In Monitorul oficial nr. 96 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 1177/2018 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor
financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2017 şi pentru modificarea
altor norme metodologice în domeniul contabilităţii.
marți, 6 februarie 2018
Modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005
In Monitorul oficial nr. 93 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 1176/2018 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005.
Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de declarare
In Monitorul oficial nr. 80 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 187/2018 pentru aprobarea Procedurii
de restituire a sumelor reprezentând taxe sau alte venituri ale bugetului de
stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există obligaţia de
declarare.
Aceasta procedură reglementează modalitatea de restituire a sumelor plătite la bugetul
de stat în plus faţă de obligaţia legală ori a sumelor plătite în vederea
realizării unei prestaţii care nu a mai fost efectuată şi pentru care nu există
obligaţia de declarare, încasate/stabilite de autorităţile şi instituţiile
publice, altele decât cele prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 2.465/2010 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor
aferente veniturilor încasate din activitatea desfăşurată de autorităţile şi
instituţiile publice reorganizate ca instituţii publice finanţate integral de la
bugetul de stat, potrivit anexelor nr. 1 şi 2 la Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi
instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de
afaceri şi respectarea acordurilor- cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional.
Pentru restituirea acestor sume
solicitanţii depun la autoritatea sau instituţia publică ce nu a realizat
prestaţia solicitată ori la care au efectuat o plată în plus faţă de obligaţia
legală o cerere de restituire a unor sume reprezentând taxe sau alte venituri
ale bugetului de stat, plătite în plus sau necuvenit şi pentru care nu există
obligaţia de declarare, denumită în continuare cerere de restituire, prevăzută
în anexa nr. 2 la
ordin.
b) codul de identificare
fiscală;
Cererea de
restituire este însoţită de copii ale documentelor de plată ale solicitantului
şi trebuie să cuprindă următoarele elemente:
a) denumirea solicitantului;
c) domiciliul fiscal al
solicitantului;
d) suma şi natura creanţei
solicitate la restituire;
e) codul IBAN aferent contului
în care se solicită restituirea, în cazul în care nu se optează pentru
restituirea sumei în numerar;
f) banca la care este deschis
contul în care se solicită restituirea sumei;
g) datele de identificare ale
organului fiscal central competent în a cărui administrare se află
acesta;
h) motivul pentru care se
solicită restituirea taxei, temeiul legal al solicitării şi documente
justificative, dacă este cazul.
Modelul contractului de asigurare socială şi al actului adiţional la acesta, utilizate în sistemul public de pensii
In Monitorul oficial nr. 77 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 489/2018 pentru aprobarea modelului
contractului de asigurare socială şi al actului adiţional la acesta, utilizate
în sistemul public de pensii.
Modelul contractului de asigurare socială, aprobat prin acest ordin, se utilizează pentru asigurarea voluntară în sistemul public de pensii începând cu data de 1 ianuarie 2018.
Modelul contractului de asigurare socială, aprobat prin acest ordin, se utilizează pentru asigurarea voluntară în sistemul public de pensii începând cu data de 1 ianuarie 2018.
luni, 5 februarie 2018
Promovarea transportului ecologic
In Monitorul oficial nr. 67 / 2018 a fost publicata Legea nr. 37/2018 privind promovarea
transportului ecologic, care se va aplica de la 1 ianuarie 2019.
Potrivit acestei legi, autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz, în proporţie de minimum 30% din necesarul de achiziţii viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziţionate într-un an.
Prevederile de mai sus se aplică şi în cazul mijloacelor de transport şcolar.
Potrivit acestei legi, autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz, în proporţie de minimum 30% din necesarul de achiziţii viitoare. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziţionate într-un an.
Prevederile de mai sus se aplică şi în cazul mijloacelor de transport şcolar.
Totodata, societăţile cu capital privat care furnizează servicii publice de
transport local şi metropolitan sau în cadrul unei asociaţii de dezvoltare
intercomunitară, inclusiv societăţile de taxi, vor achiziţiona, începând cu anul
2020, mijloace de transport călători acţionate prin motoare cu propulsie
electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen
(FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe
gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz, în proporţie de 30% din
necesarul de achiziţii viitoare.
Achiziţiile anuale de autovehicule făcute de autorităţile publice
pentru deservirea parcului propriu trebuie să conţină în proporţie de cel puţin
20% autoturisme acţionate prin tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid,
Hybrid Plug-In şi Hydrogen (FCV).
Principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea unor reglementări contabile
In Monitorul oficial nr. 66 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 470/2018 privind principalele aspecte legate de
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor
contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea
unor reglementări contabile.
Acest ordin precizeaza principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici aferente anului 2017.
Totodata acest ordin modifica planul si functiunea unor conturi prevazute de Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, astfel:
- se introduce contul 6584 - cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizări
- se introduce contul 7586 - venituri reprezentând transferuri cuvenite în baza unor acte normative speciale. In acest cont se evidenţiază veniturile reprezentând transferuri cuvenite în baza unor acte normative speciale, altele decât cele prevăzute de Codul fiscal.
- se modifica functia contului 8038 - bunuri primite în administrare, concesiune, cu chirie şi alte bunuri
similare
- se modifica functia contului 666 - cheltuieli privind dobânzile
- se modifica functia contului 766 - venituri din dobânzi
- se modifica functia contului 666 - cheltuieli privind dobânzile
- se modifica functia contului 766 - venituri din dobânzi
ITM Arad – O noua intrunire cu angajatorii si angajatii din Arad
ITM anunta: "Având în vedere interesul deosebit manifestat față de
întrunirea organizată de ITM Arad în data de 19.01.2018, numărul de
participanți la aceasta fiind foarte mare, instituția noastră va
organiza o nouă întâlnire cu angajatorii și angajații din Arad,
marți 06.02.2018, începând cu ora 10.00, la sediul Rectoratului
Universității AUREL VLAICU din Arad (în Centru, lângă Primărie – fostul
Liceu Sanitar)."
Mai multe detalii aici >>>
Mai multe detalii aici >>>
joi, 1 februarie 2018
Noi reguli privind incadrarea în activitatea de creare de programe pentru calculator
In Monitorul oficial nr. 52 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 1168/2017 / 492/2018 /
3024/2018 / 3337/2017 privind încadrarea în activitatea de creare de programe
pentru calculator, care a intrat in vigoare la data de 1 februarie 2018, şi se aplică începând cu veniturile aferente lunii februarie 2018.
Noile conditii impuse angajaţilor operatorilor economici care îşi
desfăşoară activitatea pe teritoriul României în conformitate cu legislaţia în
vigoare, al căror obiect de activitate include crearea de programe pentru
calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), pt.a putea beneficia de scutirea de
impozit pe veniturile din salarii şi asimilate salariilor, prevăzută la art. 60
pct. 2 din Codul fiscal, sunt
cumulativ următoarele:
a) posturile pe care sunt
angajaţi corespund listei cuprinzând ocupaţiile menţionate în anexa la ordin;
b) postul face parte dintr-un
compartiment specializat de informatică, evidenţiat în organigrama
angajatorului, cum ar fi: direcţie, departament, oficiu, serviciu, birou,
compartiment sau altele similare;
c) deţin o diplomă acordată după
finalizarea unei forme de învăţământ superior de lungă durată sau de scurtă
durată sau deţin o diplomă acordată după finalizarea ciclului I de studii
universitare de licenţă, eliberată de o instituţie de învăţământ superior
acreditată sau deţin o diplomă de bacalaureat şi urmează cursurile unei
instituţii de învăţământ superior acreditate şi prestează efectiv una dintre
activităţile prevăzute în anexă la ordin;
d) angajatorul a realizat în
anul fiscal precedent şi a înregistrat distinct în balanţele analitice venituri
din activitatea de creare de programe pentru calculator destinată
comercializării;
e) veniturile anuale prevăzute la lit. d) au o valoare de cel puţin
echivalentul în lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu
lunar comunicat de Banca Naţională a României, aferent fiecărei luni în care s-a
înregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiază de scutirea de
impozit pe venit.
Ocupaţiile specifice activităţilor de creare de programe pentru
calculator sunt:
- administrator baze de date
- analist
- inginer de sistem în informatică
- inginer de sistem software
- manager de proiect informatic
- programator
- proiectant de sisteme informatice
- programator de sistem informatic
- programator ajutor
- analist ajutor
Legea nr. 29/2018 privind anularea unor obligaţii fiscale
In Monitorul oficial nr. 52 / 2018 a fost publicata Legea nr. 29/2018 privind anularea unor obligaţii fiscale, care a intrat in vigoare la 21 ianuarie 2018.
Potrivit acestei legi in cazul tranzacţiilor pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice, se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale, respectiv impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării acestor venituri ca venituri dintr-o activitate independentă, obţinute de către persoanele fizice din transferul proprietăţilor imobiliare care fac parte din patrimoniul afacerii, pe perioadele fiscale de până la 1 iunie 2017, şi neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi.
De asemenea organul fiscal nu reîncadrează veniturile obţinute de către persoanele fizice din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal ca venituri dintr-o activitate independentă şi nu emite o decizie de impunere în legătură cu o astfel de reîncadrare, pentru perioadele anterioare datei de 1 iunie 2017.
Potrivit acestei legi in cazul tranzacţiilor pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice, se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale, respectiv impozitul pe venit şi contribuţiile sociale, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării acestor venituri ca venituri dintr-o activitate independentă, obţinute de către persoanele fizice din transferul proprietăţilor imobiliare care fac parte din patrimoniul afacerii, pe perioadele fiscale de până la 1 iunie 2017, şi neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi.
De asemenea organul fiscal nu reîncadrează veniturile obţinute de către persoanele fizice din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal ca venituri dintr-o activitate independentă şi nu emite o decizie de impunere în legătură cu o astfel de reîncadrare, pentru perioadele anterioare datei de 1 iunie 2017.
Anularea acestor obligaţii fiscale se efectuează din oficiu, de către
organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligaţiilor
fiscale care se comunică contribuabilului.
Totodata se va anula diferenţele de T.V.A., precum şi accesoriile aferente
acestora, pentru perioadele fiscale anterioare datei de 31 decembrie 2016,
stabilite prin decizie de impunere comunicată contribuabilului până la data
intrării în vigoare a prezentei legi, ca urmare a depăşirii plafonului de
scutire de 220.000 lei prevăzut la art. 310 din Codul
fiscal, realizate de către
persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi
întreprinderile familiale, cu sediul activităţii economice în România, care au
realizat activităţile de producţie agricolă, inclusiv activităţile de
transformare a produselor agricole prin alte metode decât cele industriale sau
au furnizat servicii agricole utilizând munca manuală proprie şi/sau
echipamentele specifice.
În cazul în care, anterior intrării în vigoare a acestei legi,
organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin
care a stabilit obligaţii de natura celor prevăzute mai sus, acesta nu mai comunică decizia de impunere,
iar obligaţiile fiscale se scad din evidenţa analitică pe plătitor, pe bază de
borderou de scădere.
Persoanele care au efectuat plata obligaţiilor fiscale pentru care
aceasta lege prevede anularea acestora au dreptul la restituirea sumelor
achitate.
Procedura de aplicare, precum şi modalităţile de
restituire a sumelor prevăzute de prezenta lege se aprobă prin ordin ANAF, care se emite în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestei legi.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)