joi, 16 februarie 2012

Chestionare examen consultant fiscal - sesiunea octombrie 201

Camera consultantilor fiscali a publicat pe pagina proprie chestionarele si grilele de corectare de la examenul - sesiunea octombrie 2011. Click aici >>>

Inscrierile la testul de acces la profesia de auditor financiar

CAFR anunta ca inscrierile la testul de acces la profesia de auditor financiar se prelungesc pana la 23 februarie 2012 >>> 

Sursa: CAFR

Grupului fiscal unic din punctul de vedere al TVA

Potrivit Codui fiscal art. 127 alin. (8) in conditiile si in limitele prevazute in norme, este considerat drept grup fiscal unic un grup de persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic .

In sensul  art. 127 alin. (8) din Codul fiscal, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct de vedere juridic si aflate in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric, poate opta sa fie tratat drept grup fiscal, cu urmatoarele conditii:

a) o persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup fiscal; si
b) optiunea trebuie sa se refere la o perioada de cel putin 2 ani; si
c) toate persoanele impozabile din grup trebuie sa aplice aceeasi perioada fiscala.

Optiunea se refera la grup, nu la fiecare membru al grupului. Grupul fiscal se poate constitui din minimum doua persoane impozabile.

Grupul fiscal se poate constitui de catre persoane impozabile care sunt administrate de catre acelasi organ fiscal competent.

Se considera in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric persoanele impozabile al caror capital este detinut direct sau indirect in proportie de mai mult de 50% de catre aceeasi actionari. indeplinirea acestei conditii se dovedeste prin certificatul constatator eliberat de catre Registrul Comertului si/sau, dupa caz, alte documente justificative.

In vederea implementarii grupului fiscal se depune la organul fiscal competent o cerere semnata de catre reprezentantii legali ai tuturor membrilor grupului, care sa cuprinda urmatoarele:

a) numele, adresa, obiectul de activitate si codul de inregistrare in scopuri de TVA al fiecarui membru;
b) dovada ca membrii sunt in stransa legatura;
c) numele membrului numit reprezentant.

Organul fiscal competent va lua o decizie oficiala prin care sa aprobe sau sa refuze implementarea grupului fiscal si va comunica acea decizie reprezentantului grupului, in termen de 60 de zile de la data primirii cererii. Implementarea grupului fiscal va intra in vigoare in prima zi din cea de-a doua luna urmatoare datei deciziei .

Reprezentantul grupului va notifica organului fiscal competent oricare dintre urmatoarele evenimente:

a) incetarea optiunii de a forma un grup fiscal unic, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;
b) neindeplinirea conditiilor, care conduc la anularea tratamentului persoanelor impozabile ca grup fiscal sau a unei persoane ca membru al grupului fiscal, in termen de 15 zile de la producerea evenimentului care a generat aceasta situatie;
c) numirea unui alt reprezentant al grupului fiscal cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;
d) parasirea grupului fiscal de catre unul dintre membri, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;
e) intrarea unui nou membru in grupul fiscal, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului.

Organul fiscal competent va putea in urma verificarilor efectuate:

a) sa anuleze tratamentul unei persoane ca membru al unui grup fiscal in cazul in care acea persoana nu mai intruneste criteriile de eligibilitate pentru a fi considerata un asemenea membru. Aceasta anulare va intra in vigoare incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care situatia a fost constatata de organele fiscale competente;
b) sa anuleze tratamentul persoanelor impozabile ca grup fiscal in cazul in care acele persoane impozabile nu mai intrunesc criteriile de eligibilitate pentru a fi considerate un asemenea grup. Aceasta anulare va intra in vigoare incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care situatia a fost constatata de organele fiscale competente;

De la data implementarii grupului fiscal unic:

a) fiecare membru al grupului fiscal, altul decat reprezentantul:

 1. va raporta in decontul de taxa 300 mentionat la art. 156^2 din Codul fiscal orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achizitie intracomunitara de bunuri sau orice alta operatiune realizata de sau catre acesta pe parcursul perioadei fiscale;
 2. va trimite decontul sau de taxa reprezentantului, iar o copie a acestui document organului fiscal de care apartine;
 3. nu va plati nicio taxa datorata si nu va solicita nicio rambursare conform decontului sau de taxa.

b) reprezentantul:

 1. va prelua, in primul decont consolidat, soldurile taxei de plata de la sfarsitul perioadei fiscale anterioare, neachitate pana la data depunerii acestui decont, precum si soldurile sumei negative a taxei pentru care nu s-a solicitat rambursarea din deconturile de TVA ale membrilor grupului aferente perioadei fiscale anterioare.
 2. va raporta in propriul decont de taxa, mentionat in art. 156^2 din Codul fiscal, orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achizitie intracomunitara de bunuri sau de servicii, precum si orice alta operatiune realizata de sau catre acesta pe parcursul perioadei fiscale;
 3. va raporta intr-un decont consolidat rezultatele din toate deconturile de TVA primite de la alti membri ai grupului fiscal, precum si rezultatele din propriul decont de taxa pentru perioada fiscala respectiva;
 4. va depune la organul fiscal de care apartine toate deconturile de taxa ale membrilor, precum si formularul de decont de taxa consolidat;
 5. va plati sau, dupa caz, va cere rambursarea taxei care rezulta din decontul de taxa consolidat.

miercuri, 15 februarie 2012

Circulara MFP nr. 420167 din 7 februarie 2012

Pe site-ul Ministerului de finante a fost postata Circulara nr. 420167 din 7 februarie 2012 referitoare la aplicarea unitara a prevederilor fiscale care au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012 cu privire la achizitia de vehicule rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului si de combustibil destinat utilizarii pentru vehiculele care au aceleasi caracteristici, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile >>>

marți, 14 februarie 2012

Metodologie 2012 de distribuire a sumelor platite de contribuabili în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale înregistrate de catre acestia

In Monitorul oficial nr. 109 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 138 / 2012 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.314/2007 pentru aprobarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale înregistrate de catre acestia.

Acest ordin prevede noua metodologie, in vigoare de la 10 februarie 2012, de distribuire a sumelor platite de contribuabili în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale înregistrate de catre acestia.

Noua metodologie se poate consulta aici >>>

Ordin ANAF nr. 108 / 2012 - modificare procedura de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social

In Monitorul oficial nr. 99 / 2012  a fost publicat Ordinul  ANAF nr. 108 / 2012 pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 2.112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de înregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Aceasta procedura se aplica de persoanele care, potrivit prevederilor art. 17 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, au obligatia ca, la inmatricularea unei societati comerciale sau la schimbarea sediului social, sa inregistreze la organul fiscal competent documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si sa obtina certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social.

Incepand cu 8 februarie 2012 inregistrarea documentelor care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social la organul fiscal competent se efectueaza la solicitarea oficiului registrului comertului de pe langa tribunalul judetean sau al municipiului Bucuresti, prin transmiterea in format electronic a Cererii de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si de eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social, completata de persoana solicitanta, insotita de actele doveditoare ale dreptului de folosinta (cum ar fi: titlu de proprietate, contract de vanzare-cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat sau alte acte care atesta dreptul de folosinta).

Oficiul registrului comertului transmite organului fiscal competent documentele prevazute mai sus, in format .pdf, prin posta electronica, pe adresa de e-mail dedicata.

Organul fiscal, dupa primirea prin posta electronica a documentatiei de la oficiul registrului comertului, verifica datele inscrise in cerere cu cele din actele doveditoare si preia informatiile in Registrul de evidenta a spatiilor cu destinatie de sediu social, inscriind si numarul de inregistrare atribuit de oficiul registrului comertului cererii.

Organul fiscal emite Adeverinta privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si Certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social, in format.pdf, inscriind in acestea si numarul de inregistrare atribuit de oficiul registrului comertului cererii.

Pentru procedura completa click aici >>>

Modelul cerererii se poate descarca de aici >>>

joi, 9 februarie 2012

Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe benficiari de venit nerezidenti conform art. 119 din Codul fiscal

Potrivit art. 119 din Codul fiscal platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform Titlului V - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania -, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Modelul acestei declaratii este prevazut de HG nr. 44 / 2004 astfel cum a fost modificat de HG nr. 50 / 2012 si se poate consulta aici >>>

Modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

In Monitorul oficial nr. 78 / 2012 a fost publicata HG nr. 50 / 2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.

Textul acestei hotarari se poate consulta aici >>>

Codul fiscal actualizat inclusiv cu modificarile aduse de HG nr. 50 / 2012 se poate consulta aici >>>

miercuri, 8 februarie 2012

Nivelul ratei dobanzii de referinta BNR incepand din 3 februarie 2012

Potrivit circularei BNR nr. 5 / 2012, incepand cu data de 3 februarie 2012, nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este de 5,50% pe an.

Prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit

La calculul impozitului pe profit, potrivit art. 23 alin. (5) din Codul fiscal in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei.

Astfel, valoarea cheltuielilor cu dobanzile in cazul imprumuturilor in lei obtinute de la alte entitati care excede nivelului de deductibilitate de 5,5% pe an este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.

In cadrul imprumuturilor obtinute de la alte entitati nu intra imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

Audit financiar: Hotarare CAFR nr. 274 / 2011

In Monitorul oficial nr. 86 / 2012 a fost publicata Hotararea CAFR nr. 274/2011 - privind modificarea si completarea Hotararii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari.