marți, 3 mai 2022

Procedura de angajare a răspunderii solidare reglementate de dispoziţiile art. 25 şi 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

În Monitorul oficial nr. 342/2022 a fost publicat Ordinul nr. 431/2022 pentru aprobarea Procedurii de angajare a răspunderii solidare reglementate de dispoziţiile art. 25 şi 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Măsura de angajare a răspunderii solidare se realizează de către organul fiscal local competent în executarea silită a debitorului, în timpul desfăşurării atribuţiilor sale.

În temeiul prevederilor art. 25 şi 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, organele fiscale locale competente în executarea silită a debitorului sunt îndreptăţite să ceară oricărui codebitor realizarea integrală a obligaţiei de plată datorate bugetelor locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale.

În vederea stabilirii persoanelor fizice şi/sau juridice, după caz, care se încadrează în prevederile art. 25 din Codul de procedură fiscală, organele fiscale locale competente în executarea silită a debitorului desfăşoară activităţi ce constau în identificarea, evaluarea şi gestionarea tuturor documentelor relevante ce vor sta la baza demarării procedurii de angajare a răspunderii solidare.

Desfăşurarea acestor activităţi se realizează prin următoarele operaţiuni:

a) stabilirea surselor de date şi informaţii;
b) consultarea evidenţei deţinute de către organul fiscal local din care să reiasă acţiunile patrimoniale ale debitorului ce au avut loc într-o anumită perioadă de timp;
c) solicitarea de date şi informaţii de la persoane fizice sau juridice ori alte entităţi, considerate utile de către organul fiscal local;
d) analizarea datelor şi informaţiilor deţinute de către organul fiscal local;
e) individualizarea persoanelor fizice şi/sau juridice, după caz, precum şi stabilirea sumelor care vor face obiectul demarării procedurii de angajare a răspunderii solidare;
f) alte operaţiuni considerate necesare pentru clarificarea situaţiei fiscale a debitorului.

Pentru angajarea răspunderii solidare, organul fiscal local are în vedere, după caz, următoarele:

a) documente referitoare la declararea insolvabilităţii debitorului;
b) acte şi fapte din care să rezulte reaua-credinţă a persoanelor fizice sau juridice a căror răspundere va fi angajată;
c) documente referitoare la istoricul persoanei juridice debitoare: obiect de activitate, modificările actului constitutiv, capital social, majorări de capital, sediul social sau modificări ale acestuia, administratori, acţionari, directori, cenzori, hotărâri ale adunării generale a acţionarilor şi altele;
d) documente referitoare la istoricul codebitorilor;
e) documente privind originea debitelor, respectiv decizii de impunere, rapoarte de inspecţie fiscală, evidenţa debitelor, plăţilor, declaraţii fiscale şi altele;
f) documente privind deschiderea procedurii insolvenţei.

Culegerea datelor şi informaţiilor necesare angajării răspunderii solidare se realizează prin:

a) utilizarea evidenţelor deţinute de către organul fiscal local;
b) analizarea documentelor contabile ale debitorului şi a persoanelor pentru care urmează să se angajeze răspunderea solidară;
c) realizarea unei activităţi de investigaţie asupra unei persoane ce are drept scop obţinerea unor elemente necesare începerii procedurii de angajare a răspunderii solidare;
d) în cazul în care se impune, solicitarea de informaţii şi documente în baza unei cereri a organului fiscal local cu competenţe în executarea silită a debitorului principal de la entităţile deţinătoare;
e) orice alte activităţi ale organului fiscal cu competenţe în executarea silită a debitorului principal considerate utile pentru dobândirea de date şi informaţii necesare angajării răspunderii solidare.

Acest ordin aproba si urmatoarele documente:

a) Model 2022 ITL - 079 "Decizie de angajare a răspunderii solidare în situaţia angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a), alin. (2), (21) şi (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare";

b) Model 2022 ITL - 080 "Decizie de angajare a răspunderii solidare în situaţia angajării răspunderii solidare prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare".

 

Hotărârea nr. 463/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020

În Monitorul oficial nr. 340/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 463/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (7) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020.

Măsuri de protecţie socială a salariaţilor în contextul conflictului armat din Ucraina, precum şi ca urmare a sancţiunilor internaţionale aplicate Federaţiei Ruse şi Belarusului

În Monitorul oficial nr. 340/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 36/2022 privind stabilirea unor măsuri de protecţie socială a salariaţilor în contextul conflictului armat din Ucraina, precum şi ca urmare a sancţiunilor internaţionale aplicate Federaţiei Ruse şi Belarusului, in vigoare de la 07 aprilie 2022.

Începând cu data intrării în vigoare a acestei ordonanţe de urgenţă şi până la data de 31 decembrie 2022, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr. 318/2021.

De aceste prevederi beneficiază următoarele categorii de salariaţi:

a) salariaţii angajatorilor afectaţi în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacţii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federaţia Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, care înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20% raportat la încasările realizate în luna ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicită indemnizaţia;
b) salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale care au instituite măsuri restrictive în raport cu acţiunile care subminează sau ameninţă integritatea teritorială, suveranitatea şi independenţa Ucrainei şi care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Operatorii economici sunt persoanele fizice sau juridice, care desfăşoară activităţi economice cu respectarea legislaţiei din Ucraina, Federaţia Rusă sau Belarus, care fabrică, importă, exportă, depozitează, transportă sau comercializează produse ori părţi din acestea sau prestează servicii.

Angajatorii afectaţi în mod indirect sunt angajatorii din România care au relaţii contractuale cu alţi angajatori din România care sunt afectaţi în mod direct de imposibilitatea efectuării de tranzacţii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federaţia Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina.

Indemnizaţia se calculează şi se acordă proporţional cu numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar. Indemnizaţia este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. Calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale de stat şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizaţiile încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Pentru indemnizaţie nu se datorează contribuţie asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Termenul de plată şi declarare a obligaţiilor fiscale este data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj.

În vederea acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei, angajatorii depun, prin poşta electronică, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora îşi au sediul social, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectaţi în mod direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacţii comerciale cu operatori economici din Ucraina, Federaţia Rusă şi Belarus, ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, la care se anexează balanţa de venituri şi cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizaţia, precum şi balanţa de venituri şi cheltuieli la care se raportează diminuarea sau, după caz, de copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancţiunilor internaţionale, emis de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, şi de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.

Nu beneficiază de indemnizaţia de mai sus salariaţii următorilor angajatori:

a) instituţii şi autorităţi publice, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la art. 2 alin. (1) pct. 5 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau asupra cărora sunt impuse restricţii din alte motive decât cele generate de conflictului armat din Ucraina.

miercuri, 20 aprilie 2022

Cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă

În Monitorul oficial nr. 338/2022 a fost republicata Hotărârea nr. 1048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă.

Prin echipament individual de protecţie se înţelege orice echipament destinat să fie purtat sau ţinut de lucrător pentru a-l proteja împotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea să îi pună în pericol securitatea şi sănătatea la locul de muncă, precum şi orice element suplimentar sau accesoriu proiectat în acest scop.

Sunt excluse din definiţia de mai sus:

a) îmbrăcămintea de lucru şi uniformele obişnuite care nu sunt proiectate în mod special pentru a proteja securitatea şi sănătatea lucrătorului;
b) echipamentul folosit de serviciile de urgenţă şi salvare;
c) echipamentul individual de protecţie purtat sau folosit de armată, poliţie ori de alte instituţii de ordine publică;
d) echipamentul individual de protecţie pentru mijloace de transport rutier;
e) echipamentul sportiv;
f) echipamentul de autoapărare sau de descurajare;
g) dispozitivele purtabile pentru detectarea şi semnalizarea riscurilor şi factorilor nocivi.

Echipamentul individual de protecţie trebuie utilizat atunci când riscurile nu pot fi evitate sau limitate suficient prin mijloacele tehnice de protecţie colectivă ori prin măsurile, metodele sau procedurile de organizare a muncii.

Echipamentul individual de protecţie trebuie să respecte cerinţele esenţiale de sănătate şi securitate prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/425 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 privind echipamentele individuale de protecţie şi de abrogare a Directivei 89/686/CEE a Consiliului.

Orice echipament individual de protecţie trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să fie corespunzător pentru riscurile implicate, fără să conducă el însuşi la un risc mărit;
b) să corespundă condiţiilor existente la locul de muncă;
c) să ia în considerare cerinţele ergonomice şi starea sănătăţii lucrătorului;
d) să se potrivească în mod corect persoanei care îl poartă, după toate ajustările necesare.

Nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României

În Monitorul oficial nr. 336/2022 a fost publicata Circulara nr. 7/2022 privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României, in vigoare de la 06 aprilie 2022.

Potrivit acestei circulare, incepând cu data de 6 aprilie 2022, nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României este de 3,00% pe an.

Informarea angajatorului cu privire la emiterea deciziei de pensionare

În Monitorul oficial nr. 333/2022 a fost publicata Legea nr. 76/2022 pentru completarea art. 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Potrivit acestei legi, în termen de 5 zile de la data emiterii, casa teritorială de pensii emitentă comunică angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parţială sau de invaliditate. Informarea va cuprinde numele şi prenumele persoanei, tipul deciziei de pensionare, precum şi data emiterii acesteia.

Potrivit art. 106 din Legea nr. 263/2010, admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii, care se comunică persoanei care a solicitat pensionarea, în termen de 5 zile de la data emiterii.

Valoarea nominala a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2022

În Monitorul oficial nr. 328/2022 a fost publicat Ordinul nr. 366/209/2022 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2022.

Pentru semestrul I al anului 2022, începând cu luna aprilie 2022, valoarea nominală a unui tichet de masă, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, nu poate depăşi cuantumul de 20,17 lei.

Valoarea nominală stabilită se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2022, respectiv august 2022 şi septembrie 2022.

 

Valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul I al anului 2022

În Monitorul oficial nr. 326/2022 a fost publicat Ordinul nr. 349/208/2022 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acordă sub formă de tichete de creşă pentru semestrul I al anului 2022.

Pentru semestrul I al anului 2022, începând cu luna aprilie 2022, valoarea sumei lunare care se acordă sub formă de tichete de creşă, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, este de 520 de lei.

Valoarea nominală se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2022, respectiv august 2022 şi septembrie 2022.

Valoarea indexata care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2022

În Monitorul oficial nr. 326/2022 a fost publicat Ordinul nr. 270/2.774/2022 pentru stabilirea valorii sumei indexate care se acordă sub formă de tichete culturale pentru semestrul I al anului 2022.

Pentru semestrul I al anului 2022, valoarea sumei care se acordă lunar, respectiv ocazional, sub formă de tichete culturale, stabilită potrivit prevederilor art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018, cu modificările ulterioare, este de maximum 170 de lei/lună, respectiv de maximum 350 de lei/eveniment.

Valoarea nominală stabilită se aplică şi pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2022, respectiv august 2022 şi septembrie 2022.

luni, 11 aprilie 2022

Modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 315/2022 a fost publicata Legea nr. 73/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.

Potrivit acestei legi, in cazul copilului pentru care s-a dispus măsura carantinei sau a izolării în condiţiile Legii nr. 136/2020, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, asiguraţii pentru care nu se dispune măsura carantinei sau a izolării au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru supravegherea şi îngrijirea copilului în vârstă de până la 18 ani.

Indemnizaţia se acordă pe baza certificatului de concediu medical eliberat de medicul curant sau, după caz, de medicul de familie care a luat în evidenţă şi a monitorizat aceste persoane, pentru o perioadă stabilită în funcţie de evoluţia bolii şi durata monitorizării.

Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei este de 100% din baza de calcul stabilită conform art. 10 din OUG nr. 158/2005 şi se suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.