joi, 16 noiembrie 2017

Codul Fiscal: Modificari importante de la 1 ianuarie 2018

In Monitorul oficial nr. 875 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 79/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.


Impozitul pe profit 

Se introduc norme speciale împotriva practicilor de evitare a obligaţiilor fiscale care au incidenţă directă asupra funcţionării pieţei interne.
  
Se modifica modul de calcul a deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile.

Astfel, potrivit acestei ordonante costurile excedentare ale îndatorării, astfel cum sunt definite potrivit art. 401 pct. 2 din Codul Fiscal, care depăşesc plafonul deductibil de 200.000 euro, sunt deduse limitat în perioada fiscală în care sunt suportate, până la nivelul a 10% din baza de calcul.
 
Baza de calcul utilizată pentru stabilirea costurilor excedentare ale îndatorării, deductibile la calculul rezultatului fiscal, o reprezintă diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile înregistrate conform reglementărilor contabile aplicabile, în perioada fiscală de referinţă, din care se scad veniturile neimpozabile şi la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale îndatorării, precum şi sumele deductibile reprezentând amortizarea fiscală.
 
În condiţiile în care baza de calcul are o valoare negativă sau egală cu zero, costurile excedentare ale îndatorării sunt nedeductibile în perioada fiscală de referinţă şi se reportează fara limita de timp. 
Aceste noi reguli sunt aplicabile şi dobânzilor şi pierderilor nete din diferenţe de curs valutar, reportate potrivit prevederilor art. 27 din Codul Fiscal, prevederi în vigoare până la data de 31 decembrie 2017 inclusiv. În cazul entităţilor independente, dobânzile şi pierderile nete din diferenţe de curs valutar, reportate potrivit prevederilor art. 27 din Codul Fiscal în vigoare până la data de 31 decembrie 2017 inclusiv, sunt integral deductibile.
    
Costurile excedentare ale îndatorării sunt definite ca suma cu care costurile îndatorării unui contribuabil depăşesc veniturile din dobânzi şi alte venituri echivalente din punct de vedere economic pe care le primeşte contribuabilul. Costurile îndatorării reprezinta cheltuiala reprezentând dobânda aferentă tuturor formelor de datorii, alte costuri echivalente din punct de vedere economic cu dobânzile, inclusiv alte cheltuieli suportate în legătură cu obţinerea de finanţare potrivit reglementărilor legale în vigoare, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea: plăţi în cadrul împrumuturilor cu participare la profit, dobânzi imputate la instrumente cum ar fi obligaţiunile convertibile şi obligaţiunile cu cupon zero, sume în cadrul unor mecanisme de finanţare alternative cum ar fi «finanţele islamice», costul de finanţare al plăţilor de leasing financiar, dobânda capitalizată inclusă în valoarea contabilă a unui activ aferent sau amortizarea dobânzii capitalizate, sume calculate pe baza unui randament al finanţării în temeiul normelor privind preţurile de transfer acolo unde este cazul, dobânzi noţionale în cadrul unor instrumente financiare derivate sau al unor acorduri de acoperire a riscului aferente împrumuturilor unei entităţi, anumite câştiguri şi pierderi generate de diferenţele de curs valutar la împrumuturi şi instrumente legate de obţinerea de finanţare, comisioane de garantare pentru mecanisme de finanţare, comisioane de intermediere şi costuri similare aferente împrumuturilor de fonduri.


Impozitul pe veniturile microintreprinderilor 

Microintreprinderea va fi o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:  
- a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;

- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale; 
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti, potrivit legii.
  
De asemenea nu vor fi microintreprinderi:

a) Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii; 
b) Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii; 
c) Fondul de garantare a pensiilor private, înfiinţat potrivit legii; 
d) Fondul de garantare a asiguraţilor, constituit potrivit legii; 
e) entitatea transparentă fiscal cu personalitate juridică. 
Se elimina posibilitatea persoanelor juridice cu capital social de minim 45.000 lei de a opta pentru plata impozitului pe profit in cazul in care indeplineste conditiile de a fi incadrata ca microintreprindere. 

Vor fi considerate microintreprinderi si cele care:

a) desfăşoară activităţi în domeniul bancar;  
b) desfăşoară activităţi în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, cu excepţia persoanelor juridice care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii;  
c) desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc;   
d) desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale. 


Impozitul pe venit
 
Noua cota de impozit va fi de 10% şi se va aplica asupra venitului impozabil corespunzător fiecărei surse din fiecare categorie pentru determinarea impozitului pe veniturile din:

a) activităţi independente; 
b) salarii şi asimilate salariilor; 
c) cedarea folosinţei bunurilor; 
d) investiţii; 
e) pensii; 
f) activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură; 
g) premii; 
h) alte surse.
    
Impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală
 
Impozitul care trebuie reţinut la sursa reprezentând plăţi anticipate pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală se stabileşte prin aplicarea cotei de impunere de 7% la venitul brut. Totusi, daca impozitul pe venit este final, acesta se calculează prin reţinere la sursă la momentul plăţii veniturilor de către plătitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut diminuat cu cheltuielile determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut.

Impozitul pe veniturile din salarii


Deducerea personală se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 1.950 lei inclusiv, astfel:  
(i) pentru contribuabilii care nu au persoane în întreţinere - 510 lei; 
(ii) pentru contribuabilii care au o persoană în întreţinere - 670 lei; 
(iii) pentru contribuabilii care au două persoane în întreţinere - 830 lei; 
(iv) pentru contribuabilii care au trei persoane în întreţinere - 990 lei; 
(v) pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane în întreţinere - 1.310 lei.
  
Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii cuprinse între 1.951 lei şi 3.600 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive faţă de cele de mai sus şi se stabilesc potrivit tabelului de la art. 77 din Codul Fiscal.

Pentru contribuabilii care realizează venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei nu se acordă deducerea personală.   

Persoana în întreţinere poate fi soţia/soţul, copiii sau alţi membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soţului/soţiei acestuia până la gradul al doilea inclusiv, ale cărei venituri, impozabile şi neimpozabile, nu depăşesc 510 lei lunar.

Impozitul pe veniturile din arendă

Impozitul pe veniturile din arendă se calculează prin reţinere la sursă de către plătitorii de venit la momentul plăţii venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul pe veniturile din pensii

Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei.  Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de impunere de 10% asupra venitului impozabil lunar din pensii. 
 

Contributiile sociale obligatorii

Aceasta ordonanta precizeaza ca contribuţiile sociale obligatorii vor fi doar 3:

a) contribuţiile de asigurări sociale, datorate bugetului asigurărilor sociale de stat;
b) contribuţia de asigurări sociale de sănătate, datorată bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;    
c) contribuţia asiguratorie pentru muncă, datorată bugetului general consolidat.


Cotele de contribuţii de asigurări sociale sunt următoarele: 
a) 25% datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajaţi sau pentru care există obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale; 
b) 4% datorată în cazul condiţiilor deosebite de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, de către persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora; 
c) 8% datorată în cazul condiţiilor speciale de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 263/2010, de către persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
   
Contribuţia asiguratorie pentru muncă


Contribuabilii obligaţi la plata contribuţiei asiguratorii pentru muncă sunt, după caz: 
a) persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, pentru cetăţenii români, cetăţeni ai altor state sau apatrizii, pe perioada în care au, conform legii, domiciliul sau reşedinţa în România, cu respectarea prevederilor legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte; 
b) persoanele fizice cetăţeni români, cetăţenii altor state sau apatrizii, pe perioada în care au, conform legii, domiciliul sau reşedinţa în România, şi care realizează în România venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidenţa legislaţiei europene aplicabile în domeniul securităţii sociale, precum şi a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte. 

Cota contribuţiei asiguratorie pentru muncă este de 2,25%. 
     
 
TVA 
     
Tot incepand din 1 ianuarie 2018 organele fiscale competente au dreptul de a refuza deducerea TVA dacă, după administrarea mijloacelor de probă prevăzute de lege, pot demonstra dincolo de orice îndoială că persoana impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că operaţiunea invocată pentru a justifica dreptul de deducere era implicată într-o fraudă privind taxa pe valoarea adăugată care a intervenit în amonte sau în aval în lanţul de livrări/prestări.

marți, 14 noiembrie 2017

Procedura de restituire a impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor

In Monitorul oficial nr. 884 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3199/2017 pentru aprobarea procedurii de restituire a impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor.

joi, 9 noiembrie 2017

Codul Fiscal: Noi scutiri la impozitul pe cladiri si teren de la 1 ianuarie 2018

In Monitorul oficial nr. 875 / 2017 a fost publicata Legea nr. 209/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2018.  
 
Aceasta lege introduce in categoria cladirilor scutite de la impozit, clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istoricee, cu excepţia încăperilor care sunt folosite pentru activităţi economice.
 
De asemenea nu se va mai datora impozit pe teren pentru suprafeţele construite ale terenurilor aferente clădirilor clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, prevăzute mai sus, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, cu excepţia terenurilor care sunt folosite pentru activităţi economice. 

Conturile contabile folosite pentru înregistrarea operaţiunilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.

In Monitorul oficial nr. 873 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2827/2017 privind completarea unor reglementări contabile.

Acest ordin introduce in planul de conturi conturile 5126 "Conturi la bănci în lei - TVA defalcat (A)" şi 5127 "Conturi la bănci în valută - TVA defalcat (A)", care se utilizează pentru înregistrarea operaţiunilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.

Modificarea vizeaza:

- reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014;
- reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016;
- reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007.

marți, 7 noiembrie 2017

Ordinul nr. 2800/2017 pentru aprobarea Procedurii privind anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare

In Monitorul oficial nr. 846 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2800/2017 pentru aprobarea Procedurii privind anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare.

Potrivit OG nr. 23/2017 persoanele impozabile care optează pentru plata defalcată a TVA în perioada 1 octombrie-31 decembrie 2017 beneficiază de următoarele facilităţi:   


- o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017. În cazul plătitorilor de impozit pe profit care au obligaţia de a declara şi plăti impozit pe profit anual cu plăţi anticipate, 5% se aplică la plata anticipată aferentă trimestrului IV al anului fiscal 2017, iar în cazul celor care au obligaţia de a declara şi plăti impozit pe profit anual, 5% se aplică la o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul fiscal 2017. Pentru plătitorii de impozit pe profit reducerea se înscrie în mod distinct în declaraţia anuală de impozit pe profit; 
  
- anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, inclusiv. 

Iniţiativa legislativă a Cetăţenilor potrivit Legii nr. 189/1999 privind expunerea de motive privind proiectul de lege pentru modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990

In Monitorul oficial nr. 846 / 2017 a fost publicata Iniţiativa legislativă a Cetăţenilor potrivit Legii nr. 189/1999 privind expunerea de motive privind proiectul de lege pentru modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990.

Din preambulul acestei initiative prezint in extras:

"Acţiunile la purtător sunt acte care pot ajunge să se refere la valori materiale foarte mari şi care pot circula de la un proprietar la altul fără limitări şi fără formalităţi pentru confirmarea transmiterii, acest lucru realizându-se practic, prin simpla transmitere "din mână în mână". Acţiunile la purtător pot ascunde proprietatea şi facilita evaziunea fiscală. 
   
Utilizarea acestui sistem eludează criteriile de transparenţă obligatorie pentru cei ce deţin funcţii publice şi pentru declararea şi prevenirea conflictelor de interese. În acelaşi timp este o realitate că există deja presiuni de ordin internaţional care să elimine în alte jurisdicţii, cum este Israel, de exemplu, dar şi altele, acest tip netransparent de deţinere a acţiunilor în societăţile comerciale care gravitează în jurul afacerilor publice ar trebui să reprezinte o adevărată "stare de urgenţă" pentru evitarea săvârşirii de infracţiuni sub adăpostul unui astfel de paravan."