sâmbătă, 8 ianuarie 2022

Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 1/2021

În Monitorul oficial nr. 1203/2021 a fost publicata Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 1/2021, in vigoare de la 20 decembrie 2021.

La data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a acestei decizii, pct. 2 din Decizia Comisiei de proceduri fiscale nr. 2/2008, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.754/2008, încetează să mai producă efecte.

Pct. 2 din Decizia Comisiei de proceduri fiscale nr. 2/2008: 2. În aplicarea art. 219 alin. (6), a art. 221 alin. (2) coroborat cu art. 223 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
    Sumele reprezentând amenzi contravenţionale aplicate entităţilor definite la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale şi/sau alte entităţi stabilite potrivit legii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, se fac venit integral la bugetul de stat, cu excepţia celor aplicate, potrivit legii, de autorităţile administraţiei publice locale şi amenzilor privind circulaţia pe drumurile publice, care se fac venit integral la bugetele locale.

miercuri, 5 ianuarie 2022

Ordonanţa de urgenţă nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

În Monitorul oficial nr. 1202/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Dintre modificarile aduse de aceasta ordonanta amintim:

I. Prin derogare de la prevederile art. 19 lit. b2) şi b3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata instituirii stării de urgenţă sau, după caz, a stării de alertă pe teritoriul României, în condiţiile legii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2022, în funcţia de conducător al compartimentului financiar-contabil din administraţia publică centrală pot fi numite, în condiţiile legii, şi persoane care nu deţin certificatul de atestare a cunoştinţelor dobândite în domeniul Sistemului European de Conturi.

II. Modificari la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:

A. În cazul cadourilor în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depăşeşte 300 lei:
    (i) cadouri oferite angajaţilor, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;
    (ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
    (iii) cadouri oferite angajaţilor în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

B.  Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei şi, după caz, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată potrivit prevederilor titlului V - Contribuţii sociale obligatorii.

C. Plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitelor au obligaţia să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepţia plătitorilor de venituri din salarii şi asimilate salariilor, plătitorilor de venituri din pensii, plătitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuală, plătitorilor de venituri în baza contractelor de activitate sportivă, venituri din arendă sau din asocieri cu persoane juridice, aceştia având obligaţia depunerii Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

D. Intra in baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor: valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de către angajatori, potrivit legii, peste limita de 300 de lei.

E. În cazul cadourilor în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile nu sunt cuprinse în baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie dintre cele de mai jos, nu depăşeşte 300 lei:
    (i) cadouri oferite angajaţilor, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;
    (ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
    (iii) cadouri oferite angajaţilor în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

F. Nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuţiilor de asigurări sociale sumele reprezentând dobânzi şi actualizarea cu indicele de inflaţie, stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile/hotărâri judecătoreşti definitive şi executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanţe, executorii de drept, sau potrivit legii, după caz, acordate în legătură cu salariile, soldele, pensiile sau alte drepturi de asigurări sociale, inclusiv diferenţe ale acestora.

G. Sunt exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate persoanele fizice care au calitatea de pensionari, doar pentru veniturile din pensii de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv.

H. Se introduce in baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor si valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de angajatori, potrivit legii, peste limita de 300 de lei.

I. Se introduce in baza lunară de calcul al contribuţiei asiguratorii pentru muncă si valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de angajatori, potrivit legii, peste limita de 300 de lei.

J. Se aplica cota redusă TVA de 5% asupra bazei de impozitare si pentru livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Anexele gospodăreşti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 ianuarie 2022, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.

K. Se aplica cota redusă TVA de 5% asupra bazei de impozitare si pentru livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:
        1. populaţie;
        2. spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
        3. organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată;
        4. furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

Prin sezon rece se înţelege perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent şi data de 31 martie a anului următor.

L. Se organizează «Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%», în format electronic, pe baza informaţiilor din actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţe, autentificate începând cu data de 1 ianuarie 2022. Notarii publici au obligaţia:
        a) să verifice îndeplinirea condiţiei referitoare la achiziţia unei singure locuinţe a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA de 5%, prin consultarea "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", înainte de autentificarea actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziţia unei astfel de locuinţe şi, în situaţia în care constată că nu este îndeplinită această condiţie, să le autentifice doar dacă livrarea se efectuează cu cota standard de TVA;
        b) să completeze "Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", la data autentificării actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5;
        c) să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziţia unei locuinţe prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 5 menţiuni cu privire la respectarea obligaţiilor prevăzute la lit. a) şi, după caz, la lit. b);
        d) să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 menţiuni cu privire la respectarea obligaţiei prevăzute la lit. b);
        e) să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5 cota de TVA aplicată, indiferent dacă TVA se aplică la preţ sau este inclusă în preţ.

M. Se suspenda pana la 31.12.2022 reglemntarile din Codul Fiscal referitoare la cheltuielile privind funcţionarea unităţilor de educaţie timpurie aflate în administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în unităţi de educaţie timpurie aflate în unităţi care oferă servicii de educaţie timpurie, conform legislaţiei în vigoare.

Pe perioada suspendării, cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a creşelor şi grădiniţelor aflate în administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitată de natura celor prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi intră sub incidenţa limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

N. Procedura privind organizarea "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", prevăzut la art. 291 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu consultarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, în termen de 10 zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Până la termenul de 10 zile de la data operaţionalizării "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", prevăzut la art. 291 alin. (31) din Legea nr. 227/2015, cota redusă de TVA de 5% în cazul locuinţelor a căror valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, se aplică pe baza declaraţiei pe propria răspundere a cumpărătorului, autentificată de un notar, din care să rezulte că este îndeplinită condiţia referitoare la achiziţia unei singure locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, care se păstrează la furnizor.

După operaţionalizarea "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", notarii publici au obligaţia ca, în maximum 10 zile, să completeze registrul cu informaţiile referitoare la actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care au fost autentificate.


III. Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, monitorizează transporturile de bunuri pe teritoriul naţional prin intermediul sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri, pus la dispoziţie de către Centrul Naţional de Informaţii Financiare, denumit RO e-Transport.

Sistemul naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri pe teritoriul naţional.


IV. Modificari la Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

Se reintroduc ca infractiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa introdusa de Ordonanţa de urgenţă nr. 130/2021. Prevederea intră în vigoare la data de 1 martie 2022.

În cazul săvârşirii unei infracţiuni prevăzute la art. 6^1, 8 sau 9 din Legea nr. 241/2005, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii prejudiciul cauzat este acoperit integral, iar valoarea acestuia nu depăşeşte 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se aplică pedeapsa cu amenda.

În cazul în care prejudiciul produs prin comiterea faptelor de la art. 6^1, 8 sau 9 nu depăşeşte valoarea de 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, iar în cursul urmăririi penale sau în cursul judecăţii până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive, acesta, majorat cu 20% din baza de calcul, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral, fapta nu se pedepseşte, aplicându-se dispoziţiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.


V. Modificari la Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare

A. Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic.

B. Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajaţilor proprii pentru cheltuieli sociale. Este interzisă acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât angajaţilor proprii.

C. Acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât angajaţilor proprii constituie contravenţie şi se sancţionează cu 14 puncte-amendă. Un punct-amendă reprezintă contravaloarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit în condiţiile legii.

D. Tichetele de masă, tichetele de creşă, tichetele culturale şi, respectiv, tichetele cadou emise pe suport hârtie potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 31 ianuarie 2022 sunt şi rămân valabile până la expirarea datei de valabilitate înscrise pe acestea.

E. Începând cu data de 1 februarie 2022, autorizaţiile de funcţionare ca unităţi emitente de bilete de valoare pe suport hârtie, acordate de Ministerul Finanţelor potrivit legii, îşi pierd valabilitatea.


VI. Factura electronică RO e-Factura

Prin derogare de la prevederile art. 10-12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, pentru produsele cu risc fiscal ridicat stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, comercializate în relaţia B2B:

a) furnizorii pot, în perioada 1 aprilie-30 iunie 2022, să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura;
b) furnizorii sunt obligaţi, începând cu data de 1 iulie 2022, să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura.

Prin produs cu risc fiscal ridicat se înţelege produsul la a cărui comercializare există risc ridicat de fraudă şi evaziune fiscală. Lista produselor încadrate în această categorie se reevaluează periodic.


VII. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

Prin excepţie în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2022 un punct-amendă este 145 lei.






marți, 4 ianuarie 2022

Modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene

În Monitorul oficial nr. 1201/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 131/2021 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.

Voucherele de vacanţă aferente anilor 2022-2026 se emit doar pe suport electronic. Prin derogare de la prevederile art. 2 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, perioada de valabilitate a voucherelor de vacanţă emise în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2020, indiferent de suport, se prelungeşte până la data de 30 iunie 2022.


Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă


Instituţiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, acordă, anual, în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2026, vouchere de vacanţă în cuantum de 1.450 lei pentru un salariat.


Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare

Până la data de 1 ianuarie 2027 prevederile acestei legi nu se aplică voucherelor de vacanţă. La data de 1 ianuarie 2027 se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare.







Hotărârea nr. 4/2021 privind aprobarea "Standardelor de evaluare a bunurilor" obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de evaluare

În Monitorul oficial nr. 1198/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 4/2021 privind aprobarea "Standardelor de evaluare a bunurilor" obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de evaluare, in vigoare de la 31 decembrie 2021.

Prin aceasta hotarare ANEVAR aproba noile Standardele de evaluare a bunurilor, care sunt obligatorii pentru desfăşurarea activităţii de evaluare.

Standardele de evaluare a bunurilor sunt în conformitate cu Standardele internaţionale de evaluare IVS (International Valuation Standards) şi cu Standardele europene de evaluare EVS (European Valuation Standards); prin urmare, orice trimitere din legislaţia în vigoare la Standardele internaţionale de evaluare sau la Standardele europene de evaluare se consideră trimitere la "Standardele de evaluare a bunurilor" aprobate prin aceasta hotărâre.

Modificarea şi completarea Codului fiscal

În Monitorul oficial nr. 1195/2021 a fost publicata Legea nr. 301/2021 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 8/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vigoare de la 20 decembrie 2021.

Reguli privind calcularea rezultatului fiscal consolidat

La nivelul persoanei juridice responsabile şi al membrilor grupului fiscal se au în vedere şi următoarele reguli:

a) persoana juridică responsabilă care efectuează scăderea sumei aferente impozitului pe profit scutit din impozitul pe profit datorat de grupul fiscal comunică fiecărui membru care a transmis astfel de sume partea ce îi revine acestuia din suma scăzută la nivelul grupului fiscal;
b) partea care se comunică fiecărui membru, potrivit lit. a), se determină înmulţind suma scăzută la nivelul grupului fiscal cu raportul dintre sumele transmise de fiecare membru şi totalul sumelor primite de persoana responsabilă de la membrii grupului fiscal;
c) suma care se repartizează de către membrul grupului fiscal pentru constituirea rezervei, potrivit art. 22 alin. (5), este cea comunicată de persoana juridică responsabilă, potrivit lit. a).

Pentru determinarea impozitului pe profit datorat de grupul fiscal, potrivit cap. IV^1 "Reguli privind consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit" din titlul II Cod Fiscal, pe perioada aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2020, fiecare membru al grupului fiscal determină şi comunică persoanei juridice responsabile suma reprezentând impozitul pe profit redus, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2020, în funcţie de situaţia individuală.


Venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

Impozitul se calculează la valoarea declarată de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. În cazul în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, impozitul se calculează la nivelul valorii stabilite prin studiul de piaţă.

Camerele notarilor publici actualizează cel puţin o dată pe an studiile de piaţă întocmite de experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, care trebuie să conţină informaţii privind valorile minime consemnate pe piaţa imobiliară specifică în anul precedent, şi le comunică direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice din cadrul A.N.A.F.

Modificare formular (093) "Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţie de menţiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sedii fixe"

În Monitorul oficial nr. 1191/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1941/2021 privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare de înregistrare/anulare a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată.

Declaraţia 093 de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţia de menţiuni pentru persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în afara României, dar sunt stabilite în România prin sedii fixe, denumită în continuare declaraţie, se completează şi se depune de persoanele impozabile stabilite în România prin unul sau mai multe sedii fixe, conform art. 266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, care sunt obligate să solicite înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în condiţiile prevăzute la art. 316 alin. (2) şi (21) din Codul fiscal.

Declaraţia de înregistrare se completează cu ocazia înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile stabilite în România prin sediul fix, iar declaraţia de menţiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior.

Declaraţia se depune, direct (reprezentant legal) sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent ori la poştă prin scrisoare recomandată, la termenele stabilite de legislaţia în vigoare.

Declaraţia se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect toate datele prevăzute de formular. Un exemplar al declaraţiei, semnat conform legii, se depune la organul fiscal competent şi un exemplar se păstrează de contribuabil.

Declaraţia poate fi depusă şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Declaraţia transmisă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă se depune în format PDF cu XML ataşat, la care se anexează o arhivă ZIP având incluse documentele doveditoare ale informaţiilor cuprinse în declaraţie, în formatele "PDF", "JPEG" sau "TIFF".

Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul fix sau sediul fix desemnat, potrivit legii.

Formularul digital de intrare în România prin accesarea adresei web plf.gov.ro

În Monitorul oficial nr. 1190/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România.

În vederea identificării contacţilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, persoanele au obligaţia de a completa Formularul digital de intrare în România, denumit în continuare formular. În vederea completării formularului se utilizează Sistemul informatic integrat Formular digital de intrare în România, denumit în continuare SII-FDIR.

SII-FDIR este compus din:

a) aplicaţia web pentru completarea/descărcarea formularului, accesibilă de pe portalul web plf.gov.ro;
b) serviciul web de validare a formularului prin citirea CNP/a numărului documentului de călătorie completat cu ajutorul aplicaţiei web prevăzute la lit. a);
c) servicii de securitate cibernetică asociate.

Aplicaţia web permite:

a) completarea, în format digital, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, a formularului prin accesarea adresei web plf.gov.ro;
b) descărcarea, în format digital, a formularului generat în urma completării;
c) colectarea şi schimbul de date între Ministerul Sănătăţii, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, Institutul Naţional de Sănătate Publică.

Ministerul Afacerilor Internelor, prin Poliţia de Frontieră Română, în punctele de trecere a frontierei verifică existenţa formularului prin citirea CNP/a numărului documentului de călătorie de pe actul de identitate/documentul de călătorie prezentat de persoana care doreşte să intre pe teritoriul României, prin integrarea serviciului web de validare în sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră Române şi transmiterea către SII-FDIR a datei şi orei intrării persoanei pe teritoriul României.

În vederea implementării formularului, SII-FDIR se interconectează cu serviciul pus la dispoziţie de Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, pentru validarea datelor introduse în SII-FDIR, şi cu aplicaţia informatică "Corona-forms", pentru corelarea informaţiilor privind persoanele infectate cu virusul SARS-CoV-2.

Formularul se completează individual, în format digital, de către fiecare persoană care intră pe teritoriul României, iar pentru persoanele care se prezintă în punctele de trecere a frontierei fără să deţină un formular, acestora le revine obligativitatea de a completa formularul în maximum 24 de ore de la intrarea în ţară. Prin excepţie, în cazul în care membrii unei familii călătoresc împreună, acesta poate fi completat de un singur membru adult pentru toţi membrii familiei. Pentru minorii care intră pe teritoriul României, obligaţia revine părinţilor, tutorelui sau reprezentatului legal.

Nerespectarea de către persoana care intră pe teritoriul României a obligaţiei de a completa Formularul digital de intrare în România în termen de 24 de ore de la intrarea în ţară constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei.

luni, 3 ianuarie 2022

Majorarea punctului de pensie de la 1 ianuarie 2022

În Monitorul oficial nr. 1189/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 125/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate.

Potrivit acestei ordonante, de la data de 1 ianuarie 2022 punctul de pensie va deveni 1.586 lei. Incepând cu anul 2023, aceasta valoare se majorează cu rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat, indicatori definitivi, cunoscuţi în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică. Majorarea şi data de acordare se stabilesc anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Totodata incepând cu data de 1 ianuarie 2022, nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 1.000 lei. Beneficiază de indemnizaţia socială pentru pensionari, pensionarii sistemului public de pensii şi pensionarii sistemului militar de pensii cu domiciliul în România, indiferent de data înscrierii la pensie, dacă nivelul cuantumului pensiei, cuvenit sau aflat în plată, se situează sub nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari.


Modificarea cuantumului alocaţiei de stat pentru copii, precum şi acordarea unei indemnizaţii compensatorii pentru persoanele cu handicap

În Monitorul oficial nr. 1189/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 126/2021 pentru modificarea Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru acordarea unei indemnizaţii compensatorii pentru persoanele cu handicap.

Potrivit acestei ordonante, alocaţia de stat pentru copii se acordă şi tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora, precum şi tinerilor cu handicap care urmează o formă de învăţământ preuniversitar prevăzută de lege, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 26 de ani. 

Începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2022, alocaţia de stat pentru copii se stabileşte în cuantum de:

a) 600 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) 243 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii cu handicap;
c) 600 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap.

In luna ianuarie 2022 persoanele cu dizabilităţi beneficiază în mod excepţional de o indemnizaţie compensatorie. Pentru persoanele adulte cu handicap, indemnizaţia compensatorie se acordă după cum urmează:

a) în valoare de 350 lei pentru persoana cu handicap grav;
b) în valoare de 265 lei pentru persoana cu handicap accentuat;
c) în valoare de 60 lei pentru persoana cu handicap mediu.

Pentru copilul cu handicap indemnizaţia compensatorie se acordă după cum urmează:

a) în valoare de 300 lei pentru copilul cu handicap grav;
b) în valoare de 175 lei pentru copilul cu handicap accentuat;
c) în valoare de 60 lei pentru copilul cu handicap mediu.

Indemnizaţia compensatorie se acordă din oficiu persoanelor carora li s-au acordat în luna decembrie 2021 prestaţiile sociale prevăzute de art. 58 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


ANAF: Modificarea anexei referitoare la competenţa teritoriala de administrare

În Monitorul oficial nr. 1179/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1940/2021 privind modificarea anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.631/2015 pentru aprobarea competenţei teritoriale de administrare.

Acest ordin pune in aplicare prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Potrivit acestui articol, pentru administrarea creanţelor fiscale şi a altor creanţe datorate bugetelor prevăzute la art. 29 alin. (1) şi (2), competenţa revine acelui organ fiscal teritorial din cadrul A.N.A.F., stabilit prin ordin al preşedintelui A.N.A.F., în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului.