joi, 17 februarie 2022

Declarația 205 informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit, model 2022

În Monitorul oficial nr. 138/2022 a fost publicat Ordinul nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 "Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit" și 207 "Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți".

Formularul 205 introdus de acest ordin se utilizează pentru declararea veniturilor realizate începând cu 1 ianuarie 2021.

Declaraţia se completează şi se depune de către plătitorii de venituri care au obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului pe veniturile cu regim de reţinere la sursă a impozitului, potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru următoarele tipuri de venituri:

a) venituri din dividende;
b) venituri din dobânzi;
c) venituri din lichidarea unei persoane juridice;
d) venituri din pensii;
e) venituri din premii;
f) venituri din jocuri de noroc;
g) venituri din alte surse, altele decât cele prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal;
h) venituri din activităţi independente prevăzute la art. 68^2 din Codul fiscal şi venituri din alte surse prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal.

Declaraţia se depune şi de intermediarii/societăţile de administrare a investiţiilor/societăţile de investiţii autoadministrate pentru câştigurile/pierderile din transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului financiar, definit potrivit legii, cu excepţia veniturilor neimpozabile, potrivit Codului fiscal.

În cazul în care, în cursul anului, la nivelul aceluiaşi plătitor, au fost efectuate plăţi privind mai multe tipuri de venituri, se completează un singur formular.

Pentru fiecare tip de venit plătit se generează, în acelaşi formular, câte un tabel, înscriindu-se datele corespunzătoare pe beneficiari de venit, aferente anului de raportare.

Declaraţia se completează şi se depune anual:

a) până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat;
b) ori de câte ori plătitorul de venit constată erori în declaraţia depusă anterior, acesta completează şi depune o declaraţie rectificativă, în condiţiile art. 105 şi 170 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, situaţie în care se va înscrie "X" în căsuţa prevăzută în acest scop.

miercuri, 16 februarie 2022

Procedura privind înrolarea, precum şi modalităţile de acces în PatrimVen

În Monitorul oficial nr. 136/2022 a fost publicat Ordinul nr. 109/2022 pentru aprobarea Procedurii privind înrolarea, precum şi modalităţile de acces în PatrimVen.

Acest ordin pune in aplicare prevederile art. 70^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală care precizeaza ca furnizarea de informaţii şi documente între Ministerul Finanţelor/A.N.A.F. şi autorităţile publice, instituţiile publice şi de interes public din administraţia publică centrală şi locală se realizează, în formă dematerializată, utilizând sistemul informatic propriu al Ministerului Finanţelor/A.N.A.F., denumit PatrimVen.

PatrimVen este un depozit de informaţii şi documente, în formă dematerializată, în care sunt colectate şi agregate date obţinute de la autorităţile/instituţiile publice şi de interes public din administraţia publică centrală şi locală ori de la contribuabili/plătitori, în condiţiile legii, care sunt furnizate autorităţilor publice, instituţiilor publice şi de interes public din administraţia publică centrală şi locală.

Furnizarea de informaţii către autorităţile publice, instituţiile publice şi de interes public din administraţia publică centrală şi locală se realizează în baza dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza altor acte normative care dispun ca, în scopul realizării atribuţiilor stabilite de normele juridice care reglementează activitatea autorităţilor publice, instituţiilor publice şi de interes public din administraţia publică centrală şi locală, acestea să primească informaţiile respective.

Modificarea procedurii privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare şi a procedurii de comunicare a acestora

În Monitorul oficial nr. 134/2022 a fost publicat Ordinul nr. 128/2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare şi a procedurii de comunicare a acestora.

Acest act normativ pune in aplicare art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală care precizeaza ca in cazul actelor administrative fiscale emise de către organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanţă, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice, cu avizul Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.

Comunicarea către instituţiile de credit a actelor de executare se realizează prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.

Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare emise de organele de executare silită, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pune la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descarcă documente. Actele de executare se comunică prin portal, sub forma unui fişier .pdf cu .xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, conform legii.

Potrivit acestui ordin, formalizarea asistenţei reciproce, a acţiunilor comune şi pentru interconectarea proceselor operaţionale aferente furnizării de servicii pentru implementarea sistemului automat prin care se realizează comunicarea actelor de executare către instituţiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă se efectuează prin încheierea unui protocol de colaborare între A.N.A.F., instituţiile de credit şi, după caz, Asociaţia Română a Băncilor.

Circulara nr. 4/2022 privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României

În Monitorul oficial nr. 134/2022 a fost publicata Circulara nr. 4/2022 privind nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României.

Începând cu data de 10 februarie 2022, nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României este de 2,50% pe an.

Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%

În Monitorul oficial nr. 131/2022 a fost publicat Ordinul nr. 98/2022 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%.

În temeiul dispoziţiilor art. XXVII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, coroborate cu prevederile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5 şi alin. (31) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, se organizează Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%.

Registrul este organizat în format electronic, conform modelului prevăzut în anexa la ordin, şi este gestionat cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor.

Ghidul privind accesul notarilor publici la registru şi modalitatea de utilizare a acestuia sunt elaborate de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, cu consultarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, şi sunt puse la dispoziţia notarilor publici, prin intermediul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România.

Pe baza registrului se verifică îndeplinirea condiţiei referitoare la achiziţionarea cu cota redusă de TVA de 5% a unei singure locuinţe a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, prevăzută la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 5 din Codul fiscal.

Registrul se completează de notarii publici, la data autentificării actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate, pentru locuinţele care se livrează cu cota redusă de TVA de 5%, atât cele a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depăşeşte suma de 450.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice, prevăzute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, cât şi cele a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice, prevăzute la art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 5 din Codul fiscal.

Registrul se consultă de notarii publici, înainte de autentificarea actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziţia de locuinţe a căror valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA de 5%.

Registrul se utilizează în situaţia în care transmiţătorul dreptului de proprietate asupra locuinţei este înregistrat în scopuri de TVA în România, potrivit art. 316 din Codul fiscal, precum şi în cazul în care codul de înregistrare în scopuri de TVA al acestuia a fost anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c) -e) şi h) din Codul fiscal.

Registrul cuprinde următoarele informaţii:

a) datele de identificare ale dobânditorului/dobânditorilor persoană fizică/persoane fizice;
b) datele de identificare ale transmiţătorului/transmiţătorilor dreptului de proprietate;
c) adresa completă a locuinţei achiziţionate cu cota redusă de TVA de 5%, în condiţiile art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3 sau 5 din Codul fiscal, după caz;
d) valoarea, fără TVA, la care s-a încheiat operaţiunea economică prin care se transferă dreptul de proprietate asupra locuinţei, inclusiv asupra terenului pe care este construită;
e) numărul şi data încheierii notariale prin care s-a autentificat actul juridic între vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
f) datele de identificare ale notarului public care a autentificat actul juridic între vii care are ca obiect transferul dreptului de proprietate;
g) data şi numărul de înregistrare ale înscrierii în registru, care sunt generate automat de aplicaţia informatică.

Prin datele de identificare ale dobânditorului/dobânditorilor persoană fizică/persoane fizice se înţelege numele, prenumele şi codul numeric personal ale persoanei fizice. În cazul dobânditorilor persoane fizice nerezidente, prin datele de identificare se înţelege numele şi prenumele, codul numeric personal/numărul de identificare fiscală, data şi locul naşterii, tipul, seria şi numărul actului de identitate, statul emitent al actului de identitate. În situaţia în care dobânditorii sunt căsătoriţi, în registru se înregistrează ambii soţi, cu excepţia situaţiei în care, prin convenţie, s-a stabilit că bunul se dobândeşte de către un singur soţ ca bun propriu, situaţie în care se înregistrează doar soţul care are calitatea de dobânditor.

Prin datele de identificare ale transmiţătorului/transmiţătorilor se înţelege denumirea şi codul de înregistrare în scopuri de TVA ale persoanei juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică sau numele, prenumele şi codul de înregistrare în scopuri de TVA ale persoanei fizice. În cazul transmiţătorului/transmiţătorilor al cărui/căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat potrivit art. 316 alin. (11) lit. a), c) -e) şi h) din Codul fiscal, se înscrie codul de identificare fiscală.


Modificarea normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) şi a ordinului de plată multiplu electronic (OPME)

În Monitorul oficial nr. 115/2022 a fost publicat Ordinul nr. 115/2022 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind utilizarea şi completarea ordinului de plată pentru Trezoreria Statului (OPT) şi a ordinului de plată multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 246/2005, şi pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.139/2017 privind aprobarea emiterii titlurilor de stat destinate populaţiei, prin intermediul unităţilor operative ale Trezoreriei Statului, în cadrul Programului Tezaur.

Formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Finanţelor (secţiunea Sistemul naţional de raportare Forexebug - Informaţii publice - Formulare sau secţiunea Domenii - Datorie Publică - Titluri de stat pentru populaţie - Tezaur Online) sau de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) (secţiunea Servicii online - Declaraţii electronice - Descărcare declaraţii) sau poate fi pus la dispoziţie de către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului. Formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» se completează şi se depune on-line prin Sistemul naţional de raportare Forexebug de către instituţiile publice şi, respectiv, prin intermediul serviciului «Depunere declaraţii» de către operatorii economici şi de alte entităţi decât instituţiile publice.

Persoanele fizice, pentru operaţiuni aferente titlurilor de stat destinate populaţiei în cadrul Programului Tezaur, pot completa şi depune formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» prin accesarea:

a) www.anaf.ro (SPV), butonul «Depunere declaraţie unică şi alte formulare SPV-PF», sau www.mfinante.ro (secţiunea Tezaur Online - Depunere formulare), în cazul persoanelor fizice înregistrate în nume propriu (ca persoane fizice) în Spaţiul privat virtual (SPV) cu utilizator şi parolă; sau

b) www.e-guvernare.ro, butonul «Depunere declaraţii ANAF» şi prin serviciul «Depunere declaraţii» din cadrul «Spaţiului privat virtual» - SPV, în cazul persoanelor fizice înregistrate în nume propriu (ca persoane fizice) în Spaţiul privat virtual (SPV) cu certificat digital calificat.

Pentru operaţiuni aferente titlurilor de stat destinate populaţiei în cadrul Programului Tezaur, persoanele fizice care semnează ordinul de plată multiplu electronic (OPME) trebuie să fie înrolate în nume propriu (ca persoană fizică) în Spaţiul privat virtual (SPV) cu certificat digital calificat.

luni, 14 februarie 2022

Prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 7 februarie 2022, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19

În Monitorul oficial nr. 114/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 171/2022 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 7 februarie 2022, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Începând cu data de 7 februarie 2022 se prelungeşte cu 30 de zile starea de alertă pe întreg teritoriul ţării.

Hotărârea nr. 1/2022 privind aprobarea cuantumului taxei pentru examenul/interviul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent în anul 2022

În Monitorul oficial nr. 113/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 1/2022 privind aprobarea cuantumului taxei pentru examenul/interviul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent în anul 2022.

În anul 2022, cuantumul taxei pentru examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, precum şi cuantumul taxei pentru interviu - în cazurile prevăzute de lege - sunt în valoare de 500 lei.

Plata taxei se poate face în contul Camerei Consultanţilor Fiscali (C.I.F. 18677087) deschis la Banca Transilvania, Sucursala Lipscani - IBAN RO36BTRL04101202D58602XX, precum şi în numerar sau cu cardul la sediul Camerei Consultanţilor Fiscali din municipiul Bucureşti, str. Alexandru Constantinescu nr. 61, sectorul 1.

Hotărârea nr. 146/2022 pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură

În Monitorul oficial nr. 107/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 146/2022 pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură.

Declaraţia 204 anuală de venit pentru asocieri fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale

În Monitorul oficial nr. 104/2022 a fost publicat Ordinul nr. 90/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 470/2021 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 204 "Declaraţie anuală de venit pentru asocieri fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale".

Acest ordin modifica modelul şi conţinutul formularului 204 "Declaraţie anuală de venit pentru asocieri fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale", care se utilizează pentru declararea veniturilor realizate începând cu anul 2022, de asocieri fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale.