joi, 2 iunie 2022

Notificarea prevăzuta la art. 30^2 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului

În Monitorul oficial nr. 523/2022 a fost publicat Ordinul nr. 145/2022 privind aprobarea formei şi conţinutului notificării prevăzute la art. 30^2 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Potrivit art. 30^2 din Legea nr. 129/2019 entităţile raportoare de mai jos au obligaţia de a notifica Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, exclusiv electronic, cu privire la începerea, suspendarea sau încetarea activităţii, în termen de 15 zile de la data începerii, suspendării sau încetării acestei activităţi:

- furnizorii de servicii pentru societăţi sau fiducii;
- furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale şi monede fiduciare;
- furnizorii de portofele digitale.
- agenţii şi dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acţionează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce priveşte tranzacţiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
- alte persoane care, în calitate de profesionişti, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacţii în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele.
- persoanele care comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfăşurată de galerii de artă şi case de licitaţii, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a unei serii de tranzacţii legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
- persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfăşurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a unei serii de tranzacţii legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult.

Notificarea se depune exclusiv electronic, prin intermediul platformei notificari.onpcsb.ro. Entităţile raportoare încarcă în platformă următoarele informaţii:

a) datele de identificare;
b) datele de contact;
c) datele de identificare ale entităţii-mamă, dacă este cazul;
d) tipul notificării - începerea, suspendarea, încetarea activităţii sau în desfăşurarea activităţii;
e) activităţile pentru care se face notificarea;
f) data la care începe, se suspendă sau încetează activitatea sau data de la care este în desfăşurare activitatea;
g) statul de rezidenţă fiscală.

Procedura de anulare a obligațiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale

În Monitorul oficial nr. 517/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1000/2022 privind aprobarea procedurilor de anulare a obligațiilor fiscale ce fac obiectul prevederilor art. I din Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative.

Acest ordin pune in aplicare art. I din Legea nr. 72/2022 prin care se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a calificării ulterioare de către organul fiscal a sumelor reprezentând indemnizaţii sau orice alte sume de aceeaşi natură, primite pe perioada delegării, detaşării sau desfăşurării activităţii pe teritoriul altei ţări, de către angajaţi ai angajatorilor români care şi-au desfăşurat activitate pe teritoriul altei ţări, aferente perioadelor fiscale cuprinse între 1 iulie 2015 şi data de 3 aprilie 2022, şi neachitate.


marți, 31 mai 2022

Modificarea şi completarea Clasificării ocupaţiilor din România (C.O.R.) - nivel de ocupaţie (şase caractere)

În Monitorul oficial nr. 514/2022 a fost publicat Ordinul nr. 644/351/2022 privind modificarea şi completarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011.

Acest ordin completează Clasificarea ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere) cu urmatoarele ocupaţii practicate în cadrul economiei naţionale

1.    creator/conceptor articole vestimentare - 311944
2.    expert comunicare guvernamentală - 243224
3.    expert e-guvernare - 242234
4.    inspector de urmărire şi administrare bunuri - 261924
5.    manager comunicare guvernamentală - 121311
6.    specialist marketing online - 243105
7.    tehnician de radiologie şi imagistică licenţiat - 226928

De asemenea se mută ocupaţia "instructor de dans" din grupa de bază 2653 Dansatori şi coregrafi în grupa de bază 3423 Instructori şi coordonatori de programe de pregătire fizică şi activităţi recreative la codul 342310.

Se redenumeşte ocupaţia "operator la utilaje de forjat dirijat" ca "operator la utilaje de foraj dirijat" şi păstrează acelaşi cod 834204 în grupa de bază 8342 Conducători de maşini şi utilaje terasiere.

Decizia nr. 274/2022 privind modificarea procedurii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii

În Monitorul oficial nr. 507/2022 a fost publicata Decizia nr. 274/2022 privind modificarea anexei la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 1.212/2020 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.

Legea nr. 142/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal

În Monitorul oficial nr. 502/2022 a fost publicata Legea nr. 142/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care va intra in vigoare de la data de 1 ianuarie 2023.

Codul Muncii - modificari referitoare la registrul general de evidenţă a salariaţilor

În Monitorul oficial nr. 502/2022 a fost publicata Legea nr. 144/2022 pentru modificarea şi completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, in vigoare de la 26 mai 2022.

Potrivit acestei modificari, in registrul general de evidenţă a salariaţilor se va completa si nivelul şi specialitatea studiilor absolvite.

Totodata, registrul general de evidenţă a salariaţilor va fi accesibil online pentru salariaţi/foşti salariaţi, în privinţa datelor care îi privesc. Dreptul de acces se limitează la vizualizarea, descărcarea şi tipărirea acestor date, precum şi la generarea online şi descărcarea unui extras din registru. Vechimea în muncă şi/sau în specialitate va putea fi dovedită şi cu acest extras, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 144/2022, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, se stabilesc procedura de acces online a salariaţilor sau foştilor salariaţi la datele din registrul general de evidenţă a salariaţilor, modalitatea de generare şi descărcare a extrasului, precum şi condiţiile în care prin extras se poate dovedi vechimea în muncă şi/sau în specialitate, potrivit dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal.

luni, 30 mai 2022

Raportarea la ANAF a informaţiilor referitoare la trimiterile poştale care au ca particularitate achitarea de către destinatar expeditorului a contravalorii bunului prin intermediul reţelei poştale

În Monitorul oficial nr. 494/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 67/2022 privind unele măsuri fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Potrivit acestei ordonante in scopul asigurării conformării fiscale, furnizorul de servicii poştale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectării inviolabilităţii secretului corespondenţei, să furnizeze lunar organului fiscal central informaţii referitoare la trimiterile poştale care au ca particularitate achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul reţelei poştale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poştale înregistrate.

Informaţiile referitoare la trimiterile poştale se referă la:

a) numărul de înregistrare şi data trimiterii poştale;
b) datele de identificare a expeditorului;
c) numele şi prenumele în cazul persoanelor fizice şi denumirea în cazul persoanelor juridice destinatare;
d) adresele de expediţie, respectiv livrare;
e) contravaloarea bunului livrat.

Perioada de stocare a datelor prevăzute mai sus este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie şterse automat după împlinirea acestui termen.
 
Furnizorul de servicii poştale informează persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate privind transmiterea acestora către organul fiscal central. Persoanele ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate beneficiază de toate drepturile prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

Furnizarea informaţiilor prevăzute mai sus se face prin completarea unei declaraţii pe propria răspundere de către contribuabili/plătitori ori, după caz, de către furnizorii de servicii poştale de trimitere contra ramburs.

Majorarea salariului minim cu suma de 200 lei neimpozabila

În Monitorul oficial nr. 494/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 67/2022 privind unele măsuri fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea art. 59 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Aceasta ordonanta a fost adoptata luând în considerare necesitatea stimulării angajatorilor care pot acorda majorarea voluntară a salariului stabilit în contractul individual de muncă la nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată, în scopul sprijinirii angajaţilor proprii, prin neimpozitarea şi neincluderea în baza de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii a unei sume de 200 de lei/lună.

Potrivit acestei ordonante incepând cu data de 1 iunie 2022, prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) şi ale art. 2204 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul salariaţilor care desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadraţi cu normă întreagă, la locul unde se află funcţia de bază, nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii pentru o sumă de 200 de lei reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor în următoarele situaţii:

a) angajatorii majorează voluntar, oricând în perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv, nivelul salariului de bază lunar brut cu suma de 200 de lei, respectiv de la 2.550 de lei la 2.750 de lei, pentru salariaţii care desfăşoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, în executare la data de 1 iunie 2022, ce prevăd un nivel al salariului de bază lunar brut la aceeaşi dată, fără a include sporuri şi alte adaosuri, egal cu nivelul salariului minim brut pe tară garantat în plată stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;

b) nivelul salariului de bază lunar brut stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este de 2.750 de lei, în cazul persoanelor nou angajate în perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.

Prin derogare de la prevederile art. 77 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, suma de 200 de lei nu se ia în calcul pentru aplicarea deducerilor personale.

Acest regim fiscal se aplică în perioada în care salariul majorat / de încadrare, după caz, este menţinut / stabilit la nivelul de 2.750 de lei, pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate în perioada 1 iunie- 31 decembrie 2022 inclusiv.

Suma de 200 de lei se diminuează în funcţie de:

a) perioada din lună pentru care s-a acordat majorarea salarială;
b) data de la care angajaţii noi sunt încadraţi în muncă la un nivel al salariului de 2.750 de lei;
c) fracţia din lună pentru care se determină veniturile din salarii şi asimilate salariilor;
d) data de la care încetează contractul individual de muncă.

Modificari la regimul facturii electronice RO e-Factura. Din 1 iulie 2022 este obligatorie utilizarea RO e-Factura în relaţia B2G

În Monitorul oficial nr. 490/2022 a fost publicata Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, in vigoare de la 20 mai 2022.

Potrivit acestei legi, factura electronică RO e-Factura din sistemul naţional privind factura electronică va fi însoţită de sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor si nu de semnătura electronică a Ministerului Finanţelor.

Astfel ca, in situaţia în care factura electronică, transmisă în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, respectă structura, se aplică sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor şi se comunică de îndată destinatarului. Aplicarea sigiliului electronic al Ministerului Finanţelor atestă primirea acesteia în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. 

Operatorii economici înregistraţi în Registrul RO e-Factura care nu dispun de o aplicaţie de conversie pot utiliza aplicaţia informatică pusă la dispoziţie de Ministerul Finanţelor, prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, la momentul operaţionalizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Toate funcţionalităţile sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura utilizate de către operatorii economici înrolaţi sunt accesibile acestora şi prin servicii digitale de tip maşină-la-maşină, respectiv interfeţe de aplicaţie programabile.

Începând cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliţi în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia, în relaţia B2G, definită conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, să emită facturi electronice şi să le transmită prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Potrivit art. 2 alin. (1) lit. m) din OUG nr. 120/2021, relaţia dintre un operator economic şi autorităţi contractante, respectiv entităţi contractante - B2G - tranzacţia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor în temeiul Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi autorităţi contractante sau entităţi contractante care primesc şi prelucrează facturi electronice;

Ordinul nr. 1211/2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.007/2008 privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, precum şi a Criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete, precum şi pentru completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.909/2019 pentru aprobarea criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de bilete de valoare, a componenţei şi procedurii de lucru a Comisiei pentru autorizarea unităţilor emitente de bilete de valoare, precum şi a componenţei echipei de specialişti prevăzute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018

În Monitorul oficial nr. 489/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1211/2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.007/2008 privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, precum şi a Criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete, precum şi pentru completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.909/2019 pentru aprobarea criteriilor referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de bilete de valoare, a componenţei şi procedurii de lucru a Comisiei pentru autorizarea unităţilor emitente de bilete de valoare, precum şi a componenţei echipei de specialişti prevăzute la art. 22 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.045/2018.

Acest ordin aduce modificarile si completarile necesare pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 7 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2022, referitoare la tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde.