vineri, 21 octombrie 2011

Examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal - sesiunea noiembrie 2011

In data de 15 noiembrie 2011 Camera Consultantilor Fiscali va organiza examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal pentru absolventii cursurilor de perfectionare in fiscalitate organizate de CCF, in perioada mai-iunie 2011.

Mai multe detalii aici >>>

Sursa: CCF

joi, 20 octombrie 2011

Rezultatele examenului pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sesiunea octombrie 2011

CCF a publicat pe site-ul propriu rezultatele examenului pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sesiunea octombrie 2011.

Tot pe site-ul www.ccfiscali.ro se pot consulta chestionarele si variantele corecte de raspuns de la acest examen.

miercuri, 19 octombrie 2011

Declaratia 011 de inregistrare ca platitor al contributiei trimestriale pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii

In Monitorul oficial nr. 727 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3261 / 2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului Declaratiei 011 de inregistrare ca platitor al contributiei trimestriale pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii.

Declaratia 011 se depune la unitatea fiscala, direct la registratura, sau se trimite prin posta, cu scrisoare recomandata, de catre:

- detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor, persoane juridice romane;
- reprezentantii legali, desemnati potrivit prevederilor OUG nr. 77/2011 privind stabilirea unei contributii pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii, ai detinatorilor autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice romane.

Potrivit art. 4 alin (3) din OUG nr. 77 / 2011, declaratia 011 se va depune in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei, adica in termen de 30 de zile de la data de 1 octombrie 2011.

Modelul formularului se poate consulta aici >>>

Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 6/2011

In Monitorul oficial nr. 725 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2635 / 2011 privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 6/2011.

marți, 18 octombrie 2011

Ordin MFP nr. 2618 / 2011 - modificarea certificatului de atestare fiscala

In Monitorul oficial nr. 712 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2618/2011 pentru modificarea si completarea Ordinului MFP nr. 752/2006 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala pentru persoane juridice si fizice, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora.

Certificatul de atestare fiscala atesta indeplinirea obligatiilor bugetare de plata ale persoanelor juridice sau fizice si este valabil 30 de zile. Noul model poate fi consultat aici >>>

Certificatul de atestare fiscala are 4 sectiuni:

- sectiunea A: Obligatii de plata;
- sectiunea B: Sume de rambursat/restituit;
- sectiunea C: Informatii pentru verificarea eligibilitatii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile;
- sectiunea D: Alte mentiuni

Acest ordin modifica si modelul cererii, care se poate descarca de aici >>>

Incepand cu data de 10 octombrie 2011 se vor utiliza doar formularele specificate de Ordinul nr. 2618 / 2011.

sâmbătă, 15 octombrie 2011

Ordinul ANAF nr. 3253/2011 - privind aprobarea modelelor unor formulare emise in aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale

In Monitorul oficial nr. 713 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3253/2011 - privind aprobarea modelelor unor formulare emise in aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Acest ordin aproba urmatoarele formulare:

- decizie de anulare a penalitatilor de intarziere
- decizie de reducere a penalitatilor de intarziere

vineri, 14 octombrie 2011

Cursul valutar vamal

Potrivit art. 139^1 alin. (1) din Codul fiscal daca elementele folosite la stabilirea bazei de impozitare a unui import de bunuri se exprima in valuta, cursul de schimb valutar se stabileste conform prevederilor comunitare care reglementeaza calculul valorii in vama.

In acest sens potrivit art. 168-172 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2454/93 cursul de schimb folosit la determinarea valorii in vama este cursul de schimb stabilit si comunicat de BNR in penultima zi de miercuri a lunii anterioare lunii in care se utilizeaza.

Exemplu:

Pentru declaratiile vamale intocmite in luna septembrie 2011 se va utiliza cursul euro publicat de BNR in penultima miercuri din luna august 2011 adica cel publicat in 24 august 2011: 4.2488 lei/euro.

Vezi aici toate cursurile vamale >>>

joi, 13 octombrie 2011

Ordin ANAF nr. 3138 / 2011

In Monitorul oficial nr. 707 / 2011 a fost publicat Ordinul nr. 3138/2011 - pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare si atestare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau produse din tutun" si ale formularului "Atestat pentru distributie si comercializare angro de produse supuse accizelor", precum si a Instructiunilor privind procedura de solutionare a Cererii de inregistrare si atestare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau produse din tutun.

Toate formularele ANAF se pot consulta aici >>>

Facilitati fiscale: Ordin MFP nr. 2604 / 2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011

In Monitorul oficial nr. 707 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2604 / 2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Astfel potrivit acestui ordin pentru datoriile fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se acorda urmatoarele facilitati:

a) anularea penalitatilor de intarziere, precum si anularea unei cote de 50% din majorarile de intarziere aferente, daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora, se platesc sau se compenseaza pana la data de 31 decembrie 2011;

b) reducerea cu 50% a penalitatilor de intarziere, precum si reducerea cu 50% a unei cote de 50% din majorarile de intarziere aferente acestor obligatii fiscale principale, daca obligatiile principale si dobanzile aferente, se platesc sau se compenseaza pana la data de 30 iunie 2012.

ANAF va identifica pana la data de 15 octombrie 2011 contribuabilii care au obligatii fiscale principale restante la data de 31 august 2011 si ii va notifica privind posibilitatea acordarii facilitatii. Totusi daca un contribuabil nu este notificat acesta se poate adresa organelor competente pentru clarificarea situatiei fiscale.

Pentru aplicarea acestor facilitati contribuabilii vor depune o cerere la organul fiscal competent prin care solicita o situatie a obligatiilor de plata exigibile, care urmeaza a fi stinse in scopul indeplinirii conditiilor de mai sus. In termen de 5 zile de la data depunerii cererii, organul competent va comunica contribuabilului situatia fiscala si intocmeste borderou provizoriu de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale ce pot face obiectul facilitatii.

Daca in termen de 10 zile de la data comunicarii situatiei de catre organul fiscal, se platesc sau se compenseaza obligatiile principale si dobanzile aferente, organul competent valideaza borderoul provizoriu de scadere.

Contribuabilul poate depune astfel de cereri ori de cate ori apreciaza ca are posibilitatea de a plati/compensa obligatiile fiscale.

Chiar daca contribuabilul nu a depus cererea dar a efectuat plata sau compensarea obligatiilor, poate solicita acordarea facilitatii.

miercuri, 12 octombrie 2011

Comunicat presa privind obligatiile angajatorilor cf. Legii nr. 677/2001, pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date

Potrivit Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal angajatorii sunt scutiti de obligatia de notificare numai pentru prelucrarea datelor angajatilor in vederea indeplinirii unor obligatii legale.

Totusi angajatorii au calitatea de operatori de date cu caracter personal si in consecinta au si anumite obligatii prevazute de Legea nr. 677/2001, pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.

Mai multe detalii aici >>> 

Sursa: Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal

marți, 11 octombrie 2011

Ordin MFP nr. 2556/2011

In Monitorul oficial nr. 705 / 2011  a fost publicat Ordinul MFP nr. 2556/2011 care abroga Ordinul MFP nr. 334/2005 pentru aprobarea modelului si conţinutului Cererii de înregistrare si atestare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau produse din tutun si Atestatului pentru distributie si comercializare angro de produse supuse accizelor, in conditiile art. 244^1 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si a Instructiunilor privind procedura de solutionare a Cererii de înregistrare si atestare a activitatii de distributie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau produse din tutun.

luni, 10 octombrie 2011

Ordin nr. 3139/2011 - pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Cerere de autorizare ca operator economic comerciant de tutun brut si/sau tutun partial prelucrat", a modelului si continutului formularului "Autorizatie de operator economic comerciant de tutun brut si/sau tutun partial prelucrat", precum si a Instructiunilor privind procedura de solutionare a cererii de autorizare a operatorilor economici care doresc sa comercializeze tutun brut si/sau tutun parţial prelucrat

In Monitorul oficial nr. 699 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3139/2011 - pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Cerere de autorizare ca operator economic comerciant de tutun brut si/sau tutun partial prelucrat", a modelului si continutului formularului "Autorizatie de operator economic comerciant de tutun brut si/sau tutun partial prelucrat", precum si a Instructiunilor privind procedura de solutionare a cererii de autorizare a operatorilor economici care doresc sa comercializeze tutun brut si/sau tutun parţial prelucrat.

Comercianti pot desfasura activitati de comercializare a tutunului brut si/sau a tutunului partial prelucrat numai dupa depunerea cererii de autorizare ca operator economic comerciant de tutun brut si/sau tutun partial prelucrat, si eliberarea autorizatiei de operator economic comerciant de tutun brut si/sau tutun partial prelucrat de catre Autoritatea nationala a vamilor.

 Cererea se depune insotita de:

- certificatul de atestare fiscala sau, dupa caz, extrasul de rol privind obligatiile fiscale la bugetul de stat, precum si cazierul fiscal al solicitantului;
- cazierele judiciare ale administratorilor;
- bilantul pe ultimii 2 ani;
- certificatul constatator, eliberat de ORC, din care sa rezulte: capitalul social, asociatii, obiectul de activitate, administratorii, punctele de lucru in care urmeaza a se realiza receptia si comercializarea produselor, precum si copie de pe certificatul de inmatriculare sau certificatul de inregistrare, dupa caz;
- declaratia solicitantului privind sediul social si orice alte locuri in care urmeaza sa îsi desfasoare activitatea de
comercializare, precum si adresele acestora;
- copii ale licentelor, autorizatiilor sau avizelor cu privire la desfasurarea activitatii.

sâmbătă, 8 octombrie 2011

Certificatul privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport

In Monitorul oficial nr. 698 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3193 / 2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor "Certificat privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport" si "Certificat", precum si a procedurii de eliberare a acestora.

Modelul certificatului privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport se poate consulta aici >>> 

Certificatul privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport se emite la cererea contribuabilului de catre organul fiscal pentru:

- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 153^1 din Codul fiscal, care au efectuat achizitii intracomunitare de mijloace de transport noi, taxabile in Romania;
- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, dar care sunt inregistrate conform art. 153^1din Codul fiscal, care au efectuat achizitii intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi, in sensul art. 125^1alin. (3) din Codul fiscal, taxabile in Romania.

Certificatul emis conform Ordinului nr. 3193 / 2011, se elibereaza la cerere, pentru situatiile in care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania pentru mijloacele de transport. Modelul acestui formular se poate consulta aici >>>

La data intrarii in vigoare a acestui ordin se abrogă Ordinul PANAF nr. 1.128/2009 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor "Certificat privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi" si "Certificat", precum si a procedurii de eliberare a acestora.

vineri, 7 octombrie 2011

Valorea nominale a tichetelor de masa pentru semestrul II al anului 2011

Potrivit Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr.2205 / 2011 valorea nominale indexata a tichetelor de masa pentru semestrul II al anului 2011, incepand cu octombrie 2011, ramane tot de 9 lei.

Aceasta valoare a ramas aceiasi incepand cu cu luna martie 2011, cand a crescut de la valoarea de 8,72 lei.

Tichetele de masa sunt reglementate de Legea nr. 142 / 1998 privind acordarea tichetelor de masa si HG nr. 5 / 1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142 / 1998 privind acordarea tichetelor de masa.

Potrivit acestor reglementari salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, denumite in continuare angajator, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator.

Tichetele de masa se acorda de angajator salariatilor, lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare, iar salariatii le pot utiliza doar pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.

Angajatorii pot acorda maxim un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea si nu pot considera utilizat mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucrata din luna pentru care s-a efectuat distribuirea. Conform legii nu se considera zi lucrata perioada in care salariatul:

- isi efectueaza concediul de odihna sau alte concedii;
- beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, precum si de zile festive si de sarbatoare legale, sau de alte zile libere acordate conform contractelor colective de munca;
- potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie zilnica sau lunara de delegare sau de detasare;
- se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale sau cu reprezentantii salariatilor.

Potrivit Codului fiscal valoarea tichetelor de masa primite de salariati sunt considerate venituri din salarii si se impoziteaza cu cota de 16%, reprezentand impozit pe veniturile din salarii sau asimilate.

Totodata potrivit art. 296^15 din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si tichetele de cresa, acordate potrivit legii.

Valoarea tichetului de cresa pentru semestrul II al anului 2011

Potrivit Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 2204 / 2011 valoarea tichetului de cresa pentru semestrul II al anului 2011, incepand cu octombrie 2011, ramane tot de 370 lei.

La aceasta valoare a ramas inca din luna februarie 2010 cand a fost majorata de la valoarea de 360 lei.

Tichetele de cresa se acorda potrivit prevederilor Legii nr. 193 / 2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.

joi, 6 octombrie 2011

Registrul de evidenta fiscala

Potrivit nomelor metodologice de aplicare a Codului fiscal persoanele care au obligatia platii impozitului pe profit reglementat de titlul II, trebuie sa completeze un registru de evidenta fiscala. Acesta se achizitioneaza de la administratia financiara de la sediul fiscal al contribuabililor.

Registrul de evidenta fiscala este compus din cel putin 100 de file si este tinut in forma scrisa sau electronica.

Completarea informatiilor in registru se face in ordine cronologica, si trebuie sa corespunda cu operatiunile fiscale si cu datele prezentate in declaratiile fiscale cod 100 si 101.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratia fiscala sunt obtinute in urma unor prelucrari ale datelor furnizate din contabilitate.

Codul fiscal nu precizeaza un anumit mod de completare a registrului de evidenta fiscala care este lasat la latitudinea contribuabilului. Acesta se completeaza in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia. Totusi in Codul fiscal se face precizarea ca in registru se fac mentiuni referitoare la:

- calculul dobanzilor si al diferentelor de curs valutar deductibile fiscal
- amortizarea fiscala, reduceri si scutiri de impozit pe profit
- evidenta fiscala a vanzarilor cu plata in rate
- valoarea fiscala in cazul efectuarii operatiunilor de reorganizare, lichidare si alte transferuri de active si titluri de participare

Totusi, pe langa acestea, este indicat sa se mentioneze si informatii referitoare la urmatoarele operatiuni:

- deduceri efectuate pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare
- venituri neimpozabile si cheltuielile aferente acestora
- modul de calcul al deductibilitatii anumitor cheltuieli (protocol, sponsorizare, sociale, perisabilitati, altele)
- cheltuieli nedeductibile
- provizioane si rezerve
- modul de recuperare a pierderilor fiscale
- credit fiscal
- pierderi fiscale externe
- impozit aferent activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive

miercuri, 5 octombrie 2011

Rata dobanzii de referinta BNR octombrie 2011

Potrivit Circularei BNR nr. 32 / 2011 incepand cu data de 30 septembrie 2011, nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR este de 6,25% pe an. Rata dobanzii de referinta s-a mentinut la aceasta valoare incepand din iunie 2010. In luna mai 2010 aceasta rata a avut valoarea de 6,50% pe an.

Prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit

La calculul impozitului pe profit, potrivit art. 23 alin. (5) din Codul fiscal in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei.

Astfel, valoarea cheltuielilor cu dobanzile in cazul imprumuturilor in lei obtinute de la alte entitati care excede nivelului de deductibilitate de 6,25% pe an este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.

In cadrul imprumuturilor obtinute de la alte entitati nu intra imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

marți, 4 octombrie 2011

Locuri de munca vacante in perioada 30 septembrie - 6 octombrie 2011

Potrivit ANOFM in perioada 30 septembrie - 6 octombrie 2011 vor fi disponibile 13.418 locuri de munca la nivelul tarii.

Cele mai multe locuri de munca sunt vacante in judetele Cluj (1.240), Iasi (1.088) si Bucuresti (1.006), iar cele mai putine in Mehedinti (13), Caras-Severin (41) si Covasna (46). 

Pe nivele de studii, locurile de munca oferite pentru studii superioare sunt in numar de 978 iar pentru studii medii, profesionale si pentru muncitorii necalificati sunt in numar 12.440.

Angajatorii cauta cel mai mult persoane pentru a le angaja ca si confectioneri-asamblori de articole din textile (962), muncitori necalificati in industria confectiilor (710) si operatori confectioneri in industria de imbracaminte-tesaturi, tricotaje, materiale sintetice (692).

Detalii aici >>>

Sursa: ANOFM

luni, 3 octombrie 2011

Impozitul minim

Potrivit art. 18 din Codul fiscal, operatorii economici care obtin venituri din activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere, datoreaza un impozit minim stabilit la 5% din aceste venituri.

Acest impozit minim se datoreaza daca impozitul pe profit pentru activitatile mentionate mai sus este mai mic decat 5% din veniturile respectiv. Daca impozitul pe profit pentru aceste activitati este mai mare decat impozitul minim se datoreaza impozitul pe profit. Acesta se adauga la valoarea impozitului pe profit aferent celorlalte activitat desfasurate de contribuabil.

Pentru a se putea calcula impozitul minim sau impzoitul pe profit contribuabilii trebuie sa isi conduca evidenta contabila astfel incat sa evidentieze separat veniturile si cheltuielile aferente activitatilor de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive

La determinarea profitului aferent acestor activitati se vor lua in calcul si cheltuielile de conducere si administrare precum si orice alte cheltuieli comune (curent, apa, paza, etc), proportional cu veniturile obtinute din aceste activitati. 


Cursul valutar din perioada de final a lunii septembrie si inceputul lunii octombrie

Cursul valutar din perioada de final a lunii septembrie si inceputul lunii octombrie are o tendinta de crestere, ca in fiecare an, datorita faptului ca potrivit art. 218 din Codul fiscal, valoarea in lei a accizelor si a impozitului la titeiul din productia interna care sunt stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura, se calculeaza prin transformarea sumelor folosind cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Acest curs se va publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in termen de 15 zile de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs care se va utiliza pe toata durata anului urmator.

Pentru anul 2011 cursul valutar este de 4,2655 lei/euro.

Din acest motiv in ultima saptamana a lunii septembrie cursul leu - euro a cunoscut o evolutie crescatoare, acesta fiind de 4,2984 lei/euro in 26 septembrie 2011 si de 4,3533 lei/euro in 30 septembrie 2011. In data de 1septembrie 2011 cursul era de 4,2306 lei/euro.

Vezi aici alte cursuri de calcul a accizelor >>>


vineri, 30 septembrie 2011

30 septembrie - termen de plata a impozitelor locale pentru semestrul II 2011

Potrivit Codului fiscal in data de azi, 30 septembrie inclusiv, este termen de plata al urmatoarelor impozite si taxe locale, rata a II-a, pentru semestrul II 2011, pentru persoanele fizice si juridice:

- impozitul/taxa pe cladiri (art. 255 Cod fiscal)
- impozitul/taxa pe teren (art. 260 Cod fiscal)
- impozitul asupra mijloacelor de transport (art. 265 Cod fiscal)

Totodata, pana la 15 septembrie, potrivit art. 271 Cod fiscal, era scadenta taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate.

Pentru detalii click aici.

joi, 29 septembrie 2011

Ordinul nr. 3162/2011 privind modificarea Ordinului PANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"

In Monitorul oficial nr. 677 / 2011 a fost publicat Ordinul nr. 3162/2011 privind modificarea Ordinului PANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".

Ca urmare a modificarilor aduse de OG nr. 30 / 2011 de modificare a Codului fiscal, Declaratia 390 VIES Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare de bunuri se depune lunar pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii calendaristice, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal.

Totodata Ordinul 3162 / 2011 modifica si procedura prin care ANAF gestioneaza declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare.

Modelul formularului declaratiei 390 se poate descarca de aici >>>

miercuri, 28 septembrie 2011

Hotarare CAFR nr. 244 / 2011 pentru modificarea si completarea anexei la Hotararea Consiliului CAFR nr. 202/2011 privind aprobarea Registrului public al auditorilor financiari din Romania

In Monitorul oficial nr. 667 / 2011 a fost publicata Hotararea CAFR nr. 244 / 2011 pentru modificarea si completarea anexei la Hotararea Consiliului CAFR nr. 202/2011 privind aprobarea Registrului public al auditorilor financiari din Romania.

Prin Hotararea Consiliului CAFR nr. 202/2011, Camera Auditorilor din Romania a aprobat Registrul public al auditorilor financiari din Romania din anul 2011.

Potrivit OUG nr. 75 / 1999 privind activitatea de audit financiar in registru se noteaza auditorii activi si nonactivi. Registrul se publica anual in Monitorul Oficial partea I, iar trimestrial se publica doar modificarile intervenite.

luni, 26 septembrie 2011

Hotararea CCF nr. 15 / 2011 privind prelungirea termenului de inscriere la examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal - sesiunea octombrie 2011

In Monitorul oficial nr. 682 / 2011 a fost publicata Hotararea Camerei Consultantilor Fiscali nr. 15 / 2011 privind prelungirea termenului de inscriere la examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal - sesiunea octombrie 2011.

Potrivit acestei hotarari termenul de inscriere pentru examenul de atribuire a calitatii de consultant fiscal din data de 8 octombrie 2011 se prelungeste pana pe data de 28 septembrie 2011 inclusiv. 

Detalii despre examen aici >>>

Reconsiderarea unor plati facute de contribuabili ca dividende

Potrivit Codul fiscal, art. 7 - Definitii ale termenilor comuni, pct. 12 - Dividende, dividendele sunt o plata fie in bani, fie in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, ca urmare a detinerii unor titluri de participare. Totusi prin exceptie urmatoarele nu sunt considerate dividende:

a) distribuirea de titluri de participare suplimentare care nu au ca rezultat modificarea procentului de detinere a titlurilor de participare;
b) distribuirea efectuata in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica, ce nu modifica pentru participanti procentul de detinere;
c) distribuirea efectuata la lichidarea unei persoane juridice;
d) distribuirea efectuata cu ocazia reducerii capitalului social constituit efectiv de catre participanti;
e) distribuirea de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecărui participant.

De remarcat 

Codul fiscal incadreaza ca dividend platit din punct de vedere fiscal si impune cu cota de impozit aferenta si:

- orice suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la un participant la persoana juridica peste pretul pietei pentru astfel de bunuri si/sau servicii, daca suma respectiva nu a facut obiectul impunerii la primitor cu impozitul pe venit sau pe profit;

si

- orice suma platita de o persoană juridica pentru bunurile sau serviciile care in fapt sunt in favoarea si folosul personal al unui participant la persoana juridica.

Astfel, daca o persoana juridica cumpara un bun (ex.: un televizor) iar acest bun este platit de catre persoana juridica, dar este folosit de fapt de catre persoane fizica care are calitatea de asociat la persoana juridica, fiscul va putea impune valoarea bunului cu cota de 16% reprezentand impozitul pe dividende.

Proiect ordin de modificare a Declaratiei 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica si a Declaratiei 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere

Pe site-ul ANAF a fost publicat proiectul de ordin pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor, cu modificarile si completarile ulterioare.


Astfel se propune ca urmare a aparitiei OG 30/2011, modificarea urmatoarelor declaratii:

a) formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010)”, cod M.F.P. 14.13.01.10.11/1,

b) formularul “Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (070)”, cod M.F.P.14.13.01.10.11/5.
 
Va reamintim ca potrivit OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, urmatorii contribuabilii au obligatia depunerii trimestriale a Declaratiei 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate:

- asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, exceptand institutiile publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- microintreprinderile care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au angajati.

Pentru detalii privind acest proiect click aici >>>

Sursa: ANAF

sâmbătă, 24 septembrie 2011

Ordin nr. 3154/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunara a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate"

In Monitorul oficial nr. 677 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3154/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunara a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Formularul se depune la organul fiscal competent pana la data de 25 septembrie 2011 de catre platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 58 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care au obligatia depunerii trimestriale a Declaratiei 112, dar care opteaza pentru depunerea lunara a acesteia, potrivit art. II alin. (5) din OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Potrivit OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, urmatorii contribuabilii au obligatia depunerii trimestriale a Declaratiei 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate:

- asociatile, fundatile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, exceptand institutiile publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- microintreprinderile care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au angajati.

Aceste categorii de contribuabili depun declaratia 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, urmand ca si plata impozitelor si contributiilor aferente sa se realizeze tot la acest termen.

Numarul mediu de salariati se calculeaza ca o medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile 112 depuse lunar in anul anterior, iar venitul total se preia din situatiile financiare ale alunui anterior.

Depunerea trimestriala a declaratiei 112 consta in depunerea unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru.

Persoanele de mai sus pot opta pentru depunerea declaratiei 112 si lunar, prin depunerea unui declaratii privind optiunea pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Pentru anul 2011 aceste persoane, in cazul in care opteaza pentru depunerea lunara a declaratiei, trebuie sa depuna pana la data de 25 septembrie 2011 o declaratie privind optiunea.

In cazul in care in cursul unui trimestru inceteaza calitatea de angajat a unei persoane, contribuabilii vor depune declaratia 112 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit aceasta incetare. In continuare, declaratiile aferente perioadei ramase din trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv urmatoare trimestrului. Daca incetarea calitatii de angajat are loc in luna a doua a trimestrului, se va depune declaratia pentru prima luna din trimestru cat si cea pentru luna a doua, iar declaratia pentru luna a treia se depune pana la data de 25 inclusiv urmatoare trimestrului.

Modelul formularului declaratiei privind optiunea se poate descarca de aici >>>

Simpozionul ,,CIUCE PAVEL’’ editia a IX-a cu tema: ,,Expertul contabil, mediator intre principiile contabile si reglementarile fiscale"

In perioada 30 septembrie - 2 octombrie 2011 se va desfasura la Moneasa, jud. Arad, editia a IX-a a Simpozionului ,,CIUCE  PAVEL’’ cu tema: ,,Expertul contabil, mediator intre principiile contabile si reglementarile fiscale".

Acest simpozion a intrat in traditie si este organizat ca in fiecare an de catre CECCAR filiala Arad.

Pentru detalii si alte informatii doritorii se pot adresa CECCAR Arad la adresa Arad, bld. Revolutiei nr.92, la telefon: 0257 281961 sau direct pe site-ul www.ceccararad.ro.

ANAF: Obligatile fiscale restante la 31 august 2011 pot fi anulate

Potrivit art. XI din OG nr. 30 / 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, contribuabilii pot beneficia in anumite conditii de anularea sau reducerea penalitatilor de intarziere.

Astfel, pentru obligatiile fiscale restante la 31 august 2011, penalitatile de intarziere se anuleaza daca obligatiile principale si dobanzile aferente se platesc voluntar sau se compenseaza pana la 31 decembrie 2011.

Totodata, penalitatile de intarziere se reduc la jumatate daca obligatiile principale si dobanzile aferente se platesc voluntar sau se compenseaza pana la 30 iunie 2012.

Actele administrative fiscale sau titlurile executorii prin care s-au stabilit penalitatile de intarziere aferente datoriilor fiscale principale stinse potrivit celor specificate mai sus, se desfiinteaza total sau partial, chiar daca impotriva acestora s-au exercitat ori nu cai de atac.

joi, 22 septembrie 2011

Curs valutar BNR: 4,3081 lei pentru 1 euro

In data de 22 septembrie 2011 BNR a afisat un curs de 4,3081 lei pentru 1 euro, fiind cel mai mare curs din anul 2011.

In aceiasi zi dolarul american a fost cotat la 3,1978 lei, iar francul elvetian la 3,5035 lei.

Sursa: BNR

marți, 20 septembrie 2011

Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunara a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate

Pe site-ul ANAF a fost publicat ordinul nr. 3154 de aprobare a modelului si continutului formularului "Declaratie privind optiunea pentru depunerea lunara a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Potrivit art. 58 alin. (2) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat de OG nr. 30/2011, contribuabilii care au obligatia sa depuna trimestrial Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, pot opta pentru depunerea lunara a acestei declaratii, prin depunerea declaratiei privind aceasta optiune.

Pentru anul 2011, declaratia privind optiunea se depune pana la data de 25 septembrie 2011 inclusiv, urmand ca apoi sa se depuna pana la data de 31 ianuarie inclusiv pentru anul respectiv.

Mai multe detalii si modelul declaratiei se poate consulta aici >>>

ANAF: Actiuni de control a achizitiilor intracomunitare

Potrivit unui comunicat de presa al ANAF, in perioada 16-19.09.2011 au fost identificate un numar de 15 transporturi de produse horticole care nu respecau reglementarile privind achizitile intracomunitare de bunuri. In urma acestor controale s-au luat urmatoarele masuri:

- 10 tiruri au fost indisponibilizate in vederea confiscarii/ instituirii sechestrului asigurator/alte masuri legale;
- 2 tiruri au fost confiscate de Garda Financiara;
- 3 tiruri au fost returnate furnizorului din Olanda.


Sursa: ANAF

Modificare Ordin nr. 498 / 2008

In Monitorul oficial nr. 656 / 2011 a fost publicat Ordinul MADR nr. 204/2011 pentru modificarea si completarea Planurilor de conturi si a monografiilor pentru reflectarea in contabilitate a fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune, alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinanţare de la bugetul de stat, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 498/2008.

Ordin nr. 2513/2011 privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 5/2011

In Monitorul oficial nr. 651 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2513/2011 privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 5/2011.

Aceasta decizie face referire la facilitatile fiscale acordate unitatilor de cercetare - dezvoltare.

Ordin nr. 2514/2011 - privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 4/2011

In Monitorul oficial nr. 651 / 2011 a fost publicat Ordinul MFP nr. 2514/2011 - privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 4/2011.

Aceasta decizie face referire la termenul de plata a accizelor aferente produselor energetice, eliberate pentru consum din antrepozitul fiscal catre statiile proprii de distributie ale antrepozitarului autorizat caruia ii apartine acel antrepozit fiscal, care in perioada 1 ianuarie 2004-31 martie 2010 este cel prevazut la art. 193 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Depunerea trimestriala a declaratiei 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate

Potrivit OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, urmatorii contribuabilii au obligatia depunerii trimestriale a Declaratiei 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate:

- asociatile, fundatile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, exceptand institutiile publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- microintreprinderile care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au angajati.

Aceste categorii de contribuabili depun declaratia 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, urmand ca si plata impozitelor si contributiilor aferente sa se realizeze tot la acest termen.

Numarul mediu de salariati se calculeaza ca o medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile 112 depuse lunar in anul anterior, iar venitul total se preia din situatiile financiare ale alunui anterior.

Potrivit art. 296^19 din Codul fiscal, venitul total se stabileşte pe baza informaţiilor din situaţiile financiare ale anului anterior.

Depunerea trimestriala a declaratiei 112 consta in depunerea unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru.

Persoanele de mai sus pot opta pentru depunerea declaratiei 112 si lunar, prin depunerea unui declaratii privind optiunea pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Pentru anul 2011 aceste persoane, in cazul in care opteaza pentru depunerea lunara a declaratiei, trebuie sa depuna pana la data de 25 septembrie 2011 o declaratie privind optiunea.

In cazul in care in cursul unui trimestru inceteaza calitatea de angajat a unei persoane, contribuabilii vor depune declaratia 112 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit aceasta incetare. In continuare, declaratiile aferente perioadei ramase din trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv urmatoare trimestrului. Daca incetarea calitatii de angajat are loc in luna a doua a trimestrului, se va depune declaratia pentru prima luna din trimestru cat si cea pentru luna a doua, iar declaratia pentru luna a treia se depune pana la data de 25 inclusiv urmatoare trimestrului.

ATENTIE ! Declaratia 112 se depune trimestrial incepand cu veniturile aferente lunii octombrie 2011, care are ca termen de depunere data de 25 noiembrie 2011.

25 septembrie 2011: Optiunea privind depunerea Declaratiei 112 lunar pe anul 2011

Potrivit OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, contribuabilii care au obligatia depunerii trimestriale a  Declaratiei 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, potrivit art. 58 alin. (2) din Codul fiscal, in cazul in care opteaza pentru depunerea acestei declaratii lunar, trebuie sa depuna pana la data de 25 septembrie 2011 o declaratie privind aceasta optiune.

joi, 15 septembrie 2011

Euro - curs istoric in data de 15.09.2011

Cursul valutar BNR euro - leu din data de 15 septembrie a.c. a atins cea mai mare valoare din acest an. BNR a publicat pentru aceasta zi un curs de 4,2940 lei pentru 1 euro.

Acest prag nu a mai fost atins din 16 decembrie 2010 cand BNR a cotat euro la 4,2953 lei.

Sursa BNR.

21 septembrie 2011 - Ziua Nationala a Contabililui Roman, Topul local al celor mai bune firme CECCAR si 90 de ani de la infiintarea CECCAR

In data de 21 septembrie 2011, CECCAR organizeaza, ca in fiecare an, Ziua Nationala a Contabilului Roman. In plus in acest an cu aceasta ocazie se vor desfasura manifestari legate de Topul local al celor mai bune firme CECCAR si 90 de ani de la infiintarea CECCAR.

Programul de desfasurare al manifestarilor de la nivelul fiecarei filiale se poate consulta aici >>>

Sursa: CECCAR

Calendar fiscal 15.09.2011

In data de 15.09.2011 expira termenul pentru depunerea declaratiei intrastat pentru luna august 2011.


Mai multe detalii aici >>>

Hotararea CCF nr. 11 / 2011 privind completarea Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal, aprobat prin Hotararea Consiliului superior al CCF nr. 4/2007

In Monitorul oficial nr. 629 / 2011 a fost publicata Hotararea Camerei Consultantilor Fiscali nr. 11 / 2011 privind completarea Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calitatii de consultant fiscal, aprobat prin Hotararea Consiliului superior al CCF nr. 4/2007.

Potrivit acestei hotarari, atribuirea calitatii de consultant fiscal se poate realiza si in urma unui interviu de urmatoarele categorii de persoane:

- care au promovat cu media generala de minimum 8 un program de perfectionare pentru ocupatia de consultant fiscal (COR 241129), avand o durata minima 100 de ore. Acest fapt se dovedeste cu certificatul de absolvire si suplimentul descriptiv al certificatului, conform cu OG nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor;
- care au absolvit cu media generala de minimum 8 un program de master acreditat. Prin program acredit se intelege programul organizat de CCF impreuna cu institutii de invatamant superior cu profil economic. Acest fapt se dovedeste cu diploma de master si suplimentul la diploma.

 Mai multe detalii pe pe site-ul CCF >>>

miercuri, 14 septembrie 2011

Examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal - sesiunea octombrie 2011

In Monitorul oficial 629 / 2011 a fost publicata Hotararea CCF nr. 12 / 2011 privind sustinerea examenului pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal - sesiunea octombrie 2011.

Acest examen se va organiza in data de 8 octombrie 2011 la o locatie care se va publica pana pe data de 3 octombrie 2011 pe site-ul Camerei Consultantilor Fiscali. Tematica si bibliografia examenului se poate consulta aici >>>

Inscrierile se fac, potrivit CCF, in perioada 5 - 23 septembrie 2011. Mai multe detalii aici >>>

OG nr. 25 / 2011 pentru modificarea art. 7 din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal

In Monitorul oficial nr. 628 / 2011 a fost publicata OG nr. 25 / 2011 pentru modificarea art. 7 din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal.

Aceasta ordonanta modifica situatiile in care contribuabilii care au inscrise date in cazierul fiscal sunt scosi din evidenta.

luni, 12 septembrie 2011

Termenul depunerii declaratiei 390 VIES s-a modificat pe data de 25

Potrivit OG nr. 30 / 2011 de modificare a Codului fiscal, Declaratia 390 VIES Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare de bunuri se depune lunar pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii calendaristice.

Aceasta declaratie se depune pt:

- livrari intracomunitare de bunuri scutite de TVA. potrivit art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal;
- livrari intracomunitare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 132-1 alin. (5) din Codul fiscal, si care se declara livrari intracomunitare cu cod T;
- prestari de servicii de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal efectuate pentru persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in UE, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile;
- achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania;
- achizitii de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in UE.

Formularul declaratiei si normele de completare se pot consulta aici >>>

sâmbătă, 10 septembrie 2011

Cursul valutar leu - euro si leu - dolar american de vineri - cel mai mare din saptamana 5 - 9 septembrie 2011

In data de vineri 9 septembrie 2011 BNR a postat un curs de 4,2657 lei pentru 1 euro, fiind cel mai mare din saptamana 5 - 9 septembrie 2011. Cursul de vineri a fost cu 0,471% mai mare decat cel de joi, cand a avut o valoare de 4,2457 lei/euro.

Totodata, o crestere fata de ziua precedenta a avut si dolarul american care a fost vineri de 3,0863 lei/$, fiind si cel mai mare curs din saptamana 5 - 9 septembrie 2011. Cursul de vineri a avut o crestere de 2,273% fata de ziua precedenta cand a fost de 3,0177 lei/$.

Sursa: BNR

OG nr. 30 / 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571 / 2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale

In Monitorul oficial nr. 627 / 2011 a fost publicata OG nr. 30 / 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571 / 2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Aceasta ordonanta modifica Codul fiscal incepand cu data de 1 ianuarie 2012, cu exceptiile mentionate la art. I pct. 92.

Dintre modificari amintim:

- reglementarea contractului de fiducie (art. 25 indice 1 din Codul fiscal)
- modificarea modului de declarare si plata a impozitului pe profit (art. 34 din Codul fiscal)
- depunerea declaratiei de impozit pe profit se va efectua pana la 25 martie inclusiv a anului urmator cu exceptiile preavzute de lege (art. 35 din Codul fiscal)
- modificarea conditiilor privind rezidenta fiscala a persoanelor fizice (art. 40 din Codul fiscal)
- introducerea regulilor generale aplicabile veniturilor realizate din operatiunea de fiducie (art. 42 indice 1 din Codul fiscal)
- modificarea termenului de plata a impozitului pe veniturile din salarii, trimestrial pentru anumite categorii de platitori (art. 58 din Codul fiscal). Acest articol va intra in vigoarea incepand cu veniturile din salarii aferente lunii octombrie 2011
- termenul de depunere al Declaratiei 200 este 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului (art. 83 din Codul fiscal)
- persoanele fizice romane care obtin venituri din strainatate au obligatia sa le declare pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului (art. 90 din Codul fiscal)
-  declaratia 205 se va depune pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat si nu pana la 30 iunie cum era pana acum (art. 93 din Codul fiscal)
- contribuabilii care obtin venituri din activitati de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi vor putea opta incepand cu anul 2012 pentru determinarea venitului net anual pe baza de norme de venit
-declaratiile anuale privind retinerea la sursa conform art. 119 din Codul fiscal se vor depune pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat si nu pana la 30 iunie cum era pana acum (art. 119 din Codul fiscal)
- declaratia 390 VIES Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare se va depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, incepand cu declaratia aferenta lunii august 2011 (art. 156 indice 4 din Codul fiscal)
- modificarea categoriilor de deseuri pentru care se aplica masurile de simplificare (taxare inversa) (art. 160 din Codul fiscal)
- modificari la regimul accizelor
- majorare cota impozit pentru cladiri care nu au fost reevaluate (art. 253 din Codul fiscal)
- modificare taxei hoteliere (art. 279 din Codul fiscal)
- reducere impozit cladiri si terenurile acestora de pe litoralul Marii Negre (art. 285 din Codul fiscal)
- scutire impozit pentru cladirile pentru care s-au realizat lucrari de interventie recomandate de auditorul energetic (art. 286 din Codul fiscal)
- scutire impozit pentru cladirile pentru care s-au realizat lucrari conform Legii nr. 153 / 2011 (art. 286 din Codul fiscal)
-  plata contributiilor sociale individuale si contributiile angajatorilor se vor putea efectua si trimestrial (art. 296 indice 18 din Codul fiscal)
- declaratia 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, se va putea depune prin optiune si trimestrial de anumite categorii de platitori conform art. 58 din Codul fiscal. Acest articol va intra in vigoarea incepand cu veniturile din salarii aferente lunii octombrie 2011. (art. 296 indice 19 din Codul fiscal)



Codul fiscal actualizat poate fi consultat aici >>>

joi, 8 septembrie 2011

Bilanturi agenti economici 2010

Pe site-ul Ministerul Finantelor Publice au fost incarcate bilanturile agentilor economici depuse pentru anul 2010. Acestea se pot consulta gratuit de la adresa  www.mfinante.ro/pjuridice.html?pagina=domenii pe baza codului fiscal.

OG nr. 24 / 2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor

In Monitorul oficial nr. 628 / 2011 a fost publicata OG nr. 24 / 2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor.

Potrivit acestei ordonante se infiinteaza Uniunea Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (UNEAR). Membrii ANEVAR, persoane fizice precum si evaluatorii membrii ai altor organizatii (CECCAR) daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 15 alin. (2) lit. a) si b), respectiv art. 17 alin. (1), devin membri titulari sau acreditati. Totusi pentru a deveni membru titular sau acreditat, evaluatorii trebuie sa depuna o cerere in maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei (adica de la 05.09.2011), la sediul ANEVAR din str. Scarlatescu nr. 7, sectorul 1, municipiul Bucuresti. 

Conditiile specificate la art. 15 alin. (2) lit. a) si b) din OG nr. 24 / 2011 pe care evaluatorii trebuie sa le indeplineasca sunt:


a) sa aiba studii universitare finalizate cu diploma eliberata de o institutie de invatamant superior din Romania sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, recunoscută de autoritatile romane competente, potrivit legii, care atesta incheierea de catre titular a ciclului de studii universitare de licenta, in domeniile propuse de catre Consiliul director si aprobate prin regulamentul de organizare a examenului de atribuire a calitatii de membru stagiar;

b) sa nu fi fost condamnat pentru savarsirea unei infracţiuni cu intentie, pentru care nu a intervenit reabilitarea. 

Cererile trebuie insotite de documentele specificate in Hotararea UNEAR nr. 82 / 2011 >>>

Totusi, daca cererea nu se depune conform celor specificate mai sus, evaluatorii ANEVAR si CECCAR pot depune cererea in maxim 60 de zile de la data primei Conferinte Nationale a UNEAR. Dupa expirarea si acestui termen evaluatorii vor pierde calitatea si pentru a fi membrii din nou vor trebui sa parcurga etapele normale de inscriere (examen acces, stagiu si examen finalizare stagiu).

Mai multe detalii si modelul cererii aici >>> 

marți, 6 septembrie 2011

OG nr. 29 / 2011 pentru modificarea si completarea OG nr. 92 / 2003 privind Codul de procedura fiscala

In Monitorul oficial nr. 29 / 2011 a fost publicata OG nr. 29 / 2011 pentru modificarea si completarea OG nr. 92 / 2003 privind Codul de procedura fiscala.

Dintre modificari amintim:

- modificari la compententa de administrare in cazul schimbarii domiciliului fiscal (art. 38 indice 1 Cod proc. fiscala)
- comunicarea actului administrativ fiscal se realizeaza in primul rand prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, si doar daca nu se poate astfel se realizeaza prin celelalte mijloace (prezentarea la sediul organului fiscal, fax, email, publicitate) (art. 44 alin. (2) Cod proc. fiscala)
- modificari la modul de indreptare a erorilor materiale (art. 48 Cod proc. fiscala)
- solicitarea prezentei contribuabilului la sediul sau pentru a da informatii si lamuriri necesare stabilirii situatiei sale fiscale reale se realizeaza in scris (art. 50 alin. (2) Cod proc. fiscala)
- modificarea modului de stabilire a bazei de impunere prin estimare (art. 67 Cod proc. fiscala)
- introducerea procedurii verificarii documentare (art. 67 indice 1 Cod proc. fiscala)
- infiintarea registrului contribuabililor inactivi/reactivati (art. 78 indice 1 Cod proc. fiscala)
- modificarea modului de corectare a declaratiilor fiscale (art. 84 indice 1 Cod proc. fiscala)
- modificarea modului de comunicare a avizului de inspectie fiscala (art. 101-102 Cod proc. fiscala)
- introducerea posibilitatii reverificarii unui perioada fiscale verificate (art. 105 indice 1 Cod proc. fiscala)
- introducerea posibilitatii mentionarii in certificatul de atestare fiscala a sumelor de incasat (art. 112 alin. (4-1) Cod proc. fiscala)
- modificari la modul de emitere a certificatului de atestare fiscala emis de autoritatile administratiei publice locale (art. 113 Cod proc. fiscala)
- modificarea modului de valorificare a garantiilor (art. 128 Cod proc. fiscala)
- insituirea unor reguli speciale privind executarea silita a creantelor datorate bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale sau a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor (art. 136 indice 1 Cod proc. fiscala)
- introducerea posibilitatii organului fiscal de a inlocui bunurile sechestrate (art. 153 indice 1 Cod proc. fiscala)
- modificarea reglementarilor privind privind asistenta in vederea recuperarii in Romania a unor datorii fiscale stabilite intr-un alt stat membru al UE si asistenta in vederea recuperarii intr-un alt stat membru al UE a datoriilor fiscale din Romania (art. 178 indice 1 la 26 Cod proc. fiscala)
- reducerea amenzilor contraventionale la declaratiile recapitulative (art. 219 indice 1 Cod proc. fiscala)


Textul integral actualizat al Codului de procedura fiscala se poate citi aici >>>

luni, 5 septembrie 2011

Proiect de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor comerciale, precum şi retragerea sau excluderea unor asociaţi

Ministerul Finantelor Publice a postat la transparenta decizionala un proiect de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor comerciale, precum şi retragerea sau excluderea unor asociaţi din cadrul societăţilor comerciale şi pentru completarea unor reglementări contabile.

Acest ordin va inlocui Ordinul MFP nr. 1.376/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune, divizare, dizolvare şi lichidare a societăţilor comerciale, precum şi retragerea sau excluderea unor asociaţi din cadrul societăţilor comerciale şi tratamentul fiscal al acestora, publicat în Monitorul Oficial nr. 1.012 şi 1.012 bis din 3 noiembrie 2004.

Vezi proiectul ordinului aici >>>

Sursa: Ministerul Finantelor Publice