luni, 15 ianuarie 2018

Nivelul ratei dobânzii de referinţă a BNR valabil incepând cu data de 9 ianuarie 2018

In Monitorul oficial nr. 19 / 2018 a fost publicata Circulara nr. 1/2018 privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României.

Potrivit acestei circulare incepând cu data de 9 ianuarie 2018, nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României este de 2,00% pe an.

Modificarea formularelor: 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele"

In Monitorul oficial nr. 14 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 4160/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele".

Acest ordin modifica formularele: 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele"


Prevederile acestui ordin se aplică începând cu declararea obligaţiilor anuale aferente anului fiscal 2017.  

Aceste formulare se pot descarca de aici: >>>

miercuri, 10 ianuarie 2018

Hotărârea nr. 949/2017 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată

In Monitorul oficial nr. 11 / 2018 a fost publicata Hotărârea nr. 949/2017 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată.

Registrul de evidenţă fiscală pentru persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente

In Monitorul oficial nr. 10 / 2018 a fost publicat Ordinul nr. 3254/2017 privind Registrul de evidenţă fiscală pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Potrivit acestui ordin contribuabilii prevăzuţi la titlul IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru care venitul net anual se stabileşte în sistem real, în baza datelor din contabilitate, au obligaţia să completeze Registrul de evidenţă fiscală.

Contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente pentru care venitul net anual se stabileşte pe baza normelor de venit au obligaţia să completeze în Registrul de evidenţă fiscală numai partea referitoare la venituri. 

Contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pot completa în Registrul de evidenţă fiscală numai partea referitoare la venituri sau îşi pot îndeplini obligaţiile declarative direct pe baza documentelor emise de plătitorul de venit. Contribuabilii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală şi au optat pentru stabilirea impozitului ca impozit final, potrivit prevederilor art. 73 din Codul fiscal, nu au obligaţia de completare a Registrului de evidenţă fiscală. 

În cazul în care activitatea se desfăşoară în cadrul unei asocieri, obligaţiile referitoare la Registrul de evidenţă fiscală îi revin asociatului desemnat care răspunde pentru îndeplinirea obligaţiilor asociaţiei faţă de autorităţile publice.

Registrul de evidenţă fiscală se completează anual cu totalul veniturilor şi totalul cheltuielilor efectuate în scopul realizării acestora, în anul curent, pentru întreaga perioadă de activitate desfăşurată în anul fiscal precedent, până la data depunerii Declaraţiei privind venitul realizat din România, dar nu mai târziu de termenul de depunere stabilit de lege. 
 
Registrul de evidenţă fiscală se completează astfel încât să permită identificarea şi controlul operaţiunilor efectuate pentru determinarea venitului net anual/pierderii nete anuale, care să corespundă cu cel/cea cuprins/cuprinsă în Declaraţia privind venitul realizat din România sau în Declaraţia anuală de venit pentru asocierile fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale, după caz, şi în orice altă declaraţie rectificativă depusă ulterior.  
 
În cazul în care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenţa se ţine pe fiecare sursă de venit în cadrul aceluiaşi registru de evidenţă fiscală. 
 
Detalierea elementelor de calcul pentru stabilirea venitului net anual/pierderii nete anuale evidenţiate în Registrul de evidenţă fiscală se efectuează în funcţie de necesităţile proprii ale acestuia şi de specificul activităţii.
 
TVA colectată potrivit regulilor prevăzute în titlul VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Codul fiscal nu reprezintă venit şi nu se înregistrează în Registrul de evidenţă fiscală. Totodata, TVA dedusă potrivit regulilor prevăzute în titlul VII "Taxa pe valoarea adăugată" din Codul fiscal, nu reprezintă cheltuială şi nu se înregistrează în Registrul de evidenţă fiscală.  
 
Contribuabilii pot ţine Registrul de evidenţă fiscală în formă scrisă sau electronică, cu respectarea modelului şi conţinutului prevăzute în anexa nr. 1 la acest ordin. Registrul de evidenţă fiscală se întocmeşte într-un singur exemplar de către contribuabili, fără a se lăsa rânduri libere, completându-se câte o filă din modelul prevăzut în anexa nr. 1, după caz, pentru fiecare sursă din cadrul fiecărei categorii de venit.
 
 
 


 

marți, 9 ianuarie 2018

Hotărârea nr. 12/2017 privind aprobarea cotizaţiilor, a termenelor de plată şi a obligaţiilor declarative pentru membrii Camerei Consultanţilor Fiscali în anul 2018

In Monitorul oficial nr. 6 / 2018 a fost publicata Hotărârea nr. 12/2017 privind aprobarea cotizaţiilor, a termenelor de plată şi a obligaţiilor declarative pentru membrii Camerei Consultanţilor Fiscali în anul 2018.
   
Aceasta hotarare stabileste pentru anul 2018 următoarele cotizaţii fixe: 
   
A. În cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice care sunt membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri: 
   - 410 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi; 
   - 170 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi; 
   - 250 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali asistenţi; 
   - 350 lei - pentru persoanele juridice. 
B. În cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice care devin membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali în anul 2018: 
   - 1.410 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi; 
   - 1.170 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi; 
   - 750 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali asistenţi; 
   - 2.350 lei - pentru persoanele juridice. 
In plus, cotizaţiile variabile datorate în anul 2018, aferente veniturilor obţinute din activitatea de consultanţă fiscală în anul 2017, se calculează prin aplicarea unei cote procentuale asupra valorii veniturilor realizate din activitatea de consultanţă fiscală în anul 2017, diminuate cu sumele cedate subcontractorilor şi colaboratorilor consultanţi fiscali, după cum urmează: 
   
-
pentru persoane fizice: o cotă de 0,4%; 
pentru persoane juridice: 
   a) la venituri realizate de până la 100.000 euro inclusiv, o cotă de 0,4%; 
   b) la venituri realizate între 100.001 euro - 1.000.000 euro inclusiv, o cotă de 0,75%; 
   c) la venituri realizate de peste 1.000.000 euro, o cotă de 1%. 
 

Legea nr. 3/2018 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018

In Monitorul oficial nr. 5 / 2018 a fost publicata Legea nr. 3/2018 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018.
  
Aceasta lege stabileste câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018 la valoarea de 4.162 lei.
     
Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte, în condiţiile legii, în cazul: 
   

- asiguratului sau pensionarului, la 4.162 lei;  
- unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 2.081 lei.  
    
Punctul de pensie va ramane in perioada 1 ianuarie-1 iulie 2018 la valoarea de 1.000 lei. 

Personalul ANAF va primi premii din sumele colectate suplimentar

In Monitorul oficial nr. 1.043 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 116/2017 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, care a intrat in vigoare la 29 decembrie 2017.
  
Potrivit acestei ordonante incepând cu anul 2018, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin înfiinţarea unei activităţi finanţate integral din venituri proprii, poate reţine, ca venituri proprii, o cotă de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ-fiscale, procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor şi hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală care au la bază sesizări ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, rămase definitive în sistemul căilor de atac, reprezentând: 
  

- impozite, taxe şi contribuţii, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; 
- obligaţii fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; 
- valoarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală; 
- repararea prejudiciului material şi sume confiscate prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală care au la bază sesizări ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, stinse prin încasare, valorificare sau executare silită. 
   
Constituirea veniturilor se face din sumele stinse într-un exerciţiu financiar, cu condiţia ca actele prevăzute mai sus prin care au fost stabilite sumele respective să rămână definitive în sistemul căilor de atac în acelaşi exerciţiu financiar. 
   
În situaţia în care exerciţiul financiar în care se sting sumele diferă de exerciţiul financiar în care actele prevăzute mai sus rămân definitive în sistemul căilor de atac, constituirea veniturilor se face din veniturile bugetare ale exerciţiului financiar în care cele două condiţii, respectiv stingerea şi rămânerea definitivă, sunt îndeplinite cumulativ.
  
Aceste venituri proprii ale activităţii ANAF se utilizează pentru acordarea de premii personalului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. 

Ordinul nr. 4140/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice

In Monitorul oficial nr. 1.041 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 4140/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice, care a intrat in vigoare la 29 decembrie 2017.

Acest ordin aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare: 
  
- 600 - Declaraţie privind venitul asupra căruia se datorează contribuţia de asigurări sociale şi cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate"; 
- 610 - Decizie de impunere privind stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice", precum şi anexa "Situaţie privind stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate".