marți, 14 noiembrie 2017
Procedura de restituire a impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor
In Monitorul oficial nr. 884 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3199/2017 pentru aprobarea procedurii de restituire a impozitelor, taxelor vamale şi a altor taxe plătite de Guvernul Statelor Unite ale Americii, personalul său, contractori şi personalul contractorilor.
joi, 9 noiembrie 2017
Codul Fiscal: Noi scutiri la impozitul pe cladiri si teren de la 1 ianuarie 2018
In Monitorul oficial nr. 875 / 2017 a fost publicata Legea nr. 209/2017 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2018.
Aceasta lege introduce in categoria cladirilor scutite de la impozit, clădirile clasate ca monumente istorice, de
arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate
sau de administrare, care au faţada stradală şi/sau principală renovată sau
reabilitată conform prevederilor Legii nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istoricee, cu excepţia încăperilor care sunt
folosite pentru activităţi economice.
De asemenea nu se va mai datora impozit pe teren pentru suprafeţele construite ale terenurilor aferente
clădirilor clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice,
prevăzute mai sus, indiferent de titularul dreptului de
proprietate sau de administrare, cu excepţia terenurilor care sunt folosite
pentru activităţi economice.
Conturile contabile folosite pentru înregistrarea operaţiunilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
In Monitorul oficial nr. 873 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2827/2017 privind completarea unor
reglementări contabile.
Acest ordin introduce in planul de conturi conturile 5126 "Conturi la bănci în lei - TVA defalcat (A)" şi 5127 "Conturi la bănci în valută - TVA defalcat (A)", care se utilizează pentru înregistrarea operaţiunilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
Modificarea vizeaza:
- reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014;
- reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016;
- reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007.
Acest ordin introduce in planul de conturi conturile 5126 "Conturi la bănci în lei - TVA defalcat (A)" şi 5127 "Conturi la bănci în valută - TVA defalcat (A)", care se utilizează pentru înregistrarea operaţiunilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
Modificarea vizeaza:
- reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014;
- reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016;
- reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007.
marți, 7 noiembrie 2017
Ordinul nr. 2800/2017 pentru aprobarea Procedurii privind anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează pentru plata defalcată a TVA, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare
In Monitorul oficial nr. 846 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2800/2017 pentru aprobarea
Procedurii privind anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor
fiscale principale reprezentând TVA, în cazul contribuabililor care optează
pentru plata defalcată a TVA, precum şi pentru aprobarea modelului şi
conţinutului unor formulare.
Potrivit OG nr. 23/2017 persoanele impozabile care optează pentru plata defalcată a TVA în perioada 1 octombrie-31 decembrie 2017 beneficiază de următoarele facilităţi:
Potrivit OG nr. 23/2017 persoanele impozabile care optează pentru plata defalcată a TVA în perioada 1 octombrie-31 decembrie 2017 beneficiază de următoarele facilităţi:
- o reducere
cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor aferent
trimestrului IV al anului fiscal 2017. În cazul plătitorilor de impozit pe
profit care au obligaţia de a declara şi plăti impozit pe profit anual cu plăţi
anticipate, 5% se aplică la plata anticipată aferentă trimestrului IV al anului
fiscal 2017, iar în cazul celor care au obligaţia de a declara şi plăti impozit
pe profit anual, 5% se aplică la o pătrime din impozitul pe profit datorat
pentru anul fiscal 2017. Pentru plătitorii de impozit pe profit reducerea se
înscrie în mod distinct în declaraţia anuală de impozit pe profit;
- anularea penalităţilor de
întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante
la 30 septembrie 2017, inclusiv.
Iniţiativa legislativă a Cetăţenilor potrivit Legii nr. 189/1999 privind expunerea de motive privind proiectul de lege pentru modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990
In Monitorul oficial nr. 846 / 2017 a fost publicata Iniţiativa legislativă a Cetăţenilor potrivit
Legii nr. 189/1999 privind expunerea de motive privind proiectul de lege pentru
modificarea Legii societăţilor nr. 31/1990.
Din preambulul acestei initiative prezint in extras:
"Acţiunile la purtător sunt acte care pot ajunge să se refere la valori materiale foarte mari şi care pot circula de la un proprietar la altul fără limitări şi fără formalităţi pentru confirmarea transmiterii, acest lucru realizându-se practic, prin simpla transmitere "din mână în mână". Acţiunile la purtător pot ascunde proprietatea şi facilita evaziunea fiscală.
Utilizarea acestui sistem eludează criteriile de transparenţă obligatorie pentru cei ce deţin funcţii publice şi pentru declararea şi prevenirea conflictelor de interese. În acelaşi timp este o realitate că există deja presiuni de ordin internaţional care să elimine în alte jurisdicţii, cum este Israel, de exemplu, dar şi altele, acest tip netransparent de deţinere a acţiunilor în societăţile comerciale care gravitează în jurul afacerilor publice ar trebui să reprezinte o adevărată "stare de urgenţă" pentru evitarea săvârşirii de infracţiuni sub adăpostul unui astfel de paravan."
Din preambulul acestei initiative prezint in extras:
"Acţiunile la purtător sunt acte care pot ajunge să se refere la valori materiale foarte mari şi care pot circula de la un proprietar la altul fără limitări şi fără formalităţi pentru confirmarea transmiterii, acest lucru realizându-se practic, prin simpla transmitere "din mână în mână". Acţiunile la purtător pot ascunde proprietatea şi facilita evaziunea fiscală.
Utilizarea acestui sistem eludează criteriile de transparenţă obligatorie pentru cei ce deţin funcţii publice şi pentru declararea şi prevenirea conflictelor de interese. În acelaşi timp este o realitate că există deja presiuni de ordin internaţional care să elimine în alte jurisdicţii, cum este Israel, de exemplu, dar şi altele, acest tip netransparent de deţinere a acţiunilor în societăţile comerciale care gravitează în jurul afacerilor publice ar trebui să reprezinte o adevărată "stare de urgenţă" pentru evitarea săvârşirii de infracţiuni sub adăpostul unui astfel de paravan."
miercuri, 25 octombrie 2017
Ordinul nr. 2950/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, emise şi tipărite prin intermediul Unităţii de imprimare rapidă
In Monitorul oficial nr. 830 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2950/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 967/2017 pentru aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, emise şi tipărite prin intermediul Unităţii de imprimare rapida.
Acest ordin a introdus 3 formulare noi in categoria celor utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, emise şi tipărite prin intermediul unităţii de imprimare rapidă, si anume:
- adresă de înfiinţare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terţi;
Acest ordin a introdus 3 formulare noi in categoria celor utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale, emise şi tipărite prin intermediul unităţii de imprimare rapidă, si anume:
- adresă de înfiinţare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terţi;
- decizie privind compensarea
obligaţiilor fiscale;
- notă privind
restituirea/rambursarea unor sume.
Categoriile de acte administrative fiscale şi procedurale, emise de către organele fiscale centrale şi tipărite prin intermediul centrului de imprimare masivă
In Monitorul oficial nr. 830 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2949/2017 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative fiscale şi procedurale.
Prin acest ordin se modifica categoriile de acte administrative fiscale şi procedurale, emise de către organele fiscale centrale şi tipărite prin intermediul centrului de imprimare masivă, valabile fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central, potrivit legii, şi ştampila organului emitent, îndeplinind cerinţele legale aplicabile în materie.
Prin acest ordin se modifica categoriile de acte administrative fiscale şi procedurale, emise de către organele fiscale centrale şi tipărite prin intermediul centrului de imprimare masivă, valabile fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central, potrivit legii, şi ştampila organului emitent, îndeplinind cerinţele legale aplicabile în materie.
Acestea sunt:
- titlu executoriu;
- somaţie;
- decizie referitoare la
obligaţiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi şi penalităţi de
întârziere;
- decizie referitoare la
obligaţiile fiscale accesorii reprezentând penalităţi de nedeclarare;
- înştiinţare privind
stingerea obligaţiilor fiscale;
- adresă de înfiinţare a
popririi asupra disponibilităţilor băneşti;
- adresă de înfiinţare a
popririi asupra sumelor datorate debitorului de către terţi;
- adresă de înştiinţare
privind înfiinţarea popririi;
- decizie de ridicare a
măsurilor de executare silită asupra disponibilităţilor băneşti;
- decizie de impunere privind
plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale
de sănătate/contribuţii de asigurări sociale;
- decizie de impunere anuală
pentru veniturile realizate din România de persoanele fizice;
- decizie de impunere anuală
pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice;
- decizie de impunere din
oficiu a veniturilor persoanelor fizice;
- decizie privind compensarea
obligaţiilor fiscale;
- notă privind
restituirea/rambursarea unor sume;
- decizie privind stabilirea
cheltuielilor admise cu bursele private;
- decizie de impunere din
oficiu pentru impozitele, taxele şi contribuţiile cu regim de stabilire prin
autoimpunere sau reţinere la sursă;
- notificare privind
îndeplinirea condiţiilor pentru declararea ca inactiv potrivit prevederilor art.
92 alin. (1) lit. a) şi lit. f)/g) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedură fiscală;
- notificare privind
înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316 alin. (10)/art. 317 alin. (4) din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal;
- notificări privind
nedepunerea în termen a declaraţiilor fiscale;
- notificări privind modul de
completare a declaraţiilor fiscale;
- decizie privind stabilirea
din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoane fizice;
- decizie de impunere anuală
pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate şi a
contribuţiei de asigurări sociale;
- decizie privind anularea,
din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316 alin. (11)/art. 317 alin. (9) sau alin. (11) din Legea nr. 227/2015 privind Codul
fiscal;
- decizie de anulare a
deciziei de impunere din oficiu;
- decizie de anulare a
deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice;
- notificare privind obligaţiile fiscale restante.
Split TVA: completarea unor acte normative în domeniul administrării şi monitorizării contribuabililor mari şi mijlocii
In Monitorul oficial nr. 828 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2932/2017 privind completarea unor acte normative în domeniul administrării şi monitorizării contribuabililor mari şi mijlocii.
luni, 23 octombrie 2017
CECCAR: Hotărâre Curtea Europeană privind refuzul de a deduce TVA în urma tranzacțiilor cu operatori declarați inactivi
Vă informăm că a fost publicată Hotărârea Curții Europene de Justiție (Camera a
doua) C-101/16 din 19 octombrie 2017 în cauza SC Paper Consult SRL împotriva
Direcției Regionale a Finanțelor Publice Cluj-Napoca și Administrației Județene
a Finanțelor Publice Bistrița-Năsăud. Hotărârea se referă la interpretarea
Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul
comun al taxei pe valoarea adăugată în cazul în care administrația financiară a
unui stat refuză dreptul de deducere a TVA unei persoane impozabile pe motiv că
„operatorul care i-a prestat servicii în schimbul unei facturi pe care figurează
separat prețul și TVA a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui
stat membru (...)”, potrivit pct. 33 al documentului.
Dreptul persoanelor impozabile de a deduce din TVA pe care o datorează taxa pe valoarea adăugată datorată sau achitată pentru bunurile achiziționate și pentru serviciile primite anterior de acestea constituie un principiu fundamental al sistemului comun al TVA instituit prin legislația Uniunii, se arată în hotărârea citată.
Conform deciziei Curții în cauza menționată, Directiva 2006/112/CE a Consiliului trebuie să fie interpretată „în sensul că se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în cauza principală, în temeiul căreia dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată este refuzat unei persoane impozabile pentru motivul că operatorul care i‑a furnizat o prestare de servicii în schimbul unei facturi pe care figurează separat prețul și taxa pe valoarea adăugată a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui stat membru, această declarare a inactivității fiind publică și accesibilă pe internet oricărei persoane impozabile în acest stat, atunci când acest refuz al dreptului de deducere este sistematic și definitiv, nepermițând să se facă dovada absenței unei fraude sau a unei pierderi de venituri fiscale”.
Sursa: Consiliul Superior
al CECCAR
Dreptul persoanelor impozabile de a deduce din TVA pe care o datorează taxa pe valoarea adăugată datorată sau achitată pentru bunurile achiziționate și pentru serviciile primite anterior de acestea constituie un principiu fundamental al sistemului comun al TVA instituit prin legislația Uniunii, se arată în hotărârea citată.
Conform deciziei Curții în cauza menționată, Directiva 2006/112/CE a Consiliului trebuie să fie interpretată „în sensul că se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în cauza principală, în temeiul căreia dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată este refuzat unei persoane impozabile pentru motivul că operatorul care i‑a furnizat o prestare de servicii în schimbul unei facturi pe care figurează separat prețul și taxa pe valoarea adăugată a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui stat membru, această declarare a inactivității fiind publică și accesibilă pe internet oricărei persoane impozabile în acest stat, atunci când acest refuz al dreptului de deducere este sistematic și definitiv, nepermițând să se facă dovada absenței unei fraude sau a unei pierderi de venituri fiscale”.
vineri, 20 octombrie 2017
Split TVA: Precizările privind formatul, schema XSD şi elementele extraselor de cont în format electronic emise de unităţile Trezoreriei Statului
In Monitorul oficial nr. 819 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2768/2017 pentru aprobarea Precizărilor privind formatul, schema XSD şi elementele extraselor de cont în format electronic emise de unităţile Trezoreriei Statului.
Potrivit acestui ordin unităţile Trezoreriei Statului eliberează extrase de cont, zilnic, în format electronic (fişier PDF cu XML ataşat), semnate cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz.
Extrasele de cont în format electronic eliberate de unităţile Trezoreriei Statului conţin următoarele elemente:
Potrivit acestui ordin unităţile Trezoreriei Statului eliberează extrase de cont, zilnic, în format electronic (fişier PDF cu XML ataşat), semnate cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz.
Extrasele de cont în format electronic eliberate de unităţile Trezoreriei Statului conţin următoarele elemente:
- denumirea unităţii
Trezoreriei Statului care eliberează extrasul de cont;
- data pentru care este emis
extrasul de cont;
- data şi ora la care este
editat extrasul de cont;
- contul analitic al clientului
pentru care este emis extrasul de cont;
- denumirea clientului pentru
care este emis extrasul de cont;
- contul IBAN aferent contului
analitic pentru care este emis extrasul de cont;
- numărul documentului pe baza
căruia s-a debitat/creditat contul pentru care este emis extrasul de
cont;
- data documentului pe baza
căruia s-a debitat/creditat contul pentru care este emis extrasul de
cont;
- data plăţii, conform
reglementărilor în vigoare;
- număr referinţă
bancă/trezorerie, reprezentând numărul de referinţă unic atribuit de
banca/trezoreria iniţiatoare a operaţiunii;
- IBAN plătitor/beneficiar,
reprezentând codul IBAN al plătitorului în cazul creditării contului, sau codul
IBAN al beneficiarului în cazul debitării contului pentru care este emis
extrasul de cont;
- cod plătitor/beneficiar,
reprezentând codul de identificare fiscală al plătitorului în cazul creditării
contului sau codul de identificare fiscală al beneficiarului în cazul debitării
contului pentru care este emis extrasul de cont;
- nume plătitor/beneficiar,
reprezentând denumirea plătitorului în cazul creditării contului sau a
beneficiarului în cazul debitării contului pentru care este emis extrasul de
cont;
- debit, reprezentând suma în
lei cu care este debitat contul pentru care este emis extrasul de cont;
- credit, reprezentând suma în
lei cu care este creditat contul pentru care este emis extrasul de cont;
- cod angajament, reprezentând
codificarea generată de aplicaţia informatică de control al angajamentelor
bugetare, în cazul plăţilor dispuse de entităţile publice din contul pentru care
este emis extrasul de cont;
- indicator angajament,
reprezentând codificarea generată de aplicaţia informatică de control al
angajamentelor bugetare, în cazul plăţilor dispuse de entităţile publice din
contul pentru care este emis extrasul de cont;
- număr intern - explicaţii,
reprezentând:
- numărul unic intern al
plăţii/încasării, alocat prin program informatic de unitatea Trezoreriei
Statului la care este deschis contul;
- explicaţia aferentă sumei
plătite/încasate din/în contul pentru care este emis extrasul de cont;
- sold precedent, reprezentând
soldul contului la începutul zilei pentru care este emis extrasul de
cont;
- rulaj zi, reprezentând
totalul sumelor înregistrate în debitul şi în creditul contului în ziua pentru
care este emis extrasul de cont;
- total sume, reprezentând
totalul sumelor înregistrate în debitul şi în creditul contului în perioada
cuprinsă între data de 1 ianuarie a anului curent şi ziua pentru care este emis
extrasul de cont, inclusiv;
- sold final, reprezentând
soldul contului la finalul zilei pentru care este emis extrasul de cont;
- întocmit şi verificat - este aplicată semnătura electronică, pe baza
certificatului digital emis de ANAF, care
conţine numele şi prenumele persoanei care a verificat extrasul de cont.
Suplimentar acestei semnături, pe extrasele de cont în format electronic care
sunt puse la dispoziţia titularilor de cont se aplică o semnătură electronică
unică a Trezoreriei Statului cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)