miercuri, 30 noiembrie 2011

Certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social

Potrivit art. 17 din Legea nr. 31 / 1990 privind societatile comerciale, la inmatricularea societatii comerciale sau la schimbarea sediului social se va prezenta la ORC urmatoarele documente:

a) documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social inregistrat la organul fiscal din cadrul ANAF in a carui circumscriptie se situeaza imobilul cu destinatie de sediu social;
b) un certificat emis de organul fiscal, care certifica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document ce atesta cedarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil, cu titlu oneros sau gratuit, ori existenta altor contracte prin care s-a cedat dreptul de folosinta asupra aceluiasi imobil, dupa caz;
c) in cazul in care din certificatul emis potrivit lit. b) de mai sus rezulta ca sunt deja inregistrate la organul fiscal alte documente care atesta cedarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil cu destinatie de sediu social, o declaratie pe propria raspundere in forma autentica privind respectarea conditiilor referitoare la sediul social. Prin aceste conditii se intelege ca:

- la acelasi sediu vor putea functiona mai multe societati numai daca imobilul, prin structura lui si suprafata sa utila, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite sau in spatii distinct partajate.
- numarul societatilor comerciale ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distincte obtinute prin partajare.

Pentru a se inregistrarea documentul ce atesta dreptul de folosinta si a se obtine certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social se depune la ANAF Cererea de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si de eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social >>>, insotita de:

- actele doveditoare ale dreptului de folosinta, cum ar fi: titlu de proprietate, contract de vanzare cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat sau alte acte care atestă dreptul de folosinta;
- actul de identitate al solicitantului si/sau imputernicirea;
- actul care atesta numirea reprezentantului legal al persoanelor juridice.

Cererea se depune la organul fiscal competent, direct la registratura sau prin posta, cu confirmare de primire.

Daca cererea se depune la registratura organului fiscal, actele doveditoare ale dreptului de folosinta se prezinta in original si in copie, iar daca cererea se depune prin posta, aceasta trebuie insotita de actele doveditoare ale dreptului de folosinta, in copie legalizata.

Inregistrarea documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social se va dovedi prin eliberarea de catre ANAF a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social.

Termenul de solutionare al cererii privind eliberarea certficatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social este de 2 zile lucratoare, de la data inregistrarii la organul fiscal competent a cererii insotite de documentatia completa.

Prezenta procedura este prevazuta de Ordinul PANAF nr. 2112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

1 decembrie: Ziua Nationala a Romaniei este zi nelucratoare stabilita de Codul Muncii

Potrivit art. 139 din Codul Muncii ziua de 1 decembrie este zi de sarbatoare legala in care nu se lucreaza. Tot acest articol mai prevede si urmatoarele zile ca fiind nelucratoare:

- 1 si 2 ianuarie;
- prima si a doua zi de Pasti;
- 1 mai;
- prima si a doua zi de Rusalii;
- Adormirea Maicii Domnului;
- prima si a doua zi de Craciun;
- doua zile pentru fiecare dintre cele 3 sarbatori religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decat cele crestine, pentru persoanele aparţinand acestora.

Totusi aceste zile nu sunt libere pentru locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii.

Prin hotarare a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unitatile sanitare si pentru cele de alimentatie publica, in scopul asigurarii asistentei sanitare si, respectiv, al aprovizionarii populatiei cu produse alimentare de stricta necesitate, a caror aplicare este obligatorie.

Acestor salariati, care vor lucra in zile libere, in conditiile de mai sus, li se va asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. Daca din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza.

marți, 29 noiembrie 2011

Norme CECCAR: Dosarele de lucru: anual si permanent

Potrivit stadardului profesional CECCAR nr. 21: Misiunea de tinere a contabilitatii, intocmirea si prezentarea situatiilor financiare si a normei 2129 - documentarea lucrarilor, profesionistul contabil are obligatia sa intomeasca si sa actualizeze pentru clienti:

- un dosar permanent
- un dosar anual care cuprinde documente de lucru ale anului financiar

Modelul acestor dosare se poate descarca de aici >>>

vineri, 25 noiembrie 2011

Curs valutar euro: 4,3620 lei, maxim al acestui an

In data de 25.11.2011, BNR a publicat un curs de 4,3620 lei pentru 1 euro acesta fiind un maxim al anului 2011. 


Pentru alte cursuri click aici >>>

Interzicerea activitatii de camatarie

In Monitorul oficial nr. 827 / 2011 a fost pulbicata Legea nr. 216 / 2011 privind interzicerea activitatii de camatarie. Aceasta lege reglementeaza interzicerea activitatii de camatarie pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.

Potrivit acestei legi se considera camata ca fiind dobanda pe care o ia camatarul pentru sumele date cu imprumut, iar camatarul este persoana fizica ce da imprumuturi banesti in schimbul unei camete.

Aceasta lege precizeaza ca darea de bani cu dobanda, ca indeletnicire, de catre o persoana neautorizata constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 5 ani, iar sumele de bani obtinute prin savarsirea acestei infractiuni se confisca. Potrivit dictionarului explicativ a limbii romane prin indeletncire se intelege "activitatea de durata mai mare sau mai mica de care se ocupa cineva".

Inregistrarea in scopuri de TVA: Criterii noi pentru conditionarea inregistrarii aplicabile de la 1 decembrie 2011

Prin ordinul MFP nr. 2795 / 2011 publicat in Monitorul oficial nr. 824 / 2011 au fost stabilite criterii noi pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, aplicabile de la 1 decembrie 2011. La data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga Ordinul MFP nr. 1.984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA.

Aceste criterii sunt aplicabile societatilor comerciale infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului  trebuie sa depuna la organele fiscale competente Cererea de inregistrare in scopuri de TVA 098, si anexa la cererea de inregistrare, in aceeasi zi cu depunerea, la oficiul registrului comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului. Cererea si anexa se completeaza cu ajutorul programului informatic de asistenta pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si care poate fi descarcat de pe pagina de internet www.anaf.ro.

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la organele fiscale competente declaratia de mentiuni 010, insotita de anexa la declaratie.

Criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile sunt:

a) persoana impozabila nu se afla in situatia de a nu desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora. in acest scop, persoana impozabila trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora;

b) niciunul dintre administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, inregistrati fiscal in Romania, si nici persoana impozabila insasi in cazul persoanei care solicita inregistrarea, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal. In cazul in care administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile nu sunt inregistrati fiscal in Romania, acestia trebuie sa prezinte o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001. Prin administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile se intelege:
    - administratori, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni infiintate in baza Legii nr. 31/1990;
    - asociatii care detin minimum 15% din capitalul social al societatii comerciale si administratori, in cazul altor societati comerciale decat cele mentionate mai sus, infiintate in baza Legii nr. 31/1990.

c) existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal, criteriu care face obiectul verificarii faptice;
d) criteriile de evaluare prevazute in anexa nr. 3 din ordin.

In scopul solutionarii solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:

a) realizeaza controlul documentar la sediul administratiei fiscale, pe baza documentelor prezentate de persoana impozabila sau de reprezentantul legal al acesteia, dupa caz, ori pe baza evidentelor proprii ale organului fiscal. Persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA, fara a se mai efectua verificarea celorlalte criterii, daca se afla intr-una din urmatoarele situatii:
 
- depune o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara activitati economice la sediul social/domiciliul fiscal, la sediile secundare sau in afara acestora;
- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi, in cazul persoanei care solicita inregistrarea, au/are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001;
- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care nu sunt inregistrati fiscal in Romania prezinta o declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001.

b) dupa efectuarea controlului documentar si numai in cazul persoanelor impozabile ale caror solicitari de inregistrare in scopuri de TVA nu au fost respinse ca urmare a acestui control, organul fiscal competent verifica existenta faptica a spatiului aferent sediului social si, dupa caz, a sediilor secundare declarate. in acest scop, organul fiscal competent efectueaza o cercetare la fata locului, in conditiile art. 57 din Codul de procedura fiscala;

c) in situatia in care s-a stabilit ca persoana impozabila a indeplinit criteriile de mai sus, verifica criteriile de evaluare prevazute in anexa nr. 3 la ordin. Dupa analiza criteriilor de evaluare stabilite in anexa nr. 3 la ordin, organul fiscal competent intocmeste un referat prin care se va stabili punctajul obtinut de persoana impozabila.

Termene:

- in cazul in care documentatia prezentata nu este completa, organul fiscal transmite solicitantului o notificare in vederea completarii acesteia, situatie in care termenul de solutionare a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii informatiilor si data primirii informatiilor solicitate.
- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, decizia de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA trebuie emisa in termen de maximum o zi lucratoare de la data la care se comunica certificatul de inmatriculare in registrul comertului, in situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA 098 si anexa se depun in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
- in cazul in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA 098 si anexa se depun ulterior depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului, dar inainte de data comunicarii certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA se prelungeste corespunzator cu numarul de zile lucratoare cuprinse intre data depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului si data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si a anexei.
- in situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa se depun dupa comunicarea certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si anexei.
- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, decizia de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA trebuie emisa in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii de catre acestea a anexei la declaratia de mentiuni.

Din procesul-verbal intocmit ca urmare a controlului faptic trebuie sa rezulte daca persoana impozabila indeplineste sau nu criteriul privind existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal. in situatia in care se constata ca persoana impozabila nu indeplineste acest criteriu, din procesul-verbal trebuie sa rezulte, pe langa rezultatul cercetarii la fata locului, si propunerea organului fiscal competent ca persoana impozabila respectiva sa nu fie inregistrata in scopuri de TVA. Organul fiscal competent emite decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept, potrivit reglementarilor procedurale in vigoare.

In situatia in care din procesul-verbal de cercetare la fata locului intocmit de organul fiscal competent rezulta ca este indeplinit criteriul privind existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal, organul fiscal competent va proceda la analiza  criteriile de evaluare prevazute in anexa nr. 3 la ordin. Ca urmare a analizei criteriilor, daca punctajul obtinut este mai mare sau egal de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind aprobarea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit reglementarilor procedurale in vigoare. Daca punctajul obtinut este mai mic de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept, potrivit reglementarilor procedurale in vigoare.

miercuri, 23 noiembrie 2011

Registrul operatorilor intracomunitari: Radierea din oficiu

Potrivit art. 158^2 alin. (10) lit. c) persoanele impozabile, care in anul urmator inscrierii in registrul operatorilor intracomunitari nu au mai efectuat operatiuni intracomunitare vor fi radiati din oficiu de catre organul fiscal.

Prin operatiuni intracomunitare se intelege:

- livrari intracomunitare de bunuri care au locul in Romania potrivit art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si care sunt scutite de TVA in conditiile prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal;
- livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la ^art. 1321 alin. (5) din Codul fiscal, efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T in Romania;
- prestari de servicii intracomunitare, respectiv servicii pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile stabilite in Romania in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile;
- achizitii intracomunitare de bunuri taxabile care au locul in Romania potrivit prevederilor art. 132^1 din Codul fiscal;
- achizitii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, si pentru care beneficiarul are obligatia platii TVA potrivit art. 150 alin. (2) din Codul fiscal.

Alte cazuri in care organul fiscal competent va radia din oficiu din Registrul operatorilor intracomunitari sunt pentru:

- persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi potrivit legii;
- persoanele impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii;
- persoanele inregistrate conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal, care solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit legii;
- persoanele impozabile care au ca asociat sau administrator o persoana impotriva careia s-a pus in miscare actiunea penala in legatura cu oricare dintre operatiunile intracomunitare.

marți, 22 noiembrie 2011

Certificarea declaratiei 101 se suspenda pana la 1 ianuarie 2013

Potrivit OUG nr. 35 / 2011 pentru stabilirea unor masuri in domeniul realizarii programelor de interes public sau social, al indeplinirii obligatiilor fiscale si al functionarii optime a institutiilor statului, precum si pentru aplicarea unitara a dispozitiilor legale, publicata in Monitorul oficial nr. 253 / 2011, certificarea declaratilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice de catre un consultant fiscal, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, este suspendata pana la data de 1 ianuarie 2013.

Obligatia de certificare este prevazuta de art. 83 alin. (5) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala >>>

Prin sintagma declaratii fiscale anuale se subintelege Declaratia 101 privind impozitul pe profit >>>, prevazuta de Ordinul ANAF nr. 2689 / 2010.

luni, 21 noiembrie 2011

Ordin ANAF nr. 3389 / 2011: Stabilirea prin estimare a bazei de impunere

Potrivit art. 67 alin. (1) Codul de procedura fiscala, fiscul va stabili baza de impunere si obligatia fiscala, prin estimarea rezonabila a bazei de impunere, folosind orice proba si mijloc de proba prevazute de lege, ori de cate ori acesta nu poate determina situatia fiscala corecta.

Astfel, potrivit Ordinului ANAF nr. 3389 / 2011, stabilirea prin estimare a bazei de impunere pentru impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat al statului, se efectueaza de organele de inspectie fiscala in situatii cum ar fi:

- documentele si informatiile prezentate in cursul inspectiei fiscale sunt incorecte sau incomplete;
- documentele si informatiile solicitate nu exista sau nu sunt puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala;
- contribuabilul nu conduce evidenta contabila sau fiscala;
- cand au disparut evidentele contabile si fiscale sau actele justificative privind operatiunile producatoare de venituri si contribuabilul nu si-a îndeplinit obligatia de refacere a acestora.

Stabilirea bazei de impunere se face prin estimarea atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor aferente.

Procedura de stabilire prin estimare a bazei de impunere se aplica persoanelor juridice sau fizice, precum si orice alta entitate fara personalitate juridica ce realizeaza venituri pentru care se datoreaza impozite, taxe, contributii si alte sume la bugetul general consolidat al statului, cu exceptia impozitului pe venit datorat de persoanele fizice pentru veniturile a caror sursa nu a fost identificata, prevazute la art. 79^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Fiscul foloseste pentru estimarea bazei de impunere urmatoarele metode:

a) metoda sursei si cheltuirii fondurilor;
b) metoda fluxurilor de trezorerie;
c) metoda marjei;
d) metoda produsului/serviciului si volumului;
e) metoda patrimoniului net.

Selectarea metodelor se face in functie de situatia identificata la contribuabil, sursele de informatii, inscrisurile identificate si de complexitatea activitatii verificate, si va fi efectuata de echipa de inspectie fiscala. Pentru selectarea celei mai adecvate metode se au in vedere urmatoarele elemente, fara a fi limitative:

a) sa se apropie cel mai mult de modul in care isi desfasoara activitatea contribuabilul;
b) documentele sau informatiile identificate sa fie relevante pentru aplicarea unei metode;
c) situatiile specifice ale fiecarui contribuabil supus verificarii;
d) activitatile similare cu cele desfasurate de alti contribuabili, pentru realizarea unor comparatii;
e) sa corespunda conditiilor liberei concurente in situatia in care nu se pot determina imprejurarile concrete de desfasurare a activitatii contribuabilului;
f) documente sau informatii identificate la terte persoane in legatura cu activitatea contribuabilului.

Conditiile pentru selectarea metodei de stabilire prin estimare vor fi consemnate intr-o nota de fundamentare, intocmita de echipa de inspectie fiscala, care va fi supusa avizarii sefului de serviciu si aprobata de conducatorul activitatii de inspectie fiscala. Nota de fundamentare va contine:

a) constatarea starii de fapt a activitatii supuse controlului care impune utilizarea metodei de stabilire prin estimare selectate;
b) elementele identificate care vor sta la baza selectarii metodei de estimare a bazei de impunere, respectiv a veniturilor sau cheltuielilor;
c) metoda propusa pentru estimarea bazei de impunere.

joi, 17 noiembrie 2011

ONRC: Reducerea cuantumului si numarului de tarife la serviciile auxiliare

In Monitorul oficial nr. 800 / 2011 a fost publicat Ordinul MJ nr. 1788 / 2011 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile auxiliare prestate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si de ONRC.

Prin acest ordin s-au eliminat o serie de tarife iar cele care au ramas s-au redus. Astfel pentru multiplicare de documente tariful este de 0,4 lei/copie/fata si de 0,56 lei/copie/fata-verso. Transmiterea de documente prin fax se taxeaza cu 2,42 lei, iar transmiterea de documente, prin posta in tara cu 6,45 lei.

Tehnoredactarea de cereri si declaratii se va tarifa cu 6,45 lei, iar indrumarea pentru completarea corecta a cererilor adresate ORC, altele decat cererea de inregistrare a persoanelor juridice, fizice, asociatiilor familiale si cererea pentru obtinerea autorizarii functionarii cu 3,63 lei.

Pentru transmiterea de documente, prin posta, in strainatate cu confirmare de primire se va tarifa cu 120,97 lei, iar fara confirmare cu 20,16 lei.

Aceste tarife nu includ TVA.