de către persoanele juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă.<br /><br /><br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-81530549113470763492024-02-18T16:15:00.011+02:002024-02-18T16:22:38.802+02:00Formularul pentru anul 2024 al declaratiei 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit"<p>În Monitorul oficial nr. 100/2024 a fost publicat Ordinul nr. 154/2024 privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit" şi 207 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi".<br /><br />Noul formular 205, introdus de acest ordin, se utilizează pentru declararea, pe fiecare beneficiar de venit, a impozitului aferent veniturilor cu regim de reţinere la sursă, precum şi a câştigurilor/pierderilor din transferul aurului de investiţii, realizate începând cu 1 ianuarie 2023.<br /><br />Declaraţia se completează şi se depune de către plătitorii de venituri/intermediarii definiţi potrivit legislaţiei în materie, societăţile de administrare a investiţiilor, societăţile de investiţii autoadministrate, administratorii de fonduri de investiţii alternative, rezidenţi fiscali români sau nerezidenţi care au în România un sediu permanent, care are calitatea de intermediar, şi care au obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului pe veniturile cu regim de reţinere la sursă a impozitului, potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru următoarele tipuri de venituri:<br /><br />a) venituri din dividende;<br />b) venituri din dobânzi;<br />c) venituri sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv;<br />d) venituri sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mică de 365 de zile;<br />e) venituri din lichidarea unei persoane juridice;<br />f) venituri din premii;<br />g) venituri din jocuri de noroc;<br />h) venituri provenite din încasarea bacşişului de către salariaţi;<br />i) venituri din alte surse, altele decât veniturile provenite din încasarea bacşişului de către salariaţi şi cele prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal;<br />j) venituri din activităţi independente prevăzute la art. 682 din Codul fiscal şi venituri din alte surse prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal.<br /><br />În cazul persoanelor fizice nerezidente care obţin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenţi români, entităţile prevăzute la art. 961 alin. (1) din Codul fiscal au obligaţia să depună declaraţia atât pentru contribuabilul persoană fizică nerezidentă care nu face dovada rezidenţei într-un stat cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, cât şi pentru contribuabilul persoană fizică nerezidentă care face dovada rezidenţei într-un stat cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, potrivit dispoziţiilor art. 230 alin. (5) din Codul fiscal.<br /><br />Declaraţia se depune şi pentru câştigurile/pierderile din transferul aurului de investiţii, potrivit dispoziţiilor art. 961 alin. (2) din Codul fiscal.<br /><br />În cazul în care, în cursul anului, la nivelul aceluiaşi plătitor, au fost efectuate plăţi privind mai multe tipuri de venituri, se completează un singur formular.<br /><br />Pentru fiecare tip de venit plătit se generează, în acelaşi formular, câte un tabel, înscriindu-se datele corespunzătoare pe beneficiari de venit aferente anului de raportare.<br /><br />Declaraţia se completează şi se depune anual:<br /><br />a) până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat;<br />b) ori de câte ori plătitorul de venit constată erori în declaraţia depusă anterior, acesta completează şi depune o declaraţie rectificativă, în condiţiile art. 105 şi 170 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, situaţie în care se va înscrie "X" în căsuţa prevăzută în acest scop.<br /><br />Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe tipuri de venit şi va cuprinde numai poziţiile corectate, declarate eronat în declaraţia iniţială, sau poziţiile care, în mod eronat, nu au fost cuprinse în declaraţia iniţială.<br /><br />În cazul în care declaraţia se corectează prin eliminarea unei poziţii declarate eronat în declaraţia iniţială, se va proceda astfel:<br /><br />a) în tabelul de la cap. IV "Date informative privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit, altele decât cele de la cap. V", generat pe tipuri de venit, se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaraţia iniţială, iar la col. 7-10 se va înscrie cifra "0" (zero);<br />b) în tabelul de la cap. V "Date informative privind impozitul pe veniturile din dividende" se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaraţia iniţială, iar la col. 3-6 se va înscrie cifra "0" (zero).<br /><br />Declaraţia se depune la organul fiscal central la care plătitorii de venituri sunt înregistraţi în evidenţa fiscală.<br /><br />Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.<br /><br />Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-55091135490669211692024-02-15T15:51:00.002+02:002024-02-15T15:52:13.437+02:00Comunicarea avizului de angajare sau detaşare se va putea realiza şi în format electronic<p>În Monitorul oficial nr. 69/2024 a fost publicata Ordonanţa nr. 6/2024 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România.<br /><br />Potrivit acestei ordonante, comunicarea avizului de angajare sau detaşare se poate realiza, la cerere, şi în format electronic, dacă solicitantul a indicat datele corespunzătoare în acest scop. Avizul de angajare sau detaşare va fi semnat cu semnătura electronică calificată a formaţiunii teritoriale a Inspectoratului General pentru Imigrări emitente.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-30301664557397508722024-02-12T15:56:00.008+02:002024-02-12T15:57:23.858+02:00Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/91/2008<p>În Monitorul oficial nr. 35/2024 a fost publicata Hotărârea nr. 23/2023 pentru modificarea Regulamentului privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/91/2008.<br /><br />Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/91/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 26 iunie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din hotărârea nr. 23/2023.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-52189973077933747162024-02-08T16:13:00.002+02:002024-02-08T16:13:41.294+02:00Formularul 2024 al "Declaraţiei 212 unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice"<p>În Monitorul oficial nr. 14/2024 a fost publicat Ordinul nr. 6/2024 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 "Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice".</p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-57031821273477813232024-02-07T17:13:00.001+02:002024-02-07T17:13:59.263+02:00Principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor<p>În Monitorul oficial nr. 11/2024 a fost publicat Ordinul nr. 5394/2023 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor</p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-7274834683853252852024-02-07T10:14:00.001+02:002024-02-07T10:14:09.382+02:00Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni<p> În Monitorul oficial nr. 8/2024 a fost publicata Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaţionale şi a grupurilor naţionale de mari dimensiuni.<br /><br />Aceasta lege se aplică entităţilor constitutive care au sediul în România şi care sunt membre ale unui grup de întreprinderi multinaţionale sau ale unui grup naţional de mari dimensiuni, grup care are un venit anual de cel puţin echivalentul în lei al sumei de 750.000.000 euro, inclusiv veniturile entităţilor excluse, înregistrat în situaţiile financiare consolidate ale societăţii-mamă finale, din cel puţin 2 dintre cele 4 exerciţii financiare imediat anterioare exerciţiului financiar de referinţă.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-81646856738906691612024-02-05T13:32:00.004+02:002024-02-05T13:32:45.117+02:00Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA<p>În Monitorul oficial nr. 1190/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2080/2023 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA.<br /><br />Registrul este organizat în format electronic, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din Ordinul nr. 2080/2023, şi este gestionat cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor. Registrul se organizează pe baza informaţiilor din actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la art. 291 alin. (2) lit. m) pct. 3 din Codul fiscal, autentificate începând cu data de 1 ianuarie 2024, şi a informaţiilor din "Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023", organizat potrivit Procedurii privind organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.053/2022.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-2687675171826345382024-02-05T13:28:00.000+02:002024-02-05T13:28:08.175+02:00Legea nr. 422/2023 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024<p>În Monitorul oficial nr. 1188/2023 a fost publicata Legea nr. 422/2023 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024.<br /><br />Potrivit acestei legi, câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024 este de 7.567 lei.<br /><br />Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte, în condiţiile legii, în cazul:<br /><br />a) asiguratului sau pensionarului, la 7.567 lei;<br />b) unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 3.784 lei.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-35053609863522878342024-02-02T10:37:00.004+02:002024-02-02T10:37:58.487+02:00Modificare şi completare proceduri referitoare la cazierul fiscal<p>În Monitorul oficial nr. 1180/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2048/2023 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal, solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul şi conţinutul formularisticii necesare, precum şi nivelul de acces corespunzător la informaţiile din cazierul fiscal.</p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-69281343760046390862024-02-02T10:22:00.001+02:002024-02-02T10:22:33.710+02:00Zilele lucrătoare pentru care se acordă zile libere, zile care precedă şi/sau care succedă zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează, pentru anul 2024<p>În Monitorul oficial nr. 1172/2023 a fost publicata Hotărârea nr. 1307/2023 privind stabilirea zilelor lucrătoare pentru care se acordă zile libere, zile care precedă şi/sau care succedă zilelor de sărbătoare legală în care nu se lucrează, pentru anul 2024.<br /><br />Pentru personalul din sistemul bugetar, zilele de 2 mai, 16 august şi 27 decembrie 2024 se stabilesc drept zile libere.<br /><br /><br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-56035881420460147022024-01-30T17:08:00.003+02:002024-01-30T17:08:47.122+02:00Declaraţia 114 privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a lucrătorilor culturali profesionişti pentru care a fost plătită contribuţia<p>În Monitorul oficial nr. 1164/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2.006/1.193/4.680/2023 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a lucrătorilor culturali profesionişti pentru care a fost plătită contribuţia".<br /><br />Potrivit OUG nr. 21/2023 privind Statutul lucrătorului cultural profesionist, plătitorii de venit ai lucrătorilor culturali profesionişti au obligaţia de a depune semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului, o declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a persoanelor pentru care a fost plătită contribuţia. <br /><br />Declaraţia se completează şi se depune de către plătitorii de venit ai lucrătorilor culturali profesionişti, care în perioada de raportare au încheiat contracte cu aceştia potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucrătorului cultural profesionist, aprobată cu modificări prin Legea nr. 346/2023, şi care datorează o contribuţie asiguratorie reprezentând 1% din valoarea fiecărui contract încheiat.<br /><br />Declaraţia se depune semestrial până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului în care au fost încheiate contractele cu lucrătorii culturali profesionişti.<br /><br />Plătitorii de venit care au încheiat contracte cu lucrătorii culturali profesionişti începând cu data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2023 vor declara aceste contracte, precum şi contribuţia asiguratorie datorată în declaraţia aferentă semestrului II 2023.<br /><br />Organul fiscal central competent este organul fiscal în a cărui evidenţă plătitorul de venit este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii, potrivit legii.<br /><br />Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a lucrătorilor culturali profesionişti pentru care a fost plătită contribuţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă care este pus la dispoziţia plătitorilor de venit gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.<br /><br />Declaraţia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform legii.<br /><br />Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul de venit/împuternicitul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.<br /><br />Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a persoanelor pentru care a fost plătită contribuţia poate fi corectată de plătitorii de venit din proprie iniţiativă, ori de câte ori informaţiile din perioada de raportare nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală.<br /><br /><br />În cazul în care plătitorul de venit este înregistrat în scopuri de taxă pe valoarea adăugată conform art. 318 din Codul fiscal, în prima căsuţă se completează prefixul RO.<br /><br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-17185856361020385382024-01-29T17:32:00.007+02:002024-01-29T17:32:45.246+02:00Punctul gastronomic local<p>În Monitorul oficial nr. 1144/2023 a fost publicata Legea nr. 412/2023 pentru înfiinţarea şi funcţionarea punctelor gastronomice locale, in vigoare de la 22 decembrie 2023.<br /><br />Punctul gastronomic local este o unitate de valorificare a producţiei primare locale, situată într-o localitate rurală, unde se prepară şi se servesc produse alimentare, după reţete specifice zonei, direct către consumatorul final, pentru un număr maxim de 15 persoane simultan.<br /><br />Localitatea rurală este reprezentată de sate reşedinţă de comună, sate componente ale comunelor şi sate aparţinând municipiilor sau oraşelor.<br /><br />Planul local este reprezentat de unitatea administrativ-teritorială de care aparţine punctul gastronomic local şi/sau de locul de domiciliu al persoanei care deţine punctul gastronomic local, precum şi de unităţile administrativ-teritoriale limitrofe acestora.<br /><br />Produsele alimentare din oferta punctului gastronomic local se prepară din materii prime disponibile pe plan local, provenite în principal din producţia primară de la nivelul exploataţiei proprii, de la producători, pescari, vânători, culegători şi colectori de produse forestiere nelemnoase.<br /><br />Punctul gastronomic local poate funcţiona în incintele existente în locuinţe particulare, ferme agricole, amenajări piscicole, stâne, stupine, crame, adăposturi pescăreşti, fonduri de vânătoare, crescătorii de vânat, complexuri de vânătoare, centre de colectare a ciupercilor şi fructelor de pădure, centre de colectare a vânatului, ocoale silvice, mănăstiri, precum şi în alte construcţii şi amenajări dintr-o localitate rurală, unde se desfăşoară una sau mai multe activităţi conexe cu producţia primară de produse agricole, pescuitul, vânătoarea, recoltarea sau colectarea produselor forestiere nelemnoase.<br /><br />Punctul gastronomic local poate fi înfiinţat de către persoane fizice şi persoane juridice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind înregistrarea sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a acestui tip de unitate, la direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor de pe raza judeţului unde acesta îşi desfăşoară activitatea. Înregistrarea sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a punctului gastronomic local de către persoanele fizice se realizează în baza atestatului de producător, însoţit de copia carnetului de comercializare, a carnetului de membru vânător vizat pe anul în curs, a permisului de pescuit comercial vizat pe anul în curs sau a autorizaţiei de recoltare a produselor forestiere nelemnoase, eliberată de autorităţile competente, după caz, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare.<br /><br />Înregistrarea sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a punctului gastronomic local de către persoanele juridice se realizează în baza certificatului constatator de înregistrare emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, având coduri CAEN care dovedesc că acestea desfăşoară una sau mai multe activităţi de producţie agricolă, pescuit sau vânat, de colectare a produselor forestiere nelemnoase, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare.<br /><br />Înfiinţarea unui punct gastronomic local de către persoanele fizice ce sunt producători locali se realizează în baza atestatului de producător/carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol.<br /><br />Veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a desfăşurării activităţii ca punct gastronomic local reprezintă venituri din activităţi independente pentru care venitul net anual se determină pe baza normelor de venit, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.<br /><br />Prin derogare de la dispoziţiile art. 69 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul normelor anuale de venit, pe categorii de localităţi, în funcţie de amplasamentul punctului gastronomic local, precum şi coeficienţii de corecţie a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.<br /><br />Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin structurile subordonate, transmite, anual, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, nivelul normelor anuale de venit şi coeficienţii de corecţie a acestora, în cursul trimestrului IV, dar nu mai târziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui în care urmează să se aplice.<br /><br />În vederea valorificării superioare a producţiei primare şi accelerării procesului de dezvoltare rurală, inclusiv a serviciilor din spaţiul rural, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale sprijină dezvoltarea punctelor gastronomice locale prin acţiuni specifice de informare, promovare şi difuzare în mediul online: site-uri media, aplicaţii mobile şi orice alte mijloace de informare în masă.<br /><br />Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin unităţile subordonate la nivel naţional, judeţean sau local, poate să organizeze gratuit cursuri de formare profesională pentru persoanele fizice sau juridice care doresc să înfiinţeze un punct gastronomic local, în limita competenţelor stabilite de legislaţie.<br /><br />Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va propune măsuri pentru acordarea de sprijin în vederea înfiinţării sau susţinerii activităţii punctelor gastronomice locale, în limita prevederilor bugetare.<br /><br />Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională a Zonei Montane, întocmeşte şi gestionează Registrul punctelor gastronomice locale pe baza datelor din lista publică ce se poate consulta/accesa de pe site-ul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.<br /><br />Pentru anul 2024, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin structurile subordonate, transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nivelul normelor anuale de venit şi coeficienţii de corecţie a acestora până la data de 31 decembrie 2023.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-51442839800091309292024-01-29T17:17:00.006+02:002024-01-29T17:17:51.693+02:00Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare modificata de Legea nr. 406/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii incluziunii financiare<p> În Monitorul oficial nr. 1144/2023 a fost publicata Legea nr. 406/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii incluziunii financiare, in intra în vigoare la 16 iunie 2024.<br /><br />Potrivit acestei legi, beneficiarii de plăţi de natură salarială plătite de angajator, pensii, indemnizaţii şi alocaţii de asistenţă socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti au dreptul să primească sumele cuvenite în numerar sau prin mijloace de plată fără numerar.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-37493229289399518162024-01-02T20:27:00.006+02:002024-01-02T20:27:52.652+02:00Ordonanţa de urgenţă nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene <p>În Monitorul oficial nr. 1110/2023 a fost publicata <span style="color: #2b00fe;"><span style="color: black;">Ordonanţa
de urgenţă nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în
domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea
evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte
normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, in vigoare de la 15 decembrie 2023. </span></span></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-74342183221327450342023-12-30T16:59:00.006+02:002023-12-30T16:59:30.018+02:00Stabilirea unor măsuri de restituire a unor contribuţii de asigurări sociale de sănătate<p></p><p>În Monitorul oficial nr. 1124/2023 a fost publicata Legea nr. 391/2023 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2023 privind stabilirea unor măsuri de restituire a unor contribuţii de asigurări sociale de sănătate, in vigoare de la 16 decembrie 2023.<br /></p><p>Persoanele fizice care, în perioada 1 ianuarie-27 decembrie 2022 inclusiv, au obţinut venituri din pensii din străinătate, pentru care termenul de declarare şi plată a obligaţiilor fiscale aferente este data de 25 mai 2023, nu datorează, nu declară şi nu plătesc contribuţia de asigurări sociale de sănătate aferentă acestor venituri.<br /><br />Se anulează contribuţia de asigurări sociale de sănătate prevăzută mai sus, pentru care persoanele fizice au depus Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal 2022, nestinsă până la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.<br /><br />Contribuţia de asigurări sociale de sănătate stinsă potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor.<br /><br />Termenul de prescripţie a dreptului de cerere de restituire pentru sumele prevăzute mai sus începe să curgă de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a ordonanţei de urgenţă nr. 4/2023.<br /><br />Anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se efectuează din oficiu de către organul fiscal competent, prin emiterea şi comunicarea unei decizii de anulare a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-66204906746822657052023-12-28T11:47:00.003+02:002023-12-28T11:47:20.088+02:00Modificare Codul de procedură fiscală: Reguli privind inspecţiei fiscale<p>În Monitorul oficial nr. 1123/2023 a fost publicata Legea nr. 388/2023 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 188/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, in vigoare de la 16 decembrie 2023.<br /><br />La începerea inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală trebuie să prezinte contribuabilului/plătitorului legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului de inspecţie fiscală. Legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu pot fi prezentate şi prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanţă. În cazul organului fiscal central, prezentarea legitimaţiei de inspecţie şi a ordinului de serviciu se realizează conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui ANAF. Începerea inspecţiei fiscale trebuie consemnată în registrul unic de control ori de câte ori există obligaţia ţinerii acestuia.<br /><br />Data începerii inspecţiei fiscale este data menţionată în registrul unic de control, dacă există obligaţia ţinerii acestuia. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ţine sau nu prezintă organului de inspecţie fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal de constatare. Procesul-verbal de constatare se semnează de către organul de inspecţie fiscală şi de către contribuabil/plătitor şi se înregistrează la registratura contribuabilului/plătitorului ori de câte ori există o astfel de registratură.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-16392380081749021532023-12-28T09:43:00.003+02:002023-12-28T09:43:29.810+02:00E-factura: ANAF a pus la dispozitia contribuabililor o aplicatie pentru generarea e-facturii<p> ANAF a pus la dispozitia contribuabililor o aplicatie pentru generarea e-facturii. Aceasta se poate completa aici <a href="https://www.anaf.ro/CompletareFactura/faces/factura/informatiigenerale.xhtml " target="_blank">>>></a><br /></p><p> </p><p><br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-20295424874373462752023-12-27T15:48:00.002+02:002023-12-27T15:48:34.939+02:00Procedura privind stingerea, prin compensare, a creanţelor fiscale ale contribuabililor, certe, lichide şi exigibile faţă de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive, cu obligaţiile fiscale/bugetare datorate bugetului de stat, precum şi schimbul de informaţii între organele fiscale locale şi organele fiscale centrale<p>În Monitorul oficial nr. 1116/2023 a fost publicat Ordinul nr. 5.329/2.201/2023 pentru aprobarea Procedurii privind stingerea, prin compensare, a creanţelor fiscale ale contribuabililor, certe, lichide şi exigibile faţă de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive, cu obligaţiile fiscale/bugetare datorate bugetului de stat, precum şi schimbul de informaţii între organele fiscale locale şi organele fiscale centrale, in vigoare de la 12 decembrie 2023.<br /><br /><br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-86352257913621277942023-12-27T15:26:00.003+02:002023-12-27T15:26:23.474+02:00Noul model al formularului 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate"<p>În Monitorul oficial nr. 1112/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate".<br /><br />Acest formular se va utiliza începând cu declararea veniturilor aferente lunii noiembrie 2023.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-24868369565773993262023-12-27T15:22:00.000+02:002023-12-27T15:22:04.465+02:00Informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfăşoară activitate în mediul online<p>În Monitorul oficial nr. 1110/2023 a fost publicat Ordinul nr. 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfăşoară activitate în mediul online, care va intra în vigoare la 25 ianuarie 2024.<br /><br />Operatorii economici, care desfăşoară activitatea de comercializare/prestare de servicii în mediul online, au obligaţia de a informa consumatorii, cu privire la condiţiile de legalitate ale acesteia, prin afişarea tuturor informaţiilor în baza cărora funcţionează: denumirea persoanei juridice; cod unic de înregistrare; numărul din registrul persoanelor juridice corespunzător, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate; adresa sediului şi/sau a punctului de lucru, unde îşi desfăşoară efectiv activitatea; seria şi numărul tuturor autorizaţiilor, avizelor, atestatelor, certificatelor, licenţelor necesare desfăşurării activităţii, precum şi emitentul acestora.<br /><br />Operatorii economici, care administrează sau sunt prezenţi pe pagini de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce - comerţ electronic, sunt obligaţi să afişeze următoarele informaţii: denumirea persoanei juridice; cod unic de înregistrare; numărul din registrul persoanelor juridice corespunzător, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate; adresa sediului şi/sau a punctului de lucru, unde îşi desfăşoară efectiv activitatea; seria şi numărul tuturor autorizaţiilor, avizelor, atestatelor, certificatelor, licenţelor necesare desfăşurării activităţii, precum şi emitentul acestora.<br /><br />Documentele de mai sus sunt plasate în câmpul vizual al consumatorului, la primul contact cu prezentarea operatorului economic, înainte de a lansa comanda, astfel încât informaţiile să fie uşor de identificat. Operatorii economici care refuză afişarea informaţiilor cu privire la legalitatea activităţii desfăşurate vor fi delistaţi de pe pagina de vânzări, la solicitarea ANPC.<br /><br /><br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-90231317948119037542023-12-27T15:15:00.005+02:002023-12-27T15:15:36.347+02:00Procedura privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei<p>În Monitorul oficial nr. 1109/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, in vigoare de la 11 decembrie 2023.<br /><br />Procedura de cesiune a creanţelor bugetare se aplică debitorilor aflaţi în procedura insolvenţei potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi altor acte normative în baza cărora s-a declanşat procedura insolvenţei.<br /><br />Conform Codului de procedură fiscală creditorul bugetar poate cesiona creanţele bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei. <br /><br />Dacă până la data stabilită în anunţul publicitar nu se înregistrează decât o singură ofertă, preţul şi celelalte clauze ale contractului de cesiune se stabilesc prin negociere directă. În situaţia în care există mai mulţi ofertanţi, cesiunea de creanţă se va realiza ca urmare a unei proceduri competitive organizate de către creditorul bugetar bazate pe criteriul celui mai mare preţ al cesiunii oferit şi pe al celui mai scurt termen de plată a preţului cesiunii. <br /><br />În situaţia în care plata preţului cesiunii se face într-o perioadă mai mare de 30 de zile de la data încheierii contractului de cesiune, se datorează dobânzi sau majorări de întârziere. Nivelul majorării de întârziere este de 0,5% pe lună sau pe fracţiune de lună, după caz. <br /><br />Cesionarul creanţei bugetare preia, ca urmare a cesiunii de creanţă, toate drepturile şi garanţiile creditorului bugetar. <br /><br />Dacă cesionarul nu plăteşte creditorului bugetar, la termenele prevăzute în contract, preţul cesiunii, contractul de cesiune reprezintă titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanţa acestuia este o creanţă bugetară ce poate fi recuperată potrivit Codului de procedură fiscală. <br /><br />Dacă cesionarul nu plăteşte creditorului bugetar preţul cesiunii, la termenele stipulate în contract, contractul de cesiune reprezintă titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanţa acestuia este o creanţă bugetară ce poate fi recuperată potrivit Codului de procedură fiscală. <br /><br />Sumele obţinute în urma cesiunii creanţelor bugetare se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local, după caz. <br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3456320150418729050.post-69843401984010819412023-12-27T15:07:00.002+02:002023-12-27T15:07:26.563+02:00Pelungirea perioadei de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură<p>În Monitorul oficial nr. 1109/2023 a fost publicata Hotărârea nr. 1228/2023 pentru prelungirea perioadei de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură.<br /><br />Perioada de aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 30 decembrie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, se prelungeşte până la data de 31 decembrie 2026.<br /></p>Butariu Ioan Petruhttp://www.blogger.com/profile/07860798806245888549noreply@blogger.com0