vineri, 25 februarie 2022

Condiţiile de furnizare a informaţiilor, modelul-cadru al protocolului de colaborare, modalităţile de acces în sistemele informatice si procedura privind schimbul de informaţii între ANAF şi persoanele juridice de drept privat

În Monitorul oficial nr. 157/2022 a fost publicat Ordinul nr. 146/2022 pentru aprobarea condiţiilor de furnizare a informaţiilor, modelului-cadru al protocolului de colaborare, procedurii privind schimbul de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi persoanele juridice de drept privat semnatare, precum şi a modalităţilor de acces în sistemele informatice dedicate conform art. 701 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Persoanele juridice de drept priva (PJDP), care prin natura activităţii solicită frecvent informaţii de natura secretului fiscal despre clienţii/partenerii săi, în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (CPF), cu modificările şi completările ulterioare, pot încheia un protocol privind schimbul de informaţii cu organul fiscal deţinător al informaţiei în baza art. 11 alin. (6^1) din Codul de procedură fiscală.

Potrivit CPF, organul fiscal poate transmite informaţiile pe care le deţine oricărui solicitant, cu consimţământul expres şi neechivoc al contribuabilului/plătitorului despre care au fost solicitate informaţii. Responsabilitatea privind modalitatea de utilizare a informaţiilor astfel obţinute revine solicitantului.

Furnizarea de informaţii către instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare şi alte persoane juridice de drept privat se realizează în conformitate cu prevederile art. 70^1 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală, în scopul realizării activităţilor stabilite prin actul constitutiv al persoanelor juridice de drept privat.

Furnizarea de informaţii persoanelor juridice de drept privat, în baza consimţământului contribuabilului/plătitorului potrivit art. 11 alin. (3) lit. d) din CPF, se poate realiza în baza unui protocol, încheiat potrivit prezentului ordin, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:

a) informaţiile sunt necesare pentru soluţionarea unor cereri ale persoanelor fizice sau juridice;
b) solicitările de furnizare a informaţiilor se realizează în mod frecvent;
c) persoana juridică de drept privat dispune de proceduri care asigură păstrarea în condiţii de siguranţă a datelor cu caracter personal şi sisteme informatice de securitate, auditate de către un auditor extern independent. Din raportul de audit trebuie să rezulte că sistemul informatic şi procedurile informatice aplicabile nu permit obţinerea de informaţii cu încălcarea prevederilor legale în materia datelor cu caracter personal şi care reprezintă secret fiscal.

Auditarea se face de către un auditor extern independent, astfel:

a) auditarea ex ante, este inclusă în documentaţia necesară încheierii protocolului;
b) auditarea ex post se efectuează anual, până la data de 31 martie a anului curent pentru anul precedent.

Prin sistemul informatic dedicat, ANAF poate transmite, pe bază de protocol semnat în conformitate cu modelul-cadru al protocolului de colaborare, următoarele informaţii:

a) informaţii referitoare la natura, sursa şi cuantumul veniturilor solicitantului persoană fizică, respectiv informaţii pentru perioada aferentă ultimilor 3 ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informaţiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat şi data solicitării acestora;
b) informaţii referitoare la natura şi cuantumul veniturilor solicitantului persoană juridică, respectiv informaţii din situaţiile financiare pentru perioada aferentă ultimilor trei ani fiscali, inclusiv, acolo unde este posibil, informaţiile aferente perioadei cuprinse între ultimul an fiscal încheiat şi data solicitării acestora;
c) certificatul de atestare fiscală pentru persoane juridice;
d) informaţii privind existenţa pe numele solicitantului a unui cont curent declarat deschis la altă instituţie de credit din România la data solicitării, pentru PJDP care oferă servicii din sfera de aplicare a Legii nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu