marți, 4 ianuarie 2022

Modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene

În Monitorul oficial nr. 1201/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 131/2021 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.

Voucherele de vacanţă aferente anilor 2022-2026 se emit doar pe suport electronic. Prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, perioada de valabilitate a voucherelor de vacanţă emise în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020, indiferent de suport, se prelungeşte până la data de 30 iunie 2022.


Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă


Instituţiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, acordă, anual, în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2026, vouchere de vacanţă în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.


Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare

Până la data de 1 ianuarie 2027 prevederile acestei legi nu se aplică voucherelor de vacanţă. La data de 1 ianuarie 2027 se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare.







Hotărârea nr. 4/2021 privind aprobarea "Standardelor de evaluare a bunurilor" obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de evaluare

În Monitorul oficial nr. 1198/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 4/2021 privind aprobarea "Standardelor de evaluare a bunurilor" obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de evaluare, in vigoare de la 31 decembrie 2021.

Prin aceasta hotarare ANEVAR aproba noile Standardele de evaluare a bunurilor, care sunt obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de evaluare.

Standardele de evaluare a bunurilor sunt în conformitate cu Standardele internaţionale de evaluare IVS (International Valuation Standards) şi cu Standardele europene de evaluare EVS (European Valuation Standards); prin urmare, orice trimitere din legislaţia în vigoare la Standardele internaţionale de evaluare sau la Standardele europene de evaluare se consideră trimitere la "Standardele de evaluare a bunurilor" aprobate prin aceasta hotărâre.

Modificarea şi completarea Codului fiscal

În Monitorul oficial nr. 1195/2021 a fost publicata Legea nr. 301/2021 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vigoare de la 20 decembrie 2021.

Reguli privind calcularea rezultatului fiscal consolidat

La nivelul persoanei juridice responsabile şi al membrilor grupului fiscal se au în vedere şi următoarele reguli:

a) persoana juridică responsabilă care efectuează scăderea sumei aferente impozitului pe profit scutit din impozitul pe profit datorat de grupul fiscal comunică fiecărui membru care a transmis astfel de sume partea ce îi revine acestuia din suma scăzută la nivelul grupului fiscal;
b) partea care se comunică fiecărui membru, potrivit lit. a), se determină înmulţind suma scăzută la nivelul grupului fiscal cu raportul dintre sumele transmise de fiecare membru şi totalul sumelor primite de persoana responsabilă de la membrii grupului fiscal;
c) suma care se repartizează de către membrul grupului fiscal pentru constituirea rezervei, potrivit art. 22 alin. (5), este cea comunicată de persoana juridică responsabilă, potrivit lit. a).

Pentru determinarea impozitului pe profit datorat de grupul fiscal, potrivit cap. IV^1 "Reguli privind consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit" din titlul II Cod Fiscal, pe perioada aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2020, fiecare membru al grupului fiscal determină şi comunică persoanei juridice responsabile suma reprezentând impozitul pe profit redus, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2020, în funcţie de situaţia individuală.


Venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

Impozitul se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. În cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, impozitul se calculează la nivelul valorii stabilite prin studiul de piaţă.

Camerele notarilor publici actualizează cel puţin o dată pe an studiile de piaţă întocmite de experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, care trebuie să conţină informaţii privind valorile minime consemnate pe piaţa imobiliară specifică în anul precedent, şi le comunică direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice din cadrul A.N.A.F.

Modificare formular (093) "Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţie de menţiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sedii fixe"

În Monitorul oficial nr. 1191/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1941/2021 privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată.

Declaraţia 093 de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţia de menţiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sedii fixe, denumită în continuare declaraţie, se completează şi se depune de persoanele impozabile stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe, conform art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, care sunt obligate să solicite înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în condiţiile prevăzute la art. 316 alin. (2) şi (21) din Codul fiscal.

Declaraţia de înregistrare se completează cu ocazia înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile stabilite în România prin sediul fix, iar declaraţia de menţiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior.

Declaraţia se depune, direct (reprezentant legal) sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandată, la termenele stabilite de legislaţia în vigoare.

Declaraţia se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect toate datele prevăzute de formular. Un exemplar al declaraţiei, semnat conform legii, se depune la organul fiscal competent şi un exemplar se păstrează de contribuabil.

Declaraţia poate fi depusă şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Declaraţia transmisă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă se depune în format PDF cu XML ataşat, la care se anexează o arhivă ZIP având incluse documentele doveditoare ale informaţiilor cuprinse în declaraţie, în formatele "PDF", "JPEG" sau "TIFF".

Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul fix sau sediul fix desemnat, potrivit legii.

Formularul digital de intrare în România prin accesarea adresei web plf.gov.ro

În Monitorul oficial nr. 1190/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România.

În vederea identificării contacţilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, persoanele au obligaţia de a completa Formularul digital de intrare în România, denumit în continuare formular. În vederea completării formularului se utilizează Sistemul informatic integrat Formular digital de intrare în România, denumit în continuare SII-FDIR.

SII-FDIR este compus din:

a) aplicaţia web pentru completarea/descărcarea formularului, accesibilă de pe portalul web plf.gov.ro;
b) serviciul web de validare a formularului prin citirea CNP/a numărului documentului de călătorie completat cu ajutorul aplicaţiei web prevăzute la lit. a);
c) servicii de securitate cibernetică asociate.

Aplicaţia web permite:

a) completarea, în format digital, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, a formularului prin accesarea adresei web plf.gov.ro;
b) descărcarea, în format digital, a formularului generat în urma completării;
c) colectarea şi schimbul de date între Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, Institutul Naţional de Sănătate Publică.

Ministerul Afacerilor Internelor, prin Poliţia de Frontieră Română, în punctele de trecere a frontierei verifică existenţa formularului prin citirea CNP/a numărului documentului de călătorie de pe actul de identitate/documentul de călătorie prezentat de persoana care doreşte să intre pe teritoriul României, prin integrarea serviciului web de validare în sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră Române şi transmiterea către SII-FDIR a datei şi orei intrării persoanei pe teritoriul României.

În vederea implementării formularului, SII-FDIR se interconectează cu serviciul pus la dispoziţie de Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, pentru validarea datelor introduse în SII-FDIR, şi cu aplicaţia informatică "Corona-forms", pentru corelarea informaţiilor privind persoanele infectate cu virusul SARS-CoV-2.

Formularul se completează individual, în format digital, de către fiecare persoană care intră pe teritoriul României, iar pentru persoanele care se prezintă în punctele de trecere a frontierei fără să deţină un formular, acestora le revine obligativitatea de a completa formularul în maximum 24 de ore de la intrarea în ţară. Prin excepţie, în cazul în care membrii unei familii călătoresc împreună, acesta poate fi completat de un singur membru adult pentru toţi membrii familiei. Pentru minorii care intră pe teritoriul României, obligaţia revine părinţilor, tutorelui sau reprezentatului legal.

Nerespectarea de către persoana care intră pe teritoriul României a obligaţiei de a completa Formularul digital de intrare în România în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei.

luni, 3 ianuarie 2022

Majorarea punctului de pensie de la 1 ianuarie 2022

În Monitorul oficial nr. 1189/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 125/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate.

Potrivit acestei ordonante, de la data de 1 ianuarie 2022 punctul de pensie va deveni 1.586 lei. Incepând cu anul 2023, aceasta valoare se majorează cu rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat, indicatori definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică. Majorarea şi data de acordare se stabilesc anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Totodata incepând cu data de 1 ianuarie 2022, nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 1.000 lei. Beneficiază de indemnizaţia socială pentru pensionari, pensionarii sistemului public de pensii şi pensionarii sistemului militar de pensii cu domiciliul în România, indiferent de data înscrierii la pensie, dacă nivelul cuantumului pensiei, cuvenit sau aflat în plată, se situează sub nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari.


Modificarea cuantumului alocaţiei de stat pentru copii, precum şi acordarea unei indemnizaţii compensatorii pentru persoanele cu handicap

În Monitorul oficial nr. 1189/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 126/2021 pentru modificarea Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru acordarea unei indemnizaţii compensatorii pentru persoanele cu handicap.

Potrivit acestei ordonante, alocaţia de stat pentru copii se acordă şi tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora, precum şi tinerilor cu handicap care urmează o formă de învăţământ preuniversitar prevăzută de lege, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 26 de ani. 

Începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2022, alocaţia de stat pentru copii se stabileşte în cuantum de:

a) 600 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) 243 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii cu handicap;
c) 600 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap.

In luna ianuarie 2022 persoanele cu dizabilităţi beneficiază în mod excepţional de o indemnizaţie compensatorie. Pentru persoanele adulte cu handicap, indemnizaţia compensatorie se acordă după cum urmează:

a) în valoare de 350 lei pentru persoana cu handicap grav;
b) în valoare de 265 lei pentru persoana cu handicap accentuat;
c) în valoare de 60 lei pentru persoana cu handicap mediu.

Pentru copilul cu handicap indemnizaţia compensatorie se acordă după cum urmează:

a) în valoare de 300 lei pentru copilul cu handicap grav;
b) în valoare de 175 lei pentru copilul cu handicap accentuat;
c) în valoare de 60 lei pentru copilul cu handicap mediu.

Indemnizaţia compensatorie se acordă din oficiu persoanelor carora li s-au acordat în luna decembrie 2021 prestaţiile sociale prevăzute de art. 58 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


ANAF: Modificarea anexei referitoare la competenţa teritoriala de administrare

În Monitorul oficial nr. 1179/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1940/2021 privind modificarea anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.631/2015 pentru aprobarea competenţei teritoriale de administrare.

Acest ordin pune in aplicare prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Potrivit acestui articol, pentru administrarea creanţelor fiscale şi a altor creanţe datorate bugetelor prevăzute la art. 29 alin. (1) şi (2), competenţa revine acelui organ fiscal teritorial din cadrul A.N.A.F., stabilit prin ordin al preşedintelui A.N.A.F., în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului.

marți, 28 decembrie 2021

Instrucţiunile privind depunerea la autoritatea vamală a declaraţiilor referitoare la numerarul însoţit sau neînsoţit

În Monitorul oficial nr. 1176/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1958/2021 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind depunerea la autoritatea vamală a declaraţiilor referitoare la numerarul însoţit sau neînsoţit, modelul şi modul de emitere a deciziei autorităţii vamale prevăzute la art. 7 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind controlul numerarului care intră sau iese din Uniune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005.

Purtătorii care transportă numerar în valoare de 10.000 euro sau mai mult declară numerarul respectiv la biroul vamal prin care aceştia intră sau ies din Uniune, conform prevederilor art. 3 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind controlul numerarului care intră sau iese din Uniune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.889/2005.

Numerarul neînsoţit în valoare de 10.000 euro sau mai mult, care intră sau iese din Uniune, se declară la biroul vamal prin care acesta intră sau iese din Uniune, conform prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) 2018/1.672 al Parlamentului European şi al Consiliului.

Autorităţile competente pot să reţină temporar numerarul printr-o decizie administrativă, în conformitate cu condiţiile prevăzute în dreptul intern, în cazul în care:

(a) obligaţia de declarare a numerarului însoţit sau obligaţia de informare cu privire la numerarul neînsoţit nu este respectată; sau
(b) există indicii că numerarul, indiferent de valoarea vizată, are legătură cu o activitate infracţională.


Modificarea Procedurii de înregistrare în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care prestează servicii către persoane neimpozabile sau efectuează vânzări de bunuri la distanţă

În Monitorul oficial nr. 1175/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1942/2021 privind modificarea anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.387/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care prestează servicii către persoane neimpozabile sau efectuează vânzări de bunuri la distanţă, precum şi pentru declararea taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 şi art. 315^2 din Codul fiscal, în situaţia în care România este stat membru de înregistrare, precum şi pentru modificarea unor prevederi procedurale.