miercuri, 15 martie 2023

Criteriile de stabilire şi a listei nominale privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi/sau furnizoare interzise, provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă

În Monitorul oficial nr. 174/2023 a fost publicat Ordinul nr. 20279/2023 pentru aprobarea criteriilor de stabilire şi a listei nominale privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi/sau furnizoare interzise, provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă.

Acest ordin aprobă criteriile de stabilire a produselor şi serviciilor software de tip antivirus provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă sau de la un operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă sau al cărei capital este constituit cu participaţie provenind în mod direct sau prin firme interpuse din Federaţia Rusă ori din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Federaţia Rusă.

Potrivit se interzic achiziţionarea, instalarea şi utilizarea de către autorităţile şi instituţiile publice a următoarelor produse şi servicii software, care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 1 din legea nr. 354/2022 privind protecţia sistemelor informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice în contextul invaziei declanşate de Federaţia Rusă împotriva Ucrainei:

a) produse privind securitatea dispozitivului, securitatea punctului final;
b) aplicaţii şi programe software de detecţie antivirus;
c) aplicaţii şi programe software antimalware, firewall pentru aplicaţii web, firewall as a service;
d) reţele virtuale private;
e) sisteme de detecţie şi răspuns pentru Endpointuri.

Legea nr. 354/2022 stabileşte cadrul juridic şi instituţional general şi necesar în vederea interzicerii achiziţionării şi utilizării de către autorităţile şi instituţiile publice, de la nivel central şi local, a produselor şi serviciilor software de tip antivirus provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă sau de la un operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă sau al cărei capital este constituit cu participaţie provenind în mod direct sau prin firme interpuse din Federaţia Rusă ori din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Federaţia Rusă.

Este considerat operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă acela care se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:

a) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă deţin, individual sau împreună, în mod direct sau indirect, o participaţie calificată de cel puţin 25% din drepturile de vot ale respectivului operator;
b) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă deţin, în mod direct sau indirect, majoritatea drepturilor de vot în adunarea generală a operatorului respectiv;
c) în calitate de asociat sau acţionar al respectivului operator, o persoană fizică sau juridică din Federaţia Rusă dispune de puterea de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau supraveghere;
d) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă îl finanţează, prin orice mod, direct sau indirect, pe operator;
e) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă promite, oferă sau dă bani sau alte foloase operatorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu