vineri, 11 august 2023

Extinderea listei localitatilor pentru care se benficiaza de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani fără penalizare

În Monitorul oficial nr. 678/2023 a fost publicata Legea nr. 252/2023 pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in vigoare de la 27 iulie 2023.

Potrivit acestei legi, persoanele care au locuit cel puţin 30 de ani în zonele afectate de poluarea remanentă din cauza extracţiei, preparării şi arderii cărbunelui sau a şisturilor bituminoase, a extracţiei şi preparării minereurilor de uraniu, a extracţiei şi prelucrării minereurilor feroase şi neferoase cu conţinut de praf sau de emisii de gaze cu efect de seră, de amoniac şi derivate, de cupru, plumb, sulf, azot, fosfor, cadmiu, arseniu, zinc, mangan, fluor, clor, feldspat şi siliciu ori de radiaţii din minereuri radioactive, hidrogen sulfurat, crom trivalent, crom hexavalent, cianuri, de pulberi metalice şi/sau de cocs metalurgic, a prelucrării ţiţeiului sulfuros, desulfurării benzinei, a ţiţeiului parafinos şi neparafinos, a distilării ţiţeiului în vederea producerii păcurii şi a uleiurilor, respectiv în localităţile Baia Mare, Călăraşi, Copşa Mică, Drobeta-Turnu Severin, Slatina, Târgu Mureş, Târnăveni, Turnu Măgurele, precum şi în localităţile Abrud, Avram Iancu, Baia de Arieş, Bistra, Lupşa, Ocna Mureş, Ocoliş, Roşia Montană, Sălciua şi Zlatna din judeţul Alba, Aluniş, Arad, Cicir, Fântânele, Frumuşeni, Horea, Mândruloc, Tisa Nouă, Vladimirescu din judeţul Arad, Piteşti din judeţul Argeş, Bacău, Comăneşti şi Oneşti din judeţul Bacău, Băiţa din judeţul Bihor, Maieru, Rodna şi Şanţ din judeţul Bistriţa-Năsăud, Codlea, Crizbav, Făgăraş, Feldioara, Hălchiu, Satu Nou şi Victoria din judeţul Braşov, Brăila, Chişcani şi Tichileşti din judeţul Brăila, Anina, Armeniş, Ciudanoviţa, Moldova Nouă, Oţelu Roşu şi Reşiţa din judeţul Caraş-Severin, Aghireşu, Câmpia Turzii, Căpuşu Mare, Dej, Iara şi Turda din judeţul Cluj, Năvodari din judeţul Constanţa, Baraolt din judeţul Covasna, Târgovişte şi Titu din judeţul Dâmboviţa, Işalniţa din judeţul Dolj, Galaţi din judeţul Galaţi, Clejani, Giurgiu din judeţul Giurgiu, Letca Nouă, Brăneşti, Bâlteni, Bustuchin, Câlnic, Drăgoteşti, Fărcăşeşti, Ioneşti, Mătăsari, Motru, Negomir, Plopşoru, Prigoria, Roşia de Amaradia, Rovinari, Turburea, Turceni şi Urdari din judeţul Gorj, Bălan, Borsec, Corbu, Jolotca, Sândominic şi Tulgheş din judeţul Harghita, Aninoasa, Baia de Criş, Băiţa, Brad, Călan, Certeju de Sus, Criscior, Deva, Ghelari, Hunedoara, Lupeni, Orăştie, Petrila, Petroşani, Răchitova, Şoimuş, Teliucu Inferior, Uricani, Vaţa de Jos, Veţel, Vulcan din judeţul Hunedoara, Ciulniţa şi Slobozia din judeţul Ialomiţa, Băiuţ, Borşa, Cavnic, Cicârlău, Deseşti, Satulung, Şişeşti, Remetea Chioarului şi Copalnic Mănăştur din judeţul Maramureş, Grinţieş şi Săvineşti din judeţul Neamţ, Brazi, Comarnic, Floreşti, Ploieşti şi Valea Călugărească din judeţul Prahova, Videle din judeţul Teleorman, Broşteni, Crucea, Iacobeni, Ostra, Stulpicani şi Vatra Dornei din judeţul Suceava, Fârdea, Margina, Nădrag şi Tomeşti din judeţul Timiş, Mina Altân Tepe şi Tulcea din judeţul Tulcea, Berbeşti şi Râmnicu Vâlcea din judeţul Vâlcea, pe o rază de 8 km în jurul localităţii în care se află situl contaminat, beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani fără penalizare.

marți, 8 august 2023

Activitatea in regim de telemuncă pentru salariaţii care au în întreţinere copii în vârstă de până la 11 ani

În Monitorul oficial nr. 673/2023 a fost publicata Legea nr. 241/2023 pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, in vigoare de la 24 iulie 2023.

Potrivit acestei legi, la cerere, salariaţii care au în întreţinere copii în vârstă de până la 11 ani beneficiază de 4 zile pe lună de muncă la domiciliu sau în regim de telemuncă, în condiţiile Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiilor în care natura sau felul muncii nu permite desfăşurarea activităţii în astfel de condiţii.

În situaţia în care ambii părinţi sau reprezentaţi legali sunt salariaţi, cererea va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte sau reprezentant legal, din care să rezulte faptul că, pentru aceeaşi perioadă, acesta nu a solicitat concomitent desfăşurarea activităţii în regim de muncă la domiciliu sau telemuncă. În cazul în care părintele sau reprezentantul legal (persoane singure) se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, declaraţia pe propria răspundere a celuilalt părinte sau reprezentant legal nu este necesară.

Prin derogare de la prevederile Legii nr. 81/2018, cu modificările şi completările ulterioare, salariaţii care îşi desfăşoară activitatea în condiţiile de mai sus au obligaţia să dispună de toate mijloacele necesare îndeplinirii atribuţiilor care le revin potrivit fişei postului.

Modelul şi conţinutul formularelor utilizate în activitatea de verificare şi control al instituţiilor financiare raportoare cu privire la modul de respectare a procedurilor de raportare şi de diligenţă fiscală

În Monitorul oficial nr. 670/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1107/2023 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate în activitatea de verificare şi control al instituţiilor financiare raportoare de către personalul Direcţiei generale de informaţii fiscale şi al structurilor de informaţii fiscale aflate în coordonarea acesteia, in vigoare de la 20 iulie 2023.

Potrivit Codului de procedură fiscală, in vederea verificării respectării de către instituţiile financiare raportoare a procedurilor de raportare şi de diligenţă fiscală şi a procedurilor de conformare prevăzute în anexa nr. 1 la Acordul FATCA, precum şi pentru a monitoriza instituţiile financiare raportoare în cazul în care sunt raportate conturi nedocumentate, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală poate efectua verificări şi controale în acest sens.

Acest ordin aprobă modelul şi conţinutul formularelor utilizate în activitatea de verificare şi control al instituţiilor financiare raportoare de către personalul Direcţiei generale de informaţii fiscale şi al structurilor de informaţii fiscale aflate în coordonarea acesteia, cu privire la modul de respectare a procedurilor de raportare şi de diligenţă fiscală, după cum urmează:

a) Ordin de serviciu;
b) Invitaţie la sediu;
c) Cerere de furnizare a informaţiilor/documentelor;
d) Notă explicativă;
e) Înştiinţare;
f) Proces-verbal;
g) Declaraţie.




Modificarea Legii nr. 265/2022 privind registrul comerţului

În Monitorul oficial nr. 667/2023 a fost publicata Legea nr. 222/2023 pentru modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990, precum și a Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului și pentru modificarea și completarea altor acte normative cu incidență asupra înregistrării în registrul comerțului,

Potrivit acestei legi la solicitarea autorităţii competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului comunică de îndată, prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului, informaţii privind existenţa unei menţiuni în registrul comerţului şi privind datele înregistrate în cazierul judiciar referitoare la aplicarea unei interdicţii de a exercita funcţia de administrator, de membru al consiliului de administraţie, de membru al consiliului de supraveghere sau al directoratului cu privire la persoana fizică sau juridică la care se referă solicitarea şi care ar urma să exercite în statul membru solicitant calitatea prevăzută la art. 14 lit. d) pct. (i) din Directiva (UE) 2017/1.132 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societăţilor comerciale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 169 din 30 iunie 2017.

În vederea îndeplinirii acestei obligaţii, Oficiul Naţional al Registrul Comerţului obţine date şi informaţii privind cazierul judiciar al persoanelor fizice şi juridice, potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin transmiterea, în format electronic, a datelor şi informaţiilor de către Inspectoratul General al Poliţiei Române. Procedura de transmitere a datelor şi informaţiilor prin Sistemul naţional de evidenţă informatizată a cazierului judiciar este stabilită prin protocol de colaborare încheiat între Oficiul Naţional al Registrul Comerţului şi Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Comunicarea informaţiilor se face cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi, ale Legii nr. 290/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, ale Legii nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date şi ale Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul datelor de interes operativ.

vineri, 4 august 2023

Modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 662/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2386/555/2023 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1.311/2017.

Prin aceaste modificare se precizeaza ca stagiul minim de asigurare pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) -d^1 ) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, este de 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă certificatul de concediu medical iniţial, adica pt:

a) concedii medicale şi indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii;
b) concedii medicale şi indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale;
c) concedii medicale şi indemnizaţii pentru maternitate;
d) concedii medicale şi indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
d1) concedii medicale şi indemnizaţii pentru îngrijirea pacientului cu afecţiuni oncologice.

Modificarea modelului unic al certificatului de concediu medical

În Monitorul oficial nr. 662/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2387/554/2023 privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, in vigoare de la 19 iulie 2023.

Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.192/745/2020 pentru aprobarea modelului unic al certificatului de concediu medical şi a instrucţiunilor privind utilizarea şi modul de completare a certificatelor de concediu medical pe baza cărora se acordă indemnizaţii asiguraţilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 2 iulie 2020, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La rubrica "Urgenţă medico-chirurgicală/Boli infectocontagioase din grupa A/Boli infectocontagioase pentru care se instituie măsura izolării", sintagma "Data/Semnătura" se înlocuieşte cu sintagma "Data/Semnătura/Parafa".
2. Codul de indemnizaţie 09 "Îngrijire copil bolnav în vârstă de până la 7 ani sau copil cu handicap pentru afecţiuni intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani" se înlocuieşte cu codul de indemnizaţie 09 "Îngrijire copil bolnav în vârstă de până la 12 ani sau copil cu handicap pentru afecţiuni intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani".

Formularele de certificate de concediu medical în formatul în vigoare până la data intrării în vigoare a acestui ordin se utilizează până la epuizarea stocului existent.

Pe formularele vechi, pe codul de indemnizaţie 09, medicul specialist sau, după caz, medicul curant va înscrie în rubrica "Observaţii" - "09 Îngrijire copil bolnav în vârstă de până la 12 ani sau copil cu handicap pentru afecţiuni intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani . . . . . . . . . . 85%", utilizând semnătura şi parafa.

Procedura privind determinarea și regularizarea diferenței de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecționată în plus față de sumele care pot fi redirecționate pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private

În Monitorul oficial nr. 643/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1090/2023 pentru aprobarea Procedurii privind determinarea și regularizarea diferenței de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecționată în plus față de sumele care pot fi redirecționate, potrivit legii, precum și privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă, in vigoare de la 13 iulie 2023.

Procedura se aplică de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) au dispus redirecţionarea unor sume din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private, potrivit art. 42 şi 56 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
b) au rectificat impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat al anului pentru care s-a dispus redirecţionarea, în sensul diminuării acestuia.

În situaţia în care, ulterior depunerii formularului 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor", impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat al anului pentru care s-a dispus redirecţionarea se rectifică în sensul diminuării acestuia, iar contribuabilii au redirecţionat o sumă mai mare decât suma care putea fi redirecţionată, potrivit legii, aceştia datorează bugetului de stat diferenţa de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus.

În aplicarea procedurii, contribuabilii plătitori de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor determină:

a) valoarea impozitului sau a diferenţei de impozit care poate fi redirecţionată luând în calcul valoarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor datorat diminuat, stabilit în urma rectificării;
b) diferenţa de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus faţă de suma care poate fi redirecţionată, potrivit legii.


Determinarea diferenţei de impozit pe profit care a fost redirecţionată în plus


În cazul în care impozitul pe profit al anului pentru care s-a dispus redirecţionarea se rectifică în sensul diminuării acestuia, în baza datelor rectificate se determină valoarea impozitului pe profit sau a diferenţei de impozit pe profit care poate fi redirecţionată prin scăderea din valoarea minimă stabilită, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, a sumelor reprezentând sponsorizare şi/sau mecenat, burse private, acordate entităţilor beneficiare în anul pentru care s-a depus declaraţia anuală de impozit pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. i) şi ţ) şi a sumelor reportate, astfel cum au fost înscrise în formularul 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit", declaraţia rectificativă, a anului respectiv.

Pentru stabilirea limitei impozitului pe profit, prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) pct. 2 din Codul fiscal, se va avea în vedere şi scăderea din acesta a sumelor aferente creditului fiscal şi a impozitului pe profit scutit/redus, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele", cu modificările şi completările ulterioare.

Diferenţa de impozit pe profit care a fost redirecţionată în plus se determină prin scăderea din suma redirecţionată prin formularul 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor" a sumei care poate fi redirecţionată.


Determinarea diferenţei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus

În cazul în care impozitul pe veniturile microîntreprinderilor al anului pentru care s-a dispus redirecţionarea se rectifică în sensul diminuării acestuia, în baza datelor rectificate se determină valoarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor sau a valorii diferenţei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care poate fi redirecţionată prin scăderea din valoarea stabilită, potrivit art. 56 alin. (11) din Codul fiscal, calculată pentru întregul an fiscal, a sumelor acordate entităţilor beneficiare în anul respectiv conform art. 56 alin. (11), (15) şi (22) din Codul fiscal şi a sumelor reportate.

Diferenţa de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus se determină prin scăderea din suma redirecţionată prin formularul 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor" a sumei care poate fi redirecţionată.


Diferenţa pozitivă rezultată din calculul, reprezentând diferenţă de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus faţă de sumele care pot fi redirecţionate, se declară de contribuabil prin formularul 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat", aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă, cu modificările şi completările ulterioare.

Totodata acest ordin introduce doua noi obligatii in nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat, prevazut de ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă:

- 91 - diferenţa de impozit pe profit care a fost redirecţionată în plus. Obligaţia prevăzută la poziţia 91 din Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat se declară de către plătitorii de impozit pe profit, în situaţia în care, ulterior depunerii formularului de redirecţionare potrivit art. 42 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, impozitul pe profit datorat al anului pentru care s-a dispus redirecţionarea se rectifică în sensul diminuării acestuia, iar contribuabilii au redirecţionat o sumă mai mare decât suma care putea fi redirecţionată, potrivit legii. Contribuabilul datorează bugetului de stat diferenţa de impozit pe profit care a fost redirecţionată în plus, precum şi obligaţiile fiscale accesorii calculate de la data virării diferenţei de impozit pe profit care a fost redirecţionată în plus din contul 20.A.01.03.00 «Sume redirecţionate din impozitul pe profit», codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), în contul bancar al entităţii beneficiare şi până la data stingerii impozitului datorat;

- 92 - diferenţa de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus. Obligaţia prevăzută la poziţia 92 din Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat se declară de către plătitorii de impozit pe venitul microîntreprinderilor, în situaţia în care, ulterior depunerii formularului de redirecţionare potrivit art. 56 alin. (21) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, impozitul pe venitul microîntreprinderilor datorat al anului pentru care s-a dispus redirecţionarea se rectifică în sensul diminuării acestuia, iar contribuabilii au redirecţionat o sumă mai mare decât suma care putea fi redirecţionată, potrivit legii. Contribuabilul datorează bugetului de stat diferenţa de impozit pe venitul microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus, precum şi obligaţiile fiscale accesorii calculate de la data virării diferenţei de impozit pe venitul microîntreprinderilor care a fost redirecţionată în plus din contul 20.A.02.49.00 «Sume redirecţionate din impozitul pe venitul microîntreprinderilor», codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), în contul bancar al entităţii beneficiare şi până la data stingerii impozitului datorat.

joi, 3 august 2023

Raportare contabilă la 30 iunie 2023 a operatorilor economici

În Monitorul oficial nr. 677/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2195/2023 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2023 a operatorilor economici, in vigoare de la 24 iulie 2023.

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2023 a operatorilor economici prevazut de acest ordin se aplică entităţilor cărora le sunt incidente Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro.

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2023 a operatorilor economici se aplică, de asemenea, persoanelor cărora le sunt incidente Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.844/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro.

Prevederile acestui ordin se aplică inclusiv operatorilor economici al căror exerciţiu financiar este diferit de anul calendaristic.

Incadrarea în criterii pentru întocmirea raportărilor contabile la 30 iunie 2023, se efectuează pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale ale exerciţiului financiar precedent, respectiv a balanţei de verificare încheiate la finele exerciţiului financiar precedent, utilizând cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data încheierii exerciţiului financiar precedent. Aceleaşi prevederi se aplică şi în cazul entităţilor care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Indicatorii total active, cifră de afaceri netă şi număr mediu de salariaţi, în funcţie de care se stabilesc formularele aplicabile pentru raportarea contabilă, se determină pe baza situaţiilor financiare anuale ale exerciţiului financiar precedent. Aceleaşi prevederi se aplică şi în cazul entităţilor care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Entităţile care intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României, respectiv a Autorităţii de Supraveghere Financiară depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor raportări contabile la 30 iunie 2023 în formatul şi în termenele prevăzute de reglementările emise de Banca Naţională a României, respectiv de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Entităţile depun raportările contabile în formă electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat.

Entităţile completează codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activităţi), potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare. Entităţile completează, de asemenea, codul CAEN privind activitatea preponderentă efectiv desfăşurată.

Entităţile completează codul LEI dacă entităţile dispun de acesta. Codul LEI reprezintă "identificatorul entităţii juridice" (Legal Entity Identifier), un cod de referinţă format din 20 de caractere pentru identificarea unică a entităţilor distincte din punct de vedere juridic care se angajează în tranzacţii financiare şi datele de referinţă asociate şi care se bazează pe standardul ISO 17442 elaborat de Organizaţia Internaţională de Standardizare.

Raportările contabile la 30 iunie 2023 sunt semnate de persoanele în drept, cuprinzând şi numele în clar al acestora. Rândul corespunzător calităţii persoanei care a întocmit raportările contabile se completează astfel:

- directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii contabilităţii;
- persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.

Raportările contabile la 30 iunie 2023 se semnează şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării entităţii.

Formatul electronic al raportărilor contabile la 30 iunie 2023, conţinând formularistica necesară şi programul de verificare cu documentaţia de utilizare aferentă, se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor. Programul de asistenţă este pus la dispoziţia entităţilor gratuit de unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor sau poate fi descărcat de pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, de la adresa www.anaf.ro.

Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la data înfiinţării până la 30 iunie 2023, cele care în tot semestrul I al anului 2023 s-au aflat în inactivitate temporară, cele înfiinţate în cursul anului 2023, precum şi persoanele juridice care se află în curs de lichidare, potrivit legii, nu întocmesc raportări contabile la 30 iunie 2023.

Raportările contabile la 30 iunie 2023 se depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor până cel mai târziu la data de 16 august 2023. Nedepunerea raportărilor contabile la 30 iunie 2023 în condiţiile prevăzute de ordin se sancţionează conform prevederilor art. 42 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

marți, 1 august 2023

Simplificarea modului de inrolare pt depunerea electronică a declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu în cadrul serviciului "Depunere declaraţii on-line"

În Monitorul oficial nr. 639/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1908/2023 privind modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, in vigoare de la 12 iulie 2023.

Potrivit acestui ordin pentru aprobarea cererii de înrolare, persoana autorizată nu va mai trebui sa comunice prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire ori sa depuna direct la sediul Administraţiei Fondului pentru Mediu împuternicirea notarială, în original.

AStfel, prelungirea valabilităţii împuternicirii acordate persoanei înrolate se realizează prin intermediul unei noi împuterniciri notariale la Administraţia Fondului pentru Mediu, depusa doar in copie.

Modificarea regimului fiscal al TVA in cazul livrarii şi instalarii de panouri fotovoltaice

În Monitorul oficial nr. 633/2023 a fost publicata Legea nr. 216/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vigoare de la 14 iulie 2023.

Potrivit acestei legi livrarea cu cota redusă de 5% aplicabila conform art. 291 se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele livrări de bunuri şi prestări de servicii:

- lit m) din Codul Fiscal: livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere puse la dispoziţia furnizorului;

- lit n) din Codul Fiscal: livrarea către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00, şi de rumeguş, deşeuri şi resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 şi 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumeguşului, deşeurilor şi resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 şi 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entităţi, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv şcoli, spitale, dispensare medicale şi unităţi de asistenţă socială, în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declaraţii pe propria răspundere puse la dispoziţia furnizorului;

- lit p) din Codul Fiscal: livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute, care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de particule stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de proiectare ecologică aplicabile cazanelor cu combustibil solid şi în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid şi cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a Uniunii Europene pentru a demonstra întrunirea criteriului menţionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică şi de abrogare a Directivei 2010/30/UE, destinate locuinţelor, inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziţionate separat;

- lit q) din Codul Fiscal: livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă, cu emisii scăzute, care se încadrează în valorile de referinţă pentru emisiile de particule stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei şi în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei şi cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a Uniunii Europene pentru a demonstra întrunirea criteriului menţionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European şi al Consiliului, inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziţionate separat, destinate clădirilor administraţiei publice centrale sau locale, clădirilor entităţilor aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepţia societăţilor comerciale;

- lit r) din Codul Fiscal: livrarea şi/sau instalarea de componente pentru repararea şi/sau extinderea sistemelor prevăzute la lit. p) şi q);

- lit s) din Codul Fiscal:  livrarea sistemelor prevăzute la lit. p) şi q) ca parte componentă a livrărilor de construcţii, precum şi livrarea şi instalarea sistemelor prevăzute la lit. p) şi q) ca extraopţiuni la livrarea unei construcţii, pentru destinatarii prevăzuţi la lit. p) şi q).

Sintagmele utilizate au următorul înţeles:

1. înaltă eficienţă - clasă de randament energetic sezonier aferent încălzirii incintelor minim B, conform anexei II la Regulamentul delegat (UE) nr. 811/2013 al Comisiei din 18 februarie 2013 de completare a Directivei 2010/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte etichetarea energetică a instalaţiilor pentru încălzirea incintelor, a instalaţiilor de încălzire cu funcţie dublă, a pachetelor de instalaţie pentru încălzirea incintelor, regulator de temperatură şi dispozitiv solar şi a pachetelor de instalaţie de încălzire cu funcţie dublă, regulator de temperatură şi dispozitiv solar;
2. kituri de instalare - ansamblul pieselor comercializate împreună în scopul furnizării unui sistem funcţional şi care poate conţine:

a) kit panouri fotovoltaice - panou fotovoltaic, invertor, modul comandă, optimizatoare, sisteme de fixare, cablaj şi conectică, tablou electric, disjunctoare, cutie contor, contor electric, iar, în cazul sistemelor off-grid, bateriile;
b) kit panouri solare termice - panou solar termic, sisteme de fixare, sisteme de control şi automatizare, boiler, pompe, vas de expansiune, aerisitor automat, antigel solar. Nu include tubulatura de conectare la radiatoare sau încălzire în pardoseală şi nu include radiatoare;
c) kit pompă de căldură - pompă de căldură aer-aer, aerapă sau sol-apă, sisteme de fixare, sistem de control şi automatizare, boiler, pompe, vas de expansiune, aerisitor automat, tubulatura şi conectica pentru conectarea componentelor sistemului. Nu include tubulatura de conectare la radiatoare sau încălzire în pardoseală şi nu include radiatoare;
d) kit pentru sistemele de încălzire pe combustibil solid - aparat pentru încălzire locală cu focar închis, sisteme de fixare, puffer, boiler, vas de expansiune, pompe, sisteme de control şi automatizare, tubulatura şi conectica pentru conectarea componentelor sistemului. Nu include tubulatura de conectare la radiatoare sau încălzire în pardoseală şi nu include radiatoare;

3. componente necesare achiziţionate separat - componentele prevăzute la pct. 2 lit. a)-d) achiziţionate în condiţiile prezentei legi;
4. locuinţe - locuinţe sau condominii, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. a) şi i) din Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, fie că se află în proprietatea unei persoane fizice, fie a unei persoane juridice.

Pentru a beneficia de prevederile de mai sus, cumpărătorii persoane juridice au obligaţia de a semna la dispoziţia furnizorului o declaraţie pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la Codul Fiscal. În cazul cumpărătorilor persoane fizice, furnizorii pot aplica cota redusă de 5% pe baza semnăturii cumpărătorului de primire a produselor, aplicată pe factura în care se menţionează expres adresa locuinţei de instalare a produselor, iar în caz contrar fiind obligate la depunerea unei declaraţii pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Codul Fiscal.

Potrivit Legii locuinţei nr. 114/1996 locuinţa este construcţia alcătuită din una sau mai multe camere de locuit, cu dependinţele, dotările şi utilităţile necesare, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii.

Pe de alta parte, condominiul este imobilul format din teren cu una sau mai multe construcţii, dintre care unele proprietăţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală pentru fiecare unitate individuală aflată în proprietate exclusivă, care poate fi reprezentată de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie, după caz. Constituie condominiu:

- un corp de clădire multietajat sau, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună, fiecare tronson cu una sau mai multe scări din cadrul acestuia;
- un ansamblu rezidenţial format din locuinţe şi construcţii cu altă destinaţie, individuale, amplasate izolat, înşiruit sau cuplat, în care proprietăţile individuale sunt interdependente printr-o proprietate comună forţată şi perpetuă.