miercuri, 21 decembrie 2011

Ziua de 3 ianuarie 2012 este zi nebancara

Prin Circulara nr. 43 / 2011 BNR a declarat ziua de 3 ianuarie 2012 ca zi nebancara.

Sistemul de plati ReGIS si sistemul de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare SaFIR, administrate de BNR, nu vor functiona in data de 3 ianuarie 2012.

Aceasta circulara precizeaza ca institutiile de credit, Trezoreria Statului si operatorii sistemelor de plati si ai sistemelor de decontare au obligatia de a informa in timp util clientii, respectiv participantii proprii asupra prevederilor prezentei circulare.

vineri, 16 decembrie 2011

Nomenclatorul valabil pentru anul 2012 al activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri comerciale

Prin Ordinul MFP nr. 2875 / 2011 a fost publicat nomenclatorul pentru anul 2012 al activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activitati desfasurate de contribuabilii care realizeaza venituri comerciale.

Veniturile comerciale sunt veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, precum si din practicarea unei meserii, altele decat cele din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.

Potrivit art. 49 din Codul fiscal directiile generale ale finantelor publice teritoriale au urmatoarele obligatii:

- stabilirea nomenclatorului, conform Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare, pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit;
- stabilirea nivelului normelor de venit;
- publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.

Norma de venit pentru fiecare activitate independenta desfasurata de contribuabil care genereaza venit comercial nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii acesteia, inmultit cu 12.

Aceste prevederi se aplica si in cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri fara personalitate juridica, norma de venit fiind stabilita pentru fiecare membru asociat.

La stabilirea normelor anuale de venit, plafonul de venit determinat prin inmultirea cu 12 a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, reprezinta venitul net anual inainte de aplicarea criteriilor.

Criteriile pentru stabilirea normelor de venit de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale si a municipiului Bucuresti sunt cele prevazute in normele metodologice.

in cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate independenta, care genereaza venituri comerciale, pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se corecteaza astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.

Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri comerciale, venitul net din aceste activitati se stabileste prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati.

In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate la care se aplica norma de venit si o alta activitate independenta, venitul net anual se determina pe baza contabilitatii in partida simpla, conform art. 48 din Codul Fiscal.

Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva.

Ordinul MFP nr. 2875 / 2011 si Nomenclatorul se pot consulta aici >>>

miercuri, 7 decembrie 2011

Noua versiune REVISAL 5.0.8 conforma cu HG nr. 1105 / 2011 si Ordinului MMFPS nr. 1832 / 2011

In data de 6 decembrie 2011 pe site-ul www.inspectiamuncii.ro a fost publicata versiunea 5.0.8. a aplicatiei Revisal.

Aceasta versiune este actualizata cu modificarile aduse de HG nr. 1105/2011 pentru modificarea HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Potrivit Inspectiei muncii aceasta versiune permite:

- introducerea si actualizarea sporurilor salariale inclusiv in valoare procentuala, astfel cum sunt prevazute in CIM;
- preluarea datelor aferente registrului din versiunea anterioara a aplicatiei Revisal 5.0.6;
- actualizarea nomenclatorului COR conform Ordinului MMFPS nr. 1832 / 2011 privind aprobarea Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel de ocupatie (sase caractere);
- generarea registrului ce urmeaza a fi transmis catre ITM;
- validarea registrului generat din programe proprii de gestiune a salariatilor, altele decat Revisal.

Aplicatia Revisal 5.0.8. precum si ghidul de instalare se pot descarca de aici >>>

luni, 5 decembrie 2011

Actualizare importanta privind depunerea declaratiilor electronice 100, 112, 300, 710 si S1001

In data de 30.11.2011 au fost actualizate formularele electronice a urmatoarelor declaratii:

- 100 - Declaratie privind obligaþiile de plata la bugetul de stat, conform Ordin PANAF nr. 1932/2011, utilizata incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii noiembrie 2011

- 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominală a persoanelor asigurate - conform HG nr. 1397/2010

- 300 - Decont de TVA conform Ordin PANAF nr. 183/31.01.2011, utilizat incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii noiembrie 2011

- 710 - Declaratie rectificativa, conform Ordin PANAF nr. 1932/2011, utilizata incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii noiembrie 2011

- S1001 - Raportare privind indicatorii economico-financiari conform Ordin MFP nr. 2443/2011, modificata prin Ordin MFP nr. 2668 / 17.10.2011 (care abroga Ordin MFP nr. 2152/2011)

Totodata incepand cu datele aferente lunii noiembrie 2011, Declaratiile 100, 112, 200, 300, 318, 710 se depun prin pagina: https://app.anaf.mfinante.gov.ro:8443/Login/Login

Declaratii 101,103,120,301,390 se vor depune in continuare la adresa bine cunoscuta: http://www.anaf.ro/public/wps/portal/ANAF/Depuneredecl/Transdecl

Aceste declaratii se pot descarca de aici >>>

miercuri, 30 noiembrie 2011

Certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social

Potrivit art. 17 din Legea nr. 31 / 1990 privind societatile comerciale, la inmatricularea societatii comerciale sau la schimbarea sediului social se va prezenta la ORC urmatoarele documente:

a) documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social inregistrat la organul fiscal din cadrul ANAF in a carui circumscriptie se situeaza imobilul cu destinatie de sediu social;
b) un certificat emis de organul fiscal, care certifica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document ce atesta cedarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil, cu titlu oneros sau gratuit, ori existenta altor contracte prin care s-a cedat dreptul de folosinta asupra aceluiasi imobil, dupa caz;
c) in cazul in care din certificatul emis potrivit lit. b) de mai sus rezulta ca sunt deja inregistrate la organul fiscal alte documente care atesta cedarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil cu destinatie de sediu social, o declaratie pe propria raspundere in forma autentica privind respectarea conditiilor referitoare la sediul social. Prin aceste conditii se intelege ca:

- la acelasi sediu vor putea functiona mai multe societati numai daca imobilul, prin structura lui si suprafata sa utila, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite sau in spatii distinct partajate.
- numarul societatilor comerciale ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distincte obtinute prin partajare.

Pentru a se inregistrarea documentul ce atesta dreptul de folosinta si a se obtine certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social se depune la ANAF Cererea de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si de eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social >>>, insotita de:

- actele doveditoare ale dreptului de folosinta, cum ar fi: titlu de proprietate, contract de vanzare cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat sau alte acte care atestă dreptul de folosinta;
- actul de identitate al solicitantului si/sau imputernicirea;
- actul care atesta numirea reprezentantului legal al persoanelor juridice.

Cererea se depune la organul fiscal competent, direct la registratura sau prin posta, cu confirmare de primire.

Daca cererea se depune la registratura organului fiscal, actele doveditoare ale dreptului de folosinta se prezinta in original si in copie, iar daca cererea se depune prin posta, aceasta trebuie insotita de actele doveditoare ale dreptului de folosinta, in copie legalizata.

Inregistrarea documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social se va dovedi prin eliberarea de catre ANAF a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social.

Termenul de solutionare al cererii privind eliberarea certficatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social este de 2 zile lucratoare, de la data inregistrarii la organul fiscal competent a cererii insotite de documentatia completa.

Prezenta procedura este prevazuta de Ordinul PANAF nr. 2112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

1 decembrie: Ziua Nationala a Romaniei este zi nelucratoare stabilita de Codul Muncii

Potrivit art. 139 din Codul Muncii ziua de 1 decembrie este zi de sarbatoare legala in care nu se lucreaza. Tot acest articol mai prevede si urmatoarele zile ca fiind nelucratoare:

- 1 si 2 ianuarie;
- prima si a doua zi de Pasti;
- 1 mai;
- prima si a doua zi de Rusalii;
- Adormirea Maicii Domnului;
- prima si a doua zi de Craciun;
- doua zile pentru fiecare dintre cele 3 sarbatori religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decat cele crestine, pentru persoanele aparţinand acestora.

Totusi aceste zile nu sunt libere pentru locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii.

Prin hotarare a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unitatile sanitare si pentru cele de alimentatie publica, in scopul asigurarii asistentei sanitare si, respectiv, al aprovizionarii populatiei cu produse alimentare de stricta necesitate, a caror aplicare este obligatorie.

Acestor salariati, care vor lucra in zile libere, in conditiile de mai sus, li se va asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. Daca din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza.

marți, 29 noiembrie 2011

Norme CECCAR: Dosarele de lucru: anual si permanent

Potrivit stadardului profesional CECCAR nr. 21: Misiunea de tinere a contabilitatii, intocmirea si prezentarea situatiilor financiare si a normei 2129 - documentarea lucrarilor, profesionistul contabil are obligatia sa intomeasca si sa actualizeze pentru clienti:

- un dosar permanent
- un dosar anual care cuprinde documente de lucru ale anului financiar

Modelul acestor dosare se poate descarca de aici >>>

vineri, 25 noiembrie 2011

Curs valutar euro: 4,3620 lei, maxim al acestui an

In data de 25.11.2011, BNR a publicat un curs de 4,3620 lei pentru 1 euro acesta fiind un maxim al anului 2011. 


Pentru alte cursuri click aici >>>

Interzicerea activitatii de camatarie

In Monitorul oficial nr. 827 / 2011 a fost pulbicata Legea nr. 216 / 2011 privind interzicerea activitatii de camatarie. Aceasta lege reglementeaza interzicerea activitatii de camatarie pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.

Potrivit acestei legi se considera camata ca fiind dobanda pe care o ia camatarul pentru sumele date cu imprumut, iar camatarul este persoana fizica ce da imprumuturi banesti in schimbul unei camete.

Aceasta lege precizeaza ca darea de bani cu dobanda, ca indeletnicire, de catre o persoana neautorizata constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 5 ani, iar sumele de bani obtinute prin savarsirea acestei infractiuni se confisca. Potrivit dictionarului explicativ a limbii romane prin indeletncire se intelege "activitatea de durata mai mare sau mai mica de care se ocupa cineva".

Inregistrarea in scopuri de TVA: Criterii noi pentru conditionarea inregistrarii aplicabile de la 1 decembrie 2011

Prin ordinul MFP nr. 2795 / 2011 publicat in Monitorul oficial nr. 824 / 2011 au fost stabilite criterii noi pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, aplicabile de la 1 decembrie 2011. La data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga Ordinul MFP nr. 1.984/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA.

Aceste criterii sunt aplicabile societatilor comerciale infiintate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului  trebuie sa depuna la organele fiscale competente Cererea de inregistrare in scopuri de TVA 098, si anexa la cererea de inregistrare, in aceeasi zi cu depunerea, la oficiul registrului comertului, a cererii de inmatriculare in registrul comertului. Cererea si anexa se completeaza cu ajutorul programului informatic de asistenta pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si care poate fi descarcat de pe pagina de internet www.anaf.ro.

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la organele fiscale competente declaratia de mentiuni 010, insotita de anexa la declaratie.

Criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile sunt:

a) persoana impozabila nu se afla in situatia de a nu desfasura activitati economice in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora. in acest scop, persoana impozabila trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora;

b) niciunul dintre administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, inregistrati fiscal in Romania, si nici persoana impozabila insasi in cazul persoanei care solicita inregistrarea, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal. In cazul in care administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile nu sunt inregistrati fiscal in Romania, acestia trebuie sa prezinte o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001. Prin administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile se intelege:
    - administratori, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni infiintate in baza Legii nr. 31/1990;
    - asociatii care detin minimum 15% din capitalul social al societatii comerciale si administratori, in cazul altor societati comerciale decat cele mentionate mai sus, infiintate in baza Legii nr. 31/1990.

c) existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal, criteriu care face obiectul verificarii faptice;
d) criteriile de evaluare prevazute in anexa nr. 3 din ordin.

In scopul solutionarii solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:

a) realizeaza controlul documentar la sediul administratiei fiscale, pe baza documentelor prezentate de persoana impozabila sau de reprezentantul legal al acesteia, dupa caz, ori pe baza evidentelor proprii ale organului fiscal. Persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA, fara a se mai efectua verificarea celorlalte criterii, daca se afla intr-una din urmatoarele situatii:
 
- depune o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara activitati economice la sediul social/domiciliul fiscal, la sediile secundare sau in afara acestora;
- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi, in cazul persoanei care solicita inregistrarea, au/are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001;
- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care nu sunt inregistrati fiscal in Romania prezinta o declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la art. 2 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001.

b) dupa efectuarea controlului documentar si numai in cazul persoanelor impozabile ale caror solicitari de inregistrare in scopuri de TVA nu au fost respinse ca urmare a acestui control, organul fiscal competent verifica existenta faptica a spatiului aferent sediului social si, dupa caz, a sediilor secundare declarate. in acest scop, organul fiscal competent efectueaza o cercetare la fata locului, in conditiile art. 57 din Codul de procedura fiscala;

c) in situatia in care s-a stabilit ca persoana impozabila a indeplinit criteriile de mai sus, verifica criteriile de evaluare prevazute in anexa nr. 3 la ordin. Dupa analiza criteriilor de evaluare stabilite in anexa nr. 3 la ordin, organul fiscal competent intocmeste un referat prin care se va stabili punctajul obtinut de persoana impozabila.

Termene:

- in cazul in care documentatia prezentata nu este completa, organul fiscal transmite solicitantului o notificare in vederea completarii acesteia, situatie in care termenul de solutionare a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii informatiilor si data primirii informatiilor solicitate.
- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, decizia de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA trebuie emisa in termen de maximum o zi lucratoare de la data la care se comunica certificatul de inmatriculare in registrul comertului, in situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA 098 si anexa se depun in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
- in cazul in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA 098 si anexa se depun ulterior depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului, dar inainte de data comunicarii certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA se prelungeste corespunzator cu numarul de zile lucratoare cuprinse intre data depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului si data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si a anexei.
- in situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa se depun dupa comunicarea certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si anexei.
- in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, decizia de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA trebuie emisa in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii de catre acestea a anexei la declaratia de mentiuni.

Din procesul-verbal intocmit ca urmare a controlului faptic trebuie sa rezulte daca persoana impozabila indeplineste sau nu criteriul privind existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal. in situatia in care se constata ca persoana impozabila nu indeplineste acest criteriu, din procesul-verbal trebuie sa rezulte, pe langa rezultatul cercetarii la fata locului, si propunerea organului fiscal competent ca persoana impozabila respectiva sa nu fie inregistrata in scopuri de TVA. Organul fiscal competent emite decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept, potrivit reglementarilor procedurale in vigoare.

In situatia in care din procesul-verbal de cercetare la fata locului intocmit de organul fiscal competent rezulta ca este indeplinit criteriul privind existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal, organul fiscal competent va proceda la analiza  criteriile de evaluare prevazute in anexa nr. 3 la ordin. Ca urmare a analizei criteriilor, daca punctajul obtinut este mai mare sau egal de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind aprobarea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit reglementarilor procedurale in vigoare. Daca punctajul obtinut este mai mic de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept, potrivit reglementarilor procedurale in vigoare.