marți, 5 decembrie 2017
Ordinul nr. 1786/5384/2017 privind modificarea şi completarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011
In Monitorul oficial nr. 909 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 1786/5384/2017 privind modificarea şi completarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011.
Legea nr. 217/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice
In Monitorul oficial nr. 908 / 2017 a fost publicata Legea nr. 217/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Recalcularea pensiei anticipate partiale pentru anumite categorii de pensionari
In Monitorul oficial nr. 908 / 2017 a fost publicata Legea nr. 216/2017 pentru completarea articolului 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Potrivit acestei legi persoanele ale căror drepturi de pensie anticipată parţială s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2011-16 iulie 2016 beneficiază de recalcularea pensiei.
Recalcularea se face la cererea persoanei interesate, iar drepturile de pensie recalculate se cuvin şi se plătesc începând cu luna următoare înregistrării acesteia la casa teritorială de pensii în evidenţele căreia se află dosarul de pensie al solicitantului.
Aceste prevederi se aplică persoanelor care, până în luna depunerii cererii, inclusiv, nu au îndeplinit condiţiile pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă.
Potrivit acestei legi persoanele ale căror drepturi de pensie anticipată parţială s-au deschis în perioada 1 ianuarie 2011-16 iulie 2016 beneficiază de recalcularea pensiei.
Recalcularea se face la cererea persoanei interesate, iar drepturile de pensie recalculate se cuvin şi se plătesc începând cu luna următoare înregistrării acesteia la casa teritorială de pensii în evidenţele căreia se află dosarul de pensie al solicitantului.
Aceste prevederi se aplică persoanelor care, până în luna depunerii cererii, inclusiv, nu au îndeplinit condiţiile pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă.
Aparate de marcat electronice fiscale: Modificarea normelor metodologice
In Monitorul oficial nr. 907 / 2017 a fost publicata HG nr. 804/2017 privind
modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 479/2003.
Cele mai importante modificari aduse normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 sunt:
1. Clarificarea art. 1 alin. (1) din OUG nr. 28/1999
În sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, prin
operatori economici se înţelege persoanele fizice şi juridice, întreprinderile
familiale, precum şi orice alte entităţi, cu excepţia instituţiilor publice,
care încasează, pe teritoriul României, inclusiv în punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat, integral sau parţial, cu numerar sau prin
utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la
persoane fizice sau juridice, contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul,
precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie.
2. Definirea substitutelor de numerar si a comertului ocazional
Astfel, sunt considerate substitute de numerar bonurile de valoare acordate potrivit
legii, de tipul tichetelor de masă, voucherelor de vacanţă, tichetelor cadou şi
tichetelor de creşă, tichetelor sociale, tichetului Rabla şi altele
asemenea.
Prin livrări de bunuri cu amănuntul şi prestări de servicii direct către
populaţie se înţelege acele activităţi desfăşurate cu caracter permanent sau
sezonier. Nu intră în această categorie livrările de bunuri şi prestările de
servicii efectuate ocazional, direct către populaţie, de către operatorii
economici, alţii decât comercianţii cu amănuntul. Prin comerţ ocazional se
înţelege actele de comerţ cu caracter întâmplător, efectuate pe durată limitată
de timp cu ocazia unor târguri, saloane, sărbători cu caracter laic, expoziţii
cu vânzare, precum şi livrările de bunuri către proprii angajaţi pentru uzul
propriu.
3. Defectarea aparatelor de marcat fiscale
În situaţia defectării aparatului de marcat
electronic fiscal utilizatorii consemnează în cartea de intervenţii a aparatului
de marcat electronic fiscal, data şi ora la care au
anunţat defectarea acestuia şi păstrează notificarea efectuată conform celor
convenite de părţile contractante potrivit dispoziţiilor art. 1 alin.
(81) din OUG nr. 28/1999.
Până la repunerea în
funcţiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepţia taximetriştilor,
înregistrează toate operaţiunile efectuate în această perioadă într-un registru,
denumit în continuare registru special, care se completează fără ştersături şi
fără spaţii neutilizate.
Registrul special are
paginile numerotate, este sigilat şi ştampilat de către organul fiscal competent la care
se depun declaraţiile fiscale, cu
precizarea numărului de pagini conţinut de acesta, şi este prezentat de către
utilizator, cu excepţia taximetriştilor, pentru vizare la organul fiscal în a
cărui rază teritorială a fost instalat aparatul de marcat electronic fiscal,
înainte de începerea activităţii.
La repunerea în funcţiune a
aparatului tehnicianul unităţii de service acreditate, consemnează în registrul special, după ultima înregistrare
a operaţiunilor efectuate de utilizator, data şi ora începerii funcţionării
aparatului, sub semnătura şi numele în clar ale tehnicianului de
service.
Până la repunerea în funcţiune a aparatului
defect, utilizatorii emit chitanţe pentru respectivele operaţiuni şi facturi, la
cererea clienţilor, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015. Utilizatorii aparatelor de marcat
electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar aplică prevederile
din legislaţia care reglementează autorizarea şi/sau înregistrarea entităţilor
care desfăşoară activităţi de schimb valutar pe teritoriul României, altele
decât cele care fac obiectul supravegherii Băncii Naţionale a României.
4. Obigatia utilizarii aparatelor de marcat fiscale de catre activităţile de schimb valutar
Obligatia utilizarii aparatelor de marcat fiscale exista pt. activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru
persoane fizice efectuate de casele de schimb valutar organizate ca
persoane juridice conform Legii societăţilor nr. 31/1990, având ca principal obiect de activitate
activităţile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612, iar ca
activităţi secundare numai cele incluse în cod CAEN 6619 şi autorizate prin
intermediul Comisiei de autorizare a activităţii de schimb valutar.
5. Scutirea pt. serviciile de instalaţii, reparaţii şi
întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului, precum si pt. efectuarea lucrărilor de construcţii, reparaţii,
amenajări şi întreţinere de locuinţe
Scutirea se acorda pt. serviciile de instalaţii, reparaţii şi
întreţinere a bunurilor efectuate la domiciliul clientului şi, respectiv,
lucrările de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere a locuinţelor,
executate de către operatori economici specializaţi, inclusiv materialele
utilizate pentru realizarea acestor activităţi, dacă materialele respective sunt
cuprinse în facturi şi alte documente legale emise de prestatorul serviciului
ori executantul lucrării.
Asamblarea, montarea ori
instalarea bunurilor care sunt executate ca operaţiuni auxiliare ocazionate de
vânzarea mărfurilor de către un comerciant cu amănuntul nu se încadrează în
excepţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă.
6. Staţiile de comercializare a carburanţilor
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate staţiilor de comercializare a carburanţilor care, în aceeaşi locaţie, pe lângă carburanţi mai comercializează şi alte produse pot fi dotate cu două echipamente fiscale distincte, unul pentru carburanţi şi unul pentru celelalte produse. Programul de aplicaţie trebuie să controleze şi să asigure gestionarea distinctă a vânzărilor de carburanţi de vânzarea celorlalte produse.
7. Continutul bonului fiscal
Antetul bonului fiscal se tipăreşte pe toate documentele emise cu aparatul de marcat electronic fiscal şi conţine cel puţin denumirea, adresa de la locul de instalare a aparatului, inclusiv judeţul, sau, după caz, menţiunea «activităţi cu caracter ambulant» ori «taxi», precum şi codul de identificare fiscală al utilizatorului. În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităţii de taximetrie, precum şi al celor destinate schimbului valutar, în antet se înscriu, după caz, şi numărul de înmatriculare al taximetrului, numărul autorizaţiei taxi, numărul de telefon şi de fax al operatorului de transport sau al taximetristului independent şi, respectiv, codul statistic atribuit caselor de schimb valutar de către Ministerul Finanţelor Publice.
Conţinutul
bonului fiscal, cu excepţia bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat
electronice fiscale destinate activităţilor de schimb valutar şi de taximetrie,
cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) data, ora şi minutul emiterii
bonului fiscal;
b) numărul de ordine al
acestuia, la nivelul zilei de lucru;
c) numele sau codul
operatorului;
d) denumirea fiecărui bun livrat
sau a serviciului prestat;
e) preţul sau tariful
unitar;
f) cantitatea;
g) valoarea pe fiecare
operaţiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei
acesteia;
h) valoarea totală a bonului,
inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
i) valoarea totală a taxei pe
valoarea adăugată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă;
j) valoarea totală a
operaţiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, dacă este cazul;
k) valoarea altor taxe care nu
se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este
cazul;
l) codul de înregistrare în
scopuri de TVA al beneficiarului, pentru aparatele de marcat electronice fiscale
definite la art. 3 alin. (2) din OUG nr. 28/1999;
m) unitatea de măsură, pentru
aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din OUG nr. 28/1999;
n) modalitatea de plată, pentru
aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din OUG nr. 28/1999.
În
conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale
destinate activităţii de schimb valutar se înscriu in plus şi următoarele date:
a) datele de identificare a
clientului, respectiv numele, prenumele, ţara, actul de identitate, rezident,
nerezident;
b) suma încasată de la
client;
c) cursul de schimb
valutar;
d) comisionul practicat şi
nivelul cotei de taxă pe valoarea adăugată;
e) suma plătită
clientului;
f) valoarea taxei pe valoarea
adăugată, cu indicarea nivelului de cotă a acesteia.
În conţinutul bonurilor
fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţii
de taximetrie se înscriu in plus
şi următoarele date, pe fiecare set de tarife folosit:
a) numărul cursei;
b) numărul setului de tarife şi
cota de taxă pe valoarea adăugată;
c) tariful de pornire;
d) tariful de distanţă
(lei/km);
e) distanţa parcursă (km) şi
valoarea (lei);
f) tariful de staţionare
(lei/oră);
g) durata staţionării şi
valoarea, care include şi durata de circulaţie sub viteza de comutare;
h) tariful pentru
încărcare/descărcare, dacă este cazul;
i) durata prestaţiei de
încărcare/descărcare, dacă este cazul;
j) preţul total al
serviciului;
k) valoarea totală a taxei pe
valoarea adăugată, cu indicarea nivelului de cotă a acesteia. Dacă în timpul
unei călătorii se practică mai multe seturi de tarife, în finalul conţinutului
bonului fiscal se calculează valoarea totală a călătoriei şi valoarea totală a
taxei pe valoarea adăugată;
l)
durata
cursei.
În
conţinutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale
destinate magazinelor situate în aeroporturile internaţionale se inscriu in plus şi următoarele date:
a) datele de identificare a
clientului, respectiv numele, prenumele, tipul şi numărul documentului de
trecere a frontierei de stat;
b) numărul cursei, în cazul
transportului aerian.
În cazul
utilizatorilor care nu sunt plătitori de TVA potrivit legii, imediat după
înscrierea elementelor obligatorii se tipăreşte cu majuscule textul
«NEPLĂTITOR TVA».
Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităţilor de comercializare a mărfurilor în aeroporturile internaţionale se tipăreşte sintagma «EXPORT».
Bonurile fiscale pot să evidenţieze în valută contravaloarea
bunurilor livrate şi serviciilor prestate clienţilor de către operatorii
economici care realizează activităţi în conformitate cu prevederile
Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 4/2005.
miercuri, 29 noiembrie 2017
Ianuarie 2018: Modificarea OUG nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor
In Monitorul oficial nr. 902 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Potrivit acestei ordonante, incepand cu drepturile lunii ianuarie 2018, cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea copiilor este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului. Cuantumul minim al indemnizaţiei lunare nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăşi valoarea de 8.500 lei.
Valoarea indicatorului social de referinţă este cea prevăzută in Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
Totodata, cuantumul indemnizaţiei lunare se majorează cu suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere.
Potrivit acestei ordonante, incepand cu drepturile lunii ianuarie 2018, cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea copiilor este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului. Cuantumul minim al indemnizaţiei lunare nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăşi valoarea de 8.500 lei.
Valoarea indicatorului social de referinţă este cea prevăzută in Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
Totodata, cuantumul indemnizaţiei lunare se majorează cu suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă pentru fiecare copil născut dintr-o sarcină gemelară, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere.
luni, 27 noiembrie 2017
1 iulie 2018: Majorare punct de pensie
In Monitorul oficial nr. 902 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Potrivit acestei ordonante, incepand cu data de 1 iulie 2018, valoarea punctului de pensie se majorează cu 10% şi este de 1.100 lei.
Totodata în perioada 1 iulie- 31 decembrie 2018 nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 640 lei.
Potrivit acestei ordonante, incepand cu data de 1 iulie 2018, valoarea punctului de pensie se majorează cu 10% şi este de 1.100 lei.
Totodata în perioada 1 iulie- 31 decembrie 2018 nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 640 lei.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)