luni, 12 iulie 2021

Normele privind mecanismul special pentru declararea și plata TVA la import pentru bunurile cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro, modelul și conținutul declarației speciale de TVA

In Monitorul oficial nr. 652/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1019/2021 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea și utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, modelul și conținutul declarației speciale de TVA.

Potrivit Codului Fiscal in situația în care pentru importul bunurilor, cu excepția produselor care fac obiectul accizelor, în loturi cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro, nu se utilizează regimul special prevăzut la art. 315^2 din Codul Fiscal (pentru vânzarea la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe), persoana care prezintă bunurile în vamă în numele persoanei căreia îi sunt destinate acestea pe teritoriul României poate să utilizeze mecanismul special pentru declararea și plata TVA la import, pe baza autorizației emise de autoritatea vamală competentă și sub rezerva constituirii unei garanții, în cazul acelor bunuri pentru care expedierea sau transportul se încheie în România.

Daca România este statul de import, persoana care prezintă bunurile în vamă trebuie să depună lunar la autoritatea vamală competentă, în format electronic, o declarație specială de TVA lunară. Declarația specială de TVA trebuie să conțină informații referitoare la valoarea totală a TVA încasată în luna calendaristică de raportare.

Autorizația pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import se emite de biroul vamal la care sunt prezentate bunurile pentru punerea în liberă circulație. Domeniul de aplicare al autorizației este limitat la importul de bunuri din trimiteri cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro și a căror expediere sau transport se încheie în România. 

Autorizația pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import se emite dacă solicitantul îndeplinește următoarele condiții cumulative:

a) își declară intenția de a utiliza mecanismul special pentru declararea, încasarea de la persoanele cărora le sunt destinate bunurile și plata TVA la import;
b) este "operator poștal", așa cum acesta este definit la art. 1 pct. 25 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările și completările ulterioare, sau este autorizat în calitate de comisionar în vamă/comisionar în vamă care desfășoară activități de curierat rapid;
c) este înregistrat în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal. Verificarea îndeplinirii condiției se efectuează prin intermediul aplicației informatice a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) "Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA";
d) nu înregistrează obligații fiscale restante administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării. Pentru verificarea îndeplinirii condiției se solicită certificat de atestare fiscală în format electronic prin intermediul aplicației informatice disponibile pe portalul INTRANET al ANAF;
e) nu înregistrează debite față de autoritatea vamală. Verificarea îndeplinirii condiției se face prin interogarea aplicației informatice specifice a autorității vamale;
f) nu este în stare de insolvență, în procedură de reorganizare sau lichidare judiciară. Verificarea acestor informații se face prin consultarea informațiilor din baza de date RECOM a Oficiului Național al Registrului Comerțului;
g) constituie o garanție care acoperă cuantumul maxim al taxei pe valoarea adăugată a cărui plată este amânată la punerea în liberă circulație a bunurilor în cadrul mecanismului special.

Pentru obținerea autorizației pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, solicitantul transmite la biroul vamal, în format electronic, o cerere. În cazul în care stabilește că cererea nu conține toate informațiile necesare, biroul vamal cere solicitantului să furnizeze informațiile relevante într-un termen-limită care nu depășește 30 de zile. Biroul vamal acceptă cererea dacă stabilește că aceasta conține toate informațiile necesare.

În situația în care sunt îndeplinite condițiile, biroul vamal calculează și comunică solicitantului, pe adresa de e-mail menționată de acesta în cerere, cuantumul garanției stabilite și termenul de constituire a acesteia, termen care nu poate depăși 30 de zile de la data comunicării.

Cuantumul garanției se calculează de biroul vamal utilizând formula:

Cg = (valoarea în vamă totală a bunurilor x 19% x 30 zile) / 365 de zile,
unde:

a) valoarea în vamă totală a bunurilor este, după caz, una dintre următoarele valori:

    (i) valoarea în vamă totală a bunurilor înscrise în declarațiile vamale de punere în liberă circulație pentru bunuri cu o valoare intrinsecă de maximum 150 euro aflate în evidența biroului vamal, depuse de solicitant în cele 12 luni precedente datei cererii;
    (ii) valoarea în vamă totală estimată a bunurilor înscrisă la punctul 8 din cerere;

b) 19% reprezintă cota standard de TVA prevăzută de art. 291 alin. (1) din Codul fiscal.

Garanția se poate constitui prin:

a) consemnarea de mijloace bănești la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) scrisoare de garanție emisă de o instituție de credit, înscrisă în registrele Băncii Naționale a României pentru emiterea de garanții.

Numărul autorizației este de forma ROTVAROXXXXXXYYYYY, unde RO reprezintă codul de țară ISO 3166 alfa - 2 al României, TVA reprezintă codul autorizației, ROXXXXXX reprezintă codul biroului vamal care eliberează autorizația și YYYYY reprezintă identificatorul unic al autorizației atribuit de biroul vamal. Identificatorul unic se acordă în ordine cronologică și crescătoare.

În situația în care nu sunt îndeplinite condițiile biroul vamal comunică solicitantului motivele pe baza cărora intenționează să nu emită autorizația, în aplicarea prevederilor art. 9 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Solicitantul își poate exprima punctul de vedere în termen de 30 de zile de la data primirii comunicării. Dacă informațiile furnizate de solicitant nu sunt suficiente, biroul vamal comunică în scris solicitantului decizia de a nu emite autorizația pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, împreună cu motivele care au condus la această decizie. Împotriva deciziei de a nu emite autorizația se poate formula o cale de atac conform prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Titularul autorizației pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import are următoarele obligații:

a) să depună lunar, în formatul electronic stabilit de biroul vamal, o declarație specială de TVA și să plătească cuantumul TVA încasat în luna calendaristică de raportare, la biroul vamal la care au fost depuse declarații vamale de punere în liberă circulație în cadrul mecanismului special, în termenul prevăzut la art. 315^3 alin. (6) din Codul fiscal. Modelul declarației speciale de TVA este prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;
b) să comunice biroului vamal persoana/persoanele desemnată/desemnate pentru depunerea declarațiilor speciale de TVA (nume, prenume, funcția, codul numeric personal, telefon și adresa de e-mail);
c) să țină, în formatul electronic stabilit de biroul vamal, registre de evidență a operațiunilor reglementate de acest mecanism special, în conformitate cu prevederile art. 315^3 alin. (7) din Codul fiscal;
d) să informeze biroul vamal, pe cale electronică, în termen de 3 zile de la producere, cu privire la orice modificări intervenite ulterior emiterii autorizației, care pot influența menținerea sau conținutul acesteia, inclusiv cele cu privire la încetarea activității sau neîndeplinirea condițiilor necesare pentru a utiliza mecanismul special;
e) să suplimenteze cuantumul garanției constituite în termen de 15 zile de la solicitarea biroului vamal;
f) să ia toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că persoana destinatară a bunurilor plătește TVA corectă.

Modificarea informațiilor înscrise eronat în declarația specială de TVA se face prin completarea și transmiterea unei declarații rectificative, în termen de 3 ani de la data la care trebuia depusă declarația inițială. În declarația specială de TVA rectificativă se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate. Se completează câte o declarație specială de TVA rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări.

Biroul vamal monitorizează condițiile care trebuie îndeplinite de titularul autorizației și respectarea obligațiilor care decurg din autorizație. Biroul vamal:

a) verifică anual condițiile care au stat la baza emiterii autorizațiilor pentru utilizarea mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import;
b) verifică trimestrial cuantumul garanției constituite și, după caz, comunică titularului autorizației necesitatea ajustării acestuia la nivelul celui mai ridicat cuantum al taxei pe valoarea adăugată înscris în declarațiile speciale de TVA depuse în trimestrul verificat;
c) în funcție de numărul și frecvența operațiunilor, efectuează periodic sau cel puțin o dată pe an controlul ulterior al declarațiilor vamale depuse în cadrul mecanismului special pentru declararea și plata TVA la import, pentru a se asigura de îndeplinirea obligațiilor pe care titularul autorizației și le-a asumat la depunerea cererii de autorizare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu