luni, 9 noiembrie 2020

Codul fiscal: modificarea modului de calcul a impozitului pe clădirile cu destinație mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice

In Monitorul oficial nr. 1041/2020 a fost publicata Legea nr. 241/2020 pentru modificarea alin. (1) al art. 459 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Potrivit acestei legi impozitul pe clădirile cu destinație mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice se va efectua prin însumarea:

a) impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial conform art. 457 din Codul fiscal;

b) impozitului determinat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial, indicată prin declarație pe propria răspundere, și cu condiția ca cheltuielile cu utilitățile să nu fie înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, prin aplicarea cotei stabilite conform art. 458 asupra valorii impozabile stabilite conform art. 457, fără a fi necesară stabilirea valorii prin depunerea documentelor prevăzute la art. 458 alin. (1) din Codul fiscal.

La art. 458 alin. (1) din Codul fiscal se precizeaza ca pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință;
b) valoarea finală a lucrărilor de construcții, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință;
c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință.

Codul fiscal: cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a unităților de educație timpurie

In Monitorul oficial nr. 1041/2020 a fost publicata Legea nr. 239/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Prin aceasta lege se introduce notiunea de cheltuieli pentru funcționarea corespunzătoare a unităților de educație timpurie. Aceste cheltuieli au o deductibilitate limitată, intrand in cheltuielile sociale, care se deduc în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

De asemenea aceste cheltuieli pot fi si nedeductibile, in acest caz, contribuabilii care au efectuat cheltuielile cu educația timpurie scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educația timpurie, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil. În cazul în care suma depășește impozitul pe profit datorat, diferența va fi scăzută, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate.

Sumele plătite de angajator pentru educația timpurie a copiilor angajaților nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit.

Potrivit HG nr. 1252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară, unitățile în care se oferă servicii de educație timpurie antepreșcolară sunt creșele sau, după caz, grădinița sau centrul de zi, în situația în care se înființează grupe de educație antepreșcolară în aceste unități.

Prin aceasta lege se introduc in categoria cheltuielilor deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal si cele efectuate pentru învățământului dual preuniversitar și universitar.

Vor fi venituri neimpozaible si bursele, premiile și alte drepturi sub formă de cazare, masă, transport, echipamente de lucru/protecție și altele asemenea primite de elevi/studenți pe parcursul învățământului dual preuniversitar/universitar, potrivit reglementărilor legale din domeniul educației naționale.


Raportarile contabile vor fi depuse din 2021 doar pentru o cifră de afaceri mai mare de 1.000.000 euro

In Monitorul oficial nr. 1041/2020 a fost publicata Legea nr. 238/2020 pentru modificarea art. 28 alin. (2) din Legea contabilității nr. 82/1991.

Aceasta lege modifica articolul 28 din Legea contabilității nr. 82/1991, in sensul ca Ministerul Finanțelor Publice poate stabili întocmirea și depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice a situațiilor financiare sau a unor raportări contabile și la alte perioade decât anual, în cadrul exercițiului financiar, doar de către persoanele care au realizat o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro la sfârșitul exercițiului financiar precedent.

Astfel ca din anul 2021 raportarile contabile semestriale se vor depune doar daca cifra de afaceri la sfârșitul exercițiului financiar precedent este mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro.

Introducerea de noi substante si localitati pt. care se poate beneficia de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani fără penalizare

In Monitorul oficial nr. 1037/2020 a fost publicata Legea nr. 235/2020 pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Incepand cu data de 9 noiembrie 2020 potrivit acestei legi persoanele care au locuit cel puțin 30 de ani în zonele afectate de poluarea remanentă din cauza extracției, preparării și arderii cărbunelui sau a șisturilor bituminoase, a extracției și preparării minereurilor de uraniu, a extracției și prelucrării minereurilor feroase și neferoase cu conținut de praf sau de emisii de gaze cu efect de seră, de amoniac și derivate, de cupru, plumb, sulf, azot, fosfor, cadmiu, arseniu, zinc, mangan, fluor, clor, feldspat și siliciu ori de radiații din minereuri radioactive, hidrogen sulfurat, crom trivalent, crom hexavalent, cianuri, de pulberi metalice și/sau de cocs metalurgic, a prelucrării țițeiului sulfuros, desulfurarea benzinei, a țițeiului parafinos și neparafinos, a distilării țițeiului în vederea producerii păcurii și a uleiurilor, respectiv în localitățile Baia Mare, Călărași, Copșa Mică, Drobeta-Turnu Severin, Slatina, Târgu Mureș, Târnăveni, Turnu Măgurele, precum și în localitățile Aninoasa, Baia de Criș, Băița, Brad, Călan, Certej, Criscior, Deva, Ghelari, Hunedoara, Lupeni, Orăștie, Petrila, Petroșani, Șoimuș, Teliuc, Uricani, Vețel, Vulcan din județul Hunedoara, localitățile Abrud, Baia de Arieș, Lupșa, Roșia Montană și Zlatna din județul Alba, localitatea Băița din județul Bihor, localitățile Bacău și Onești din județul Bacău, localitățile Crizbav, Victoria și Făgăraș din județul Brașov, localitățile Anina, Armeniș, Ciudanovița, Moldova Nouă, Oțelu Roșu și Reșița din județul Caraș-Severin, localitățile Aghireșu, Câmpia Turzii, Căpușu Mare, Dej, Iara și Turda din județul Cluj, localitatea Năvodari din județul Constanța, localitatea Baraolt din județul Covasna, localitatea Galați din județul Galați, localitățile Brănești, Bâlteni, Bustuchin, Câlnic, Drăgotești, Fărcășești, Ionești, Mătăsari, Motru, Negomir, Plopșoru, Prigoria, Roșia de Amaradia, Rovinari, Urdari și Turceni din județul Gorj, localitățile Ciulnița și Slobozia din județul Ialomița, localitățile Brazi și Ploiești din județul Prahova, localitățile Broșteni, Crucea, Iacobeni, Ostra, Stulpicani și Vatra Dornei din județul Suceava, localitățile Fârdea, Margina, Nădrag și Tomești din județul Timiș, localitatea Mina Altân Tepe din județul Tulcea, localitățile Berbești și Râmnicu Vâlcea din județul Vâlcea, pe o rază de 8 km în jurul acestor localități, beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani fără penalizare.

Cod fiscal: Impozit pe cladiri si terenuri - modificare mod calcul

In Monitorul oficial nr. 1030/2020 a fost publicata Legea nr. 230/2020 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Potrivit acestei noi modificari a Codului fiscal, impozitul pe clădirile aflate în proprietatea persoanelor fizice și juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durată de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplică în anul fiscal următor celui în care este îndeplinită această condiție.

Totodata se modifica si odul de calcul al impozitului pe teren, astfel ca impozitul pe terenurile aflate în proprietatea persoanelor fizice și juridice care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice, pe o durată de cel mult 180 de zile consecutive sau cumulate, în cursul unui an calendaristic, se reduce cu 50%. Reducerea se aplică în anul fiscal următor celui în care este îndeplinită această condiție.

joi, 5 noiembrie 2020

Situațiile financiare trimestriale centralizate întocmite de instituțiile publice la 30 septembrie 2020

In Monitorul oficial nr. 1020/2020 a fost publicat Ordinul nr. 2948/2020 privind transmiterea situațiilor financiare trimestriale centralizate întocmite de instituțiile publice la 30 septembrie 2020 și de modificare a Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1.998/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale și a unor raportări financiare lunare ale instituțiilor publice în anul 2019, precum și pentru modificarea și completarea altor norme metodologice în domeniul contabilității publice.

Amânarea calculării penalităților de întârziere aferente neachitării cotizațiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari

In Monitorul oficial nr. 1020/2020 a fost publicata Hotărârea nr. 117/2020 privind amânarea calculării penalităților de întârziere aferente neachitării cotizațiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari din România până la data de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Simplificarea și debirocratizarea transferului de părți sociale și a vărsării capitalului social

In Monitorul oficial nr. 1018/2020 a fost publicata Legea nr. 223/2020 pentru simplificarea și debirocratizarea transferului de părți sociale și a vărsării capitalului social prin modificarea Legii societăților nr. 31/1990.

Potrivit acestei legi se inlăturara cerința cu privire la capitalul social minim de 200 RON la constituirea unei societăți cu răspundere limitată. Valoarea capitalului social al unei societăți cu răspundere limitată nu poate fi totusi mai mică de 1 leu, având în vedere teza finală a art. 11 alin. (1) care prevede faptul că acesta se divide în părți sociale egale.

De asemenea, la înmatricularea unei societăți cu răspundere limitată a fost eliminată obligația de a face dovada efectuării vărsămintelor în condițiile actului constitutiv, respectiv art. 36 alin. (2) lit. b) din Legea societăților nr. 31/1990 s-a modificat în sensul că la înmatricularea societăților cererea va fi însoțită de (...) b) „dovada efectuării vărsămintelor în condițiile actului constitutiv, cu excepția societăților cu răspundere limitată;”.

Înmatricularea societății sau, după caz, schimbarea sediului social nu mai este condiționată de înregistrarea, în prealabil, la unitățile teritoriale ANAF, a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social. Astfel, la înmatricularea societăţii şi la schimbarea sediului social se va prezenta la sediul oficiului registrului comerţului documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social. După înregistrarea în registrul comerţului, oficiul registrului comerţului transmite documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social la organul fiscal din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în a cărui circumscripţie se situează imobilul cu destinaţie de sediu social.

Se simplifica si formalitățile privind transmiterea părților sociale către persoane din afara societăţii. In acest sens dacă actul constitutiv nu prevede altfel, transmiterea către persoane din afara societăţii este permisă numai dacă a fost aprobată de asociaţi reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social. Se elimina si posibilitatea tertilor de a se opune hotararii de transmitere a părților sociale către persoane din afara societăţii.

Abrogarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite

In Monitorul oficial nr. 1018/2020 a fost publicata Legea nr. 222/2020 pentru abrogarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite și pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor.

Prin aceasta lege s-a abrogat contraventia privind nedeclararea de către operatorii economici la organele fiscale, înainte de aplicare, a adaosurilor comerciale şi a celor de comision.

Abrogarea acestei legi trebuia facuta intrucat contraventiile din aceasta lege sunt cuprinse in alte acte normative.

De exemplu:

- contraventia de la art. 1 lit k din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in OG 21/1992 art 50 1 lit a);
- contraventia de la art. 1 lit d din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art.50 1 lit c. din OG 21/1992.
- contraventia de la art. 1 lit a din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art.50 1 lit d. din OG 21/1992.
- contraventia de la art  1 lit b din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art. 50 1 lit d. din OG 21/1992.
- contraventia de la art. 1 lit c din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art. 73 (20) OG 99/2000.
- contraventia de la art. 1 lit h din Legea nr. 12/1990 este cuprinsa in art. 73 (20) OG 99/2000.

Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN

In Monitorul oficial nr. 1015/2020 a fost publicat Ordinul nr. 3746/2020 privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN și pentru aprobarea procedurii privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Prin acest ordin se aprobă organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 61^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. 

Acest registru permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care dețin sau controlează conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European și al Consiliului sau casete de valori deținute la o instituție de credit de pe teritoriul României. 

Furnizorii datelor, informațiilor și documentelor înregistrate în registru sunt instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică.

Organizarea evidenței conturilor de plăți și a conturilor bancare în registru are următoarea structură:

a) datele de identificare ale contului:

- numărul IBAN/cod client/cod de evidență/număr contract/număr de cont intern/cod unic de identificare cu structură și sintaxă similară sau diferită de codul IBAN, după caz;
- numărul BBAN;
- data deschiderii;
- data închiderii;
- denumire titular cont;
- tip cont;
- tip monedă;
- CUI entitate raportoare;
- ID cont;

b) datele de identificare ale titularului de cont client:

- cod de identificare fiscală, cod numeric personal sau număr de identificare fiscală
- număr de ordine în registrul comerțului;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- domiciliul;
- adresă sediu social;
- țară;
- rezidență;
- adresa de corespondență;
- data nașterii;
- locul nașterii;
- data atribuirii numărului de ordine în registrul comerțului;

c) datele de identificare ale persoanelor care dețin drept de semnătură pentru conturile deschise sau pretind că acționează în numele clientului:

- numele și prenumele;
- cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- data nașterii;
- locul nașterii;
- domiciliul;
- rezidența;
- adresa de corespondență;

d) datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client:

- numele și prenumele;
- cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- cetățenie;
- domiciliul;
- țară;
- rezidență;
- adresa de corespondență;
- data nașterii;
- locul nașterii;

e) datele de identificare ale concesionarului casetei de valori:

- numele și prenumele;
- cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;
- act de identitate;
- serie și număr act;
- domiciliul;
- țară;
- rezidență;
- adresa de corespondență;
- data nașterii;
- locul nașterii;
- data de început a concesionării;
- data de sfârșit a concesionării.

Informațiile cuprinse în registru sunt păstrate pentru o perioadă de 10 ani de la încetarea relației de afaceri dintre entitățile raportoare și clienți. Autoritățile publice centrale și locale au acces la informațiile din registru în baza protocoalelor încheiate cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, la cerere, prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către Ministerul Finanțelor Publice, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală. Autoritățile și instituțiile prevăzute la art. 1 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au acces la informațiile din registru în vederea îndeplinirii obligațiilor ce le revin acestora. Informațiile din registru sunt direct accesibile, fără întârziere și fără a fi filtrate, Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.