sâmbătă, 7 ianuarie 2012

Reglementari privind rezerva legala

Potrivit art. 183 si art. 201 alin (2) din Legea nr. 31 / 1990 privind societatile comerciale, din profitul societatii se va prelua, in fiecare an, cel putin 5% pentru formarea fondului de rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea parte din capitalul social. Daca acest fond de rezerva, dupa constituire, s-a micsorat din orice cauza, va fi completat.

Aceasta prevedere este preluata si de Codul fiscdal care la art. 22 alin. (1) lit. a) stipuleaza ca rezerva legala este deductibila in limita unei cote de 5% aplicata asupra profitului contabil, inainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pana ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris si varsat sau din patrimoniu, dupa caz, potrivit legilor de organizare si functionare.

In cazul in care aceasta este utilizata pentru acoperirea pierderilor sau este distribuita sub orice forma, reconstituirea ulterioara a rezervei nu mai este deductibila la calculul profitului impozabil. Prin exceptie, rezerva constituita de persoanele juridice care furnizeaza utilitati societatilor comerciale care se restructureaza, se reorganizeaza sau se privatizeaza poate fi folosita pentru acoperirea pierderilor de valoare a pachetului de actiuni obtinut in urma procedurii de conversie a creantelor, iar sumele destinate reconstituirii ulterioare a acesteia sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

Normele metodologice date in aplicarea art. 22 din Codul fiscal:

Cota de 5% reprezentand rezerva prevazuta la art. 22 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplica asupra diferentei dintre totalul veniturilor, din care se scad veniturile neimpozabile, si totalul cheltuielilor, din care se scad cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, inregistrate in contabilitate. Rezerva se calculeaza cumulat de la inceputul anului si este deductibila la calculul profitului impozabil trimestrial sau anual, dupa caz.

In veniturile neimpozabile care se scad la determinarea bazei de calcul pentru rezerva sunt incluse veniturile prevazute la art. 20 din Codul fiscal, cu exceptia celor prevazute la lit. c). Rezervele astfel constituite se completeaza sau se diminueaza in functie de nivelul profitului contabil din perioada de calcul. De asemenea, majorarea sau diminuarea rezervelor astfel constituite se efectueaza si in functie de nivelul capitalului social subscris si varsat sau al patrimoniului.

In situatia in care, ca urmare a efectuarii unor operatiuni de reorganizare, prevazute de lege, rezerva legala a persoanei juridice beneficiare depaseste a cincea parte din capitalul social sau din patrimoniul social, dupa caz, diminuarea rezervei legale, la nivelul prevazut de lege, nu este obligatorie.


Monografie contabila privind rezerva legala

Potrivit Ordinului MFP nr. 3055 / 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, profitul net contabil realizat la inchiderea exercitiului curent repartizat la rezerve in baza unor prevederi legale se inregistreaza prin nota contabila 129 = 1061.

vineri, 6 ianuarie 2012

Ordin ANAF nr. 3642 / 2011: Reglementari noi privind depunerea declaratiilor fiscale 100, 300 si 710

Urmatoarele declaratii fiscale se depun in format PDF, cu fisier XML atasat:

- 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs;
- 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 14.13.01.02;
- 710 "Declaratie rectificativa", cod 14.13.01.00/r.

Declaratiile fiscale de mai sus se depun la organul fiscal competent, pe suport CD, insotit de formatul hartie, semnat si stampilat, sau se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii. Formularele se completeaza cu ajutorul programelor de asistenta existente pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Declaratii electronice.

Declaratiile fiscale, altele decat cele de mai sus, se depun prin metodele prevazute in actele normative care reglementeaza modelul, continutul si regimul documentelor.

Aceste prevederi se aplica incepand cu obligatiile fiscale aferente lunii noiembrie 2011.

Pentru perioadele de raportare anterioare lunii noiembrie 2011, declaratiile fiscale 100, 300 si 710 se depun la organul fiscal competent, numai pe suport hartie, cu codificarea informatiei prin cod de bare, utilizand programele de asistenta existente pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Asistenta contribuabili - Programe utile - Declaratii fiscale.

Vezi aici modelul acestor declaratii >>>

Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului valabila de la 1 ianuarie 2012 acordata potrivit OUG nr. 148 / 2005

Reglementarile de mai jos se refera la concediile si indemnizatiile acordate potrivit  OUG nr. 148 / 2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, pentru copii care s-au nascut pana la 31.12.2010.

Potrivit OUG nr. 124/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza acordarea de beneficii de asistenta sociala, pentru copiii nascuti, adoptati, incredintati in vederea adoptiei, luati in plasament, in plasament in regim de urgenta sau tutela pana la data de 31 decembrie 2010, persoanele care, in ultimul an anterior datei nasterii copilului ori producerii evenimentelor mentionate, au realizat timp de 12 luni venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani, precum si de o indemnizatie lunara reprezentand 75% din media veniturilor realizate in ultimele 12 luni.

Incepand cu luna ianuarie 2012, cuantumul minim, precum si cuantumul maxim ale indemnizatiei lunare se raporteaza la indicatorul social de referinta (ISR) si nu poate fi mai mic de 1,2 ISR si nici mai mare de 6,8 ISR.

Astfel de la 1 ianuarie 2012 pragul maxim in vigoare pana la 31 decembrie 2011 de 4.000 lei se reduce la 6,8 ISR, adica la 3.400 lei, pragul minim ramanand in continuare la 600 de lei.

Valoarea indicatorului social de referinta (ISR) este in prezent de 500 lei.

Prin venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 se intelege:

- venituri din salarii
- venituri din activitati independente
- venituri din activitati agricole

Cuantumul indemnizatiei se majoreaza cu 1,2 ISR pentru fiecare copil nascut dintr-o sarcina gemelara, de tripleti sau multipleti, incepand cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de nastere.

Incepand cu anul 2012, pentru mentinerea drepturilor prevazute OUG nr. 148 / 2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, beneficiarii au obligatia sa isi achite obligatiile legale fata de bugetul local pentru bunurile pe care le detin in proprietate, conform prevederilor Legii nr. 571/2003.

Venitul minim garantat valabil de la 1 ianuarie 2012

Potrivit OUG nr. 124/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza acordarea de beneficii de asistenta sociala, de la 1 ianuarie 2012 cuantumul venitului minim garantat prevazut de Legea nr. 416 / 2001 privind venitul minim garantat se stabileste in raport cu indicatorul social de referinta, denumit in continuare ISR, dupa cum urmeaza:

a) 0,25 ISR pentru persoana singura;
b) 0,45 ISR pentru familiile formate din 2 persoane;
c) 0,63 ISR pentru familiile formate din 3 persoane;
d) 0,78 ISR pentru familiile formate din 4 persoane;
e) 0,93 ISR pentru familiile formate din 5 persoane;
f) cate 0,062 ISR pentru fiecare alta persoana peste numarul de 5 persoane, care face parte din familie, in conditiile stabilite de Legea nr. 416 / 2001 privind venitul minim garantat.

Valoarea indicatorului social de referinta (ISR) este in prezent de 500 lei.

Actualizare importanta privind depunerea Declaratiei electronice 390 - declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri

In data de 06.01.2012 a fost actualizat formularul electronic al declaratiei 390 Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, conform Ordin PANAF nr. 76 / 2010, care va fi utlizat incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii decembrie 201.

Incepand cu datele aferente lunii decembrie 2011, Declaratia 390 se depune prin pagina: https://app.anaf.mfinante.gov.ro:8443/Login/Login

Declaratii 101,103,120 si 301 se vor depune in continuare la adresa bine cunoscuta: http://www.anaf.ro/public/wps/portal/ANAF/Depuneredecl/Transdecl

Declaratia eletronica 390 se poate descarca de aici >>>

Deductibilitatea cheltuielilor de sponsorizare/mecenat si privind bursele private

Potrivit art. 21 alin. (4) lit p) din Codul fiscal sunt cheltuieli nedeductibile cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii.

Insa, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea si ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:

1. 3 la mie din cifra de afaceri;
2. 20% din impozitul pe profit datorat.

In limitele respective se incadreaza si cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, in scopul constructiei de localuri, al dotarilor, achizitiilor de tehnologie a informatiei si de documente specifice, finantarii programelor de formare continua a bibliotecarilor, schimburilor de specialisti, a burselor de specializare, a participarii la congrese internationale.

Potrivit Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, poate fi beneficiar al sponsorizarii:

a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.

Mecenatul este un act de liberalitate prin care o persoana fizica sau juridica, numita mecena, transfera, fara obligatie de contrapartida directa sau indirecta, dreptul sau de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, ca activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati in domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific - cercetare fundamentala si aplicata. Poate fi beneficiar al mecenatului orice persoana fizica cu domiciliul in Romania, fara obligativitatea de a fi recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica.


Exemplu de calcul privind scaderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor reprezentand sponsorizarea

Un contribuabil platitor de impozit pe profit incheie un contract de sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, in calitate de sponsor, in valoare de 1.500 lei. Contractul de sponsorizare se incheie in data de 1 decembrie 2010.

La calculul profitului impozabil pentru trimestrul IV 2010, contribuabilul prezinta urmatoarele date financiare:


    Venituri din vanzarea marfurilor  =        100.000 lei

    Venituri din prestari de servicii =                 200 lei
                                               _________________

               Total cifra de afaceri                 100.200 lei

         Cheltuieli privind marfurile      =         75.000 lei

           Cheltuieli cu personalul          =          2.000 lei

         Alte cheltuieli de exploatare     =          9.000 lei
                                                _________________

        din care:
        1.500 lei sponsorizare
                                             Total cheltuieli 86.000 lei


Calculul profitului impozabil pentru trimestrul IV 2010:

Profitul impozabil = 100.200 - 86.000 + 1.500 = 15.700 lei.

Impozitul pe profit inainte de scaderea cheltuielii cu sponsorizarea: 15.700 x 16% = 2.512 lei.

Avandu-se in vedere conditiile de deducere prevazute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal, prin aplicarea limitelor, valorile sunt:

- 3 la mie din cifra de afaceri reprezinta 300,6 lei;

- 20% din impozitul pe profit inainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare reprezinta 502,4 lei.

Suma de scazut din impozitul pe profit este 300,6 lei.

Pentru trimestrul IV 2010 impozitul pe profit datorat este de:

25.120.000 - 3.006.000 = 2.211,4 lei.

AFM: Codul pentru luna decembrie 2011 pentru aplicatia de intocmire a declaratiior privind obligatiile de plata catre Fondul pentru mediu

Administratia Fondului pentru Mediu a publicat codul pentru luna decembrie 2011 pentru aplicatia de intocmire a declaratiior privind obligatiile de plata catre Fondul pentru mediu. Acesta se poate consulta aici >>>

joi, 5 ianuarie 2012

Alocatia de stat pentru copii in vigoare de la 1 ianuarie 2012

Potrivit OUG nr. 124/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza acordarea de beneficii de asistenta sociala, de la 1 ianuarie 2012 cuantumul alocatiei de stat pentru copii se stabileste in raport cu indicatorul social de referinta, denumit in continuare ISR, dupa cum urmeaza:

a) 0,4 ISR pentru copiii cu varsta de pana la 2 ani (sau de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap);
b) 0,084 ISR pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 18 ani, precum si pentru tinerii care au implinit varsta de 18 ani, care urmeaza cursurile invatamantului liceal sau profesional, organizate in conditiile legii, pana la terminarea acestora;
c) 0,168 ISR pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 18 ani, in cazul copilului cu handicap, conform prevederilor art. 58 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

Titular al dreptului la alocatia de stat pentru copii este copilul.

Alocatia de stat pentru copiii cu varsta de pana la 2 ani (sau de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap) se cumuleaza cu indemnizatia lunara, stimulentul lunar sau stimulentul de insertie, prevazute de OUG nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, respectiv de OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor. 

Valoarea indicatorului social de referinta (ISR) este in prezent de 500 lei.

Indicatorul social de referinta

Potrivit Legii nr. 76 / 2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii forţei de munca, indicatorul social de referinţa al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii forţei de munca, denumit indicator social de referinţa, reprezinta unitatea exprimata in lei la nivelul careia se raporteaza prestaţiile banesti suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, acordate atat in vederea asigurarii protecţiei persoanelor in cadrul sistemului asigurarilor pentru somaj, cat si in vederea stimularii anumitor categorii de persoane pentru a se incadra in munca, precum si a angajatorilor pentru a incadra in munca persoane in cautarea unui loc de munca.

Valoarea indicatorului social de referinta (ISR) este in prezent de 500 lei.