joi, 30 martie 2023

Modificare: OUG nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 218/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 10/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, in vigoare de la 16 martie 2023.


Declaraţia 101 consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal - Grup fiscal

În Monitorul oficial nr. 201/2023 a fost publicat Ordinul nr. 310/2023 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 101 Grup fiscal "Declaraţie consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal", precum şi pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele".

Declaraţia se completează şi se depune de către persoana juridică responsabilă pentru determinarea rezultatului fiscal consolidat al grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit până la data de 25 martie inclusiv a anului următor/până la data de 25 a celei de-a treia luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat.

În cazul în care cel puţin unul dintre membrii grupului fiscal intră sub incidenţa prevederilor art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menţinerii/creşterii capitalurilor proprii, precum şi pentru completarea unor acte normative, pe perioada aplicării prevederilor respective, persoana juridică responsabilă este obligată să depună declaraţia până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, respectiv până la data de 25 a celei de-a şasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat, după caz.

Declaraţia se depune la organul fiscal competent pentru administrarea fiscală a persoanei juridice responsabile împreună cu declaraţia anuală privind impozitul pe profit a fiecărui membru.

În cazul în care persoana juridică responsabilă corectează declaraţia depusă, declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi model de formular, înscriind "X" în spaţiul special prevăzut în acest scop.

Declaraţia nu poate fi depusă şi nu poate fi corectată după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepţiile prevăzute la art. 105 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.

În situaţia în care persoana juridică responsabilă depune declaraţia după anularea rezervei verificării ulterioare se bifează rubrica "Declaraţie depusă după anularea rezervei verificării ulterioare" şi se completează temeiul legal pentru depunerea declaraţiei, în rubrica prevăzută în acest scop.

Declaraţia consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, împreună cu declaraţiile anuale privind impozitul pe profit ale membrilor grupului fiscal (formular 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit"), în format electronic.

Fiecare membru al grupului fiscal completează propria declaraţie privind impozitul pe profit (formular 101), cu ajutorul aplicaţiei informatice de asistenţă. Declaraţia privind impozitul pe profit semnată electronic se transmite persoanei juridice responsabile a grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, în format electronic.













Nivelul accizei specifice la ţigarete

În Monitorul oficial nr. 201/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1111/2023 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la ţigarete.

Potrivit acestui ordin nivelul accizei specifice la ţigarete în perioada 1 aprilie 2023-31 martie 2024 inclusiv este de 493,988 lei/1.000 de ţigarete.

Modificare: Normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 199/2023 a fost publicat Ordinul nr. 670/131/2023 pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1.311/2017.

Certificatele de concediu medical se pot elibera şi la o dată ulterioară, numai pentru luna în curs sau luna anterioară, si în caz de deces al beneficiarului sau, după caz, al pacientului cu afecţiuni oncologice.

Pentru persoana asigurată care se află în două sau mai multe situaţii prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 şi care desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori, la fiecare fiind asigurată, indemnizaţiile se calculează şi se plătesc, după caz, de fiecare angajator la care este îndeplinit stagiul minim de asigurare de 6 luni, precum şi pentru situaţiile prevăzute la art. 9 şi 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005. Baza de calcul pentru fiecare indemnizaţie o constituie numai venitul obţinut pe fiecare loc de realizare. În aceste cazuri, primele două exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezintă spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la celălalt/ceilalţi angajator/angajatori se prezintă cele două exemplare în copii certificate de către medicul care a eliberat certificatul.

Prin excepţie, pentru persoanele asigurate care sunt cadre didactice şi îşi desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori pentru completarea normei didactice, perioadele de stagiu de asigurare realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical se utilizează de către toţi angajatorii, iar indemnizaţiile se calculează şi se plătesc de fiecare angajator. Baza de calcul pentru fiecare indemnizaţie o constituie numai venitul obţinut pe fiecare loc de realizare.

Persoanele care încep să îşi desfăşoare activitatea la mai mulţi angajatori, în cazul în care intervine un certificat de concediu medical pentru care la stabilirea stagiului de asigurare se iau în calcul perioadele asimilate stagiului de asigurare prevăzute la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, indemnizaţia aferentă certificatului de concediu medical se plăteşte de către fiecare angajator. Baza de calcul al indemnizaţiei se constituie cu venitul obţinut la fiecare angajator.

duminică, 26 martie 2023

Hotărârea nr. 181/2023 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016

În Monitorul oficial nr. 187/2023 a fost publicata Hotărârea nr. 181/2023 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, in vigoare de la 6 martie 2023.

Codul Muncii: 2 zile noi de sărbătoare legală

În Monitorul oficial nr. 186/2023 a fost publicata Legea nr. 52/2023 pentru completarea alin. (1) al art. 139 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, in vigoare de la 9 martie 2023.

Aceasta lege introduce 2 zile noi de sărbătoare legală în care nu se lucrează, 6 ianuarie - Botezul Domnului - Boboteaza si 7 ianuarie - Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul.

Normele privind determinarea, reţinerea şi virarea impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice

În Monitorul oficial nr. 181/2023 a fost publicata Instrucţiunea nr. 1/6.218/2023 pentru aprobarea Normelor privind determinarea, reţinerea şi virarea impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice, in vigoare de la 3 martie 2023.

Aceasta instrucţiune stabileşte metodologia de determinare, reţinere şi virare a impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice, în conformitate cu prevederile cap. V - Venituri din investiţii al titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal.

Declaraţia privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România

În Monitorul oficial nr. 179/2023 a fost publicat Ordinul nr. 231/2023 privind modificarea şi completarea anexei nr. 5 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.780/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, in vigoare de la 2 martie 2023.

Acest ordin actualizeaza formularul 224 "Declaraţie privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România".

miercuri, 15 martie 2023

Criteriile de stabilire şi a listei nominale privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi/sau furnizoare interzise, provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă

În Monitorul oficial nr. 174/2023 a fost publicat Ordinul nr. 20279/2023 pentru aprobarea criteriilor de stabilire şi a listei nominale privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi/sau furnizoare interzise, provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă.

Acest ordin aprobă criteriile de stabilire a produselor şi serviciilor software de tip antivirus provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă sau de la un operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă sau al cărei capital este constituit cu participaţie provenind în mod direct sau prin firme interpuse din Federaţia Rusă ori din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Federaţia Rusă.

Potrivit se interzic achiziţionarea, instalarea şi utilizarea de către autorităţile şi instituţiile publice a următoarelor produse şi servicii software, care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 1 din legea nr. 354/2022 privind protecţia sistemelor informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice în contextul invaziei declanşate de Federaţia Rusă împotriva Ucrainei:

a) produse privind securitatea dispozitivului, securitatea punctului final;
b) aplicaţii şi programe software de detecţie antivirus;
c) aplicaţii şi programe software antimalware, firewall pentru aplicaţii web, firewall as a service;
d) reţele virtuale private;
e) sisteme de detecţie şi răspuns pentru Endpointuri.

Legea nr. 354/2022 stabileşte cadrul juridic şi instituţional general şi necesar în vederea interzicerii achiziţionării şi utilizării de către autorităţile şi instituţiile publice, de la nivel central şi local, a produselor şi serviciilor software de tip antivirus provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă sau de la un operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă sau al cărei capital este constituit cu participaţie provenind în mod direct sau prin firme interpuse din Federaţia Rusă ori din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Federaţia Rusă.

Este considerat operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă acela care se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:

a) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă deţin, individual sau împreună, în mod direct sau indirect, o participaţie calificată de cel puţin 25% din drepturile de vot ale respectivului operator;
b) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă deţin, în mod direct sau indirect, majoritatea drepturilor de vot în adunarea generală a operatorului respectiv;
c) în calitate de asociat sau acţionar al respectivului operator, o persoană fizică sau juridică din Federaţia Rusă dispune de puterea de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau supraveghere;
d) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă îl finanţează, prin orice mod, direct sau indirect, pe operator;
e) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă promite, oferă sau dă bani sau alte foloase operatorului.

Procedura de stabilire a impozitului pe veniturile din înstrăinarea terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan

În Monitorul oficial nr. 165/2023 a fost publicat Ordinul nr. 216/2023 privind aprobarea Procedurii de stabilire a impozitului pe veniturile din înstrăinarea terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare.

Acest ordin aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale următoarelor formulare:

a) 213 "Declaraţie privind veniturile realizate de persoana fizică şi/sau juridică din înstrăinarea, prin vânzare, a pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan";
b) 214 "Cerere pentru stabilirea impozitului privind venitul realizat de persoana fizică şi/sau juridică din înstrăinarea, prin hotărâre judecătorească, a terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan";
c) modelul şi conţinutul formularului "Referat privind stabilirea bazei de calcul al impozitului în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan se realizează prin hotărâre judecătorească";
d) modelul şi conţinutul formularului 259 "Decizie de impunere privind venitul realizat de persoana fizică şi/sau juridică din înstrăinarea terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan".