vineri, 29 martie 2013

Ordinul MFP nr. 348/2013 pentru modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 214/2013 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli întocmit de către unii operatori economici, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia

In Monitorul oficial nr. 155 / 2013 a fost publicat Ordinul MFP nr. 348/2013 pentru modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 214/2013 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli întocmit de către unii operatori economici, precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia.

Acest act normativ se poate consulta aici >>>

Ordinul MFP nr. 354/2013 privind modificarea şi completarea Instrucţiunilor de completare a numărului de evidenţă a plăţii, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.870/2004

In Monitorul oficial nr. 152 / 2013 a fost publicat Ordinul MFP nr. 354/2013 privind modificarea şi completarea Instrucţiunilor de completare a numărului de evidenţă a plăţii, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.870/2004.

Acest ordin se poate consulta aici >>>

miercuri, 27 martie 2013

Modificare norme completare Declaratia 392A si 392 B

Potrivit HG nr. 84 / 2013 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, modul de completare si depunere al declaratiilor prevazute de at. 156^3 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal se modifica astfel:

- notificările prevăzute la art. 156^3 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal se depun numai pentru anii în care persoanele impozabile desfăşoară operaţiuni de natura celor pentru care există obligaţia notificării. Nu se depun notificări în situaţia în care persoanele impozabile nu au desfăşurat astfel de operaţiuni în anul de referinţă, respectiv în anul pentru care ar fi trebuit depusă notificarea.

- in scopul aplicării prevederilor art. 156^3 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, în situaţia în care statutul persoanei impozabile din punct de vedere al înregistrării în scopuri de TVA s-a modificat în anul de referinţă, respectiv fie a fost înregistrată în scopuri de TVA, fie i s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA, în cursul anului de referinţă, este relevant statutul persoanei impozabile la data de 31 decembrie a anului de referinţă.

- in scopul aplicării prevederilor art. 156^3 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal, operaţiunile care fac obiectul notificărilor sunt livrările de bunuri/prestările de servicii în interiorul ţării şi, după caz, achiziţiile efectuate din ţară.

Notificarile la care se face referire la art. 156^3 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal sunt declaratiile 392A si 392B.

Potrivit Codului fiscal art. 156^3:

- persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, a căror cifră de afaceri, astfel cum este prevăzută la art. 152 alin. (2) din Codul fiscal, realizată la finele unui an calendaristic, este inferioară sumei de 220.000 de lei, trebuie să comunice printr-o notificare scrisă organelor fiscale de care aparţin, până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor, următoarele informaţii:

      a) suma totală a livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii către persoane înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153, precum şi suma taxei aferente;
      b) suma totală a livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii către persoane care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153, precum şi suma taxei aferente.

- persoanele impozabile neînregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, a căror cifră de afaceri, astfel cum este prevăzută la art. 152 alin. (2) din Codul fiscal, dar excluzând veniturile obţinute din vânzarea de bilete de transport internaţional rutier de persoane, realizată la finele unui an calendaristic, este inferioară sumei de 220.000 de lei, trebuie să comunice printr-o notificare scrisă organelor fiscale competente, până la data de 25 februarie inclusiv a anului următor, următoarele informaţii:

       a) suma totală a livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii către persoane înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal;
       b) suma totală a livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii către persoane care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal;
       c) suma totală şi taxa aferentă achiziţiilor de la persoane înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal;
       d) suma totală a achiziţiilor de la persoane care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal.

Reglementari legale privind munca de noapte

Potrivit art. 125 din Codul Muncii, munca prestată între orele 22,00-6,00 este considerată muncă de noapte.

Salariatul de noapte reprezintă, după caz:

a) salariatul care efectuează muncă de noapte cel puţin 3 ore din timpul său zilnic de lucru;
b) salariatul care efectuează muncă de noapte în proporţie de cel puţin 30% din timpul său lunar de lucru.

Durata normală a timpului de lucru, pentru salariatul de noapte, nu va depăşi o medie de 8 ore pe zi, calculată pe o perioadă de referinţă de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea prevederilor legale cu privire la repausul săptămânal.

Durata normală a timpului de lucru pentru salariaţii de noapte a căror activitate se desfăşoară în condiţii speciale sau deosebite de muncă nu va depăşi 8 ore pe parcursul oricărei perioade de 24 de ore decât în cazul în care majorarea acestei durate este prevăzută în contractul colectiv de muncă aplicabil şi numai în situaţia în care o astfel de prevedere nu contravine unor prevederi exprese stabilite în contractul colectiv de muncă încheiat la nivel superior.In acest caz, angajatorul este obligat să acorde perioade de repaus compensatorii echivalente sau compensare în bani a orelor de noapte lucrate peste durata de 8 ore.

Angajatorul care, în mod frecvent, utilizează munca de noapte este obligat să informeze despre aceasta inspectoratul teritorial de muncă printr-o adresa.

Salariaţii de noapte beneficiază:

a) fie de program de lucru redus cu o oră faţă de durata normală a zilei de muncă, pentru zilele în care efectuează cel puţin 3 ore de muncă de noapte, fără ca aceasta să ducă la scăderea salariului de bază;
b) fie de un spor pentru munca prestată în timpul nopţii de 25% din salariul de bază, dacă timpul astfel lucrat reprezintă cel puţin 3 ore de noapte din timpul normal de lucru.

Salariaţii care urmează să desfăşoare muncă de noapte în proporţie de cel puţin 30% din timpul său lunar de lucru sunt supuşi unui examen medical gratuit înainte de începerea activităţii şi, după aceea, periodic.

Condiţiile de efectuare a examenului medical şi periodicitatea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin comun al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii.

Salariaţii care desfăşoară muncă de noapte şi au probleme de sănătate recunoscute ca având legătură cu aceasta vor fi trecuţi la o muncă de zi pentru care sunt apţi.

Tinerii care nu au împlinit vârsta de 18 ani nu pot presta muncă de noapte. Femeile gravide, lăuzele şi cele care alăptează nu pot fi obligate să presteze muncă de noapte.

luni, 25 martie 2013

Ordin ANAF nr. 230/2013 pentru aprobarea Procedurii de accesare a informaţiilor cuprinse în dosarul fiscal, puse la dispoziţia contribuabililor pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în spaţiul privat al contribuabilului

In Monitorul oficial nr. 126 / 2013 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 230/2013 pentru aprobarea Procedurii de accesare a informaţiilor cuprinse în dosarul fiscal, puse la dispoziţia contribuabililor pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în spaţiul privat al contribuabilului.

Potrivit acestui ordin in vederea reducerii contactului direct dintre contribuabili şi funcţionarii publici din cadrul organului fiscal şi simplificării accesului la o informaţie rapidă şi exactă, informaţiile cuprinse în evidenţa creanţelor fiscale, care fac parte din dosarul fiscal al contribuabilului, se publică pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, asigurându-se astfel transparenţa datelor cuprinse în fişa pe plătitori.

Contribuabilii pot accesa informaţiile prevăzute mai sus, de pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin autentificare în baza certificatului digital. Pentru utilizarea accesului controlat la dosarul fiscal, contribuabilii pot solicita emiterea unui certificat digital în baza formularelor 152 şi 153, aplicându-se în mod corespunzător prevederile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, cu modificările şi completările ulterioare.

Formularele 152- Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat si 153-Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului acces controlat la informaţiile cuprinse în dosarul fiscal, se pot descarca de aici >>>

Acest ordin se poate consulta aici >>> 

Ordinul MFP nr. 1717/2012 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.696/2011 privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal

In Monitorul oficial nr. 896 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 1717/2012 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.696/2011 privind aprobarea modelului si continutului formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor inscrise in cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal.

Hotararea CCF nr. 15/2012 pentru aprobarea Normelor procedurale privind modificarea starii consultantului fiscal, suspendarea, incetarea si redobandirea calitatii de membru al Camerei Consultantilor Fiscali

In Monitorul oficial nr. 894 / 2012 a fost publicata Hotararea CCF nr. 15/2012 pentru aprobarea Normelor procedurale privind modificarea starii consultantului fiscal, suspendarea, incetarea si redobandirea calitatii de membru al Camerei Consultantilor Fiscali.

HG nr. 1253/2012 privind stabilirea numarului autorizatiilor de munca ce pot fi eliberate strainilor in anul 2013

In Monitorul oficial nr. 881 / 2012 a fost publicata HG nr. 1253/2012 privind stabilirea numarului autorizatiilor de munca ce pot fi eliberate strainilor in anul 2013.

Potrivit acestei hotarari se stabileşte un număr total de 5.500 de autorizaţii de muncă ce vor fi eliberate în anul 2013 străinilor care doresc să se încadreze în muncă sau să presteze muncă în România în baza deciziei de detaşare a unui angajator persoană juridică străină, defalcate pe tipuri de autorizaţii de muncă, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 134/2008.

Tipurile şi numărul de autorizaţii de muncă ce pot fi acordate străinilor în anul 2013 sunt următoarele:

a) autorizaţii de muncă pentru lucrători permanenţi - 3.000;
b) autorizaţii de muncă pentru lucrători detaşaţi - 900;
c) autorizaţii de muncă pentru lucrători înalt calificaţi - 800;
d) autorizaţii de muncă pentru lucrători sezonieri - 100;
e) autorizaţii de muncă nominale - 100;
f) autorizaţii de muncă pentru lucrători stagiari - 200;
g) autorizaţii de muncă pentru sportivi - 300;
h) autorizaţii de muncă pentru lucrători transfrontalieri - 100.

Potrivit OUG nr. 56 / 2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României, este străin, persoana care nu are cetăţenia română, cetăţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori cetăţenia Confederaţiei Elveţiene.

Legea nr. 50/2013 privind modificarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

In Monitorul oficial nr. 146 / 2013 a fost publicata Legea nr. 50/2013 privind modificarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, care a intrat in vigoare la 22 martie 2013.

Aceasta lege majoreaza pedepsele pentru anumite infractiuni astfel:

- „Art. 3 din Legea 241 / 2005 - Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani fapta contribuabilului care nu reface, cu intentie sau din culpã, documentele de evidentã contabilã distruse, în termenul înscris în documentele de control.”

- „Art. 4 din Legea 241 / 2005 - Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la un an la 6 ani refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale si bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicãrii verificãrilor financiare, fiscale sau vamale, în termen de cel mult 15 zile de la somatie.”

- „Art. 5 din Legea 241 / 2005 - Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la un an la 6 ani împiedicarea, sub orice formã, a organelor competente de a intra, în conditiile prevãzute de lege, în sedii, incinte ori pe terenuri, cu scopul efectuãrii verificãrilor financiare, fiscale sau vamale.”

- „Art. 6 din Legea 241 / 2005 - Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la un an la 6 ani retinerea si nevãrsarea, cu intentie, în cel mult 30 de zile de la scadentã, a sumelor reprezentând impozite sau contributii cu retinere la sursã.”

- La articolul 9 din Legea 241 / 2005, alineatele (2) si (3) se modificã si vor avea urmãtorul cuprins:

„(2) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 100.000 euro, în echivalentul monedei nationale, limita minimã a pedepsei prevãzute de lege si limita maximã a acesteia se majoreazã cu 5 ani.
(3) Dacã prin faptele prevãzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, în echivalentul monedei nationale, limita minimã a pedepsei prevãzute de lege si limita maximã a acesteia se majoreazã cu 7 ani.”

Aceasta lege se poate consulta aici >>>

Anunt MFP referitor la deducerea TVA pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pe bază de bonuri fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

MFP a publicat urmatorul anunt referitor la deducerea TVA pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pe bază de bonuri fiscale emise în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale >>>