joi, 5 noiembrie 2020

Situațiile financiare trimestriale centralizate întocmite de instituțiile publice la 30 septembrie 2020

In Monitorul oficial nr. 1020/2020 a fost publicat Ordinul nr. 2948/2020 privind transmiterea situațiilor financiare trimestriale centralizate întocmite de instituțiile publice la 30 septembrie 2020 și de modificare a Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.998/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale și a unor raportări financiare lunare ale instituțiilor publice în anul 2019, precum și pentru modificarea și completarea altor norme metodologice în domeniul contabilității publice.

Amânarea calculării penalităților de întârziere aferente neachitării cotizațiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari

In Monitorul oficial nr. 1020/2020 a fost publicata Hotărârea nr. 117/2020 privind amânarea calculării penalităților de întârziere aferente neachitării cotizațiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari din România până la data de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Simplificarea și debirocratizarea transferului de părți sociale și a vărsării capitalului social

In Monitorul oficial nr. 1018/2020 a fost publicata Legea nr. 223/2020 pentru simplificarea și debirocratizarea transferului de părți sociale și a vărsării capitalului social prin modificarea Legii societăților nr. 31/1990.

Potrivit acestei legi se inlăturara cerința cu privire la capitalul social minim de 200 RON la constituirea unei societăți cu răspundere limitată. Valoarea capitalului social al unei societăți cu răspundere limitată nu poate fi totusi mai mică de 1 leu, având în vedere teza finală a art. 11 alin. (1) care prevede faptul că acesta se divide în părți sociale egale.

De asemenea, la înmatricularea unei societăți cu răspundere limitată a fost eliminată obligația de a face dovada efectuării vărsămintelor în condițiile actului constitutiv, respectiv art. 36 alin. (2) lit. b) din Legea societăților nr. 31/1990 s-a modificat în sensul că la înmatricularea societăților cererea va fi însoțită de (...) b) „dovada efectuării vărsămintelor în condițiile actului constitutiv, cu excepția societăților cu răspundere limitată;”.

Înmatricularea societății sau, după caz, schimbarea sediului social nu mai este condiționată de înregistrarea, în prealabil, la unitățile teritoriale ANAF, a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social. Astfel, la înmatricularea societăţii şi la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul oficiului registrului comerţului documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social. După înregistrarea în registrul comerţului, oficiul registrului comerţului transmite documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social la organul fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social.

Se simplifica si formalitățile privind transmiterea părților sociale către persoane din afara societăţii. In acest sens dacă actul constitutiv nu prevede altfel, transmiterea către persoane din afara societăţii este permisă numai dacă a fost aprobată de asociaţi reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social. Se elimina si posibilitatea tertilor de a se opune hotararii de transmitere a părților sociale către persoane din afara societăţii.

Abrogarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite

In Monitorul oficial nr. 1018/2020 a fost publicata Legea nr. 222/2020 pentru abrogarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite și pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor.

Prin aceasta lege s-a abrogat contraventia privind nedeclararea de către operatorii economici la organele fiscale, înainte de aplicare, a adaosurilor comerciale şi a celor de comision.

Abrogarea acestei legi trebuia facuta intrucat contraventiile din aceasta lege sunt cuprinse in alte acte normative.

De exemplu:

- contraventia de la art. 1 lit k din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in OG 21/1992 art 50 1 lit a);
- contraventia de la art. 1 lit d din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art.50 1 lit c. din OG 21/1992.
- contraventia de la art. 1 lit a din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art.50 1 lit d. din OG 21/1992.
- contraventia de la art  1 lit b din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art. 50 1 lit d. din OG 21/1992.
- contraventia de la art. 1 lit c din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art. 73 (20) OG 99/2000.
- contraventia de la art. 1 lit h din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art. 73 (20) OG 99/2000.

Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN

In Monitorul oficial nr. 1015/2020 a fost publicat Ordinul nr. 3746/2020 privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN și pentru aprobarea procedurii privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Prin acest ordin se aprobă organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 61^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. 

Acest registru permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care dețin sau controlează conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European și al Consiliului sau casete de valori deținute la o instituție de credit de pe teritoriul României. 

Furnizorii datelor, informațiilor și documentelor înregistrate în registru sunt instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică.

Organizarea evidenței conturilor de plăți și a conturilor bancare în registru are următoarea structură:

a) datele de identificare ale contului:

- numărul IBAN/cod client/cod de evidență/număr contract/număr de cont intern/cod unic de identificare cu structură și sintaxă similară sau diferită de codul IBAN, după caz;
- numărul BBAN;
- data deschiderii;
- data închiderii;
- denumire titular cont;
- tip cont;
- tip monedă;
- CUI entitate raportoare;
- ID cont;

b) datele de identificare ale titularului de cont client:

- cod de identificare fiscală, cod numeric personal sau număr de identificare fiscală
- număr de ordine în registrul comerțului;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- domiciliul;
- adresă sediu social;
- țară;
- rezidență;
- adresa de corespondență;
- data nașterii;
- locul nașterii;
- data atribuirii numărului de ordine în registrul comerțului;

c) datele de identificare ale persoanelor care dețin drept de semnătură pentru conturile deschise sau pretind că acționează în numele clientului:

- numele și prenumele;
- cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- data nașterii;
- locul nașterii;
- domiciliul;
- rezidența;
- adresa de corespondență;

d) datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client:

- numele și prenumele;
- cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- cetățenie;
- domiciliul;
- țară;
- rezidență;
- adresa de corespondență;
- data nașterii;
- locul nașterii;

e) datele de identificare ale concesionarului casetei de valori:

- numele și prenumele;
- cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- domiciliul;
- țară;
- rezidență;
- adresa de corespondență;
- data nașterii;
- locul nașterii;
- data de început a concesionării;
- data de sfârșit a concesionării.

Informațiile cuprinse în registru sunt păstrate pentru o perioadă de 10 ani de la încetarea relației de afaceri dintre entitățile raportoare și clienți. Autoritățile publice centrale și locale au acces la informațiile din registru în baza protocoalelor încheiate cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, la cerere, prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către Ministerul Finanțelor Publice, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală. Autoritățile și instituțiile prevăzute la art. 1 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au acces la informațiile din registru în vederea îndeplinirii obligațiilor ce le revin acestora. Informațiile din registru sunt direct accesibile, fără întârziere și fără a fi filtrate, Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.

Prelungirea termenului privind depunerea declarației privind beneficiarul real

In Monitorul oficial nr. 1013/2020 a fost publicata Ordonanța de urgență nr. 191/2020 pentru prelungirea termenelor privind depunerea unor documente prevăzute în sarcina asociațiilor și fundațiilor, precum și a persoanelor juridice înregistrate în registrul comerțului.

Termenul până la care se depune declarația privind beneficiarul real, prevăzut la art. 34^4 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, este de maximum 90 de zile de la încetarea stării de alertă, declarată, în condițiile legii, în vederea prevenirii și combaterii efectelor pandemiei de COVID-19.

Totodata, termenul până la care se depune declarația privind beneficiarul real prevăzut la art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificările și completările ulterioare, este de maximum 90 de zile de la încetarea stării de alertă. Acest termen se refera la societățile înregistrate în registrul comerțului.

Declarațiile privind beneficiarul real prevăzute la art. 56 alin. (1) și (4) și la art. 62 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, cu modificările și completările ulterioare, pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier.

Declarațiile pot fi date și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat.

marți, 3 noiembrie 2020

Modificari la modul de acordare a microgranturilor si granturilor pentru capital de lucru/pentru investiții

In Monitorul oficial nr. 1011/2020 a fost publicata Legea nr. 220/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene.

Potrivit acestei legi pot fi beneficiari finali ai ajutorului de stat: IMM/microîntreprinderi/PFA/CMI, organizații neguvernamentale cu activitate economică, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru/grantului pentru investiții productive, prin încheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat.

Microgrant

Se introduc ca posibili beneficiari ai micrograntului si alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care desfășoară profesii liberale reglementate prin acte cu putere de lege.

Grant pentru capital de lucru

Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentară și alte activități asimilate acesteia, viticultură, distribuția de bunuri, servicii din domeniul transporturilor, agențiilor de turism, editurilor/librăriilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum și al organizărilor de evenimente a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă. 

Lista domeniilor de activitate eligibile este prevăzuta în anexa nr. 2 la Ordonanța de urgență nr. 130/2020, in care s-au introdus noi coduri CAEN eligibile.

Prin excepție, sunt eligibile pentru accesarea granturilor privind capitalul de lucru și companiile sau ONG-urile care desfășoară activități în domeniul târgurilor și evenimentelor de afaceri, IT, tehnologie, digital, educație financiară, strategie și management, care nu s-au calificat pentru obținerea certificatului de urgență din cauza specificului activității lor (și anume organizare anuală, cu concentrarea veniturilor doar într-o anumită perioadă din an, nu doar în prima jumătate a anului, perioadă luată în calcul pentru stabilirea procentului de scădere de minimum 25% prevăzut ca și condiție de eliberare a certificatului de situații de urgență). În acest caz, scăderea de 25% cerută pentru eliberarea certificatului de situații de urgență se va calcula luând în calcul anul fiscal 2020 prin comparație cu anul fiscal 2019 sau, după caz, semestrul 1, respectiv semestrul al 2-lea 2020 prin comparație cu 2019.

Grant pentru investiții

Se introduc viticultura si servicile de organizare de târguri, evenimente și expoziții (cod CAEN 8230) in lista domeniilor de investiții susținute din fonduri externe nerambursabile și din cofinanțarea bugetului de stat.

Granturile pentru investiții se vor putea acorda și ONG-urilor cu activitate economică din domeniul cultural, cât și celor de utilitate publică din domeniul social.

Se inlocuieste anexa 4 cu o grila de evaluare.

Se completeaza domeniile de activitate eligibile pentru grantul de investitii cu noi coduri CAEN.


Declarația 112 privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate are un nou model

In Monitorul oficial nr. 1005/2020 a fost publicat Ordinul nr. 2814/1536/1806/2020 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a "Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate".

Măsuri temporare necesare pentru exercitarea funcției de conducător al compartimentului financiar-contabil din administrația publică centrală

In Monitorul oficial nr. 1005/2020 a fost publicata Ordonanța de urgență nr. 188/2020 privind unele măsuri temporare necesare pentru exercitarea funcției de conducător al compartimentului financiar-contabil din administrația publică centrală.

Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 19 lit. b2) și b3) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, pe durata instituirii stării de urgență sau, după caz, a stării de alertă pe teritoriul României, în condițiile legii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021, în funcția de conducător al compartimentului financiar-contabil din administrația publică centrală pot fi numite, în condițiile legii, și persoane care nu dețin certificatul de atestare a cunoștințelor dobândite în domeniul Sistemului European de Conturi.

În termen de 12 luni de la încetarea stării de urgență sau, după caz, a stării de alertă, aceste persoane au obligația să dobândească certificatul de atestare a cunoștințelor dobândite în domeniul Sistemului European de Conturi, în condițiile legii.

Dupa expirarea termenului de 12 luni, persoanele care nu au obținut certificatul de atestare a cunoștințelor dobândite în domeniul Sistemului European de Conturi nu mai pot exercita funcția de conducător al compartimentului financiar-contabil, raporturilor de serviciu, respectiv de muncă ale acestora fiindu-le aplicabile, după caz, dispozițiile art. 509-511, ale art. 519 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 61 lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Modificarea modului de acordare a unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor și a modului de acordare a ajutorului de 2.500 lei pentru telemunca

In Monitorul oficial nr. 993/2020 a fost publicata Ordonanța de urgență nr. 182/2020 pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și a art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă.

Potrivit acestei ordonante de zile libere pentru supravegherea copiilor beneficiaza si părintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere și întreținere unul sau mai mulți copii școlarizați, cu boli cronice pentru care medicul de familie sau medicul specialist a emis adeverințe pentru realizarea educației în condițiile prevăzute în anexa nr. 1 - Ghidul privind măsurile sanitare și de protecție în unitățile de învățământ preuniversitar în perioada pandemiei COVID-19 la anexa la Ordinul ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, cu modificările ulterioare. In acest caz părintele va depune la angajator și o copie a adeverinței eliberate de medicul de familie/medicul specialist.

Totodata prevederile ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 se aplică și în situațiile în care s-a stabilit aplicarea scenariului 2 «Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție și Revenirea parțială prin rotație de 1-2 săptămâni a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție», respectiv a scenariului 3 «Participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online» prevăzute în anexa nr. 1 - Ghidul privind măsurile sanitare și de protecție în unitățile de învățământ preuniversitar în perioada pandemiei COVID-19 la anexa la Ordinul ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, cu modificările ulterioare.

Prin aceasta ordonanta se face precizarea ca suma de 2.500 lei (acordata in scopul achiziționării de pachete de bunuri și servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de telemuncă-OUG 132/2020) nu se acordă angajatorilor care au transmis în registrul general de evidență a salariaților datele privind elementele raportului de muncă, prin care s-a stabilit desfășurarea activității în regim de telemuncă, după expirarea termenului legal de înregistrare a modificării.