miercuri, 18 octombrie 2017

Ordinul nr. 2482/2017 privind procedura şi condiţiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi

In Monitorul oficial nr. 796 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2482/2017 privind procedura şi condiţiile în care se realizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizati.
 
Potrivit acestui ordin autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi se efectuează de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, prin comisiile regionale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, denumite în continuare comisii. 

Totusi prin excepţie autorizarea antrepozitelor fiscale pentru producţia exclusivă de vinuri realizată de către contribuabili, alţii decât contribuabilii mari şi mijlocii stabiliţi conform reglementărilor în vigoare, micile distilerii prevăzute la art. 353 din Codul fiscal, precum şi micile fabrici de bere independente prevăzute la art. 349 din Codul fiscal se face prin comisii teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, constituite la nivelul structurilor teritoriale ale direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, denumite în continuare comisii teritoriale.  
 
Acest ordin precizeaza:
 
- componenta comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate;
- procedura si conditiile în care se realizează autorizarea prin comisiile pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate;
- componenta comisiei teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate;
- procedura si conditiile în care se realizează autorizarea prin comisiile teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate.

Declaraţia 110 de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit reţinut la sursă

In Monitorul oficial nr. 793 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2779/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 110 "Declaraţie de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit reţinut la sursă".

Declaraţia se completează şi se depune de către plătitorii de venit care au reţinut la sursă un impozit pe venit în cuantum mai mare decât cel legal datorat şi efectuează regularizarea sumelor restituite beneficiarilor de venit cu obligaţiile fiscale de acelaşi tip datorate în perioada fiscală în care s-a efectuat restituirea. 
 
Formularul se depune atât în cazul în care, în perioada fiscală în care a avut loc restituirea sumelor către beneficiarii de venit, impozitul datorat este mai mare decât suma restituită, cât şi în situaţia în care suma restituită beneficiarilor de venit este mai mare decât impozitul datorat, rezultând astfel diferenţe de plată sau diferenţe de recuperat de la bugetul de stat. 
 
În situaţia în care în urma regularizării rezultă diferenţe de recuperat de la bugetul de stat, formularul are rolul unei cereri de restituire, caz în care se bifează rubrica prevăzută în acest scop. 
 
Declaratia 110 se depune pentru perioada fiscală în care s-a efectuat restituirea sumelor beneficiarului de venit de către plătitor, în cadrul termenului de prescripţie a dreptului de a cere restituirea sumelor, prevăzut la art. 219 din Codul de procedură fiscală. 
 
În cazul beneficiarilor de venit, persoane nerezidente, care depun certificatul de rezidenţă fiscală ulterior reţinerii la sursă a impozitului de către plătitorul de venit, declaraţia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit reţinut la sursă se depune în cadrul termenului de prescripţie, inclusiv în cazul în care s-a ridicat rezerva verificării ulterioare, ca urmare a efectuării unei inspecţii fiscale. 
    
Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă si se depune la organul fiscal competent, în format PDF, cu fişier XML ataşat, pe suport CD, însoţit de formatul hârtie, semnat conform legii, sau se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. 

marți, 17 octombrie 2017

Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA

Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA se poate consulta aici  >>>.

Split TVA: Ordinul nr. 2590/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 2.004/2013 pentru aprobarea Procedurii privind registrul entităţilor publice

In Monitorul oficial nr. 791 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2590/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 2.004/2013 pentru aprobarea Procedurii privind registrul entităţilor publice.

Acest ordin introduce procedura privind registrul altor entităţi in care se pot înregistra operatorii economici şi alte entităţi care aplică mecanismul plăţii defalcate a TVA şi utilizează ordinul de plată multiplu electronic (OPME). 

Split TVA: Ordinul de plată multiplu electronic (OPME)

In Monitorul oficial nr. 789 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2541/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 246/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT).

Acest ordin introduce ordinul de plată multiplu electronic (OPME) care se utilizează de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, pentru efectuarea de plăţi din contul de disponibil prevăzut la art. 2 alin. (1) din acelaşi act normativ, deschis la unităţile Trezoreriei Statului, numai în conturi ale căror coduri IBAN conţin şirul de caractere «TVA». Din contul de disponibil prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 pot fi efectuate plăţi şi pe baza ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT).

Ordinul de plată multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat de persoanele înregistrate în scopuri de TVA începând cu data stabilită prin procedura de funcţionare a Sistemului naţional de raportare Forexebug şi numai după înrolarea la funcţionalităţile acestui sistem.

Formularul OPME poate fi descărcat prin accesarea «Punctului Unic de Acces» de pe site-ul MFP - Sistemul naţional de raportare Forexebug sau poate fi pus la dispoziţie de către unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care este deschis contul. Formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» se completează şi se depune on-line în Sistemul naţional de raportare Forexebug.

Persoanele impozabile inregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal pot depune on-line formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» completat, cu respectarea procedurii de funcţionare a Sistemului naţional de raportare Forexebug. 

Split TVA: Extrasele la conturile deschise la unităţile trezoreriei statului pentru încasarea şi plata defalcată a TVA în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA

In Monitorul oficial nr. 789 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2540/2017 pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003.

Acest ordin precizeaza ca pentru conturile de disponibil destinate încasării şi plăţii defalcate a TVA deschise pe numele instituţiilor publice, operatorilor economici şi altor entităţi la unităţile trezoreriei statului se eliberează extrase de cont în format electronic (fişier PDF cu XML ataşat), semnate cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz, fără perceperea de comisioan.

Totodata operatorii economici şi alte entităţi care potrivit legislaţiei în vigoare au conturi deschise la unităţile trezoreriei statului pentru încasarea şi plata defalcată a TVA pot vizualiza şi descărca extrasele acestor conturi în format electronic, prin intermediul persoanelor care sunt înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciului "Depunere declaraţii on-line" existent pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Operatorii economici şi celelalte entităţi care nu sunt de acord cu accesul la vizualizarea şi descărcarea extraselor de cont în format electronic al persoanelor înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciului "Depunere declaraţii on-line" notifică în scris unitatea trezoreriei statului la care au deschis contul referitor la faptul că nu optează pentru această modalitate de primire a extrasului de cont.
 

marți, 10 octombrie 2017

TVA: Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal

In Monitorul oficial nr. 780 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2856/2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării şi anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Acest ordin precizeaza:

- procedura privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- procedura de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
-  criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

2018: Modificarea modului de impozitare a terenurilor

In Monitorul oficial nr. 778 / 2017 a fost publicata Legea nr. 196/2017 pentru modificarea art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2018.
Potrivit acestei legi de la 1 ianuarie 2018 nu se va mai impozita ca si teren cu constructii, terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii în suprafaţă de până la 400 m2.