miercuri, 25 octombrie 2017
Split TVA: completarea unor acte normative în domeniul administrării şi monitorizării contribuabililor mari şi mijlocii
In Monitorul oficial nr. 828 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2932/2017 privind completarea unor acte normative în domeniul administrării şi monitorizării contribuabililor mari şi mijlocii.
luni, 23 octombrie 2017
CECCAR: Hotărâre Curtea Europeană privind refuzul de a deduce TVA în urma tranzacțiilor cu operatori declarați inactivi
Vă informăm că a fost publicată Hotărârea Curții Europene de Justiție (Camera a
doua) C-101/16 din 19 octombrie 2017 în cauza SC Paper Consult SRL împotriva
Direcției Regionale a Finanțelor Publice Cluj-Napoca și Administrației Județene
a Finanțelor Publice Bistrița-Năsăud. Hotărârea se referă la interpretarea
Directivei 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul
comun al taxei pe valoarea adăugată în cazul în care administrația financiară a
unui stat refuză dreptul de deducere a TVA unei persoane impozabile pe motiv că
„operatorul care i-a prestat servicii în schimbul unei facturi pe care figurează
separat prețul și TVA a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui
stat membru (...)”, potrivit pct. 33 al documentului.
Dreptul persoanelor impozabile de a deduce din TVA pe care o datorează taxa pe valoarea adăugată datorată sau achitată pentru bunurile achiziționate și pentru serviciile primite anterior de acestea constituie un principiu fundamental al sistemului comun al TVA instituit prin legislația Uniunii, se arată în hotărârea citată.
Conform deciziei Curții în cauza menționată, Directiva 2006/112/CE a Consiliului trebuie să fie interpretată „în sensul că se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în cauza principală, în temeiul căreia dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată este refuzat unei persoane impozabile pentru motivul că operatorul care i‑a furnizat o prestare de servicii în schimbul unei facturi pe care figurează separat prețul și taxa pe valoarea adăugată a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui stat membru, această declarare a inactivității fiind publică și accesibilă pe internet oricărei persoane impozabile în acest stat, atunci când acest refuz al dreptului de deducere este sistematic și definitiv, nepermițând să se facă dovada absenței unei fraude sau a unei pierderi de venituri fiscale”.
Sursa: Consiliul Superior
al CECCAR
Dreptul persoanelor impozabile de a deduce din TVA pe care o datorează taxa pe valoarea adăugată datorată sau achitată pentru bunurile achiziționate și pentru serviciile primite anterior de acestea constituie un principiu fundamental al sistemului comun al TVA instituit prin legislația Uniunii, se arată în hotărârea citată.
Conform deciziei Curții în cauza menționată, Directiva 2006/112/CE a Consiliului trebuie să fie interpretată „în sensul că se opune unei reglementări naționale precum cea în discuție în cauza principală, în temeiul căreia dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată este refuzat unei persoane impozabile pentru motivul că operatorul care i‑a furnizat o prestare de servicii în schimbul unei facturi pe care figurează separat prețul și taxa pe valoarea adăugată a fost declarat inactiv de administrația fiscală a unui stat membru, această declarare a inactivității fiind publică și accesibilă pe internet oricărei persoane impozabile în acest stat, atunci când acest refuz al dreptului de deducere este sistematic și definitiv, nepermițând să se facă dovada absenței unei fraude sau a unei pierderi de venituri fiscale”.
vineri, 20 octombrie 2017
Split TVA: Precizările privind formatul, schema XSD şi elementele extraselor de cont în format electronic emise de unităţile Trezoreriei Statului
In Monitorul oficial nr. 819 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2768/2017 pentru aprobarea Precizărilor privind formatul, schema XSD şi elementele extraselor de cont în format electronic emise de unităţile Trezoreriei Statului.
Potrivit acestui ordin unităţile Trezoreriei Statului eliberează extrase de cont, zilnic, în format electronic (fişier PDF cu XML ataşat), semnate cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz.
Extrasele de cont în format electronic eliberate de unităţile Trezoreriei Statului conţin următoarele elemente:
Potrivit acestui ordin unităţile Trezoreriei Statului eliberează extrase de cont, zilnic, în format electronic (fişier PDF cu XML ataşat), semnate cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz.
Extrasele de cont în format electronic eliberate de unităţile Trezoreriei Statului conţin următoarele elemente:
- denumirea unităţii
Trezoreriei Statului care eliberează extrasul de cont;
- data pentru care este emis
extrasul de cont;
- data şi ora la care este
editat extrasul de cont;
- contul analitic al clientului
pentru care este emis extrasul de cont;
- denumirea clientului pentru
care este emis extrasul de cont;
- contul IBAN aferent contului
analitic pentru care este emis extrasul de cont;
- numărul documentului pe baza
căruia s-a debitat/creditat contul pentru care este emis extrasul de
cont;
- data documentului pe baza
căruia s-a debitat/creditat contul pentru care este emis extrasul de
cont;
- data plăţii, conform
reglementărilor în vigoare;
- număr referinţă
bancă/trezorerie, reprezentând numărul de referinţă unic atribuit de
banca/trezoreria iniţiatoare a operaţiunii;
- IBAN plătitor/beneficiar,
reprezentând codul IBAN al plătitorului în cazul creditării contului, sau codul
IBAN al beneficiarului în cazul debitării contului pentru care este emis
extrasul de cont;
- cod plătitor/beneficiar,
reprezentând codul de identificare fiscală al plătitorului în cazul creditării
contului sau codul de identificare fiscală al beneficiarului în cazul debitării
contului pentru care este emis extrasul de cont;
- nume plătitor/beneficiar,
reprezentând denumirea plătitorului în cazul creditării contului sau a
beneficiarului în cazul debitării contului pentru care este emis extrasul de
cont;
- debit, reprezentând suma în
lei cu care este debitat contul pentru care este emis extrasul de cont;
- credit, reprezentând suma în
lei cu care este creditat contul pentru care este emis extrasul de cont;
- cod angajament, reprezentând
codificarea generată de aplicaţia informatică de control al angajamentelor
bugetare, în cazul plăţilor dispuse de entităţile publice din contul pentru care
este emis extrasul de cont;
- indicator angajament,
reprezentând codificarea generată de aplicaţia informatică de control al
angajamentelor bugetare, în cazul plăţilor dispuse de entităţile publice din
contul pentru care este emis extrasul de cont;
- număr intern - explicaţii,
reprezentând:
- numărul unic intern al
plăţii/încasării, alocat prin program informatic de unitatea Trezoreriei
Statului la care este deschis contul;
- explicaţia aferentă sumei
plătite/încasate din/în contul pentru care este emis extrasul de cont;
- sold precedent, reprezentând
soldul contului la începutul zilei pentru care este emis extrasul de
cont;
- rulaj zi, reprezentând
totalul sumelor înregistrate în debitul şi în creditul contului în ziua pentru
care este emis extrasul de cont;
- total sume, reprezentând
totalul sumelor înregistrate în debitul şi în creditul contului în perioada
cuprinsă între data de 1 ianuarie a anului curent şi ziua pentru care este emis
extrasul de cont, inclusiv;
- sold final, reprezentând
soldul contului la finalul zilei pentru care este emis extrasul de cont;
- întocmit şi verificat - este aplicată semnătura electronică, pe baza
certificatului digital emis de ANAF, care
conţine numele şi prenumele persoanei care a verificat extrasul de cont.
Suplimentar acestei semnături, pe extrasele de cont în format electronic care
sunt puse la dispoziţia titularilor de cont se aplică o semnătură electronică
unică a Trezoreriei Statului cu certificat digital emis de Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală sau cu certificat digital calificat, după caz.
Split TVA: Procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
In Monitorul oficial nr. 813 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2927/2017 privind procedura şi condiţiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA.
Acest ordin aproba:
- procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
- formularul 310 Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA
- referatul privind soluţionarea Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA
- decizia de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA
- invitaţia pentru prezentarea contribuabilului la audiere
Modelul formularului 310 si instructiunile de completare se pot descarca de aici >>>
Prevederile acestui ordin se aplică pentru cererile depuse de contribuabil, în temeiul art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, începând cu data de 1 octombrie 2017.
Acest ordin pune in aplicare art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 care precizeaza ca urmatoarele transferuri din contul de TVA se efectuează în urma verificării efectuate de organul fiscal:
- sume rezultate ca urmare a unor corecţii în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
- sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
- sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeaşi instituţie de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita sumelor transferate in contul de TVA din contul curent al titularului deschis la aceeaşi instituţie de credit sau din contul de disponibil distinct deschis la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului;
- sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligaţia de a avea un cont de TVA şi nu mai au obligaţii de plată privind TVA;
- sume reprezentând TVA achitat în numerar, cu excepţia celor reţinute din încasările în numerar sau cu cardul din contul curent;
- alte sume rezultate din operaţiuni care dau dreptul la debitarea contului, stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF, cu acordul organului fiscal.
Acest ordin aproba:
- procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
- formularul 310 Cerere pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA
- referatul privind soluţionarea Cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA
- decizia de soluţionare a cererii pentru aprobarea transferului sumelor din contul de TVA
- invitaţia pentru prezentarea contribuabilului la audiere
Modelul formularului 310 si instructiunile de completare se pot descarca de aici >>>
Prevederile acestui ordin se aplică pentru cererile depuse de contribuabil, în temeiul art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, începând cu data de 1 octombrie 2017.
Acest ordin pune in aplicare art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017 care precizeaza ca urmatoarele transferuri din contul de TVA se efectuează în urma verificării efectuate de organul fiscal:
- sume rezultate ca urmare a unor corecţii în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
- sume rezultate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
- sume transferate în contul curent al titularului deschis la aceeaşi instituţie de credit sau în contul de disponibil distinct deschis la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita sumelor transferate in contul de TVA din contul curent al titularului deschis la aceeaşi instituţie de credit sau din contul de disponibil distinct deschis la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului;
- sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligaţia de a avea un cont de TVA şi nu mai au obligaţii de plată privind TVA;
- sume reprezentând TVA achitat în numerar, cu excepţia celor reţinute din încasările în numerar sau cu cardul din contul curent;
- alte sume rezultate din operaţiuni care dau dreptul la debitarea contului, stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF, cu acordul organului fiscal.
joi, 19 octombrie 2017
Split TVA: Semnarea electronică a rapoartelor şi accesul operatorilor economici la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug
In Monitorul oficial nr. 812 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2744/2017 privind modificarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug.
Acest ordin precizeaza ca Procedura pentru modulul "Semnarea electronică a rapoartelor şi accesul entităţilor publice la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug", aprobată în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, se aplică în mod corespunzător şi de operatorii economici şi alte entităţi care au optat pentru deschiderea la unităţile Trezoreriei Statului a conturilor de disponibil destinate încasării şi plăţii defalcate a TVA în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
Astfel ca operatorii economici şi alte entităţi pot înrola în Sistemul naţional de raportare - Forexebug persoane care deţin certificat digital calificat, pentru următoarele operaţiuni:
Acest ordin precizeaza ca Procedura pentru modulul "Semnarea electronică a rapoartelor şi accesul entităţilor publice la funcţionalităţile sistemului naţional de raportare - Forexebug", aprobată în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug, se aplică în mod corespunzător şi de operatorii economici şi alte entităţi care au optat pentru deschiderea la unităţile Trezoreriei Statului a conturilor de disponibil destinate încasării şi plăţii defalcate a TVA în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA.
Astfel ca operatorii economici şi alte entităţi pot înrola în Sistemul naţional de raportare - Forexebug persoane care deţin certificat digital calificat, pentru următoarele operaţiuni:
- vizualizarea rapoartelor
generate de sistem (extrase de cont, notificări sau alte rapoarte generate de
sistem);
- semnarea şi transmiterea
documentelor în format electronic (ordinul de plată multiplu electronic (OPME)
sau alte documente electronice stabilite prin procedura de sistem).
Noua declaratie 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat
In Monitorul oficial nr. 812 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2935/2017 privind modificarea şi
completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate
pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere
sau reţinere la sursă.
Acest ordin modifica formatul Declaraţiei 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat si a Declaraţiei 710 rectificativă.
Aceasta modificare da posibilitatea îndeplinirii de către succesorii persoanelor/entităţilor care şi-au încetat existenţa a obligaţiilor fiscale aferente perioadei în care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal. Astfel in aceste 2 declaratii se va putea bifa rubrica «Declaraţie depusă potrivit art. 90 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală» şi se va putea completa codul de identificare fiscală al succesorului. De asemenea, la secţiunea «Date de identificare a contribuabilului/plătitorului», la rubrica «Cod de identificare fiscală» se înscrie codul de identificare fiscală al entităţii care şi-a încetat existenţa.
Potrivit art. 90 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, codul de identificare fiscală retras ca urmare a radierii înregistrării fiscale poate fi utilizat ulterior radierii numai pentru îndeplinirea, de către succesorii persoanelor/entităţilor care şi-au încetat existenţa, a obligaţiilor fiscale aferente perioadelor în care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal.
Prevederile acestui ordin se aplică începând cu obligaţiile aferente lunii septembrie 2017, cu termen de declarare până la data de 25 octombrie 2017, inclusiv.
Acest ordin modifica formatul Declaraţiei 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat si a Declaraţiei 710 rectificativă.
Aceasta modificare da posibilitatea îndeplinirii de către succesorii persoanelor/entităţilor care şi-au încetat existenţa a obligaţiilor fiscale aferente perioadei în care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal. Astfel in aceste 2 declaratii se va putea bifa rubrica «Declaraţie depusă potrivit art. 90 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală» şi se va putea completa codul de identificare fiscală al succesorului. De asemenea, la secţiunea «Date de identificare a contribuabilului/plătitorului», la rubrica «Cod de identificare fiscală» se înscrie codul de identificare fiscală al entităţii care şi-a încetat existenţa.
Potrivit art. 90 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, codul de identificare fiscală retras ca urmare a radierii înregistrării fiscale poate fi utilizat ulterior radierii numai pentru îndeplinirea, de către succesorii persoanelor/entităţilor care şi-au încetat existenţa, a obligaţiilor fiscale aferente perioadelor în care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal.
Prevederile acestui ordin se aplică începând cu obligaţiile aferente lunii septembrie 2017, cu termen de declarare până la data de 25 octombrie 2017, inclusiv.
Procedura de stabilire a impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate, precum şi pentru aprobarea unor formulare
In Monitorul oficial nr. 804 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2883/2017 privind Procedura de stabilire a impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate, precum şi pentru aprobarea unor formulare.
Acest ordin precizeaza procedura de stabilire a impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate.
Totodata acest ordin aproba continutul urmatoarelor formulare:
- 280 "Cerere de stabilire a impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate", cod 14.13.06.99/c;
- 281 "Decizie privind stabilirea impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate", cod 14.13.06.99/d;
- 282 "Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate", cod 14.13.06.99/d.a.
Acest ordin precizeaza procedura de stabilire a impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate.
Totodata acest ordin aproba continutul urmatoarelor formulare:
- 280 "Cerere de stabilire a impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate", cod 14.13.06.99/c;
- 281 "Decizie privind stabilirea impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate", cod 14.13.06.99/d;
- 282 "Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea impozitelor şi taxelor datorate în România de către membrii Comandamentelor Forţelor Aliate sau dependenţii acestora, pentru articolele care urmează să fie înstrăinate şi care au fost achiziţionate fără plata impozitelor şi taxelor datorate", cod 14.13.06.99/d.a.
miercuri, 18 octombrie 2017
Comunicat MFP: Regimul fiscal al bacsisului este deja reglementat
MFP a emis urmatorul comunicat in legatura cu regimul fiscal al bacsisului:
În legătură cu articolele apărute în mass media cu privire la impozitarea bacșișului, Ministerul Finanțelor Publice face următoarele precizări:
În cadrul departamentelor Ministerului Finanțelor Publice nu există un proiect sau un draft de proiect cu privire la impozitarea bacșișului în acest moment. În cursul săptămânii trecute, o serie de operatori economici și-au exprimat dorința revenirii la reglementări privind evidența contabilă și modul de distribuire a acestuia, în cadrul unui eveniment la care au participat și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice.
În legătură cu impozitarea bacșișului evidențiem faptul că, regimul fiscal al acestor sume primite la nivelul persoanelor fizice este deja reglementat, fiind considerate venituri din alte surse.
Precizăm că nu au fost inițiate încă alte discuții sau întâlniri referitoare la acest subiect.
În legătură cu articolele apărute în mass media cu privire la impozitarea bacșișului, Ministerul Finanțelor Publice face următoarele precizări:
În cadrul departamentelor Ministerului Finanțelor Publice nu există un proiect sau un draft de proiect cu privire la impozitarea bacșișului în acest moment. În cursul săptămânii trecute, o serie de operatori economici și-au exprimat dorința revenirii la reglementări privind evidența contabilă și modul de distribuire a acestuia, în cadrul unui eveniment la care au participat și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice.
În legătură cu impozitarea bacșișului evidențiem faptul că, regimul fiscal al acestor sume primite la nivelul persoanelor fizice este deja reglementat, fiind considerate venituri din alte surse.
Precizăm că nu au fost inițiate încă alte discuții sau întâlniri referitoare la acest subiect.
Ordinul nr. 2899/2017 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare
In Monitorul oficial nr. 802 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 2899/2017 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)