marți, 9 ianuarie 2018

Personalul ANAF va primi premii din sumele colectate suplimentar

In Monitorul oficial nr. 1.043 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 116/2017 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, care a intrat in vigoare la 29 decembrie 2017.
  
Potrivit acestei ordonante incepând cu anul 2018, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin înfiinţarea unei activităţi finanţate integral din venituri proprii, poate reţine, ca venituri proprii, o cotă de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ-fiscale, procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor şi hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală care au la bază sesizări ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, rămase definitive în sistemul căilor de atac, reprezentând: 
  

- impozite, taxe şi contribuţii, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; 
- obligaţii fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; 
- valoarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală; 
- repararea prejudiciului material şi sume confiscate prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală care au la bază sesizări ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, stinse prin încasare, valorificare sau executare silită. 
   
Constituirea veniturilor se face din sumele stinse într-un exerciţiu financiar, cu condiţia ca actele prevăzute mai sus prin care au fost stabilite sumele respective să rămână definitive în sistemul căilor de atac în acelaşi exerciţiu financiar. 
   
În situaţia în care exerciţiul financiar în care se sting sumele diferă de exerciţiul financiar în care actele prevăzute mai sus rămân definitive în sistemul căilor de atac, constituirea veniturilor se face din veniturile bugetare ale exerciţiului financiar în care cele două condiţii, respectiv stingerea şi rămânerea definitivă, sunt îndeplinite cumulativ.
  
Aceste venituri proprii ale activităţii ANAF se utilizează pentru acordarea de premii personalului Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. 

Ordinul nr. 4140/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice

In Monitorul oficial nr. 1.041 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 4140/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice, care a intrat in vigoare la 29 decembrie 2017.

Acest ordin aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare: 
  
- 600 - Declaraţie privind venitul asupra căruia se datorează contribuţia de asigurări sociale şi cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate"; 
- 610 - Decizie de impunere privind stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice", precum şi anexa "Situaţie privind stabilirea contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate". 

Ordinul nr. 1488/3198/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule

In Monitorul oficial nr. 1.040 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 1488/3198/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.

Acest ordin a fost publicat pentru a pune in aplicare prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule

Ordinul nr. 3726/2017 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice

In Monitorul oficial nr. 1.038 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3726/2017 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice.
  
Acest ordin modifica modelul formularelor:
 
- 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/l;
- 207 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi", cod 14.13.01.13/v.n..

Totodata acest ordin introduce urmatoarele formulare fiscale:
 
- Notificare privind nedepunerea la termen a declaraţiei de impunere, cod 14.13.07.13/v; 
- Notificare privind nedepunerea la termen a declaraţiei informative, cod 14.13.07.13/i; 
- Notificare privind completarea eronată a declaraţiei informative, cod 14.13.07.13/i.e; 
- Notificare privind neconcordanţele între veniturile declarate şi cele existente în evidenţa fiscală, cod 14.13.08.13/n; 
- Notificare privind nedepunerea la termen a declaraţiei de impunere conform art. 107 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cod 14.13.07.13/t.


Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2017 pentru prorogarea unui termen

In Monitorul oficial nr. 1.038 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2017 pentru prorogarea unui termen.

Aceasta ordonanta precizeaza ca termenul prevăzut la art. II alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 31 august 2017, referitor la art. 163 alin. (2) privind plata în contul unic a creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, se prorogă până la 1 iulie 2018.

Noile modele valabile din 2018 a formularelor utilizate în administrarea impozitului pe venit

In Monitorul oficial nr. 1.038 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3780/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, care a intrat  in vigoare de la 1 ianuarie 2018.

Acest ordin aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale următoarelor formulare: 
      
- 220 "Declaraţie privind venitul estimat/norma de venit", cod 14.13.01.13/3p şi "Fişa capacităţii de cazare", cod 14.13.01.13/3p; 
- 221 "Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit", cod 14.13.01.13/9 şi "Anexa nr. . . . la Declaraţia privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit", cod 14.13.01.13/9; 
- 222 "Declaraţie informativă privind începerea/încetarea activităţii persoanelor fizice care desfăşoară activitate în România şi care obţin venituri sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate", cod 14.13.01.13/5i; 
- 223 "Declaraţie privind veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridică şi pentru entităţile supuse regimului transparenţei fiscale", cod 14.13.01.13/1i; 
- 224 "Declaraţie privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România", cod 14.13.01.13/5; 
- 256 "Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice", cod 14.13.02.13/o şi "Anexă la Decizia de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice"; 
- 257 "Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice", cod 14.13.02.13/d.d.o; 
- 260 "Decizie de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit/impozitul anual datorat", cod 14.13.02.13./3a şi anexa "Situaţie privind modul de stabilire a venitului net pe baza normelor de venit". 

luni, 8 ianuarie 2018

Ordinul nr. 3781/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă

In Monitorul oficial nr. 1.037 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3781/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.
   
Acest ordin modifica nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat si instrucţiuni de completare a formularului 100 «Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat».

Legea prevenirii nr. 270/2017

In Monitorul oficial nr. 1.037 / 2017 a fost publicata Legea prevenirii nr. 270/2017, care va intra in vigoare de la 17 ianuarie 2018.
  
Scopul acestei legi este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârşirii de contravenţii. 
  
Toate autorităţile/instituţiile publice cu atribuţii de control, constatare şi sancţionare a contravenţiilor au obligaţia, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, ca, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestei legi, să elaboreze şi să difuzeze materiale documentare şi ghiduri şi să aloce pe pagina de internet secţiuni special dedicate informării publice privind: 
 

a) legislaţia în vigoare referitoare la constatarea şi sancţionarea contravenţiilor; 
b) drepturile şi obligaţiile acestor autorităţi/instituţii publice în desfăşurarea activităţilor de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale, precum şi drepturile şi obligaţiile persoanelor care sunt supuse acestor activităţi; 
c) indicarea, distinct, a faptelor contravenţionale pentru care autoritatea/instituţia publică are competenţe de constatare şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale, precum şi a sancţiunilor şi/sau a altor măsuri aplicabile. 
  
În aplicarea acestei legi, contravenţiile, precum şi modelul planului de remediere care se anexează la procesul- verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
  

În cazul constatării săvârşirii uneia dintre contravenţiile stabilite prin hotărârea Guvernului precizata mai sus, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei prin care se aplică sancţiunea avertismentului şi la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situaţie nu se aplică sancţiuni contravenţionale complementare.
   

Agentul constatator nu întocmeşte un plan de remediere, caz în care se aplică doar sancţiunea avertismentului, în următoarele situaţii: 
  
a) în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia legală; 
b) în cazul în care contravenţia săvârşită nu este continuă. 
     
Sancţiunea avertismentului se aplică şi în situaţia în care sancţionarea contravenţiilor prevăzute de hotărârea Guvernului (care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018) stabileşte expres excluderea de la aplicare a avertismentului. 
  
Responsabilitatea îndeplinirii măsurilor de remediere revine persoanei care, potrivit legii, poartă răspunderea contravenţională pentru faptele constatate. 
  
Modelul planului de remediere care se anexează la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii este prevăzut în hotărârea de Guvern care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
 
Agentul constatator are obligaţia să verifice în registrul unic de control şi în evidenţele autorităţii/instituţiei publice din care face parte, dacă contravenientul a beneficiat de prevederile legii prevenirii.
  
În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, autoritatea / instituţia publică cu atribuţii de control are obligaţia să reia controlul şi să completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii şi, dacă este cazul, registrul unic de control, cu menţiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse. În situaţia în care, cu ocazia reluării controlului, se constată neîndeplinirea de către contravenient a obligaţiilor legale conform măsurilor de remediere stabilite, în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prin care se constată săvârşirea de contravenţii şi se aplică sancţiunea/sancţiunile contravenţionale, altele decât avertisment, cu respectarea legislaţiei care stabileşte şi sancţionează contravenţiile prevăzute în hotărârea Guvernului care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.