luni, 31 octombrie 2011

Hotarare CCF nr. 14 / 2011 - pentru aprobarea Normelor procedurale privind monitorizarea si controlul activitatii consultantilor fiscali

In Monitorul oficial nr. 753 / 2011 a fost publicata Hotararea CCF nr. 14 / 2011 - pentru aprobarea Normelor procedurale privind monitorizarea si controlul activitatii consultantilor fiscali.

Potrivit acestei hotarari controlul activitatii consultantilor fiscali consta in:

- controlul calitatii profesionale a consultantilor fiscali;
- controlul respectarii normelor financiar-contabile in vederea stabilirii realitatii veniturilor declarate;
- verificarea respectarii normelor de conduita etica si profesionala in domeniul consultantei fiscale;
- verificarea aplicarii normelor si procedurilor privind activitatea de consultanta fiscala;
- indeplinirea obligatiilor prevazute in OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si in Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 5/2007 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali, privind folosirea termenului "fiscal";
- identificarea persoanelor fizice autorizate sau a angajaţilor persoanelor juridice care nu au obtinut calitatea de consultant fiscal si care exercita aceasta profesie;
- verificarea respectarii hotararilor si a altor reglementari emise de Camera Consultantilor Fiscali, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

joi, 27 octombrie 2011

Ordin ANAF nr. 3294/2011 - privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale

In Monitorul oficial nr. 747 / 2011 a fost publicat Ordin ANAF nr. 3294/2011 - privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale.

Potrivit acestui ordin structura competenta din cadrul ANAF pentru efectuarea verificarii situatiei fiscale personale, pe intregul teritoriu al Romaniei, este Directia verificari fiscale.

Potrivit cap. 3 "Dispozitii speciale privind verificarea persoanelor fizice supuse impozitului pe venit", al titlului VII "Inspectia fiscala" din Codul de procedură fiscala, organul fiscal are dreptul de a efectua o verificare fiscala prealabila documentara a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit reglementat de Titlul III din Codul fiscal.

Prin situatie fiscala personala se intelege totalitatea drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a contribuabilului pe perioada verificata.

Verificarea consta in compararea intre, pe de o parte, veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venituri si, pe de alta parte, situatia fiscala personala a contribuabilului.

Astfel ca daca organul fiscal constata o diferenta semnificativa intre veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit si, pe de altă parte, situatia fiscala personala, acesta continua verificarea prealabila prin comunicarea avizului de verificare si stabileste baza impozabila ajustata prin utilizarea metodelor indirecte.

Se poate vorbi de diferenta semnificativa daca intre veniturile estimate calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de contribuabili sau de platitorii de venit este o diferenta mai mare de 10%, dar nu mai putin de 50.000 lei.

Daca organul fiscal constata diferentele ca fiind semnificative va solicita contribuabilului prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante. Acest termen se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a contribuabilului, cu acordul organului fiscal.

Rezultatul verificarii va fi consemnat intr-un raport scris in care se vor prezenta constatarile din punct de vedere faptic si legal. Raportul va sta la baza emiterii deciziei de impunere sau a unei decizii de incetare a procedurii de verificare.

miercuri, 26 octombrie 2011

Revisal - norme de completare

Pe site-ul www.inspectiamuncii.ro Inspectia Muncii a publicat informatii ajutatoare privind intocmirea si transmiterea registrului general de evidenta al salariatilor.

Aceste informatii sunt structurate astfel:

- generarea registrului utilizand aplicatia Revisal
- transmiterea on-line a registrului
- obtinerea parolei, modelul de solicitare
- raspunsuri la intrebari frecvente privind registrul 


Registrul se completeaza in ordinea angajarii salariatilor si cuprinde obligatoriu urmatoarele informatii:
 

a) elementele de identificare ale salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - 
b) data angajarii; 
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
d) functia/ocupatia conform Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative; 

e) tipul contractului individual de munca (CIM); 
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia; 
g) salariul, sporurile si cuantumul acestora; 
h) perioada si cauzele de suspendare a CIM, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale; 
i) data incetarii CIM.


Transmiterea registrului se efectueaza on-line la adresa: http://reges.inspectiamuncii.ro .

Sursa: Inspectia Muncii

marți, 25 octombrie 2011

Cuantumul amenzilor in cazul Declaratiei 390 recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare

Potrivit art. 219^1 din Codul de procedura fiscala, urmatoarele fapte sunt contraventii:

- nedepunerea la termen a declaratiei
- depunerea declaratiei cu date incorecte sau incomplete

Aceste abateri se sanctioneaza cu amenda, astfel:

- de la 1.000 la 5.000 lei pentru cea reprezentand nedepunerea la termen a declaratiei
- de la 500 la 1.500 lei pentru cea reprezentand depunerea declaratiei cu date incorecte sau incomplete

In cazul aplicarii acestor amenzi, contravenientul poate achita in termen de 48 de ore jumatate din minimul amenzii adica 500 lei respectiv 250 lei, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.

Totusi potrivit Codului de procedura fiscala, nu se aplica sanctiunea amenzii daca:

- persoanele corecteaza declaratia pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii, daca fapta nu a fost constatata de organul fiscal anterior corectarii;
- persoanele, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei.

Modelul si normele de completare a Declaratiei 390 sunt prevazute de Ordinul ANAF nr. 76 / 2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".

Potrivit Codul fiscal art. 156^4, Declaratia 390 se depune lunar pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice.


Modelul Declaratiei 390 recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare se poate descarca de aici >>>

luni, 24 octombrie 2011

Circulara emisa de Ministerul Finantelor Publice referitoare la depunerea trimetriala a Declaratiei 112

Pe pagina de internet a ANAF a fost publicata Circulara nr. 406870 / 22.09.2011 care cuprinde instructiuni referitoarea la aplicarea unitara a art. 296^19 din Codul fiscal.

Potrivit art. 296^19 din Codul fiscal Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate aferenta fiecarei luni a trimestrului, se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului de catre urmatoarele categorii de persoane:

- asociatile, fundatile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, exceptand institutiile publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- microintreprinderile care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au angajati.

Potrivit circularei trecerea la depunerea trimestriala a declaratiei 112 se va efectua automat, cu notificarea contribuabilului. Totusi circulara nu mentioneaza ce se intampla daca un contribuabil nu primeste notificarea.

Mai multe detalii aici >>>
In Monitorul oficial nr. 736 / 2011 a fost publicata Hotararea CAFR nr. 243/2011 - pentru modificarea si completarea Hotararii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 164/2010 pentru adoptarea Normelor privind aprobarea auditorilor financiari si a firmelor de audit din alte state membre ale Uniunii Europene si din terte tari.

vineri, 21 octombrie 2011

Examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal - sesiunea noiembrie 2011

In data de 15 noiembrie 2011 Camera Consultantilor Fiscali va organiza examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal pentru absolventii cursurilor de perfectionare in fiscalitate organizate de CCF, in perioada mai-iunie 2011.

Mai multe detalii aici >>>

Sursa: CCF

joi, 20 octombrie 2011

Rezultatele examenului pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sesiunea octombrie 2011

CCF a publicat pe site-ul propriu rezultatele examenului pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sesiunea octombrie 2011.

Tot pe site-ul www.ccfiscali.ro se pot consulta chestionarele si variantele corecte de raspuns de la acest examen.

miercuri, 19 octombrie 2011

Declaratia 011 de inregistrare ca platitor al contributiei trimestriale pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii

In Monitorul oficial nr. 727 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3261 / 2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului Declaratiei 011 de inregistrare ca platitor al contributiei trimestriale pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii.

Declaratia 011 se depune la unitatea fiscala, direct la registratura, sau se trimite prin posta, cu scrisoare recomandata, de catre:

- detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor, persoane juridice romane;
- reprezentantii legali, desemnati potrivit prevederilor OUG nr. 77/2011 privind stabilirea unei contributii pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii, ai detinatorilor autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice romane.

Potrivit art. 4 alin (3) din OUG nr. 77 / 2011, declaratia 011 se va depune in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei, adica in termen de 30 de zile de la data de 1 octombrie 2011.

Modelul formularului se poate consulta aici >>>

Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 6/2011

In Monitorul oficial nr. 725 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2635 / 2011 privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 6/2011.