joi, 5 ianuarie 2012

Modificare Cod fiscal de la 1 ianuarie 2012: Contribuabilii pot deduce 50% din cheltuielile privind combustibilul si TVA-ul aferent precum si 50% din TVa-ul in cazul achizitiei vehiculelor

Potrivit art. I pct. 13 din OUG nr. 125 / 2011 care modifica articolul 21 alineatul (4), litera t) din Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2012 urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile

- 50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Prin exceptie de la prezentele prevederi, cheltuielile privind combustibilul sunt integral deductibile in situatia in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
   
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

Totodata OUG nr. 125 / 2011 modifica si articolul 145^1 alineatul (1), partea introductiva, din Codul Fiscal si astfel de la 1 ianuarie 2012 in cazul vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, se deduce 50% din taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor acestor vehicule si, respectiv, 50% din taxa aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii pentru vehiculele care au aceleasi caracteristici, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

a) vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
b) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
d) vehiculele utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revânzarii. 

In aplicarea art. 145^1 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) vehiculele utilizate exclusiv pentru reparatii si/sau interventiere prezinta vehiculele care pot fi inzestrate sau nu cu echipamente tehnice specifice, ce deservesc personalul specializat in vederea repararii bunurilor, precum si cele utilizate pentru deplasarea in actiuni de interventie;
b) vehiculele utilizate exclusiv pentru paza si protectie suntvehiculele utilizate in vederea asigurarii sigurantei obiectivelor, bunurilor si valorilor impotriva oricaror actiuni ilicite care lezeaza dreptul de proprietate, existenta materiala a acestora, precum si protejarii persoanelor impotriva oricaror acte ostile care le pot periclita viata, integritatea fizica sau sanatatea, potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor;
c) vehiculele utilizate exclusiv pentru curierat reprezintavehiculele care servesc la primirea, transportul si distribuirea scrisorilor, coletelor si pachetelor;
d) vehiculele utilizate exclusiv drept care de reportaj reprezinta vehiculele rutiere special amenajate pentru a gazdui tehnica specifica pentru inregistrari audio video sau transmisii complexe video, audio si/sau date prin unde hertziene ori medii optice, capabile sa efectueze productii de televiziune sau radio inregistrate ori transmise in direct sau sa transmita la distanta prin tehnologii de radiofrecventa (radiorelee, transmisii prin satelit) ori prin fibra optica semnalul unei productii de televiziune sau de radio catre alte care de reportaj ori catre un telecentru sau un sediu central de radiodifuziune;
e) vehiculele destinate exclusiv utilizarii de agenti de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoanei mpozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vânzare, derularea vanzarii bunurilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor.

Se limiteaza deductibilitatea taxei la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari. in aceasta categorie sunt cuprinse si vehiculele de test-drive utilizate de dealerii auto;

f) vehiculele utilizate exclusiv pentru transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii reprezinta vehiculele utilizate de angajator pentru transportul angajatilor in scopul desfasurarii activitatii economice la si de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la sediul angajatorului sau la si de la sediul angajatorului la locul in care se desfasoara efectiv activitatea ori la si de la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord la locul de desfasurare a activitatii, atunci când exista dificultati evidente de a gasi alte mijloace de transport si exista un acord colectiv intre angajator si angajati prin care angajatorul se obliga sa asigure gratuit acest transport;
g) vehiculele utilizate exclusiv de agenti de recrutare a fortei de munca sunt vehiculele utilizate in cadrul activitatii agentiilor de plasare a fortei de munca de catre personalul care se ocupa in principal cu recrutarea si plasarea fortei de munca. Se limiteaza deductibilitatea taxei la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de recrutare a fortei de munca.

In sensul art. 145^1 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prin vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata se intelege vehiculele care contribuie in mod esential la prestarea directa a serviciilor cu plata si fara de care serviciile nu pot fi efectuate.

Pentru incadrarea corecta a vehiculelor va aducem la cunostiinta ca ANAF a publicat o serie de precizari in legatura cu acest aspect, precizari care pot fi consultate aici >>>.

miercuri, 4 ianuarie 2012

Tichetele de cresa nu se vor mai indexa semestrial din 2012

Potrivit OUG nr. 121 / 2011 care modifica Legea nr. 193 / 2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, incepand din 2012 tichetele de cresa nu se vor mai indexa semestrial.

Astfel, conform noilor prevederi, valoarea sumei lunare acordate sub forma de tichete de cresa, va putea fi indexata semestrial cu indicele inflatiei comunicat de Institutul National de Statistica, insa indexarea nu mai este obligatorie a se efectua asa cum era pana la 31.12.2011

Tichetele de masa nu se vor mai indexa semestrial din 2012

Potrivit OUG nr. 121 / 2011 care modifica Legea nr. 142 / 1998 privind acordarea tichetelor de masa, incepand din 2012 tichetele de masa nu se vor mai indexa semestrial.

Astfel, conform noilor prevederi, valoarea nominala a unui tichet de masa va putea fi indexata semestrial cu indicele preturilor de consum, inregistrat la marfurile alimentare, comunicat de Institutul National de Statistica, insa indexarea nu mai este obligatorie a se efectua asa cum era pana la 31.12.2011.

BNR: Ordin nr. 27 / 2011 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene

Prin Ordinul nr. 27 / 2011 BNR a publicat noile reglementari contabile care se aplica de la 1 ianuarie 2012 de catre:

a) institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul general potrivit prevederilor Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare;
b) institutiile de plata care acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, potrivit prevederilor art. 22 din OUG nr. 113/2009 privind serviciile de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 197/2010;
c) institutiile emitente de moneda electronica ce acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la emiterea de moneda electronica si prestarea de servicii de plata, conform prevederilor art. 22 din Legea nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de moneda electronica;
d) sucursalele din Romania ale institutiilor straine mentionate la lit. a)-c);
e) sucursalele din strainatate ale institutiilor mentionate la lit. a)-c), persoane juridice romane;
f) Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, infiintat potrivit OG nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar.

Situatiile financiare anuale intocmite potrivit acestui ordin vor trebuie insotite de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii institutiei pentru intocmirea acestora in conformitate cu Reglementarile contabile conforme cu directivele europene.

Situatiile financiare anuale intocmite de institutiile de mai sus sunt auditate statutar potrivit legii.

La data intrarii in vigoare a Ordinului BNR nr. 27 / 2011 se abroga Ordinul BNR nr. 13/2008 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare si Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 879 si 879 bis din 24 decembrie 2008, precum si orice alte dispozitii contrare.

Ordinul BNR nr. 27 / 2011 a intrat in vigoare la 28 decembrie 2011, iar Reglementarile contabile conforme cu directivele europene se vor publica in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 930 bis, care se pot achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.

marți, 3 ianuarie 2012

Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2012

Potrivit HG nr. 1225 / 2011 incepand cu data de 1 ianuarie 2012 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora.

De asemenea pentru personalul din sectorul bugetar, nivelul salariului de baza, potrivit incadrarii, nu poate fi inferior nivelului salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de 700 lei lunar.

Amenda in cazul stabilirii, pentru personalul incadrat prin incheierea unui contract individual de munca, de salarii de baza sub nivelul celui de mai sus este de la 1.000 lei la 2.000 lei.


Reglementari din Codul Muncii

In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.

Potrvit Codului Muncii constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an sau cu amenda penala fapta a persoanei care, in mod repetat, stabileste pentru salariatii incadrati in baza contractului individual de munca salarii sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, prevazut de lege.


Reglementari referitoare la registrul general al salariatilor (HG nr. 500 / 2011)


Potrivit HG nr. 500 / 2011 modificarea in revisal a salariul miunim brut pe tara garantat in plata se efectueaza in ziua in care angajatorul se prezuma, potrivit legii, ca a luat cunostinta de continutul actului normativ HG nr. 1225 / 2011, adica 27.12.2011.

Cursul valutar BNR valabil pentru inchiderea exercitiului financiar 2011

Potrivit Ordinului MFP nr. 3055 / 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, evaluarea la bilant a creantelor si a datoriilor exprimate in valuta si a celor cu decontare in lei in functie de cursul unei valute se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar. In scopul prezentarii in bilant, valoarea creantelor, astfel evaluate, se diminueaza cu ajustarile pentru pierdere de valoare.

De asemenea si elementele monetare exprimate in valuta (disponibilitati si alte elemente asimilate, cum sunt acreditivele si depozitele bancare, creante si datorii in valuta) trebuie evaluate si prezentate in situatiile financiare anuale utilizand cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei si valabil la data incheierii exercitiului financiar.

Totodata diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, intre cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei de la data inregistrarii creantelor sau datoriilor in valuta, sau cursul la care acestea sunt inregistrate in contabilitate si cursul de schimb de la data incheierii exercitiului financiar, se inregistreaza la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.

Cursul valutar BNR al principalelor valute valabil pentru inchiderea exercitiului financiar 2011:

-  1 EUR = 4,3197 lei
-  1 USD = 3,3393 lei
-  1 CHF = 3,5528 lei
-  1 GBP = 5,1545 lei
- 100 HUF = 1,3881 lei

Pentru alte cursuri click aici >>>

Alte reglementari prevazute de Ordinul nr. 3055 / 2009 referitoare la tranzactiile in valuta

O tranzactie in valuta este o tranzactie care este exprimata sau necesita decontarea intr-o alta moneda decat moneda nationala (leu), inclusiv tranzactiile rezultate atunci cand o entitate:
  
a) cumpara sau vinde bunuri sau servicii al caror pret este exprimat in valuta;
b) imprumuta sau ofera spre imprumut fonduri, iar sumele ce urmeaza sa fie platite sau incasate sunt exprimate in valuta; sau
c) achizitioneaza sau cedeaza intr-o alta maniera active, contracteaza sau achita datorii exprimate in valuta.

Cursul de schimb valutar este raportul de schimb dintre doua monede. Diferenta de curs valutar este diferenta ce rezulta din conversia unui anumit numar de unitati ale unei monede intr-o alta moneda la cursuri de schimb diferite.

In vederea aplicarii regulilor privind contabilizarea operatiunilor in valuta, creantele si datoriile exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, sunt asimilate elementelor exprimate in valuta.

O tranzactie in valuta trebuie inregistrata initial la cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunii.

Inregistrarea contravalorii in lei a capitalului social subscris in valuta se face la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din data subscrierii. Diferentele de curs valutar intre cursul de la data subscrierii si cursul de la data varsarii capitalului social in valuta se inregistreaza la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.

In cazul datoriilor de leasing financiar in valuta, acestea se inregistreaza la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data acordarii finantarii. in situatia in care data acordarii finantarii este zi nebancara, la calculul diferentelor de curs valutar aferente se va avea in vedere cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei in ultima zi bancara anterioara acesteia Aceste prevederi se aplica si in cazul datoriilor de leasing financiar in lei, cu decontare in functie de cursul unei valute

Diferentele de curs valutar care apar cu ocazia decontarii creantelor si datoriilor in valuta la cursuri diferite fata de cele la care au fost inregistrate initial pe parcursul lunii sau fata de cele la care sunt inregistrate in contabilitate trebuie recunoscute in luna in care apar, ca venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar. Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata in decursul aceleiasi luni in care a survenit, intreaga diferenta de curs valutar este recunoscuta in acea luna. Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata intr-o luna ulterioara, diferenta de curs valutar recunoscuta in fiecare luna, care intervine pana in luna decontarii, se determina tinand seama de modificarea cursurilor de schimb survenita in cursul fiecarei luni.

Diferentele de valoare care apar cu ocazia decontarii creantelor si datoriilor exprimate in lei, in functie de un curs valutar diferit de cel la care au fost inregistrate initial pe parcursul lunii sau fata de cele la care sunt inregistrate in contabilitate trebuie recunoscute in luna in care apar, la alte venituri sau cheltuieli financiare. Atunci cand creanta sau datoria este decontata in decursul aceleiasi luni in care a survenit, intreaga diferenta rezultata este recunoscuta in acea luna. Atunci cand creanta sau datoria este decontata intr-o luna ulterioara, diferenta recunoscuta in fiecare luna, care intervine pana in luna decontarii, se determina tinand seama de modificarea cursurilor de schimb, survenita in cursul fiecarei luni. Aceste prevederi se aplica si pentru activitatea desfasurata in strainatate de subunitatile fara personalitate juridica, si care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, inclusa in situatiile financiare ale persoanei juridice romane.

La finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz. Aceste prevederi se aplica si creantelor si datoriilor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute. in acest caz, diferentele inregistrate se recunosc in contabilitate la alte venituri financiare sau alte cheltuieli financiare, dupa caz.

Evaluarea de la sfarsitul lunii se aplica si in cazul:

a) creantelor, respectiv al datoriilor, reflectate in conturile 481 «Decontari intre unitate si subunitati» si 482 «Decontari intre subunitati» de subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate, provenind din relatiile cu persoana juridica careia ii apartin aceste subunitati, respectiv cu alte subunitati ale aceleiasi persoane juridice;
b) avansurilor acordate pentru imobilizari corporale si necorporale (conturile 232 «Avansuri acordate pentru imobilizari corporale» si 234 «Avansuri acordate pentru imobilizari necorporale»);
c) avansurilor acordate pentru cumparari de bunuri de natura stocurilor, respectiv primite pentru livrari de bunuri si prestari de servicii (contul 409 «Furnizori - debitori», respectiv contul 419 «Clienti - creditori»);
d) depozitelor bancare constituite in valuta (conturile 267 «Creante imobilizate» si 508 «Alte investitii pe termen scurt si creante asimilate»).

Sursa cursuri: BNR

vineri, 30 decembrie 2011

Din 2012 se modifica cota taxei hoteliere la 1%

Potrivit art. I pct. 86 din OG nr. 30 / 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, incepand din 1 ianuarie 2012 pentru sederea intr-o unitate de cazare, consiliul local instituie o taxa hoteliera in cota de 1% din valoarea totala a cazarii/tariful de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului, care se incaseaza de persoanele juridice prin intermediul carora se realizeaza cazarea, odata cu luarea in evidenta a persoanelor cazate.

Pana la 31.12.2011 aceasta taxa era cuprinsa intre 0,5% si 5%.

Taxa hoteliera se datoreaza pentru intreaga perioada de sedere, cu exceptia cazului unitatilor de cazare amplasate intr-o statiune turistica, atunci cand taxa se datoreaza numai pentru o singura noapte, indiferent de perioada reala de cazare.

Din 2012 se instituie impozitul pe cladirile cu destinatie turistica

Potrivit art. I pct. 80 din OG nr. 30 / 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, incepand din 1 ianuarie 2012 se introduce impozitul special pentru cladirile cu destinatie turistica ce nu functioneaza in cursul unui an calendaristic care este de minimum 5% din valoarea de inventar a cladirii, stabilit prin hotarare a consiliului local.

Sunt exceptate de la aceste prevederi structurile care au autorizatie de construire in perioada de valabilitate, daca au inceput lucrarile in termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizatiei de construire.

Majorare impozit cladiri nereevaluate in ultimii 3 sau 5 ani incepand din anul 2012

Potrivit art. I pct. 78-79 din OG nr. 30 / 2011 care modifica art. 253 din Codul fiscal, in cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, incepand din 1 ianuarie 2012 cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:

a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.

Cota impozitului pe cladiri prevazuta mai sus se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri este cea normala intre 0,25% si 1,50% inclusiv.

Cota de impozit normala se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Din 2012 Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit conform art. 119 alin (1) din Codul fiscal se depune pana in ultima zi a lunii februarie

Potrivit art. I pct. 38 din OG nr. 30 / 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, care modifica art. 119 alin. (1) din Codul fiscal, termenul de depunere a Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit conform art. 119 alin (1) din Codul fiscal s-a modificat din 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat, in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Declaratia se completeaza in doua exemplare:

- Originalul se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al platitorului de venit.
- Copia se pastreaza de catre platitorul de venit.

Modelul declaratiei se poate consulta aici >>>