miercuri, 5 septembrie 2012

Update: Aplicatia ordine de plata/foi varsamant

In data de 23.08.2012 a fost actualizata la versiunea 1.0.4 aplicatia ANAF pentru prelucrarea asistata, validarea si listarea ordinelor de plata/foi de varsamant conform cu Ordinul MFP nr. 246 / 2005 cu modificarile si completarile ulterioare si Ordin MEF nr. 1294 / 2007.

Descarca de aici >>>

Modificare OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

In Monitorul oficial nr. 618 / 2012 a fost publicata OG nr. 16 / 2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.

Potrivit acestei ordonante data depunerii declaratiei prin mijloace electronice de transmitere la distanta pe portalul e-Romania este data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor, cu conditia validarii continutului declaratiei. In cazul in care declaratia nu este validata, data depunerii declaratiei este data validarii astfel cum rezulta din mesajul electronic.

Totodata se prevede ca prin exceptie, in situatia in care declaratia fiscala a fost depusa pana la termenul legal, iar din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor rezulta ca aceasta nu a fost validata ca urmare a detectarii unor erori in completarea declaratiei, data depunerii declaratiei este data din mesajul transmis initial in cazul in care contribuabilul depune o declaratie valida pana in ultima zi lucratoare a aceleiasi luni.

Pentru toate modificarile aduse de catre OG nr. 16 / 2012 click aici >>>

vineri, 24 august 2012

Modificare Ordin MFP nr. 3055 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene

In Monitorul oficial nr. 603 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 1118/2012 privind modificarea si completarea Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009.

Acest ordin modifica Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene.

Mai jos sunt enumerate modificarile aduse:

- in categoria altor investitii detinute ca imobilizari se evidentiaza distinct certificatele de emisii de gaze cu efect de sera cumparate cu scopul obtinerii de profit pe termen lung

- in categoria altor investitii pe termen scurt se evidentiaza distinct certificatele de emisii de gaze cu efect de sera cumparate cu scopul obtinerii de profit in urma vanzarii intr-o perioada scurta de timp

- se introduce subsectiunea 8.3.31 "Contabilitatea certificatelor verzi", cuprinzand punctele 170^1-170^4

- modificare prevederi contabile referitoare la creantele cesionate. Astfel in cazul cesionarii unei creante, diferenta dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului reprezinta venit la data constatarii drepturilor si obligatiilor, potrivit clauzelor contractuale. Pentru suma creantei preluate care se estimeaza ca nu poate fi recuperata, concomitent cu preluarea creantei se inregistreaza si deprecierea corespunzatoare, articol contabil 6814 «Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante» = 496 «Ajustari pentru deprecierea creantelor - debitori diversi»".

Noua Declaratie 112 - Ordinul MFP nr. 1045/2012 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate"

In Monitorul oficial nr. 600 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 1045/2012 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Acest ordin aproba modelul si continutul formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" care se utilizeaza pentru declararea impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate, incepand cu obligatiile aferente lunii iulie 2012, cu termen de depunere pana la data de 25 august 2012 inclusiv.

Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator sau entitati asimilate angajatorului, prevazute la art. 296^3 si art. 296^19 alin (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, au obligatia depunerii declaratiei 112 prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Pentru perioadele de raportare cuprinse intre 1 ianuarie 2011 si 30 iunie 2012, "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se completeaza si se rectifica, dupa caz, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Declaratia 112 valabila incepand cu obligatiile aferente lunii iulie 2012 se poate descarca de aici >>>

Mai multe detalii aici >>>

Graficul si modalitati de restituire a contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute in perioada aprilie 2011-aprilie 2012 reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei

In Monitorul oficial nr. 598 / 2012 a fost publicata HG nr. 850/2012 pentru aprobarea graficului si modalitatii de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate.

Aceasta hotarare pune in aplicare OUG nr. 17 / 2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, stipuland graficul de restituire a sumelor retinute, in perioada septembrie 2012 - septembrie 2013, astfel:

Nr. crt. * Luna pentru care se face restituirea * Luna in care se face restituirea

 1. Aprilie 2011 Septembrie 2012
 2. Mai 2011 Octombrie 2012
 3. Iunie 2011 Noiembrie 2012
 4. Iulie 2011 Decembrie 2012
 5. August 2011 Ianuarie 2013
 6. Septembrie 2011 Februarie 2013
 7. Octombrie 2011 Martie 2013
 8. Noiembrie 2011 Aprilie 2013
 9. Decembrie 2011 Mai 2013
 10. Ianuarie 2012 Iunie 2013
 11. Februarie 2012 Iulie 2013
 12. Martie 2012 August 2013
 13. Aprilie 2012 Septembrie 2013

joi, 23 august 2012

Ordinul ANAF nr. 1180/2012 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.101/2010 privind aprobarea Procedurii de organizare si functionare a Registrului operatorilor intracomunitari, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare

In Monitorul oficial nr. 587 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1180/2012 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.101/2010 privind aprobarea Procedurii de organizare si functionare a Registrului operatorilor intracomunitari, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Acest ordin precizeaza ca in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari contribuabilii trebuie sa depuna la organul fiscal competent formularul (095) «Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari».

In situatia in care se solicita inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari a unei societati comerciale reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cererea de inregistrare 095 se depune insotita de urmatoarele documente:

a) certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritatile competente din Romania ale administratorilor, in cazul societatilor pe actiuni, inclusiv al celor in comandita pe actiuni;
b) certificatele de cazier judiciar eliberate de autoritatile competente din Romania ale administratorilor si ale asociatilor care detin minimum 5% din capitalul social al societatii, in cazul celorlalte forme de societati comerciale;
c) documentele prevazute la pct. 4 si 5 din Procedura, dupa caz;
d) certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului din care sa rezulte repartizarea capitalului social intre asociati, valabil la data depunerii cererii.

Totodata acest ordin modifica sectiunea referitoare la "Radierea, din oficiu, a contribuabililor din Registrul operatorilor intracomunitari" si modelul Deciziei privind radierea, din oficiu, din Registrul operatorilor intracomunitari.

Mai multe detalii aici >>>

miercuri, 22 august 2012

Ordinul ANAF nr. 1135/2012 - Ordin pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

In Monitorul oficial nr. 582 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1135/2012 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu  regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Mai multe detalii aici >>>

Ordinul BNR nr. 10/2012 - pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila semestriala aplicabil entitatilor ce intra in sfera de reglementare contabila a Bancii Nationale a Romaniei

In Monitorul oficial nr. 570 / 2012 a fost publicat Ordinul BNR nr. 10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila semestriala aplicabil entitatilor ce intra in sfera de reglementare contabila a Bancii Nationale a Romaniei.

Acest sistem de raportare se aplica:

a) institutiilor de credit prevazute la art. 3 lit. a)-e) din Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aplicabile institutiilor de credit, cu modificarile si completarile ulterioare;

si

b) institutiilor prevazute la art. 2 lit. a)-d) si f) din Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 27/2011 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Ordinul ANAF nr. 1100/2012 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.967/2011 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si pentru aprobarea modelului si continutului unui formular

In Monitorul oficial nr. 569 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1100/2012 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.967/2011 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si pentru aprobarea modelului si continutului unui formular.

Incepand cu data de 10.08.2012, cand a intrat in vigoare acest ordin, inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile se considera valabila incepand cu data comunicarii deciziei de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA, pentru inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Mai multe detalii click aici >>>

Noul model al Declaratiei 112 valabil incepand cu luna iulie 2012

Potrivit anaf.ro Ministerul Finantelor Publice a publicat ordinul nr. 1045 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a declaratiei 112, care se depune incepand cu impozitele si contributiile aferente lunii iulie 2012, cu termen de depunere pana la 25.08.2012.

Mai multe detalii aici >>>

joi, 16 august 2012

Lista privind angajatii care sunt in incapacitate temporara de munca

Potrivit art. 81 alin. (6) din Ordinul Casei Nationale a Asigurarilor de Sanatate nr. 32/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, angajatorii au obligatia sa transmita casei de asigurari sociale de sanatate din raza sediului social lista nominala cu angajatii care sunt in incapacitate temporara de munca.

Aceasta lista se transmite in termen de maximum 6 zile de la data la care au luat la cunostiinta de aparitia starii de incapacitate temporara de munca a salariatiilor.

Lista care se depune prin posta cu confirmarea primirii sau la registratura casei de asigurari sociale de sanatate cuprinde:

- datele de identificare ale angajatorului;
- numele persoanelor aflate in incapacitate temporara de munca;
- datele de indentificare ale persoanelor aflate in incapacitate temporara de munca;
- numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta;
- seria si numarul certificatului medical;
- perioada pentru care s-a acrodat concediul medical.

Totodata potrivit art. 81 alin. (1) din din Ordinul CNAS nr. 32/2006 salaratii aflati in incapacitate de munca trebuie sa ii anunte pe angajatori cu privire la aparitia starii de incapacitate temporara de munca in termen de 24 ore de la data acordarii concediului medical. Acest anunt trebuie sa contina si numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta. Daca starea de incapacitate temporara de munca a survenit intr-o zi declarata nelucratoare, anuntarea angajatorului se va efectua in prima zi lucratoare.

Astfel, angajatorii au obligatia depunerii listei persoanelor aflate in incapacitate temporara de munca in termen de 6 zile de la data la care asiguratii i-au anuntat despre aparitia starii de incapacitate temporara de munca.

Lista privind angajatii care sunt in incapacitate temporara de munca se depune ca urmare a modificarii Ordinului CNAS nr. 32/2006 de catre Ordinul CNAS nr. 470/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 60/32/2006.

luni, 13 august 2012

Actualizare Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate

In data de 13.08.2012 a fost actualizata declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice, ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al ministrului sanatatii nr. 1045 / 2012.

Pentru descarcare click aici >>>

miercuri, 8 august 2012

Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 2 / 2011 - Modul de aplicare a TVA in cazul livrarilor taxabile de constructii si de terenuri

Potrivit Deciziei Comisiei Centrale Fiscale nr. 2 / 2011, in interpretarea si aplicarea unitara a art. 137 alin. (1) lit. a) si art. 140 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, si a pct. 23 alin. (1) si (2) din titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004, pentru livrarile taxabile de constructii si de terenuri, taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta se determina in functie de vointa partilor rezultata din contracte sau alte mijloace de proba administrate conform OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, dupa cum urmeaza:

   a) prin aplicarea cotei de TVA la contravaloarea livrarii [conform prevederilor pct. 23 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata", aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 44/2004], in cazul in care rezulta ca:
   1. partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii; sau
   2. partile nu au convenit nimic cu privire la TVA;

   b) prin aplicarea procedeului sutei marite [prevazut la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata", aprobate prin HG nr. 44/2004], in cazul in care rezulta ca partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii.

Potrivit art. 64 din Codul de procedura fiscala: Forta probanta a documentelor justificative şi evidentelor contabile - Documentele justificative şi evidentele contabile ale contribuabilului constituie probe la stabilirea bazei de impunere. in cazul in care exista şi alte acte doveditoare, acestea vor fi luate in considerare la stabilirea bazei de impunere. 

Astfel ca se poate deduce ca, chiar daca in contracte nu se specifica nimic cu privire la TVA, dar in factura se va mentiona ca operatiunea este scutita de TVA cf. art. 141 alin 2 lit. f din Codul fiscal, sau factura se va emite cu TVA, factura poate fi considerata mijloc de proba, iar TVA-ul se va colecta conform facturii emise.

Totusi este indicat ca in contractele de vanzare-cumparare de constructii si de terenuri sa se faca o mentiune cu privire la TVA. (Exemplu: 1000 euro + TVA sau 1.000 euro TVA inclus sau 1000 euro scutit de TVA cf. art. 141 alin 2 lit. f din Codul fiscal)

marți, 7 august 2012

Hotararea Camerei Auditorilor din Romania nr. 16 / 2012

In Monitorul oficial nr. 543 / 2012 a fost publicata Hotararea Camerei Auditorilor din Romania nr. 16 / 2012 pentru aprobarea Normelor privind atribuirea calităţii de membru, inscrierea, evidenţa, retragerea si suspendarea persoanelor fizice si autorizarea, inscrierea, evidenţa, retragerea si suspendarea persoanelor juridice in si din Registrul public al auditorilor financiari.

Update raportare financiara de la 30.06.2012 conform Ordin MFP nr. 879 / 2012

In data de 06.08.2012 a fost actualizat PDF-ul raportarii financiare de la 30.06.2012 conform Ordinului MFP nr. 879 / 2012 care se aplica persoanelor carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3055/2009 si care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri peste echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro.

Descarca de aici >>>

Congresul profesiei contabilie din Romania 2012

In data de 7-8 septembrie 2012 se va desfasura la Centrul International de Conferinte, Casino Sinaia, Congresul profesiei contabilie din Romania 2012 cu tema: "Guvernanta corporativa si profesia contabila; competenta si responsabilitate”.

Mai multe detalii aici >>>

Sursa: www.ceccar.ro

Legea nr. 148 / 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice

In Monitorul oficial nr. 509 / 2012 a fost publicata Legea nr. 148 / 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice.

Aceasta lege stabileste regimul juridic al documentelor in forma electronica ce contin date privind operatiunile economice de schimb sau vanzare de bunuri ori servicii intre persoane care emit si primesc facturi, bonuri fiscale sau chitante in forma electronica.

Facturile, bonurile fiscale si chitantele in forma electronica emise conform Legii nr. 148 / 2012 constituie documente justificative in intelesul Legii contabilitatii nr. 82/1991.

Aceasta lege se poate consulta aici >>>

marți, 31 iulie 2012

30 noiembrie - Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei - zi de sarbatoare legala

In Monitorul oficial nr. 509 / 2012 a fost publicata Legea nr. 147/2012 pentru modificarea art. 139 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Potrivit acestei legi se introduce ca zi de sarbatoare legala si ziua de 30 noiembrie - Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei.

Astfel ca zilele de de sarbatoare legala în care nu se lucreaza sunt:

    - 1 si 2 ianuarie;
    - prima si a doua zi de Pasti;
    - 1 mai;
    - prima si a doua zi de Rusalii;
    - Adormirea Maicii Domnului;
    - 30 noiembrie - Sfantul Apostol Andrei cel Intai chemat, Ocrotitorul Romaniei;
    - 1 decembrie;
    - prima si a doua zi de Craciun;
    - doua zile pentru fiecare dintre cele 3 sarbatori religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decat cele crestine, pentru persoanele apartinand acestora.

Prevederile de mai sus nu se aplica in locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii. 

Prin hotarare a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unitatile sanitare si pentru cele de alimentatie publica, in scopul asigurarii asistentei sanitare si, respectiv, al aprovizionarii populatiei cu produse alimentare de stricta necesitate, a caror aplicare este obligatorie. Salariatilor care lucreaza in aceste unitati, precum si la locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii, li se asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile.

In cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.

Codul Muncii mai prevede ca prin contractul colectiv de munca aplicabil se pot stabili si alte zile libere. 

miercuri, 25 iulie 2012

Deductibilitatea cheltuielilor si a TVA-ului aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului

In Monitorul oficial nr. 481 / 2012 a fost publicata HG nr. 670 / 2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.

Aceasta hotarare aduce clarificari in ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor si a TVA-ului aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.


Deductibilitate cheltuieli la calculul impozitului pe profit

Potrivit art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal nu sunt cheltuieli deductibile:

- 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.


Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.

Norme metodologice:

In sensul prevederilor art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal, regulile de deducere, termenii si expresiile utilizate, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, se considera a fi utilizate exclusiv in scopul activitatii economice sunt cele prevazute la pct. 45^1 din normele metodologice date in aplicarea art. 145^1 din Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adaugata».

Justificarea utilizarii vehiculelor, in sensul acordarii deductibilitatii integrale la calculul profitului impozabil, se
efectueaza pe baza documentelor justificative si prin intocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

In cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, inclusiv cele inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, cum sunt: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata, dobanzile, comisioanele, diferentele de curs valutar etc.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra taxei pe valoarea adaugata pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata.

Exemplul 1. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice
- cheltuielile cu intretinerea si reparatiile - 2.000 lei,
- partea de TVA nedeductibila - 240 lei,
- baza de calcul al valorii nedeductibile a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile 2.240 lei (2.000 + 240)
- valoarea nedeductibila a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile 2.240 x 50% = 1.120 lei

Exemplul 2. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor privind combustibilii aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice
- cheltuieli privind combustibilii - 1.000 lei
- partea de TVA nedeductibila - 120 lei
- baza de calcul al valorii nedeductibile a cheltuielilor privind combustibilii 1.120 lei (1.000 + 120)
- valoarea nedeductibila a cheltuielilor privind combustibilii 1.120 x 50% = 560 lei."


Deductibilitatea TVA-ului

Potrivit art. 145^1. din Codul fiscal prin exceptie de la prevederile art. 145 se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Restrictia prevazuta mai sus nu se aplica vehiculelor rutiere motorizate avand o masa totala maxima autorizata care depaseste 3.500 kg sau mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului.

Aceasta limitare nu se aplica urmatoarelor categorii de vehicule rutiere motorizate:

a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru instruire de catre scolile de soferi;
e) vehiculele utilizate pentru inchiriere sau a caror folosinta este transmisa in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
f) vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Prevederile de mai sus se aplica inclusiv in situatia in care au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a bunurilor si/sau serviciilor, inainte de data de 1 iulie 2012, daca livrarea/prestarea intervine dupa aceasta data.

In cazul vehiculelor care nu fac obiectul limitarii dreptului de deducere conform celor de mai sus, fiind utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, precum si a celor exceptate de la limitarea deducerii, se vor aplica regulile generale de deducere stabilite la art. 145 si art. 146-147^1 din Codul fiscal.

Norme metodologice:

Prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se intelege orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt cheltuielile de reparatii, de intretinere, cheltuielile cu lubrifianti, cu piese de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului. Nu reprezinta cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile orice cheltuieli care nu pot fi direct atribuibile pentru un anumit vehicul. In sensul prezentelor norme, prin vehicul se intelege orice vehicul avand o masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si nu are mai mult de 9 scaune, inclusiv scaunul soferului.

In cazul vehiculelor care sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, in sensul art. 145^1 alin. (1) din Codul fiscal, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146-147^1 din Codul fiscal, nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei.

Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto. Este obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii, astfel cum rezulta si din Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza C-268/83 D.A. Rompelman si E.A. Rompelman - Van Deelen impotriva Minister van Financien. In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei orice persoana impozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

In cazul vehiculelor utilizate pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca se considera ca vehiculul este utilizat in scopul activitatii economice atunci cand exista dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport adecvate, cum ar fi lipsa mijloacelor de transport in comun, decalajul orarului mijloacelor de transport in comun fata de programul de lucru al persoanei impozabile. Reprezinta vehicule utilizate de angajator pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca vehiculele utilizate pentru transportul angajatilor de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la locul de munca, precum si de la locul de munca la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord. Prin angajati se intelege salariatii, administratorii societatilor comerciale, directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat, potrivit legii si persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, potrivit legii, in situatia in care persoana impozabila suporta drepturile legale cuvenite acestora.

Utilizarea unui vehicul in folosul propriu de catre angajatii unei persoane impozabile ori pentru a fi pus la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice, este denumita in continuare uz personal. Transportul la si de la locul de munca al angajatilor in alte conditii decat cele mentionate mai sus, este considerat uz personal al vehiculului. Se considera ca un vehicul nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice, in sensul art. 145^1 alin. (1) din Codul fiscal, in situatia in care, pe langa utilizarea in scopul activitatii economice, vehiculul este utilizat ocazional sau de o maniera continua si pentru uz personal. Daca vehiculul este utilizat atat pentru activitatea economica, cat si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de acesta. Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului in scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorul foii de parcurs. Prin limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule, se intelege limitarea deducerii taxei care ar fi deductibila in conditiile prevazute la art. 145 si la art. 146-1471 din Codul fiscal.

In cazul vehiculelor prevazute la art. 145^1 alin. (3) lit. b)-f) din Codul fiscal, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si taxa aferenta cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146-1471 din Codul fiscal, nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei, utilizarea acestora si pentru uz personal fiind considerata neglijabila cu exceptia situatiei in care se poate face dovada unei practici abuzive. In situatia prevazuta la art. 145^1 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal este obligatoriu ca persoana impozabila sa utilizeze exclusiv vehiculul pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat, in vederea deducerii taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146-1471 din Codul fiscal. Totusi, in cazul vehiculelor prevazute la art. 145^1 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, nu se aplica limitarea dreptului de deducere a taxei daca acestea sunt utilizate si pentru alte activitati economice ale persoanei impozabile, inclusiv pentru activitatile prevazute la art. 1451 alin. (3) lit. b)-f) din Codul fiscal.

In scopul aplicarii art. 145^1 alin. (3) lit. a), b) si d) din Codul fiscal, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) vehiculele utilizate exclusiv pentru:

(i) servicii de urgenta reprezinta vehiculele care pot fi inzestrate sau nu cu echipamente tehnice specifice, ce deservesc personalul specializat in vederea unor interventii de urgenta, cum sunt cele asupra retelelor de gaz, energie electrica, apa, canalizare;
(ii) servicii de paza si protectie reprezinta vehiculele utilizate in vederea asigurarii sigurantei obiectivelor, bunurilor si valorilor impotriva oricaror actiuni ilicite care lezeaza dreptul de proprietate, existenta materiala a acestora, precum si protejarii persoanelor impotriva oricaror acte ostile care le pot periclita viata, integritatea fizica sau sanatatea, potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor;
(iii) servicii de curierat reprezinta vehiculele care servesc la primirea, transportul si distribuirea scrisorilor, coletelor si pachetelor;

b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane
impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor/serviciilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari;

c) vehiculele utilizate de agentii de achizitii reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu negocierea si incheierea de contracte pentru cumpararea de bunuri si servicii, intretinerea bazei de date a furnizorilor potentiali sau existenti, intocmirea documentelor administrative pentru cumparari, analizarea cererilor de cumparare si propunerea ofertei celei mai bune, urmarirea performantelor furnizorilor pentru a atinge obiectivele de calitate, costuri, termene. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de achizitii;

d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata reprezinta vehiculele care contribuie in mod esential la prestarea directa a serviciilor cu plata si fara de care serviciile nu pot fi efectuate.

Utilizarea vehiculului pentru activitatile exceptate prevazute la art. 145^1 alin. (3) din Codul fiscal rezulta, in
functie de fiecare situatie in parte, din informatii cum sunt: obiectul de activitate al persoanei impozabile, dovada ca persoana impozabila are personal angajat cu calificare in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs. sau orice alte dovezi care pot fi furnizate.

Incadrarea vehiculelor in categoriile prevazute de art. 145^1 din Codul fiscal se realizeaza de fiecare persoana impozabila luand in considerare criteriile prevazute de Codul fiscal si de prezentele norme metodologice. Daca situatia de fapt constatata de organul fiscal este diferita de situatia prezentata de persoana impozabila in ce priveste exercitarea dreptului de deducere a taxei pentru vehicule conform art. 145^1 din Codul fiscal, organul fiscal este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, intemeiata pe constatari complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.

Tabloul Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania din anul 2012

In Monitorul oficial nr. 488 / 2012 a fost publicata Hotararea Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania nr. 33/2012 - Hotarare pentru aprobarea Tabloului Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania în anul 2012.

Tabloul se poate consulta online pe site-ul Uniunii www.uniuneaevaluatorilorautorizati.ro/tablou-uniune.asp.

Modificarea conditiilor de emitere si valabilitate a certificatului de atestare fiscala

In Monitorul oficial nr. 484 / 2012 a fost publicata Legea nr. 126 / 2012 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 29/2011 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

Potrivit acestei legi certificatul de atestare fiscala se emite de organul fiscal competent al autoritatii administratiei publice locale, la solicitarea contribuabilului sau a notarului, respectiv a imputernicitului acestuia, conform delegarii date de catre contribuabil.

Totodata aceasta lege modifica perioada de valabilitate a certificatului de atestare fiscala astfel ca acesta se emite in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data solicitarii si poate fi utilizat de contribuabil pe toata perioada lunii in care se emite. Pe perioada de utilizare, certificatul poate fi prezentat de contribuabil, in original sau in copie legalizata, oricarui solicitant.

vineri, 13 iulie 2012

Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2012 a societatilor din domeniul asigurarilor

In Monitorul oficial nr. 451 / 2012 a fost publicat Ordinul CSA nr. 14/2012 pentru punerea in aplicare a Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2012 a societatilor din domeniul.

Acest sistem este aplicabil asiguratorilor, reasiguratorilor si brokerilor de asigurare si/sau reasigurare, asa cum sunt definiti la art. 2 lit. A pct. 5, lit. B pct. 39 si lit. C pct. 57 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor.

Sistemul de raportare contabila semestriala a entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare

In Monitorul oficial nr. 448 / 2012 a fost publicat Ordinul CNVM nr. 84/2012 - pentru aprobarea Instructiunii nr. 3/2012 de modificare a Instructiunii nr. 5/2006 cu privire la sistemul de raportare contabila semestriala a entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.

Declaratia 208 informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal si Declaratia 209 privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal

In Monitorul oficial nr. 430 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 892/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 208 "Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal" si 209 "Declaratie privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal".

Declaratia 208 informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal se completeaza si se depune de catre notarii publici care au obligatia calcularii, incasarii si virarii impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal. Declaratia cuprinde informatii privind tranzactiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate si ale dezmembramintelor acestuia asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, supuse impozitului pe venit, potrivit legii.

Declaratia 208 se completeaza si se depune semestrial:

 - pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului in care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
 - ori de cate ori notarul public constata erori in declaratia depusa anterior, prin completarea unei declaratii rectificative, conform art. 84 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, situatie in care se va inscrie "X" in casuta prevazuta in acest scop.


Declaratia 209 privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii prin alta procedura decat cea notariala sau judecatoreasca, supuse impozitului pe venit. Persoanele fizice care realizeaza venituri din transferul mai multor proprietati imobiliare din patrimoniul personal depun cate o declaratie pentru fiecare transfer. in cazul in care proprietatile imobiliare din patrimoniul personal transferate sunt detinute in coproprietate, declaratia se depune de fiecare coproprietar, persoana fizica, corespunzator cotei de detinere. in cazul in care nu sunt precizate cotele, se prezuma ca fiecare coproprietar detine o cota egala cu a celorlalti.

Declaratie 209 se depune la organul fiscal competent in termen de 10 zile, inclusiv, de la data transferului, in vederea stabilirii impozitului. Ori de cate ori contribuabilul constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa, situatie in care se va inscrie "X" in casuta prevazuta in acest scop.

Mai multe detalii aici >>>

Decizia 610 de impunere privind obligatii de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale si Decizia 620 de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate

In Monitorul oficial nr. 429 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 891 / 2012 pentru aprobarea formularelor 610 "Decizie de impunere privind obligatii de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale" si 620 "Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate".

Acest ordin este dat in aplicarea art. 296^22, 296^24 si 296^25 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, referitoare la contributiile sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica.

Pentru mai multe detalii click aici >>>

marți, 10 iulie 2012

Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2012 a operatorilor economici

In Monitorul oficial nr. 427 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 879/2012 - Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2012 a operatorilor economici.

Potrivit acestui ordin sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2012 a operatorilor economici se aplica persoanelor carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009 si care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri peste echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro.

Echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro se determina prin utilizarea cursului de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar precedent.

Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, prevederile acestui ordin se aplica si subunitatilor inregistrate in Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, indiferent de exercitiul financiar ales, in conditiile legii. Subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European verifica incadrarea in criteriul de 35.000 euro pe baza indicatorilor determinati conform raportarii anuale la 31 decembrie 2011, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii acelei raportari.

Entitatile depun raportarile contabile la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.eguvernare. ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.

Formatul electronic al raportarilor contabile depuse pe internet sau la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice consta intr-un fisier PDF la care este atasat un fisier xml.

Entitatile pot depune raportarile contabile la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre operatorii economici si alti contribuabili sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.

Entitatile depun raportarile contabile la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, pe suport magnetic, impreuna cu raportarile contabile listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice, semnate si stampilate, potrivit legii.

Operatorii economici care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la 30 iunie 2012, cei care in tot semestrul I al anului 2012 s-au aflat in inactivitate temporara, cei infiintati in cursul anului 2012, precum si persoanele juridice care se afla in curs de lichidare, potrivit legii, nu intocmesc raportari contabile la 30 iunie 2012.

Raportarile contabile la 30 iunie 2012 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana cel mai tarziu la data de 16 august 2012.

Potrivit Legii nr. 82 / 1991 constituie contraventie nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii, in speta, intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile. Aceste contraventii se sanctioneaza astfel: cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.

Formularul raportarii se poate descarca de aici >>>

Declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii

In Monitorul oficial nr. 427 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 882/2012 - privind stabilirea termenului de depunere a declaratiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii.

Potrivit art. 296^21 alin (1) din Codul fiscal, urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:

a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla;
f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) din Codul fiscal;
g) persoanele care realizeaza venituri din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. a) - c) din Codul fiscal;
h) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitatile agricole prevazute la art. 71 lit. d) din Codul fiscal.

Potrivit Ordinului MFP nr. 882/2012 contribuabilii prevazuti la art. 296^21 alin. (1) lit. a)-e) din Codul fiscal, depun anual declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale.

In cazul contribuabililor prevazuti mai sus care incep o activitate in cursul anului fiscal, declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii se depune in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.

Pentru mai multe detalii click aici >>> 

Formularul se poate descarca de aici >>>

Ordin MFP nr. 881/2012 - privind aplicarea de catre societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata a Standardelor Internationale de Raportare Financiara

In Monitorul oficial nr. 424 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 881/2012 - privind aplicarea de catre societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata a Standardelor Internationale de Raportare Financiara.

Potrivit acestui ordin incepand cu exercitiul financiar al anului 2012, societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata au obligatia de a aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS) la intocmirea situatiilor financiare anuale individuale.

Pentru exercitiul financiar al anului 2012, situatiile financiare anuale individuale in baza IFRS se intocmesc prin retratarea informatiilor din contabilitatea organizata in baza Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile şi completarile ulterioare.

In intelesul acestui ordin, IFRS reprezinta standardele adoptate potrivit procedurii prevazute la art. 6 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internationale de contabilitate.

Situatiile financiare anuale individuale intocmite in baza IFRS fac obiectul auditului statutar, potrivit legii.

joi, 28 iunie 2012

Regimul TVA pentru importuri valabil de la 1 ianuarie 2013

Potrivit art. 157 alin. (4) din Codul fiscal de la data de 1 ianuarie 2013, prin exceptare de la prevederile alin. (3), nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.

Persoanele  impozabile prevazute  mai sus vor evidentia TVA aferenta bunurilor importate in decontul de TVA 300, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la  art. 145 - art. 147^1 din Codul fiscal.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2013, organele vamale nu vor solicita plata taxei pe valoarea adaugata pentru importuri de bunuri persoanelor care fac dovada ca sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Nu se aplica aceste prevederi In cazul persoanelor care sunt inregistrate in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare conform art. 153^1 din Codul fiscal, care fac plata taxei in conformitate cu prevederile art. 157 alin. (3) din Codul fiscal.

Declaratia 600 privind venitul asigurat la sistemul public de pensii

In Monitorul oficial nr. 421 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 874/2012 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii".

In anul 2012, declaratia 600 se depune de persoanele prevazute la art. 296^21 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, numai in situatia in care se incadreaza in una dintre aceste categorii, incepand cu data de 1 iulie 2012.

In conformitate cu prevederile art. 296^21 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, declaratia 600 se completeaza si se depune de catre persoanele care au calitatea de contribuabili la sistemul public de pensii, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, respectiv:

a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil sau de catre imputernicitul acestuia.

Declaratia se depune, pe suport hartie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire sau prin celelalte metode prevazute de lege.

Data depunerii declaratiei este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz.

Declaratia se poate depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta ca metoda alternativa de depunere a declaratiilor, in conformitate cu prevederile legale. in acest caz, data depunerii declaratiei este data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor, cu conditia validarii continutului declaratiilor, conform art. 83 alin. (31) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.

Mai multe detalii precum si instructiunile de completare se pot consulta aici >>>

Formularul se poate descarca de aici >>>

marți, 19 iunie 2012

Tabloul 2012 al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania

In Monitorul oficial nr. 404 / 2012 a fost publicata Hotararea CECCAR nr. 267 / 2012 de aprobare a Tabloului Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, cuprinzand expertii contabili, contabilii autorizati si persoanele juridice de profil, precum si lista membrilor inactivi ai Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, fara drept de exercitare a profesiei.

Acestea se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 404 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.


Tabloul CECCAR se poate consulta online aici >>>

joi, 7 iunie 2012

Examen 2012 pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal

Potrivit  Hotararii nr. 11 / 2012, CCF va organiza in Bucuresti in data de 7 iulie 2012 examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal.

Locul de desfasurare a examenului se va publica pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali pana la data de 2 iulie 2012.

Inscrierile la examenul prevazut la art. 1 se fac in perioada 7-25 iunie 2012 pe site-ul www.cameraconsultantilorfiscali.ro si dosarele se transmit, in aceeasi perioada, prin servicii postale cu confirmare de primire sau direct, pe adresa: str. Alecu Russo nr. 13-19, et. 4, ap. 9, sectorul 2, Bucuresti.

Tematica si bibliografia aici >>>

Mai multe detalii aici >>>

Chestionare si grile de la examen 2011 >>>

miercuri, 6 iunie 2012

Standardele de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania

In Monitorul oficial nr. 369 / 2012 a fost publicata Hotararea Uniunii Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania nr. 3/2012 - privind aprobarea standardelor de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania.

Standardele de evaluare obligatorii pentru membrii Uniunii Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania se pot consulta aici >>>

Codul de etica al profesiei de evaluator autorizat

In Monitorul oficial nr. 369 / 2012 a fost publicata Hotararea Uniunii Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania  nr. 1/2012 - pentru aprobarea Codului de etica al profesiei de evaluator autorizat.

Codul de etica al profesiei de evaluator autorizat se poate consulta aici >>>

Ordin MFP nr. 772/2012 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate

In Monitorul oficial nr. 367 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 772/2012 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate.

Potrivit acestui ordin si prevederilor art. 1 din OUG nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, sumele retinute de la data de 1 ianuarie 2011 pana la data de 30 aprilie 2012, reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei, se restituie astfel:

a) pentru sumele retinute in perioada ianuarie-martie 2011, restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada iunie-august 2012;
b) pentru sumele retinute in perioada aprilie 2011-aprilie 2012, restituirea se realizeaza pana la data de 31 decembrie 2013.

Plata catre titularii drepturilor de pensii a sumelor care se restituie in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 se efectueaza impreuna cu drepturile de pensii aferente fiecarei luni. Suma care se restituie titularului se evidentiaza distinct pe talonul de plata a drepturilor de pensie.

Legea nr. 76 / 2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civila

In Monitorul oficial nr. 365 / 2012 a fost publicata Legea nr. 76 / 2012  pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civila.

Aceasta lege cuprinde dispozitiile pentru punerea in aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, avand ca principal obiect punerea de acord a legislatiei procesual civile existente cu prevederile acestuia, precum si solutionarea conflictului de legi rezultând din intrarea in vigoare a Codului de procedura civila.

joi, 31 mai 2012

Valorea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2012

Potrivit Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 821/2012 pentru semestrul I al anului 2012, incepand cu luna mai, valoarea sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 400 lei.
      

Valorea nominala indexata a unui tichet de masa pentru semestrul I al anului 2012

Potrivit Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 820 / 2012, pentru semestrul I al anului 2012, incepand cu luna mai, valoarea nominala a unui tichet de masa este de 9 lei.

Ordinul ANAF nr. 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare

In Monitorul oficial nr. 700 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Acest ordin aproba:

- procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
- modelul si continutul urmatoarelor formulare:
 
  a) Notificare privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA
  b) Decizie privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA
  c) Decizie privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA
  d) Decizie pentru indreptarea erorilor materiale privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA

Potrivit acestui ordin inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu:
  
a) data reactivarii contribuabilului prin decizie a organului fiscal competent;
b) data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii;
c) data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, pentru alte situatii decat cele prevazute la lit. a) si b).

Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabililor se efectueaza:
  
a) de la data declararii ca inactivi, potrivit dispozitiilor art. 78^1 din Codul de procedura fiscala;
b) de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;
c) de la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal;
d) de la data de 1 august sau 1 februarie, dupa caz, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna sau trimestrul ca perioada fiscala pentru TVA si care, in semestrul calendaristic anterior, nu au depus niciun decont de TVA;
e) de la data de 1 februarie sau 1 august, dupa caz, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna sau trimestrul ca perioada fiscala pentru TVA si care, in deconturile aferente celor 6 luni sau celor doua trimestre, dupa caz, din semestrul calendaristic anterior, nu au declarat achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare.

Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA se poate consulta aici >>>

Ordinul ANAF nr. 700/2012 se poate consulta aici >>>

marți, 29 mai 2012

Lista 2012 institutiilor de credit participante la Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar ai caror deponenti beneficiaza de garantarea, prin plata de compensatii, a depozitelor constituite la acestea

In Monitorul oficial nr. 355 / 24.05.2012 a fost publicat Comunicatul Fondului de Garantare a Depozitelor nr. 1 / 2012 care cuprinde lista institutiilor de credit participante la Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar ai caror deponenti beneficiaza de garantarea, prin plata de compensatii, a depozitelor constituite la acestea.

De la data publicarii Comunicatului nr. 1 / 2012 isi inceteaza valabilitatea Comunicatul Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar nr. 2/2011 privind lista institutiilor de credit participante la Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar ai caror deponenti beneficiaza de garantarea, prin plata de compensatii, a depozitelor constituite la acestea, publicat in Monitorul Oficial nr. 786 din 4 noiembrie 2011.


Lista completa se poate consulta aici >>>

Ordinul ANAF nr. 714/2012 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii



In Monitorul oficial nr. 350 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 714/2012 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii.

Prin acest ordin se aproba:

- procedura de inregistrare fiscala, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii
- modelul si continutul Deciziei privind inregistrarea fiscala din oficiu, cod M.F.P. 14.13.02.10
- modelul si continutul Notificarii privind inregistrarea fiscala din oficiu", cod M.F.P. 14.13.07.10

Acest ordin pune in aplicare art. 72 alin. (8) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala care prevede ca in scopul administrarii creantelor fiscale, organele fiscale din cadrul ANAF pot sa inregistreze, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, un subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii.

Procedura prevazuta de acest ordin nu se aplica persoanelor fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit.

Procedura se aplica persoanelor fizice, persoanelor juridice, precum si entitatilor fara personalitate juridica care au obligatia depunerii declaratiei de inregistrare fiscala, conform legii, precum si sediilor secundare care au obligatia inregistrarii ca platitori de impozit pe venituri din salarii, conform legii.

Mai multe detalii aici >>>

Prima si a doua zi de Rusalii - zile de sarbatoare legala

Potrivit art. 139 din Codul Muncii zilele de sarbatoare legala in care nu se lucreaza sunt:

- 1 si 2 ianuarie;
- prima si a doua zi de Pasti;
- 1 mai;
- prima si a doua zi de Rusalii;
- Adormirea Maicii Domnului;
- 1 decembrie;
- prima si a doua zi de Craciun;
- doua zile pentru fiecare dintre cele 3 sarbatori religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decat cele crestine (deci acest paragraf nu se refera la cultul catolic sau la alte culte crestine), pentru persoanele apartinand acestora.

Prevederile de mai sus nu se aplica in locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii. 

Prin hotarare a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unitatile sanitare si pentru cele de alimentatie publica, in scopul asigurarii asistentei sanitare si, respectiv, al aprovizionarii populatiei cu produse alimentare de stricta necesitate, a caror aplicare este obligatorie. Salariatilor care lucreaza in aceste unitati, precum si la locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii, li se asigura compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile.

In cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.

Codul Muncii mai prevede ca prin contractul colectiv de munca aplicabil se pot stabili si alte zile libere.

vineri, 25 mai 2012

Cerere 230 privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual si deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea in sistem colectiv pentru domeniul locativ

Data de 25 mai este ultima zi in care se poate depune Cererea 230 privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual si deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea in sistem colectiv pentru domeniul locativ.

Cererea se depune de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate acestora, in urmatoarele situatii:

- au efectuat in anul de raportare cheltuieli pentru acordarea de burse private conform Legii nr. 376/2004 privind bursele private si solicita restituirea acestora ;
- opteaza pentru virarea unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau unitatilor de cult. Astfel se poate solicita directionarea cotei de 2% catre o singura entitate nonprofit sau unitate de cult;
- contribuabilii solicita deducerea din veniturile impozabile din salarii, obtinute la functia de baza, a cheltuielilor efectuate pentru economisire in sistem colectiv pentru domeniul locativ, potrivit legii, in limita unei sume maxime egale cu 300 lei pe an.

Cererea se completeaza de mana, in doua exemplare, din care unul ramane la contribuabil si se depune la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata.

Cererea 230 se poate descarca de aici >>>

joi, 17 mai 2012

Noul model 2012 al Declaratiei 221 privind veniturile din activitati agricole impuse pe norme de venit

In Monitorul oficial nr. 316 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 647 / 2012 privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Acest ordin modifica modelul formularului 221 - "Declaratie privind veniturile din activitati agricole impuse pe norme de venit", cod 14.13.01.13/9.

Noul model al declaratiei 221 si normele de completare se pot consulta aici >>>

Noul model 2012 al Declaratiei 307 privind sumele rezultate din ajustarea TVA

In Monitorul oficial nr. 316 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 640 / 2012 pentru aprobarea modelului şi continutului formularului (307) "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata".

Declaratia 307 privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, se completeaza şi se depune de catre:
  
- persoana impozabila beneficiara a transferului de active prevazut la art. 128 alin. (7) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile şi completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, in calitate de succesor al cedentului in ceea ce priveşte ajustarea dreptului de deducere, daca nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal şi nici nu se inregistreaza in scopuri de TVA ca urmare a transferului;

- locatarul/utilizatorul activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing, daca transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor are loc dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a locatarului/utilizatorului in baza prevederilor art. 152 alin. (7) din Codul fiscal;

- persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) sau lit. g) din Codul fiscal, care nu a efectuat ajustarile de taxa conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal in ultimul decont depus inaintea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau care a efectuat ajustari incorecte.

Declaratia se depune astfel:

- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care are loc transferul de active;
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care are loc transferul dreptului de proprietate asupra activelor corporale fixe achizitionate printr-un contract de leasing;
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit obligatia de declarare a sumelor rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, pentru persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) sau g) din Codul fiscal, care nu a efectuat ajustarile de taxa conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal in ultimul decont depus inaintea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau care a efectuat ajustari incorecte.

Modelul acestei declaratii si normele de completare se pot descarca de aici >>>

joi, 10 mai 2012

Modificare Cod fiscal: Contributia de sanatate pentru veniturile din pensii

In Monitorul oficial nr. 306 / 2012 a fost publicata OUG nr. 15/2012 privind stabilirea unor masuri financiare in domeniul asigurarilor sociale de sanatate si al finantelor publice.

Aceasta ordonanta transpune in legislatie deciziile Curtii Constitutionale nr. 223 din 13 martie 2012 si 224 din 13 martie 2012, care stabilesc ca dispozitiile art. 259 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, dispozitii care au fost preluate in Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2011, si care sunt in vigoare si in prezent, "(...) sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5 se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 de lei".

Astfel ca incepand cu data intrarii in vigoare a OUG nr. 15 / 2012, adica 8 mai 2012, alineatul (1) al art. 296^9 din Codul fiscal se modifica astfel:

"Art. 296^9. - (1) Pentru persoanele cu venituri din pensii care depasesc 740 lei, prevazute la art. 293^3 lit. f) pct. 4 si 5, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate o reprezinta numai partea de venit care depaseste nivelul de 740 lei."

Aceasta modificare a Codului fiscal se aplica incepand cu veniturile din pensii aferente lunii mai 2012.

Totodata se modifica si articolul 257, alineatul (2^2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii astfel: "(22) Pensionarii ale caror venituri din pensii depasesc 740 lei datoreaza contributia lunara pentru asigurarile sociale de sanatate calculata potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare."

Ordinul CSA nr. 7/2012 pentru modificarea si completarea Normelor privind cerintele de informare si de raportare referitoare la auditul statutar

In Monitorul oficial nr. 297 / 2012 a fost publicat Ordinul CSA nr. 7/2012 pentru modificarea si completarea Normelor privind cerintele de informare si de raportare referitoare la auditul statutar al situatiilor financiare ale societatilor de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 22/2008.

Acest ordin se poate consulta aici >>>

Hotarare CSSPP nr. 12/2012 - privind aprobarea Normei nr. 9/2012 pentru modificarea si completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene

In Monitorul oficial nr. 294 / 2012 a fost publicata Hotararea CSSPP nr. 12/2012 - privind aprobarea Normei nr. 9/2012 pentru modificarea si completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Aceasta hotarare se poate consulta aici >>>