luni, 11 iulie 2022

Aplicarea amenzilor pentru incalcarea prevederilor sistemului RO e-Transport se amana pana la 1 octombrie 2022

În Monitorul oficial nr. 657/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 106/2022 pentru susţinerea acordării de reduceri ale preţurilor la benzină şi motorină şi pentru modificarea art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscalbugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Potrivit acestei ordonate aplicarea amenzilor pentru incalcarea prevederilor sistemului RO e-Transport se amana pana la 1 octombrie 2022.

Procedura de utilizare şi funcţionare a sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport

În Monitorul oficial nr. 656/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare şi funcţionare a sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

Aplicaţia informatică de gestiune a transporturilor cu risc fiscal ridicat, parte a Sistemului naţional RO e-Transport, este disponibilă în sistemul informatic Spaţiul privat virtual, denumit SPV. Operatorii economici care se înregistrează în SPV pentru utilizarea Sistemului RO e-Transport se supun prevederilor Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică.

Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masă maximă autorizată de minimum 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puţin unei relaţii comerciale care face obiectul transportului.

Pentru declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, declarantul poate utiliza mijloacele de identificare electronică pentru accesarea SPV, pentru:

a) interconectarea aplicaţiei disponibile la nivelul emitentului cu Sistemul RO e-Transport, utilizând o serie de microservicii expuse sub forma unui API (Application Programming Interface). Documentaţia tehnică pentru microserviciile şi aplicaţia prevăzute la alin. (3) este disponibilă la adresa web http://etransport.mfinante.ro.;
b) utilizarea aplicaţiei puse la dispoziţie în mod gratuit de către Ministerul Finanţelor.

În Sistemul RO e-Transport sunt înregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat şi transportator, data declarată pentru începerea transportului, precum şi codul UIT generat.

Sistemul RO e-Transport permite utilizatorului să selecteze contribuabilul pentru care declară datele transporturilor cu risc fiscal ridicat în funcţie de drepturile pe care acesta le deţine.

În raport cu tipul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prevăzute la art. 2 pct. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2002, declarantul va selecta tipul operaţiunii comerciale desfăşurate în funcţie de care aplicaţia informatică va activa câmpuri specifice de date.

În cazul în care în cadrul unei relaţii comerciale sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri, în Sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate categoriile de bunuri transportate, pentru acestea sistemul urmând să genereze un singur cod UIT.

În cazul unui transport în sistem grupaj, codurile UIT atribuite prin declararea datelor în Sistemul RO e-Transport vor fi preluate în mod corespunzător pe documentele de transport aferente fiecărei relaţii comerciale care include bunuri cu risc fiscal ridicat.

Dacă cu ocazia constatării contravenţiei este prezentată factura de vânzare, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate va fi egală cu valoarea bunurilor cu risc fiscal nedeclarate în Sistemul Ro e-Transport stabilită în factura de vânzare a respectivelor bunuri. Dacă cu ocazia constatării contravenţiei nu este prezentată factura de vânzare, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate va fi egală cu valoarea bunurilor cu risc fiscal a precedentei achiziţii de produse similare. În situaţia în care, cu ocazia constatării contravenţiei, nu este prezentată factura de vânzare şi nu are achiziţii de produse similare, contravaloarea bunurilor va fi determinată automat ca valoare medie a bunurilor cu risc fiscal ridicat declarate în săptămâna anterioară în Sistemul RO e-Transport pentru bunurile cu risc fiscal ridicat din aceeaşi categorie. Dacă nu sunt întrunite aceste condiţii, contravaloarea bunurilor ce urmează a fi confiscate va fi egală cu valoarea la preţul pieţei a bunurilor cu risc fiscal similare.

Precizări referitoare la transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de către producătorii agricoli persoane fizice

Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând produse agricole, efectuate de către producătorii agricoli persoane fizice de la locul de deţinere la locul de comercializare, aşa cum sunt definite la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, cu modificările şi completările ulterioare, nu fac obiectul declarării în Sistemul RO e-Transport.

Ordonanţa de urgenţă nr. 102/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

În Monitorul oficial nr. 654/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 102/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, in vigoare de la 30 iunie 2022.


vineri, 8 iulie 2022

Posibilitatea suspendarii obligaţilor de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor

În Monitorul oficial nr. 646/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 90/2022 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, in vigoare de la 29 iunie 2022.

Prin aceasta ordonanta se instituie posibilitatea ca debitorii sa poata solicita suspendarea obligaţilor de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data de 30 aprilie 2022. Debitorii pot beneficia o singură dată de suspendarea obligaţiilor de plată pentru fiecare împrumut. Debitorul poate opta prin solicitarea transmisă creditorului să suspende obligaţia de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 9 luni.

Debitorii pot fi persoanele fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale ce funcţionează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completările prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, profesiile liberale şi cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, şi persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu excepţia instituţiilor de credit definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007.

Creditorii sunt instituţii de credit definite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi instituţii financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi sucursalele instituţiilor de credit şi ale instituţiilor financiare nebancare din străinătate care desfăşoară activitate pe teritoriul României.

Banca Naţională a României emite reglementări privind modalitatea, periodicitatea şi formularele de raportare a creditelor care fac obiectul acestei ordonanţe de urgenţă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia.

Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor de principal, dobânzilor şi comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, pe hârtie sau prin mijloace electronice de comunicare, la datele de contact stipulate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanţă oferit de creditor, cel mai târziu în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care devin aplicabile prevederile acestei ordonanţe de urgenţă.

Măsurase acordă exclusiv debitorilor care au fost afectaţi financiar de situaţia gravă generată de criza actuală determinată direct sau indirect de criza energetică şi de războiul dintre Rusia şi Ucraina, pe baza criteriilor stabilite prin normele de aplicare a acestei ordonanţe de urgenţă, aşa cum rezultă din evaluările efectuate de creditori cu privire la îndeplinirea cerinţelor din aceasta ordonanţă de urgenţă. 

Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă facilităţile de credit revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, al descoperitului de cont şi al liniilor de credit acordate debitorilor persoane fizice şi debitorilor persoane juridice.

Pe perioada aplicării facilităţii de amânare la plată, debitorii persoane juridice, cu excepţia întreprinderilor publice aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot distribui şi nu pot plăti dividende şi nu pot acorda sau rambursa credite către acţionari.


Restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule

În Monitorul oficial nr. 646/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, in vigoare de la 29 iunie 2022.

Având în vedere situaţia extraordinară creată în contextul Cauzei de infringement 2017/2.108 declanşate împotriva României de către Comisia Europeană pentru motivul prelevării unor taxe cu încălcarea dreptului Uniunii Europene, procedură care se află într-un stadiu avansat, pentru evitarea sesizării Curţii de Justiţie a Uniunii Europene de către Comisia Europeană în contextul în care legislaţia naţională nu respectă întru totul principiile dreptului Uniunii Europene în materie de restituire a taxelor încasate cu încălcarea dreptului unional, contribuabilii care au achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 2141 -2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare, sau, după caz, timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care nu au beneficiat de restituire până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul plăţii taxelor, precum şi a dobânzilor datorate pentru perioada cuprinsă între data perceperii şi data restituirii, pe cale administrativă, prin cerere adresată organului fiscal central competent sau prin cerere adresată organului competent, în cazul sumelor prevăzute la art. 4 alin. (1). 

Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adica de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere.

Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

În cererea de restituire se înscriu, în mod obligatoriu, elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului şi datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicită restituirea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule.

In situaţia achitării sumelor de către societăţile de leasing, solicitarea privind restituirea acestora se face de către persoanele care au achiziţionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar.


joi, 7 iulie 2022

Codul de procedură civilă: Comunicarea hotărârilor judecătoreşti se va putea face si prin poştă electronică

În Monitorul oficial nr. 643/2022 a fost publicata Legea nr. 192/2022 pentru completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, in vigoare de la 02 iulie 2022.

Potrivit acestei legi, comunicarea hotărârilor judecătoreşti se va face, din oficiu, prin poştă electronică dacă partea a indicat instanţei datele corespunzătoare în acest scop direct sau la solicitarea expresă a instanţei în timpul procesului. Comunicarea va fi însoţită de semnătura electronică extinsă a instanţei, care va înlocui ştampila instanţei şi semnătura grefierului de şedinţă.

Hotărârile judecătoreşti se consideră comunicate la momentul la care au primit mesaj din partea sistemului folosit că au ajuns la destinatar potrivit datelor furnizate de acesta.

Dacă comunicarea prin poştă electronică nu este posibilă din pricina lipsei datelor în acest sens sau sistemul folosit indică eroare în transmiterea prin poştă electronică, comunicarea hotărârilor judecătoreşti se va face potrivit art. 154 din Codul de procedură civilă.

Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic

În Monitorul oficial nr. 631/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, care va intra în vigoare la 01 ianuarie 2024.


miercuri, 6 iulie 2022

Depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu se va putea face doar prin mijloace electronice de transmitere la distanţă

În Monitorul oficial nr. 626/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1642/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Potrivit acestui ordin, declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu se depun doar prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Generarea unui cont de acces în aplicaţia informatică care asigură serviciul «Depunere declaraţii online» se realizează în baza solicitării scrise, în format electronic, a reprezentantului legal al persoanei juridice/fizice, depusă prin intermediul serviciului «Depunere declaraţii online». Solicitarea va fi însoţită de un document care atestă calitatea de reprezentant legal a solicitantului.

Contul de acces va permite reprezentantului legal accesarea următoarelor funcţiuni ale serviciului "Depunere declaraţii on-line":

a) vizualizarea istoricului declaraţiilor comunicate;
b) vizualizarea situaţiei plăţilor efectuate la Fondul pentru mediu;
c) vizualizarea notificărilor referitoare la administrarea contului de acces, confirmarea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, precum şi referitoare la actele administrativ-fiscale, a actelor de procedură şi altor documente ori informări comunicate de Administraţia Fondului pentru Mediu;
d) solicitarea de emitere a certificatului de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, în formă electronică;
e) vizualizarea şi descărcarea certificatului de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis în formă electronică, valabil cu semnătura electronică a Administraţiei Fondului pentru Mediu.

Depunerea electronică a declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu în cadrul serviciului "Depunere declaraţii on-line" se poate realiza de către următoarele persoane, denumite persoane autorizate:

a) reprezentant legal, deţinător al unei semnături electronice calificate;
b) împuternicitul reprezentantului legal, deţinător al unei semnături electronice calificate. Utilizarea serviciului «Depunere declaraţii online» de către aceste persoane va fi posibilă numai după înrolarea în aplicaţia informatică, în baza unei împuterniciri notariale ataşate la cererea de înrolare.

Declaraţia privind obligaţiile la Fondul pentru mediu rectificativă se depune în format electronic, prin intermediul serviciului «Depunere declaraţii online», numai însoţită de documente justificative din care să rezulte corectitudinea datelor înscrise în declaraţia rectificativă. Documentele justificative, semnate cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată, vor fi încărcate în platforma serviciului «Depunere declaraţii online» odată cu declaraţia privind obligaţiile la Fondul pentru mediu rectificativă.

Dacă sunt îndeplinite condiţiile legale, Administraţia Fondului pentru Mediu aprobă declaraţia privind obligaţiile la Fondul pentru mediu rectificativă şi comunică un mesaj electronic de confirmare la adresele de e-mail indicate în solicitarea de deschidere a contului de acces şi în cererea de înrolare.

Ordinul nr. 1150/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă

În Monitorul oficial nr. 619/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1150/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.

Acest ordin in Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat urmatoarele creanţe fiscale:

- taxă datorată Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, reglementata de Legea nr. 30/2022 pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 202 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000

- taxă datorată Comitetului Naţional Paralimpic, reglementata de Legea nr. 30/2022 pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 202 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000

Modificarea valorii maxime a tichetelor de masa

În Monitorul oficial nr. 613/2022 a fost publicata Legea nr. 187/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.

Potrivit acestei legi incepând cu data de 1 iulie 2022, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi suma de 30 de lei. Aceasta valoare se aplică şi în semestrul II al anului 2022, precum şi în primele două luni ale semestrului I al anului 2023, respectiv februarie şi martie 2023.

Totodata aceasta lege introduce posibilitatea ca organizaţiile sindicale legal constituite sa poata acorda din fonduri proprii, ocazional, tichete cadou membrilor proprii care nu au calitatea de angajaţi ai organizaţiei sindicale. Frecvenţa acordării tichetelor cadou şi valoarea lor se stabilesc de către conducerea organizaţiei sindicale.