luni, 16 martie 2020

Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României

In Monitorul oficial nr. 209/2020 a fost publicat Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, care se aplica pe întreg teritoriul României pe o durată de 30 de zile.
 
Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea managementului consecințelor, raportat la evoluția situației epidemiologice, pe durata stării de urgență este restrâns exercițiul următoarelor drepturi, potrivit evaluării realizate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, cu acordul prim-ministrului

a) libera circulație;
b) dreptul la viață intimă, familială și privată;
c) inviolabilitatea domiciliului;
d) dreptul la învățătură;
e) libertatea întrunirilor;
f) dreptul de proprietate privată;
g) dreptul la grevă;
h) libertatea economică.

Acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ

In Monitorul oficial nr. 209/2020 a fost publicata Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ.
 
Prevederile acestei legi se aplică tuturor angajaților din mediul public și privat.
 
Potrivit acestei legi se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme decretate astfel de către autoritățile competente cu atribuții în domeniu, cum este si cazul situatiei generate de COVID-19.
 
Prevederile se aplică părinților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) au copii cu vârsta de până la 12 ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ sau au copii cu dizabilități cu vârstă de până la 18 ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ;

b) locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.

Este asimilată părintelui, în sensul acestor prevederi, persoana singură din familia monoparentală, astfel cum este definită de Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv reprezentantul legal al copilului, precum și persoana desemnată, potrivit legii, să exercite drepturile și să îndeplinească obligațiile părintești față de copil.
  
Persoanele prevăzute mai sus au dreptul la zile libere plătite, pe toată perioada în care autoritățile competente decid închiderea respectivelor unități de învățământ.
     
Zilele libere se acordă la cererea unuia dintre părinți, depusă la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul. Cererea va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit acestei legi (doar in cazul in care nu e vorba de o persoana singura din familia monoparentală).
  
Prevederile se aplică angajaților din unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubritatea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă, doar cu acordul angajatorului.
    
Indemnizația pentru fiecare zi liberă se plătește din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri și cheltuieli al angajatorului și este în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, cu modificările ulterioare, sumele pentru plata indemnizației se decontează din acest fond numai pe perioada in care autoritățile competente decid închiderea respectivelor unități de învățământ.
 
Până la închiderea anului fiscal, sumele decontate vor fi înapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, potrivit unei proceduri stabilite prin hotărâre a Guvernului.
 
Numărul de zile libere acordat potrivit acestei legi se stabilește de către Guvern, prin hotărâre, pentru fiecare situație generata ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situații extreme.

vineri, 13 martie 2020

Instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situația determinată de infecția cu COVID-19 și stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii și limitării efectelor epidemiei

In Monitorul oficial nr. 201/2020 a fost publicat Ordinul nr. 414/2020 privind instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situația de urgență de sănătate publică internațională determinată de infecția cu COVID-19 și stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii și limitării efectelor epidemiei.

Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță către instituțiile de credit a actelor de executare silită, precum și condițiile în care aceasta se realizează

In Monitorul oficial nr. 200/2020 a fost publicat Ordinul nr. 1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora.
 
Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare emise de organele de executare silită, Agenția Națională de Administrare Fiscală pune la dispoziția instituțiilor de credit, în spațiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă și descarcă documente. Actele de executare se comunică prin portal, sub forma unui fișier .pdf cu .xml atașat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță, conform legii.
   
Mijloacele de identificare a instituțiilor de credit în mediul electronic și procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al președintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Programul de pregătire profesională continuă al Camerei Consultanților Fiscali aferent anului 2020

In Monitorul oficial nr. 193/2020 a fost publicata Hotărârea nr. 5/2020 pentru modificarea anexei nr. 1 la Programul de pregătire profesională continuă aferent anului 2020, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 3/2020.

Conferința ordinară anuală a Camerei Consultanților Fiscali se va tine în data de 24 aprilie 2020

In Monitorul oficial nr. 193/2020 a fost publicata Hotărârea nr. 4/2020 privind convocarea Conferinței ordinare anuale a Camerei Consultanților Fiscali.
 
Conferința ordinară anuală a Camerei Consultanților Fiscali se va tine în data de 24 aprilie 2020, iar la lucrările conferinței pot participa membrii Camerei Consultanților Fiscali care și-au îndeplinit la termen toate obligațiile față de aceasta, respectiv: depunerea declarațiilor cu veniturile realizate din activitatea de consultanță fiscală, achitarea cotizațiilor fixe și variabile, participarea la cursurile de pregătire profesională continuă.
 
CCF anunta ca pentru o bună organizare a lucrărilor conferinței, membrii cu drept de vot sunt rugați să confirme participarea până la data de 16 aprilie 2020, pe site-ul Camerei Consultanților Fiscali sau prin e-mail la adresa conf2020@ccfiscali.ro.

Ordinul nr. 614/2020 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare

In Monitorul oficial nr. 181/2020 a fost publicat Ordinul nr. 614/2020 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare.

vineri, 6 martie 2020

Ordinul nr. 1615/2020 privind indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual

In Monitorul oficial nr. 169/2020 a fost publicat Ordinul nr. 1615/2020 privind indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual.

Potrivit acestui ordin pentru anul fiscal 2020, indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual este 103,1%.

Potrivit art. 41 din Codul Fiscal entitatile care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, determină plățile anticipate trimestriale în sumă de o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele prețurilor de consum, estimat cu ocazia elaborării bugetului inițial al anului pentru care se efectuează plățile anticipate, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata, cu excepția plății anticipate aferente trimestrului IV care se declară și se plătește până la data de 25 decembrie, respectiv până la data de 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat. 

Prelungirea perioadei de valabilitate a vizei anuale pentru exercitarea profesiei de expert contabil

In Monitorul oficial nr. 169/2020 a fost publicata Hotărârea nr. 20/2020 privind prelungirea perioadei de valabilitate a vizei aferente anului 2019 până la data de 31 martie 2020.
 
Potrivit acestei hotarari viza anuală pentru exercitarea profesiei obținută în anul 2019 este valabilă până la data de 31 martie 2020.
  
Membrii experți contabili judiciari trebuie să obțină viza de exercitare a profesiei pentru persoana fizică pe anul 2020 până la data de 31 martie 2020.

Modificarea procedurii de primire și de soluționare a cererilor de loc de muncă sau indemnizație de șomaj

In Monitorul oficial nr. 155/2020 a fost publicat Ordinul nr. 286/2020 privind modificarea și completarea Procedurii de primire și de soluționare a cererilor de loc de muncă sau indemnizație de șomaj, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă nr. 85/2002.

Prin acest ordin se inlocuieste adeverința medicala solicitata de la persoana în căutarea unui loc de muncă, cu declarația pe propria răspundere cum că persoana nu are restricții medicale care o împiedică să presteze muncă sau că are eventuale restricții medicale care o împiedică să presteze o anumită muncă.