sâmbătă, 27 noiembrie 2021

Hotărârea nr. 1237/2021 privind stabilirea zilei de 29 noiembrie 2021 ca zi liberă

În Monitorul oficial nr. 1137/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 1237/2021 privind stabilirea zilei de 29 noiembrie 2021 ca zi liberă.

Pentru personalul instituţiilor şi autorităţilor publice, ziua de 29 noiembrie 2021 se stabileşte ca zi liberă. Pentru recuperarea zilei de muncă stabilite ca zi liberă, instituţiile şi autorităţile publice îşi vor prelungi corespunzător timpul de lucru până la data de 31 decembrie 2021 potrivit planificărilor stabilite. 

Prevederile de mai sus nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producţie sau specificului activităţii, precum şi la solicitarea justificată a conducătorului instituţiei sau autorităţii publice.Prevederile nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producţie sau specificului activităţii, precum şi la solicitarea justificată a conducătorului instituţiei sau autorităţii publice.


joi, 25 noiembrie 2021

Norme privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video

În Monitorul oficial nr. 1119/2021 a fost publicata Decizia nr. 564/2021 pentru aprobarea Normelor privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video.

Aceste norme stabilesc cerinţele minime tehnice şi de securitate privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video de către furnizorii de servicii de identificare, ca formă a "identificării electronice" definite în Regulamentul eIDAS.

Activitatea de identificare a persoanei la distanţă prin mijloace video de către furnizori de servicii de identificare a persoanei la distanţă prin mijloace video, înregistraţi în România, se poate efectua numai după obţinerea avizului emis de către Autoritatea pentru Digitalizarea României.

Persoana juridică stabilită şi autorizată să presteze astfel de servicii în orice stat membru al Uniunii Europene (UE) care doreşte să desfăşoare activităţi de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video, pentru cetăţenii români sau pe teritoriul României, poate desfăşura această activitate în condiţiile prezentului articol.

Sprijin pentru IMM-uri în vederea depăşirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 - investiţii productive

În Monitorul oficial nr. 1111/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1290/2021 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri în vederea depăşirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 - investiţii productive.

Acest ordin aprobă Schema de ajutor de stat - Sprijin pentru IMM-uri în vederea depăşirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 - investiţii productive, aferentă Programului operaţional Competitivitate (POC 2014-2020), axa prioritară (AP) 4 - Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 şi al consecinţelor sale sociale şi asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale şi reziliente a economiei, prioritatea de investiţii 4d - Sprijinirea capacităţii IMM-urilor de a creşte pe pieţele regionale, naţionale şi internaţionale şi de a se angaja în procesele de inovare, obiectivul specific OS 4.1. - Consolidarea poziţiei pe piaţă a IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19, acţiunea 4.1.1 - Investiţii în activităţi productive.

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE) este furnizorul de ajutor de stat. Schema este administrată de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operaţional competitivitate (AM POC).

Ajutorul de stat se acordă sub forma de granturi pentru realizarea de investiţii. Schema se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 decembrie 2021. În condiţiile în care Cadrul temporar se va prelungi până la 30 iunie 2022, perioada de aplicare a schemei va fi extinsă în consecinţă.

Bugetul total alocat este echivalentul în lei al sumei de 358.384.803,64 euro, din care 300.000.000,00 euro REACT-EU FEDR prin POC 2014-2020 şi 58.384.803,64 euro fonduri de la bugetul de stat.

Valoarea maximă a ajutorului este echivalentul în lei al sumei de 1.000.000 euro.

Beneficiarii măsurii sunt IMM-urile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate de mai jos:

- nu se aflau în dificultate la data de 31 decembrie 2019, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare;
- nu există împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate şi recuperate integral, conform prevederilor legale în vigoare;
- nu sunt supuşi concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvenţă sau faliment;
- sunt înfiinţaţi până la data de 31.12.2018 inclusiv;
- au înregistrat profit operaţional din activitatea curentă, respectiv din activitatea de exploatare în unul 2019;
- se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfăşurarea activităţii operaţionale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului.

Beneficiarul ajutorului de stat poate accesa şi alte scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei - Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), cu modificările şi completările ulterioare, în limita plafonului echivalent în lei al sumei brute de 1.800.000 euro.

Nu vor fi sprijinite în cadrul măsurilor descrise în prezenta schemă de ajutor de stat următoarele sectoare/tipuri de ajutoare:

- activităţi legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;
- activităţi de jocuri de noroc şi pariuri.

Legitimația de verificare fiscală

În Monitorul oficial nr. 1109/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1722/2021 privind legitimațiile de verificare fiscală.

Pentru desfăşurarea verificării situaţiei fiscale personale, potrivit titlului VI "Controlul fiscal" capitol IV "Verificarea situaţiei fiscale personale de către organul fiscal central" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, personalul cu atribuţii de verificare a situaţiei fiscale personale va utiliza legitimaţii. Modelul legitimaţiei este prevăzut în anexa nr. 1 la acest ordin.

Personalul cu atribuţii de verificare fiscală cuprinde inspectorii din cadrul direcţiei generale control venituri persoane fizice şi din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, încadraţi în structurile cu atribuţii de verificare fiscală.

Legitimaţia de verificare fiscală este valabilă numai însoţită de ordinul de serviciu emis în condiţiile legii. Legitimaţiile de verificare fiscală au regim special, sunt nominale şi se distribuie de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin intermediul aparatului propriu şi prin unităţile sale subordonate.

Modificarea modelului unic al certificatului de concediu medical

În Monitorul oficial nr. 1098/2021 a fost publicat Ordinul nr. 2473/1017/2021 privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.

În cuprinsul anexei nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 2 iulie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma "pt. Cod indemnizaţie (1-15)" se modifică şi se înlocuieşte cu sintagma "pt. Cod de indemnizaţie (1-16)".

Procedura privind exercitarea opţiunii de utilizare, de către operatorii economici nerezidenţi, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura

În Monitorul oficial nr. 1096/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1831/2021 pentru aprobarea Procedurii privind exercitarea opţiunii de utilizare, de către operatorii economici nerezidenţi, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, precum şi a modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (083) "Opţiune privind utilizarea, de către operatorii economici nerezidenţi, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura".

Operatorii economici nerezidenţi pot opta, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea (denumită în continuare ordonanţă de urgenţă), pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Prin operatori economici nerezidenţi se înţelege orice entitate care desfăşoară o activitate economică constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse şi/sau prestarea de servicii, neînregistrată fiscal în România.

Operatorii economici nerezidenţi îşi exercită opţiunea pentru utilizarea sistemului pentru relaţii comerciale B2B cu operatori economici şi/sau pentru relaţii B2G cu autorităţi contractante/entităţi contractante prin depunerea formularului (083) "Opţiune privind utilizarea, de către operatorii economici nerezidenţi, a sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura".

După depunerea formularului (083), având bifată secţiunea IV. Opţiune privind utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, pentru relaţii comerciale B2B, organul fiscal competent, respectiv Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi din cadrul Direcţiei generale regionale a finanţelor publice Bucureşti atribuie operatorului economic nerezident un număr de evidenţă, utilizat numai în cadrul sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura. Numărul de evidenţă are structura codului de înregistrare fiscală/numărului de identificare fiscală. Numărul de evidenţă nu reprezintă cod de identificare fiscală, în sensul titlului IV "Înregistrarea fiscală" din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Dacă din relaţiile comerciale derulate cu alţi operatori economici sau autorităţi contractante/entităţi contractante operatorul economic nerezident dobândeşte calitatea de subiect al unui raport juridic fiscal, respectiv dobândeşte drepturi şi obligaţii în legătură cu creanţele fiscale, acesta trebuie să solicite înregistrarea fiscală, prin depunerea declaraţiei de înregistrare fiscală, în condiţiile prevăzute de titlul IV "Înregistrarea fiscală" din Codul de procedură fiscală.

Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare şi se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii.

Modificarea procedurii pentru emiterea deciziilor de anulare a obligaţiilor fiscale în baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice

În Monitorul oficial nr. 1096/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1832/2021 privind modificarea şi completarea anexei nr. 5 "Procedură pentru emiterea deciziilor de anulare a obligaţiilor fiscale în baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale şi a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice" la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.202/2015.

Procedura de anulare a obligaţiilor fiscale individualizate în titluri de creanţă comunicate contribuabilului se completeaza cu următorul punct:

"1^1. În vederea aplicării prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligaţii fiscale, compartimentul de specialitate verifică în evidenţa fiscală dacă obligaţiile fiscale de natura celor prevăzute la art. 1-4 din Legea nr. 209/2015 au fost stinse după data intrării în vigoare a acestei legi. În situaţia în care se constată că au fost efectuate astfel de stingeri, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenţa fiscală şi va reface stingerile, astfel încât obiectul anulării să îl reprezinte obligaţiile fiscale nestinse la data intrării în vigoare a Legii nr. 209/2015."

joi, 18 noiembrie 2021

Pragurile valorice Intrastat pentru anul 2022

În Monitorul oficial nr. 1091/2021 a fost publicat Ordinul nr. 773/2021 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informaţiilor statistice de comerţ intra-UE cu bunuri în anul 2022.

Pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informaţiilor statistice de comerţ intra-UE pentru anul 2022: 900.000 lei pentru exporturi intra-UE de bunuri şi respectiv 900.000 lei pentru importuri intra-UE de bunuri.

Operatorii economici care în cursul anului 2021 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene, a căror valoare anuală, separat pentru cele două fluxuri, exporturi intra-UE şi respectiv importuri intra-UE de bunuri, depăşeşte valoarea pragurilor Intrastat stabilite, trebuie să completeze şi să transmită la Institutul Naţional de Statistică declaraţii statistice Intrastat începând cu luna ianuarie 2022.

În cursul anului 2022 pot deveni furnizori de date Intrastat şi alţi operatori economici care realizează schimburi intra-UE de bunuri, a căror valoare cumulată de la începutul anului depăşeşte pragurile Intrastat pentru anul 2022. Aceşti operatori economici trebuie să completeze şi să transmită declaraţii statistice Intrastat începând din luna în care valoarea cumulată de la începutul anului 2022 a exporturilor şi/sau a importurilor intra-UE de bunuri depăşeşte pragurile Intrastat stabilite, separat pentru cele două fluxuri, exporturi şi respectiv importuri intra-UE de bunuri.

Documentul de informare al pensiei în format electronic (cuponul)

În Monitorul oficial nr. 1085/2021 a fost publicata Legea nr. 270/2021 pentru completarea art. 109 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Potrivit Legii nr. 263/2010 in situaţia beneficiarilor care au optat pentru efectuarea plăţii pensiei si a celorlalte drepturi băneşti în cont curent sau în cont de card, documentul de informare cu privire la sumele plătite, întocmit de CNPP, este transmis lunar la domiciliul sau, după caz, la reşedinţa acestora, cu serviciul de corespondenţă standard. 

Prin legea nr. 270/2021 se introduce posibilitatea ca la cerere, Casa Naţională de Pensii Publice sa transmita în format electronic, pe e-mail sau în contul on-line deschis în portalul CNPP, documentul de informare cu privire la sumele plătite beneficiarilor care au optat pentru efectuarea plăţii drepturilor în cont curent sau în cont de card.

Documentul de informare se transmite în format electronic începând cu luna următoare înregistrării cererii, în maximum 48 de ore de la efectuarea plăţii drepturilor în cont curent sau cont de card.

Documentul de informare transmis în format electronic, produce efecte juridice identice cu documentul de informare cu privire la sumele plătite transmis lunar la domiciliu sau, după caz, la reşedinţă prin serviciul de corespondenţă standard.

Documentul de informare în format electronic, este acceptat ca document valid în relaţia cu toate instituţiile şi autorităţile publice. Instituţiile şi autorităţile publice care îl solicită nu vor condiţiona oferirea de informaţii sau de servicii de prezentarea documentului în format fizic.

Documentul de informare în format electronic, conţine toate elementele de identificare unică de pe documentul fizic omolog.

Casa Naţională de Pensii Publice arhivează documentele de informare cu privire la sumele plătite, transmise în format electronic, în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, în condiţiile tehnice stabilite de Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică, republicată.

Infiinţarea Autorităţii Vamale Române

În Monitorul oficial nr. 1077/2021 a fost publicata Legea nr. 268/2021 pentru înfiinţarea Autorităţii Vamale Române şi pentru modificarea unor acte normative.

Se înfiinţează Autoritatea Vamală Română, denumită în continuare Autoritatea, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul vamal, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Finanţelor şi finanţată de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanţelor, ca efect al reorganizării prin divizare parţială a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. 

Pentru creanţele fiscale aflate în administrarea sa potrivit legii, Autoritatea Vamală Română îndeplineşte competenţele de organ fiscal central în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Autoritatea are sediul central în Bucureşti, str. Alexandru Ivasiuc nr. 34-40, sectorul 6. Sediul se poate modifica prin hotărâre a Guvernului.

Autoritatea preia de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare Agenţie, şi unităţile subordonate acesteia activitatea, posturile şi personalul structurilor vamale, respectiv Direcţia Generală a Vămilor din cadrul aparatului propriu al Agenţiei, direcţiile regionale vamale şi birourile vamale de interior şi de frontieră din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.

Autoritatea este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului finanţelor, ajutat de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat, numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului finanţelor.

Autoritatea elaborează reglementările vamale care sunt în competenţa României în calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene, asigură administrarea impozitelor, taxelor şi altor venituri bugetare date prin lege în competenţa sa, aplică politica şi legislaţia vamală, respectiv fiscală, în domeniul supravegherii produselor accizabile, exercită atribuţiile de autoritate vamală şi controlul operativ şi inopinat privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care au ca efect frauda vamală şi fiscală, precum şi a altor fapte date prin lege în competenţa sa.

Principalele obiective ale Autorităţii sunt:

a) protejarea intereselor financiare ale României, ale Uniunii Europene şi ale statelor membre ale acesteia;
b) punerea în aplicare a politicii comerciale comune şi a celorlalte politici ale Uniunii cu impact asupra comerţului;
c) protejarea României şi a Uniunii Europene de comerţul inechitabil şi ilegal şi încurajarea activităţilor economice legitime;
d) garantarea securităţii şi siguranţei României, a Uniunii Europene şi a rezidenţilor acestora, protecţia mediului, în cooperare strânsă cu alte autorităţi, dacă este cazul;
e) menţinerea unui echilibru adecvat între controalele vamale şi facilitarea comerţului legitim.