marți, 17 octombrie 2017

Split TVA: Ordinul de plată multiplu electronic (OPME)

In Monitorul oficial nr. 789 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2541/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 246/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT).

Acest ordin introduce ordinul de plată multiplu electronic (OPME) care se utilizează de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, pentru efectuarea de plăţi din contul de disponibil prevăzut la art. 2 alin. (1) din acelaşi act normativ, deschis la unităţile Trezoreriei Statului, numai în conturi ale căror coduri IBAN conţin şirul de caractere «TVA». Din contul de disponibil prevăzut la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 pot fi efectuate plăţi şi pe baza ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT).

Ordinul de plată multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat de persoanele înregistrate în scopuri de TVA începând cu data stabilită prin procedura de funcţionare a Sistemului naţional de raportare Forexebug şi numai după înrolarea la funcţionalităţile acestui sistem.

Formularul OPME poate fi descărcat prin accesarea «Punctului Unic de Acces» de pe site-ul MFP - Sistemul naţional de raportare Forexebug sau poate fi pus la dispoziţie de către unitatea teritorială a Trezoreriei Statului la care este deschis contul. Formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» se completează şi se depune on-line în Sistemul naţional de raportare Forexebug.

Persoanele impozabile inregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal pot depune on-line formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» completat, cu respectarea procedurii de funcţionare a Sistemului naţional de raportare Forexebug. 

Split TVA: Extrasele la conturile deschise la unităţile trezoreriei statului pentru încasarea şi plata defalcată a TVA în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA

In Monitorul oficial nr. 789 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2540/2017 pentru completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003.

Acest ordin precizeaza ca pentru conturile de disponibil destinate încasării şi plăţii defalcate a TVA deschise pe numele instituţiilor publice, operatorilor economici şi altor entităţi la unităţile trezoreriei statului se eliberează extrase de cont în format electronic (fişier PDF cu XML ataşat), semnate cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz, fără perceperea de comisioan.

Totodata operatorii economici şi alte entităţi care potrivit legislaţiei în vigoare au conturi deschise la unităţile trezoreriei statului pentru încasarea şi plata defalcată a TVA pot vizualiza şi descărca extrasele acestor conturi în format electronic, prin intermediul persoanelor care sunt înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciului "Depunere declaraţii on-line" existent pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Operatorii economici şi celelalte entităţi care nu sunt de acord cu accesul la vizualizarea şi descărcarea extraselor de cont în format electronic al persoanelor înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciului "Depunere declaraţii on-line" notifică în scris unitatea trezoreriei statului la care au deschis contul referitor la faptul că nu optează pentru această modalitate de primire a extrasului de cont.
 

marți, 10 octombrie 2017

TVA: Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal

In Monitorul oficial nr. 780 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2856/2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării şi anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Acest ordin precizeaza:

- procedura privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- procedura de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
-  criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru evaluarea riscului fiscal în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

2018: Modificarea modului de impozitare a terenurilor

In Monitorul oficial nr. 778 / 2017 a fost publicata Legea nr. 196/2017 pentru modificarea art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2018.
Potrivit acestei legi de la 1 ianuarie 2018 nu se va mai impozita ca si teren cu constructii, terenul înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii în suprafaţă de până la 400 m2.

joi, 28 septembrie 2017

Notificarea privind opţiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a TVA

In Monitorul oficial nr. 763 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2743/2017 pentru aprobarea modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (086) "Notificare privind opţiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a TVA".

Formularul (086) "Notificare privind opţiunea de aplicare a mecanismului de plată defalcată a TVA" se completează şi se depune de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care optează pentru aplicarea opţională a mecanismului de plată defalcată a TVA, în perioada 1 octombrie 2017-31 decembrie 2017, în condiţiile prevăzute de art. 22 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.

Potrivit OG nr. 23/2017 in perioada 1 octombrie 2017-31 decembrie 2017 plata defalcata a TVA se aplică opţional. Persoanele impozabile care optează pentru plata defalcată a TVA în perioada 1 octombrie-31 decembrie 2017 notifică organul fiscal competent şi aplică mecanismul începând cu ziua următoare celei în care sunt publicate în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, pentru facturile emise şi avansurile încasate începând cu această dată.

ANAF organizează Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA. Registrul este public şi se afişează pe site-ul ANAF. Înscrierea în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA se face de către organul fiscal competent, în termen de maximum 3 zile de la data depunerii notificării 086. 

Începând cu data de 1 ianuarie 2018, aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA devine obligatorie.
 

marți, 26 septembrie 2017

Modelul extrasului situaţiilor financiare anuale care se publică de întreprinderile sociale/întreprinderile sociale de inserţie în Registrul unic de evidenţă a întreprinderilor sociale

In Monitorul oficial nr. 760 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 1600/2435/2017 pentru aprobarea modelului extrasului situaţiilor financiare anuale care se publică de întreprinderile sociale/întreprinderile sociale de inserţie în Registrul unic de evidenţă a întreprinderilor sociale.


luni, 25 septembrie 2017

Examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2017

In Monitorul oficial nr. 757 / 2017 a fost publicata Hotărârea nr. 11/2017 privind susţinerea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2017.

Potrivit acestei hotarari in data de 4 noiembrie 2017 va avea loc în municipiul Bucureşti examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2017. 
Locatia exacta de desfasurare a examenului se va publica pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali până la data de 30 octombrie 2017. 
Înscrierile la examen se fac în perioada 2 octombrie 2017-20 octombrie 2017 pe site-ul www.ccfiscali.ro şi dosarele se transmit, în aceeaşi perioadă, prin servicii poştale cu confirmare de primire sau direct, pe adresa str. Alecu Russo nr. 13-19, et. 4, ap. 9, sectorul 2, municipiul Bucureşti.   

Potrivit Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, dosarul de înscriere conţine documentele care atestă îndeplinirea condiţiilor, astfel: 
 
a) cererea de înscriere la examen; 
b) curriculum vitae; 
c) diploma de studii superioare, în copie legalizată, precum şi copii legalizate ale actelor doveditoare, în cazul schimbării numelui; 
d) carnetul de muncă, în copie certificată de angajator sau în copie legalizată, după caz, adeverinţă eliberată de angajator, adrese eliberate de asociaţiile profesionale din care fac parte, în cazul profesiilor liberale; 
e) actul de identitate, în copie;  
 
f) certificatul de cazier judiciar; 
g) certificatul de cazier fiscal; 
h) adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie sau de instituţia medicală la care este înregistrat; 
i) 3 fotografii 2/3 cm. 

M.F.: Chestionarul pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la plecarea din România

Ministerul de Finante a facut urmatoarele precizari in legatura cu chestionarul pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la plecarea din România:

"Având în vedere informațiile apărute în media privind instituirea unei obligații a cetățenilor români care pleacă din România de a completa un chestionar, nedepunerea acestuia fiind sancționabilă cu amendă de la 50 la 100 lei, facem următoarele precizări:
În vederea stabilirii impozitării veniturilor transfontaliere și a rezidenței fiscale în România, atât persoanele fizice străine cât și cele române, au obligația completării unor formulare specifice. .

Astfel, cetățenii străini care stau în România mai mult de 183 de zile, au obligația depunerii formularului “Chestionar pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la plecarea din România”, cu 30 de zile înaintea plecării din România, pentru a nu putea evita plata obligațiilor fiscale în România.

Această prevedere legală există în legislația națională încă din anul 2012, fiind reglementată prin Codul fiscal. .

Formularul aferent chestionarului a fost stabilit prin Ordinul 74/2012. În iulie 2016, a fost actualizat acest chestionar, în sensul corelării acestuia cu prevederile legale din noul Cod Fiscal, care a intrat în vigoare la 1.01.2016. .

Acest formular este util autorităților fiscale române pentru stabilirea rezidenței persoanelor fizice în România, dar și cetățenilor români care solicită autorităților fiscale române eliberarea unor formulare cerute acestora de către autoritățile fiscale din străinătate. .

Formulare similare sunt utilizate atât în statele membre ale Uniunii Europene, cât și în țările din afara Uniunii Europene. Astfel, acest formular este utilizat și în derularea schimbului de informații între autoritățile fiscale române și cele străine.

Informațiile din acest chestionar fac posibilă, de asemenea, aplicarea principiilor internaționale pentru evitarea dublei impuneri a veniturilor obținute atât în România cât și în străinătate. .

Necompletarea acestui formular ar putea genera dificultăți în ceea ce privește stabilirea modalității de impozitare a persoanelor fizice române. Astfel, dacă nu s-ar depune acest formular, cetățenii români ar putea fi impozitați atât în România, cât și în altă țară în care își desfășoară activitatea. .

Menționăm că acest formular va putea fi depus și online.

Totodată, având în vedere că au fost primite numeroase sesizări care evidențiau că amenzile aplicate pentru neîndeplinirea obligațiilor de declarare erau mari, respectiv de la 500 lei la 1.000 lei, s-a luat decizia instituirii unei amenzi distincte pentru nedepunerea acestui chestionar, de 50 lei până la 100 lei, începând cu 1 ianuarie 2018. Scopul acestei măsuri este reducerea sancțiunii general aplicabile pentru nerespectarea unei obligatii declarative."

Sursa: www.mfinante.gov.ro