miercuri, 4 aprilie 2012

Normele privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul activitatii de consultanta fiscala

In Monitorul nr. 216 / 2012 a fost publicata Hotararea CCF nr. 7 / 2012 pentru aprobarea Normelor privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul activitatii de consultanta fiscala.

Aceste norme stabilesc masuri de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul consultantilor fiscali si societatilor comerciale de consultanta fiscala, în conformitate cu prevederile art. 8 lit. e) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism si reglementeaza standardele minime pentru elaborarea de catre acestea a normelor de cunoastere a clientelei, ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului, si aspecte legate de implementarea acestora.

Potrivit art. 8 lit. e). din Legea nr. 656 / 2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, intra sub incidenta acestei legi: auditorii si persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila.

Potrivit normelor aprobate de  Hotararea CCF nr. 7 / 2012 consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala au obligatia:

- pastrarii înregistrarilor si obligatiile de raportare
- de a adopta o politica de acceptare a clientilor care sa stabileasca categoriile de clienti care urmeaza sa fie expusi la riscurile de spalare a banilor, precum si ale finantarii actelor de terorism
- de a adopta masuri standard sau simplificate de cunoastere a clientelei
- de a adopta masuri suplimentare de cunoastere a clientelei

Nivelul ratei dobanzii de referinta BNR incepand din 30 martie 2012

Potrivit circularei BNR nr. 12 / 2012, incepand cu data de 30 martie 2012, nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este de 5,25% pe an.

Prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit

La calculul impozitului pe profit, potrivit art. 23 alin. (5) din Codul fiscal in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei.

Astfel, valoarea cheltuielilor cu dobanzile in cazul imprumuturilor in lei obtinute de la alte entitati care excede nivelului de deductibilitate de 5,5% pe an este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.

In cadrul imprumuturilor obtinute de la alte entitati nu intra imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

Conferinta ordinara a Camerei Consultantilor Fiscali din Romania din anul 2012

Potrivit Hotararii CCF nr. 8 / 2012 in data de 29 aprilie 2012 se convoaca Conferinta ordinara anuala a Camerei Consultantilor Fiscali din Romania.

La lucrarile conferintei pot participa consultantii fiscali inscrisi in evidenta Camerei Consultantilor Fiscali, care si-au indeplinit toate obligatiile fata de aceasta, la termenele stabilite prin hotarari ale acesteia, respectiv: depunerea declaratiilor cu veniturile realizate din activitatea de consultanta fiscala, achitarea cotizatiilor fixe si variabile, participarea la cursurile de pregatire profesionala continua si achitarea taxei aferente.

Membrii Camerei Consultantilor Fiscali cu drept de vot pot sa confirme participarea pana la data de 18 aprilie 2012, pe site-ul Camerei Consultantilor Fiscali www.ccfiscali.ro sau prin e-mail (conf2012@ccfiscali.ro).

Declaratia 311 privind TVA datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal

In Monitorul oficial nr. 199 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 418/2012 - pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal".

Aceasta declaratie se depune de catre de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal si care efectueaza in perioada in care nu au cod valid de TVA livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei pe valoarea adaugata.

Potrivit art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal, organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA:

a) daca persoana este declarata inactiva conform prevederilor art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, de la data declararii ca inactiva;  

b) daca persoana a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;

c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;

d) daca persoana nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic nici un decont 300 de TVA, dar nu este in situatia prevazuta la lit. a) sau b), din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul;

e) daca in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic.

Modelul declaratiei 311 si normele de completare se pot consulta aici >>>

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal

Potrivit art. 152 alin. (7) din Codul fiscal persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 (Cod fiscal) care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro (al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie = 119.000 lei) sau, dupa caz, plafonul determinat proportional cu perioada ramasa de la infiintare si pana la sfarsitul anului, poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs, calculat proportional cu perioada scursa de la inceputul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga.

Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila in conformitate cu prevederile art. 156^1.

Pentru a solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, contribuabilul trebuie sa depuna Declaraţia 096 de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, in conditiile art.152 alin.(7) din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art.153. >>>


Declaraţie de menţiuni privind anularea înregistrării în scopuri de TVA, în condiţiile art.152 alin.(7) din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art.153

Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cel tarziu pana la finele lunii in care afost depusa solicitarea.

Pana la comunicarea deciziei de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.

Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont 300 de TVA prevazut la art. 156^2 din Codul fiscal, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 156^1 din Codul fiscal, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.

In ultimul decont 300 de TVA depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.

Prin exceptie, persoanele impozabile care solicita in cursul anului 2012 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform prezentului alineat nu au obligatia sa efectueze ajustarile de taxa corespunzatoare scoaterii din evidenta pentru bunurile/serviciile achizitionate pana la data de 30 septembrie 2011 inclusiv.

miercuri, 28 martie 2012

Noul Regulament de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali

In Monitorul oficial nr. 189 / 2012 a fost publicata Hotararea CCF nr. 6/2012 - pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali. La data intrarii in vigoare a acestei hotarari se abroga Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 5/2007 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultanţilor Fiscali.

Hotararea nr. 6 / 2012 se poate consulta aici >>>

Legea nr. 32/2012 - privind aprobarea OUG nr. 37/2011

In Monitorul oficial nr. 181 / 2012 a fost publicata Legea nr. 32/2012 - privind aprobarea OUG nr. 37/2011 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991 si pentru modificarea altor acte normative incidente.

Rezultatul exercitiului financiar, rezultatul reportat, repartizarea profitului si acoperirea pierderii contabile - reglementari din Ordinul MFP nr. 3055 / 2009

In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar. Rezultatul exercitiului se determina ca diferenta intre veniturile si cheltuielile exercitiului. Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia si reprezinta soldul final al contului contabil 121 - profit si pierdere.

Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, numai dupa aprobarea situatiilor financiare anuale si in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Sumele reprezentand rezerve legale constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza prevederilor Legii nr. 31 / 1990 privind societatiile comerciale, se inregistreaza prin articolul contabil 129 "Repartizarea profitului" = 1061 "Rezerve legale". Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117 "Rezultatul reportat", de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii hotarate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. Evidentierea in contabilitate a destinatiilor profitului contabil se efectueaza dupa adunarea generala a actionarilor sau asociatilor care a aprobat repartizarea profitului, prin inregistrarea sumelor reprezentand dividende cuvenite actionarilor sau asociatilor, rezerve si alte destinatii, potrivit legii.

Inchiderea conturilor 121 "Profit sau pierdere" si 129 "Repartizarea profitului" se efectueaza la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale. Ca urmare, cele doua conturi apar cu soldurile corespunzatoare, in bilantul intocmit pentru exercitiul financiar la care se refera situatiile financiare anuale.

In contul 117 "Rezultatul reportat" se evidentiaza distinct rezultatul reportat provenit din preluarea la inceputul exercitiului financiar curent, a rezultatului din contul de profit si pierdere al exercitiului financiar precedent, precum si rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile.

Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. in lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

In cazul corectarii de erori care genereaza pierdere contabila reportata, aceasta trebuie acoperita inainte de efectuarea oricarei repartizari de profit.

miercuri, 21 martie 2012

Ordin ANAF nr. 283/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3.294/2011 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale

In Monitorul oficial nr. 158 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 283/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3.294/2011 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale.

Procedura de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social

In Monitorul oficial nr. 148 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 205/2012 - pentru aprobarea Procedurii de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social.

Acest ordin aproba:

- Procedura de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social
- modelul formularului Cerere de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si de eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social;
- modelul formularului Adeverinta privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social;
- modelul formularului Certificat pentru spatiul cu destinatie de sediu social.

Modelul cererii se poate descarca de aici >>>

Mai multe detalii aici >>>