miercuri, 3 mai 2023

Modificari la procedurile de acordare a esalonarii la plată

În Monitorul oficial nr. 290/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 20/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, in vigoare de la 06 aprilie 2023.


Esalonarea la plată

Organul fiscal central acordă la cererea debitorilor eşalonări la plată pe o perioadă de cel mult 5 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a acestora. Pentru debitorii care nu au în proprietate bunuri în vederea constituirii de garanţii şi nici nu pot constitui niciun fel de garanţie ori cuantumul garanţiilor constituite este mai mic de 50% faţă de cuantumul obligaţiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată, eşalonarea se acordă pe cel mult 6 luni.

Eşalonarea la plată nu se va mai putea acorda pentru obligaţiile fiscale care reprezintă accize.

Contribuabilul poate depune o singură cerere de modificare a deciziei de eşalonare la plată într-un an calendaristic sau, după caz, fracţie de an calendaristic.


Esalonarea la plată în formă simplificată


Eşalonarea la plată nu se va mai putea acorda pentru:

- obligaţiile fiscale care reprezintă accize;
- impozitele şi contribuţiile sociale obligatorii cu reţinere la sursă sau reţinute prin stopaj la sursă, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 47 din Codul fiscal;
- taxele aferente activităţilor din domeniul jocurilor de noroc.

Debitorul poate depune o singură cerere de modificare a deciziei de eşalonare la plată pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată, la care poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare.

Pe perioada pentru care au fost acordate eşalonări la plată pentru obligaţiile fiscale eşalonate la plată, cu excepţia celor prevăzute la art. 173 alin. (2) din CPF, se datorează şi se calculează dobânzi. Nivelul dobânzii este de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere, cu excepţia eşalonărilor acordate pentru obligaţiile fiscale rezultate din titlurile de creanţă emise de autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, pentru care dobânzile se calculează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

Modificarea procedurii de agreare şi selecţie a practicienilor în insolvenţă de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

În Monitorul oficial nr. 287/2023 a fost publicat Ordinul nr. 473/2023 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare şi selecţie a practicienilor în insolvenţă de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, in vigoare de la 06 aprilie 2023.

miercuri, 12 aprilie 2023

Valorea nominala indexata a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2023

În Monitorul oficial nr. 272/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1263/654/2023 privind stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2023, in vigoare de la 31 martie 2023.

Pentru semestrul I al anului 2023, începând cu luna aprilie 2023, valoarea nominală a unui tichet de masă, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, nu poate depăşi cuantumul de 30 de lei.

Aceasta valoarea nominală se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului al II-lea al anului 2023, respectiv august 2023 şi septembrie 2023.

Impozitarea nomazilor digitali. Modificare şi completare Cod fiscal.

În Monitorul oficial nr. 265/2023 a fost publicata Legea nr. 69/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vigoare de la 02 aprilie 2023.

Potrivit acestei legi,  nomazii digitali, definiţi în conformitate cu prevederile art. 2 lit. n^4 ) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu datoreaza contribuţiile de asigurări sociale, în condiţiile în care nomadul digital este prezent pe teritoriul României pentru o perioadă sau mai multe perioade care nu depăşesc 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat.

Totodata, nomazii digitali, definiţi în conformitate cu prevederile art. 2 lit. n^4 ) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu datoreaza contribuţiile de asigurări sociale de sanatate, în condiţiile în care nomadul digital este prezent pe teritoriul României pentru o perioadă sau mai multe perioade care nu depăşesc 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat.

Nu sunt impozabile în România, veniturile din salarii sau asimilate salariilor obţinute de persoana fizică cu statut de nomad digital, definit potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din activitatea pe care o prestează în baza unui contract de muncă la o companie înregistrată în afara României şi care prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor sau care deţine o companie înregistrată în afara României, în cadrul căreia prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi poate desfăşura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanţă, prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, în condiţiile în care persoana fizică este prezentă pe teritoriul României pentru o perioadă sau mai multe perioade care nu depăşesc 183 de zile pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat.

Potrivit OUG nr. 194/2002, nomadul digital - străinul care este angajat cu un contract de muncă la o companie înregistrată în afara României şi care prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor sau care deţine o companie înregistrată în afara României, în cadrul căreia prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi poate desfăşura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanţă, prin folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

Modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată

În Monitorul oficial nr. 264/2023 a fost publicat Ordinul nr. 347/2023 pentru modificarea unor acte normative privind înregistrarea/anularea înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, in vigoare de la 30 martie 2023.

Acest ordin abroga modelul cererii 098 de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (098)", cod M.F.P. 14.13.01.10.11/tva.

Trimiterile la formularul "Cererea 098 de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (098) ", din cuprinsul actelor normative în vigoare, se consideră a fi făcute la secţiunea "Taxa pe valoarea adăugată" din formularul "Cerere de înregistrare fiscală", care reprezintă anexă la formularul "Cerere de înregistrare în registrul comerţului", aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al ministrului justiţiei nr. 2.509/5.672/C/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului "Cerere de înregistrare fiscală" şi a instrucţiunilor de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală".

Persoana impozabilă supusă înregistrării în registrul comerţului, care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, respectiv de la data înregistrării în registrul comerţului, depune la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal formularul «Cerere de înregistrare fiscală», care reprezintă anexă la formularul «Cerere de înregistrare în registrul comerţului», având completată secţiunea corespunzătoare taxei pe valoarea adăugată.

Persoana impozabilă care nu este supusă înregistrării în registrul comerţului, care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declaraţia de înregistrare fiscală. În această situaţie, declaraţia de înregistrare fiscală se depune cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia înfiinţării, iar solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA se face prin completarea rubricii «Date privind vectorul fiscal», secţiunea «Taxa pe valoarea adăugată» din declaraţie.

luni, 10 aprilie 2023

Procedura privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate

În Monitorul oficial nr. 263/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1178/2023 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate, in vigoare de la 30 martie 2023.

Soluţia fiscală individuală anticipată produce efecte doar pentru contribuabilul/plătitorul solicitant şi/sau entităţile enumerate în conţinutul acesteia, având în vedere informaţiile şi circumstanţele prezentate.

Soluţia fiscală individuală anticipată nu este aplicabilă altor contribuabili/plătitori sau entităţi şi nu este opozabilă organului fiscal în raport cu alţi contribuabili/plătitori, chiar dacă există circumstanţe similare.

Contribuabilii/Plătitorii pot solicita organului fiscal competent emiterea unei soluţii fiscale prin depunerea unei cereri, cu cel puţin 90 de zile anterior datei la care intenţionează să efectueze tranzacţiile propuse. Cererea, documentaţia şi orice alte comunicări ulterioare se transmit exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Cererea pentru emiterea soluţiei fiscale conţine propunerea contribuabilului/plătitorului cu privire la tratamentul fiscal aplicabil exclusiv tranzacţiilor pe care acesta urmează să le efectueze în viitor, ulterior depunerii cererii, prin prisma propriei interpretări, însoţită de informaţiile detaliate referitoare la tranzacţiile propuse şi de argumentele care susţin această propunere.

Anterior depunerii cererii pentru emiterea soluţiei fiscale, contribuabilul/plătitorul poate solicita organului fiscal competent organizarea unei discuţii preliminare.

Cererea însoţită de documentaţia pentru emiterea soluţiei fiscale conţine următoarele:

a) datele de identificare ale contribuabilului/plătitorului solicitant şi ale reprezentantului legal al acestuia, dacă este cazul;
b) o prezentare generală sau un rezumat al tranzacţiilor propuse;
c) confirmarea încadrării cererii pentru emiterea soluţiei fiscale în una dintre categoriile prevăzute de BEPS Action 5/DAC 3 şi furnizarea completă a informaţiilor referitoare la entităţile afiliate;
d) abrevieri şi definiţii ale termenilor utilizaţi;
e) prezentarea detaliată a informaţiilor relevante în legătură cu tranzacţiile propuse, după cum urmează:
    (i) descrierea completă a aspectelor relevante pentru fiecare entitate, persoană, asociere etc. implicată;
    (ii) descrierea structurii organizaţionale sau a lanţului de tranzacţii în care sunt implicate două sau mai multe entităţi;
    (iii) capitalul social, structura acţionariatului şi cotele de participare la capitalul entităţilor implicate;
    (iv) orice alte informaţii deţinute anterior efectuării tranzacţiilor sau a operaţiunilor propuse care pot fi relevante în analiza cererii;

f) prezentarea tranzacţiilor relevante finalizate parţial sau integral anterior depunerii cererii pentru emiterea soluţiei fiscale;
g) tranzacţiile propuse, respectiv:
    (i) descrierea completă, exactă şi detaliată a tranzacţiilor, în ordine cronologică;
    (ii) evaluarea obiectivă şi riguroasă a tranzacţiilor propuse, inclusiv prin determinarea unei date/perioade de implementare;
    (iii) prezentarea modului de derulare/implementare a tranzacţiilor printr-o singură cale de acţiune;

h) informaţii suplimentare, respectiv:
    (i) prezentarea oricăror alte informaţii cu privire la cererea pentru emiterea soluţiei fiscale, care sunt relevante în timpul sau ulterior implementării tranzacţiilor propuse (informaţii cu privire la împuterniciţi/reprezentanţi ai contribuabilului - rezidenţa; statutul sau relaţia dintre anumite entităţi din punct de vedere fiscal şi/sau juridic; titluri de valoare, datorii sau natura anumitor acorduri);
    (ii) descrierea tranzacţiilor semnificative care ar putea fi efectuate după finalizarea tranzacţiilor propuse şi care sunt considerate parte dintr-o serie de tranzacţii;

i) scopul fiscal sau nefiscal al fiecărei tranzacţii propuse;
j) analiza completă a tranzacţiilor propuse din perspectiva scopului economic, urmărind a fi clarificate următoarele aspecte:
    (i) dacă tranzacţia, inclusiv o serie de tranzacţii care include acea tranzacţie, dă naştere unui avantaj fiscal şi cuantumul acestuia;
    (ii) dacă tranzacţia este o tranzacţie de evitare a impozitării şi dacă face parte dintr-o serie de tranzacţii;
    (iii) motivele rezonabile pentru care solicitantul apreciază că tranzacţia nu are drept scop, direct sau indirect, utilizarea abuzivă pentru obţinerea unui avantaj fiscal;

k) declaraţia contribuabilului/plătitorului prin care confirmă următoarele:
    (i) informaţiile prezentate sunt corecte şi complete cu privire la toate faptele relevante, tranzacţiile propuse şi informaţiile suplimentare referitoare la acestea;
    (ii) tranzacţiile propuse vor fi derulate/implementate în modul descris;
    (iii) toate tranzacţiile relevante au fost cuprinse în cerere;
    (iv) nu există proceduri de administrare a creanţelor fiscale, administrative sau judiciare în curs care au ca obiect tranzacţiile propuse;
    (v) tranzacţiile propuse, contribuabilul solicitant şi/sau entităţile implicate nu fac obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv pentru fapte de evaziune fiscală;
    (vi) tratamentul fiscal ce face obiectul cererii nu a fost anterior clarificat prin acte administrative, acte administrative fiscale, hotărâri judecătoreşti, decizii sau orice alte acte emise de instituţii naţionale sau comunitare;

l) temeiul de drept aplicabil tranzacţiilor propuse;
m) interpretarea contribuabilului/plătitorului cu privire la reglementarea fiscală aplicabilă tranzacţiilor propuse, respectiv propunerea privind conţinutul soluţiei fiscale;
n) dovada achitării taxei de emitere a soluţiei fiscale.

Actualizare cuantum indemnizaţie de delegare/detaşare şi cuantum alocaţie de cazare

În Monitorul oficial nr. 261/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1235/2023 pentru actualizarea cuantumului indemnizaţiei de delegare/detaşare şi a cuantumului alocaţiei de cazare prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului, in vigoare de la 29 martie 2023.

Începând cu data de 1 aprilie 2023:

a) cuantumul indemnizaţiei de delegare prevăzute la art. 1 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului se majorează la 23 lei;
b) cuantumul alocaţiei de cazare prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 se majorează la 265 lei;
c) cuantumul indemnizaţiei de detaşare prevăzute la art. 4 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 se majorează la 23 lei.

vineri, 31 martie 2023

Valorea sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2023

În Monitorul oficial nr. 258/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1.121/655/2023 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creșă pentru semestrul I al anului 2023.

Pentru semestrul I al anului 2023, începând cu luna aprilie 2023, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creşă, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, este de 600 lei.

Valoarea nominală se aplică şi pentru primele două luni ale semestrului II al anului 2023, respectiv august 2023 şi septembrie 2023.

Valorea sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2023

În Monitorul oficial nr. 246/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1.098/2.748/2023 privind stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2023.

Pentru semestrul I al anului 2023, valoarea sumei care se acordă lunar, respectiv ocazional, sub formă de tichete culturale, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, este de maximum 200 de lei/lună, respectiv de maximum 400 de lei/eveniment.

Valoarea nominală stabilită se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2023, respectiv august 2023 şi septembrie 2023.

Procedura de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi, precum şi a mecanismului de implementare aferent

În Monitorul oficial nr. 233/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1154/38/2023 privind aprobarea Procedurii specifice de distribuire a tichetelor sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi, precum şi a mecanismului de implementare aferent.

Valoarea nominală a unui tichet social pe suport electronic pentru nou-născuţi pentru destinatarii finali este de 2.000 de lei. Valoarea tichetului social pe suport electronic pentru nou-născuţi poate fi actualizată anual prin hotărâre a Guvernului, adoptată cu cel puţin 30 de zile înainte de încheierea anului calendaristic pentru anul calendaristic următor, în funcţie de rata medie anuală a inflaţiei şi în limita disponibilului financiar prevăzut în cadrul POAD.

Potrivit art. 3 din OUG nr. 113/2022, categoriile de persoane cele mai defavorizate care beneficiază de sprijin material pe bază de tichete sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi, în caz de precaritate materială de bază constând în lipsa produselor pentru îngrijirea nou-născutului, acordate în cadrul POAD, şi care au calitatea de destinatari finali sunt:

a) mamele care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului şi cărora le este stabilit, prin dispoziţie scrisă a primarului, dreptul la un venit minim garantat acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare;

b) mamele care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului şi care fac parte din familii beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

c) mamele cu dizabilităţi care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului;

d) mamele care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului, aflate temporar în situaţii critice de viaţă, respectiv victime ale calamităţilor, ale violenţei domestice, persoane dependente şi/sau care se află în situaţii deosebite de vulnerabilitate, stabilite prin ancheta socială întocmită de autorităţile publice cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale sau pe baza unui referat de anchetă socială întocmit de autorităţile publice cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale la solicitarea persoanei sau sesizarea unui terţ;

e) mame care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului şi care nu deţin acte de identitate şi care, din acest motiv, nu pot beneficia de drepturile civile;

f) mamele minore care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului;

g) mamele care au născut începând cu anul 2022, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului, cetăţeni străini sau apatrizi proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.