marți, 31 ianuarie 2023

Modificarea modelului şi conţinutului actelor de control şi ale unor formulare utilizate în activitatea de inspecţie economico-financiară

În Monitorul oficial nr. 70/2023 a fost publicat Ordinul nr. 744/2023 pentru modificarea anexei nr. 8 la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.737/2020 privind aprobarea modelului şi conţinutului actelor de control şi ale unor formulare utilizate în activitatea de inspecţie economico-financiară, in vigoare de la 27 ianuarie 2023.

Potrivit Hotărâre 101/2012, inspecţia economico-financiară se efectuează la următorii operatori economici:

a) regiile autonome, înfiinţate de stat sau de o unitate administrativ-teritorială;
b) companiile şi societăţile naţionale, precum şi societăţile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acţionar unic;
c) societăţile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorială deţine o participaţie majoritară;
d) societăţile comerciale şi regiile autonome la care persoanele juridice de la lit. a)-c) deţin participaţii majoritare;
e) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, altele decât cele care funcţionează ca instituţii publice;
f) alţi operatori economici, indiferent de forma de proprietate, pentru fundamentarea şi justificarea utilizării sumelor acordate de la bugetul general consolidat sub forma subvenţiilor, transferurilor, alocaţiilor sau a altor sume asimilate acestora, pentru subvenţionarea unor produse sau susţinerea unor activităţi.

Sintagma "operator economic" nu include societăţi financiarbancare, societăţi de asigurări şi Societatea Comercială "Fondul Proprietatea" - S.A.

Tabloul Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România în anul 2023

În Monitorul oficial nr. 66/2023 a fost publicata Hotărârea nr. 15/2023 pentru aprobarea publicării Tabloului Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România în anul 2023.

Indicele preţurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăţilor anticipate în contul impozitului pe profit anual

În Monitorul oficial nr. 62/2023 a fost publicat Ordinul nr. 626/2023 privind indicele preţurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăţilor anticipate în contul impozitului pe profit anual, in vigoare de la 25 ianuarie 2023.

Pentru anul fiscal 2023, indicele preţurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăţilor anticipate în contul impozitului pe profit anual este 109,6%.



duminică, 22 ianuarie 2023

Ordinul nr. 59/2023 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă

În Monitorul oficial nr. 59/2023 a fost publicat Ordinul nr. 59/2023 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.

Potrivit acestui ordin, in cazul formularului 100 «Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat», la poziţia 87 din Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat se declară contribuţia datorată de către producătorii de energie electrică, entităţile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfăşoară activitatea de trading şi agregatorii care tranzacţionează, începând cu 1 septembrie 2022, cantităţi de energie electrică şi/sau gaze naturale pe piaţa angro, precum şi de partenerii din contractele financiare de asigurare a riscurilor (contracte de hedging) ai producătorilor de energie electrică, în conformitate cu dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

La poziţia 87 din Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat se declară şi contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică reţinută la sursă din veniturile obţinute de entităţi rezidente/nerezidente aferente produselor de acoperire a riscurilor de piaţă pe termen lung, în conformitate cu art. 23 din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit anexei nr. 6.2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Capacităţilor de producţie puse în funcţiune după data de 1 aprilie 2022, precum şi companiilor care furnizează servicii publice de termie care produc energie electrică prin cogenerare nu le sunt aplicabile prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare".

In cazul formularului 710 «Declaraţie rectificativă», rubrica «Declaraţie depusă potrivit art. 9 din anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022» se bifează în situaţia în care producătorii de energie electrică/entităţile agregate depun declaraţia la 15 zile de la publicarea de către OPCOM a preţurilor finale aferente pieţei de echilibrare pentru luna de decontare, potrivit art. 9 din anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Modelul şi conţinutul formularului "Cerere de înregistrare fiscală" şi a instrucţiunilor de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală"

În Monitorul oficial nr. 58/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2509/5672/C/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului "Cerere de înregistrare fiscală" şi a instrucţiunilor de completare a formularului "Cerere de înregistrare fiscală", in vigoare de la 20 ianuarie 2023.

Cererea de înregistrare fiscală se completează şi se depune de către persoanele juridice sau persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale supuse obligaţiei de înmatriculare/înregistrare, după caz, în registrul comerţului.

Cererea se completează şi se depune la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal, cu ocazia înmatriculării/înregistrării, după caz, în registrul comerţului, înainte de începerea activităţii economice.

Formularul se anexează la cererile de înregistrare în registrul comerţului prevăzute în anexele nr. 2a şi 2b la Ordinul ministrului justiţiei nr. 5.307/C/2022 pentru aprobarea formatului formularului-tip de act constitutiv, a formatului cererii de înregistrare, a formatului, a elementelor de siguranţă şi a structurii certificatului de înregistrare, în formă letrică şi electronică, a modelului declaraţiei-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiilor de funcţionare/desfăşurare a activităţii, a modelului certificatului constatator privind înregistrarea declaraţiei pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiilor de funcţionare/desfăşurare a activităţii şi a structurii identificatorului unic la nivel european - EUID.

vineri, 20 ianuarie 2023

Normele sectoriale privind aplicarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, în domeniul serviciilor oferite de profesioniștii contabili, membri ai CECCAR

În Monitorul oficial nr. 56/2023 a fost publicata Hotărârea nr. 701/2023 pentru aprobarea Normelor sectoriale privind aplicarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum si pentru modificarea şi completarea unor acte normative, în domeniul serviciilor oferite de profesioniştii contabili, membri ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, in vigoare de la 20 ianuarie 2023.

Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), în calitate de organism de autoreglementare, definit potrivit prevederilor art. 2 lit. n) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 129/2019, are competenţe de reglementare a activităţii membrilor săi, inclusiv în ceea ce priveşte măsurile pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, prin emiterea de regulamente şi instrucţiuni privind conduita şi etica acestora, de control şi supraveghere a profesiei contabile, cel puţin prin:

a) organizarea desfăşurării activităţilor profesionale specifice, cu respectarea prevederilor art. 31 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 129/2019;
b) dezvoltarea de cerinţe şi mecanisme aplicabile referitoare la informarea entităţilor reglementate pe care le reprezintă şi coordonează, cu privire la vulnerabilităţile sistemelor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului din alte ţări, conform prevederilor art. 17 alin. (5) din Legea nr. 129/2019;
c) cooperarea cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) cu privire la modul de implementare a obligaţiilor ce le revin membrilor în baza Legii nr. 129/2019 şi a legislaţiei secundare în domeniu, conform prevederilor art. 39 alin. (3) lit. i) din Legea nr. 129/2019;
d) emiterea de reglementări sectoriale ale activităţii specifice desfăşurate de membrii CECCAR în vederea aplicării dispoziţiilor Legii nr. 129/2019, conform prevederilor art. 59 alin. (1) şi (2) ale acestei legi;
e) informarea ONPCSB conform prevederilor art. 26 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, respectiv atunci când, în exercitarea atribuţiilor specifice, descoperă fapte care ar putea avea legătură cu spălarea banilor sau cu finanţarea terorismului, precum şi cu privire la alte încălcări ale dispoziţiilor Legii nr. 129/2019, constatate conform atribuţiilor specifice.

Aceste norme sectoriale se aplică următorilor membri ai CECCAR, cu drept de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România (denumiţi în continuare profesionişti contabili), potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (denumită în continuare O.G. nr. 65/1994), şi anume:

a) experţi contabili sau contabili autorizaţi, persoane fizice române sau străine, liber-profesionişti care îşi desfăşoară activitatea în mod individual;
b) societăţi de expertiză contabilă, societăţi de contabilitate, companii şi alte entităţi juridice autorizate să desfăşoare activităţile profesionale prevăzute de O.G. nr. 65/1994, cu capital autohton, străin sau mixt.

Noul formular la declaraţiei informative 205 privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit

În Monitorul oficial nr. 47/2023 a fost publicat Ordinul nr. 18/2023 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit" şi 207 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi", in vigoare de la 17 ianuarie 2023.

Noul formularul prevazut de acest ordin se utilizează pentru declararea, pe fiecare beneficiar de venit, a impozitului aferent veniturilor cu regim de reţinere la sursă, precum şi a câştigurilor/pierderilor din investiţii, realizate începând cu anul 2022.

Procedura privind înregistrarea online în vederea accesării Registrului beneficiarilor reali ai asociațiilor și fundațiilor, de către autoritățile care au competență de supraveghere și control, organele judiciare, Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și entitățile raportoare

În Monitorul oficial nr. 44/2023 a fost publicat Ordinul nr. 5.745/C/2022 pentru aprobarea Procedurii privind înregistrarea online în vederea accesării Registrului beneficiarilor reali ai asociațiilor și fundațiilor, ținut de Ministerul Justiției, de către autoritățile care au competență de supraveghere și control, organele judiciare, Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și entitățile raportoare.

În baza prevederilor art. 19 alin. (9) din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare, informaţiile din Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor pe care autorităţile competente şi entităţile raportoare le pot consulta sunt:

a) numele şi prenumele;
b) luna şi anul naşterii;
c) naţionalitatea şi ţara de reşedinţă ale beneficiarului real;
d) informaţii privind natura şi amploarea interesului generator de beneficii deţinut (dacă a fost declarat).

Din Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor se pot filtra informaţii de tipul:

a) beneficiarii reali ai unei asociaţii sau fundaţii;
b) calitatea de beneficiar real al unei persoane fizice/juridice în una sau mai multe asociaţii/fundaţii.

Accesul la datele din Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor, prevăzute la art. 19 alin. (9) din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare, este asigurat, în conformitate cu respectarea normelor privind protecţia datelor cu caracter personal, autorităţilor competente şi entităţilor raportoare, cu condiţia înregistrării online şi a transmiterii unei cereri:

a) în care solicitantul va indica, în mod detaliat:

(i) calitatea în care solicită acordarea accesului la Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor (de exemplu, "evaluator autorizat");
(ii) temeiul legal aplicabil [de exemplu, "conform prevederilor art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019]. Această cerinţă este impusă de necesitatea individualizării instituţiei solicitante, în vederea verificării regimului juridic aplicabil din perspectiva naturii informaţiilor la care se acordă acces, potrivit legii;
(iii) adresa/adresele de e-mail la care se solicită Ministerului Justiţiei comunicarea linkului şi a credenţialelor de acces la Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor;
(iv) numele şi funcţia persoanelor desemnate/împuternicite să primească informaţiile prevăzute de lege;

b) care se va încărca la rubrica "Încarcă cerere/plângere/sesizare (*)" din Formularul publicat pe site-ul Ministerului Justiţiei la adresa https://www.just.ro/formular-petitie, în format pdf, şi va fi însuşită prin semnătură electronică calificată de către reprezentantul legal al autorităţii competente sau al entităţii raportoare solicitante.

Accesul la Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor este asigurat, cu titlu gratuit, fără nicio restricţie şi fără a alerta persoana în cauză, autorităţilor competente şi entităţilor raportoare, în urma înregistrării online pe site-ul Ministerului Justiţiei şi după verificarea îndeplinirii condiţiilor.

După validarea solicitării de acces la Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor de către personalul desemnat din cadrul Serviciului relaţii cu publicul, se comunică solicitantului, de pe adresa de e-mail rbrinstitutii@just.ro, linkul şi credenţialele (parola) pentru accesarea Registrului beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor publicat pe site-ul Ministerului Justiţiei.

Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor se actualizează lunar, la sfârşitul fiecărei luni, la data publicării versiunii actualizate, urmând să fie comunicate de Direcţia tehnologia informaţiei Serviciului relaţii cu publicul noile credenţiale de acces ce vor fi valabile până la finalul următoarei luni calendaristice, în scopul informării solicitanţilor.

Credenţialele se vor comunica lunar, pentru o perioadă nedeterminată, la adresele de e-mail menţionate în cerere. Ministerul Justiţiei va solicita reconfirmarea adreselor de e-mail atunci când consideră necesar.

În paralel cu credenţialele de acces la Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor, solicitanţii ce se încadrează în categoriile prevăzute la art. 19 alin. (8) lit. a) şi b) din Legea nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare, vor primi în mod suplimentar, în scopul identificării corecte şi complete a beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor, şi acces la Registrul naţional ONG, în mod nerestricţionat, inclusiv privind rubricile 7 "asociaţii" şi 10 "conducere, reprezentanţi", pe lângă toate celelalte informaţii publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei la rubricile "Registrul naţional al asociaţiilor", "Registrul naţional al fundaţiilor", "Registrul naţional al federaţiilor" deschise publicului.

Eventualele discrepanţe identificate în datele privind beneficiarii reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor pot fi raportate către Ministerul Justiţiei de autorităţile competente sau entităţile raportoare, prin utilizarea aceluiaşi Formular de contact pus la dispoziţie pe site-ul Ministerului Justiţiei la adresa https://www.just.ro/formular-petitie. Raportarea, verificarea, înregistrarea şi soluţionarea discrepanţelor identificate în Registrul beneficiarilor reali vor face obiectul unui ordin al ministrului justiţiei.

Termenul de verificare a solicitărilor privind credenţialele de acces la Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor şi de comunicare a acestora este de maximum 3 zile de la comunicarea cererii către Ministerul Justiţiei prin intermediul formularului online.

Ulterior înregistrării în sistem şi a primirii credenţialelor de acces, Registrul beneficiarilor reali ai asociaţiilor şi fundaţiilor poate fi accesat de către reprezentanţii autorităţilor competente/entităţilor raportoare, oricând, în timp real.

Panourile fotovoltaice, panourile solare termice si sistemele de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficienţă au cota de TVA de 5%

În Monitorul oficial nr. 40/2023 a fost publicata Legea nr. 39/2023 pentru completarea art. 291 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vigoare de la 16 ianuarie 2023.

Potrivit acestei legi, cota de TVA de 5% se aplica si pt:

- livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficienţă care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de PM stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de proiectare ecologică aplicabile cazanelor cu combustibil solid şi în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid şi cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a Uniunii Europene pentru a demonstra întrunirea criteriului menţionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică şi de abrogare a Directivei 2010/30/UE, destinate locuinţelor, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a soluţiilor complete, după caz;

- livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficienţă care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de PM stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei şi în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei şi cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a Uniunii Europene pentru a demonstra întrunirea criteriului menţionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European şi al Consiliului, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a soluţiilor complete, după caz, destinate clădirilor administraţiei publice centrale sau locale, clădirilor entităţilor aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepţia societăţilor comerciale.

Termenele de pastrare a memoriei fiscale si a documentelor prevazute de OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

În Monitorul oficial nr. 36/2023 a fost publicata Legea nr. 36/2023 pentru modificarea Legii contabilităţii nr. 82/1991, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, in vigoare de la 15 ianuarie 2023.

Potrivit acestei legi, memoria fiscală a aparatelor de marcat electronice fiscale, care este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, trebuie să permită obligatoriu acumulări progresive ale datelor, fără ca acestea să poată fi modificate sau şterse, si de asemenea trebuie sa permita conservarea în timp a acestora pe o perioadă de 5 ani.

Registrul special şi raportul fiscal de închidere zilnică sunt documente avute în vedere de către organele fiscale cu ocazia verificării veniturilor care stau la baza determinării impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Registrul special, precum şi rapoartele fiscale de închidere zilnică se arhivează şi se păstrează pe o perioadă de 5 ani, calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost emise. Obligaţia privind arhivarea şi păstrarea raportului fiscal de închidere zilnică pe o perioadă de 5 ani nu se aplică operatorilor economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale care, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2^1 ) din OUG nr. 28/1999, nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare.

Operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale, la umplerea memoriei fiscale, atunci când aceasta trebuie înlocuită ca urmare a defectării, ori când nu mai poate fi folosită de către utilizatori din diverse motive, precum şi în cazul în care aceştia îşi încetează activitatea, sunt obligaţi să asigure păstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioadă de 5 ani calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite.