miercuri, 5 iulie 2023

Procedura pentru anularea obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale

În Monitorul oficial nr. 586/2023 a fost publicat Ordinul nr. 906/2023 privind aprobarea Procedurii pentru anularea obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale, cuprinse în lista întocmită şi transmisă de către structura de control, precum şi modalităţile de restituire a acestora, in vigoare de la 28 iunie 2023.

Acest ordin pune in aplicare prevederile din Legea nr. 43/2023 potrivit careia se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii şi asimilate salariilor, a veniturilor din tichete cadou obţinute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii, pentru perioadele fiscale de la intrarea în vigoare a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă şi, respectiv, a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, şi până la 31 decembrie 2020 inclusiv. Anularea se aplică inclusiv în situaţia în care tichetele cadou au fost acordate de către plătitorul de venit către angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajaţilor acestora în numele plătitorului de venit.

Acest ordin aprobă:

a) Procedura privind întocmirea şi transmiterea de către structura de control fiscal a listei cu obligaţiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale;
b) Procedura pentru anularea obligaţiilor fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale, precum şi modalităţile de restituire a acestora;
c) modelul formularului "Decizie de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023";
d) modelul formularului "Cerere de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023";
e) modelul formularului "Decizia de respingere a cererii de anulare a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023";
f) modelul formularului "Cerere de restituire a obligaţiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023".

Persoanele fizice cu averi mari

În Monitorul oficial nr. 585/2023 a fost publicat Ordinul nr. 920/2023 privind persoanele fizice cu averi mari, in vigoare de la 28 iunie 2023.
 
Persoana fizică cu avere mare este persoana fizică rezidentă fiscal în România care deţine o avere, atât în România, cât şi în străinătate, estimată la o valoare mai mare de 25 de milioane de euro, echivalentul în lei, calculat la cursul mediu al euro din anul precedent estimării averii, stabilit de Banca Naţională a României, pe baza datelor deţinute/obţinute de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în conformitate cu dispoziţiile legale.

Estimarea averii se face pe baza datelor şi informaţiilor deţinute sau obţinute de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la următoarele elemente patrimoniale:

a) bunurile imobile deţinute;
b) bunurile mobile deţinute;
c) activele financiare deţinute.

Grupul persoanelor fizice cu averi mari este constituit din persoane fizice a căror avere estimată îndeplineşte condiţia de mai sus. Grupul extins al persoanelor fizice cu averi mari este constituit din grupul persoanelor fizice cu averi mari şi din persoanele fizice soţi/soţii şi rude/afini de până la gradul al doilea ai/ale acestora.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală notifică persoanele fizice cu privire la faptul că acestea fac parte din grupul persoanelor fizice cu averi mari. Notificarea va cuprinde cel puţin următoarele:

a) informaţii cu privire la îndeplinirea criteriului de avere;
b) prezentarea elementelor pe baza cărora s-a estimat averea;
c) prezentarea abordării Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a cadrului legal adoptat, în scopul asigurării conformării fiscale a persoanelor fizice cu averi mari.

Grupul de persoane fizice cu averi mari se actualizează o dată la 3 ani, în sensul introducerii persoanelor fizice care îndeplinesc criteriul, şi o dată la 6 ani, în sensul eliminării persoanelor fizice care nu mai îndeplinesc acest criteriu.

Concomitent cu actualizarea grupului de persoane fizice cu averi mari se actualizează şi grupul extins al persoanelor fizice cu averi mari.

In scopul asigurării conformării fiscale voluntare a persoanelor fizice cu averi mari, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală poate proceda la:

a) aplicarea unor tratamente fiscale alternative de creştere a conformării fiscale voluntare, pe baza riscurilor identificate;
b) selectarea, pe baza analizei de risc, a persoanelor fizice care prezintă risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile, în vederea efectuării de verificări ale situaţiei fiscale personale/verificări documentare, în condiţiile legii.

(2) Tratamentele fiscale alternative constau în:

a) îndrumarea persoanelor fizice cu averi mari în scopul facilitării conformării fiscale voluntare;
b) derularea unor programe de notificare a persoanelor fizice privind problemele de neconformare identificate.

Biroul central de legătură responsabil pentru cooperare administrativă şi schimbul de informaţii în domeniul fiscal

În Monitorul oficial nr. 585/2023 a fost publicat Ordinul nr. 915/2023 privind desemnarea Biroului central de legătură responsabil pentru cooperare administrativă şi schimbul de informaţii în domeniul fiscal, in vigoare de la 28 iunie 2023.

Serviciul schimb internaţional de informaţii din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia generală de informaţii fiscale este responsabil pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal cu statele membre ale Uniunii Europene şi cu statele cu care România s-a angajat printr-un instrument juridic de drept internaţional, denumite ţări terţe, în conformitate cu prevederile art. 71 şi ale titlului X cap. I din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.

Biroul central de legătură este responsabil de contactele cu Comisia Europeană şi cu alte organizaţii internaţionale la care România este parte. În acest scop, Biroul central de legătură transmite Comisiei Europene şi altor organizaţii internaţionale la care România este parte toate informaţiile, datele şi statisticile prevăzute la titlul X cap. I din Codul de procedură fiscală.

Pentru desfăşurarea activităţii de cooperare administrativă în domeniul fiscal, Biroul central de legătură transmite şi/sau primeşte documente şi informaţii către/de la autorităţile competente din alte state, precum şi către/de la alte organizaţii internaţionale la care România este parte, după cum urmează:

a) pe suport hârtie;
b) prin mijloace electronice de transmitere la distanţă;
c) prin intermediul Reţelei comune de comunicare - reţea dezvoltată de Uniunea Europeană pentru a asigura toate transmisiile prin mijloace electronice între autorităţile competente din domeniul vamal şi fiscal, pentru activitatea de cooperare administrativă şi schimb de informaţii între statele membre ale Uniunii Europene;
d) prin intermediul Sistemului comun de transmitere a datelor - reţea securizată şi criptată, creată de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, utilizată pentru schimbul automat de informaţii cu ţările terţe;
e) prin intermediul Serviciului internaţional de schimb de date - reţea unică utilizată pentru schimbul automat de informaţii cu Statele Unite ale Americii, în contextul Legii privind conformarea fiscală aplicabilă conturilor din străinătate.

luni, 3 iulie 2023

Concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 12 ani

În Monitorul oficial nr. 567/2023 a fost publicata Legea nr. 179/2023 pentru modificarea art. 26 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, in vigoare de la 26 iunie 2023.

Potrivit acestei legi, asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 12 ani (si nu numai pana 7 ani ca pana acum), iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani.

Ordinul nr. 1730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile

În Monitorul oficial nr. 559/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile, in vigoare de la 21 iunie 2023.

Pentru o societate-mamă finală al cărui exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic, primul an de raportare corespunde exerciţiului financiar al anului 2023, raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2024. Pentru a determina dacă societatea-mamă are obligaţie de raportare, aceasta determină dacă veniturile consolidate depăşesc cuantumul de 3.700.000.000 lei, atât în exerciţiul financiar al anului 2022, cât şi în exerciţiul financiar al anului 2023. Societatea-mamă finală întocmeşte raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit pentru exerciţiul financiar al anului 2023 dacă veniturile consolidate depăşesc cuantumul respectiv în ambele exerciţii financiare.

Pentru o societate-mamă finală al cărui exerciţiu financiar corespunde, de exemplu, perioadei 1 aprilie 2023-31 martie 2024, primul an de raportare corespunde datei de 31 martie 2024, raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai târziu până la data de 31 martie 2025.

Pentru exemplificarea modului de analiză a obligaţiei de raportare se consideră următoarea evoluţie a veniturilor consolidate ale societăţii-mamă finale, cu sediul în România: peste cuantumul de 3.700.000.000 lei în exerciţiile financiare 2022 şi 2023; sub cuantum în exerciţiul financiar al anului 2024; peste cuantum în exerciţiul financiar al anului 2025; sub cuantumul de 3.700.000.000 lei în exerciţiul financiar al anului 2026. În situaţia exemplificat, obligaţii de raportare există pentru fiecare dintre exerciţiile financiare ale anilor 2023, 2024, 2025 şi 2026.
 
În cazul unei entităţi autonome, cuantumul de 3.700.000.000 lei corespunde veniturilor sale individuale, aşa cum se reflectă în situaţiile financiare anuale ale acesteia.


Ordinul nr. 1677/2023 pentru punerea în aplicare a prevederilor pct. 3 lit. b) din subsecţiunea C a secţiunii II din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

În Monitorul oficial nr. 558/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1677/2023 pentru punerea în aplicare a prevederilor pct. 3 lit. b) din subsecţiunea C a secţiunii II din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

joi, 29 iunie 2023

Actualizarea clasificării ocupațiilor din România

În Monitorul oficial nr. 526/2023 a fost publicat Ordinul nr. 892/291/2023 privind modificarea și completarea Clasificării ocupațiilor din România - nivel de ocupație (șase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 1.832/856/2011, in vigoare de la 14 iunie 2023.

Clasificarea ocupaţiilor din România se modifică şi se completează cu noile ocupaţii practicate în cadrul economiei naţionale, prevăzute în lista de mai jos:






Nr. crt.Denumirea ocupaţieiCodul COR

1.Comerciant vânzător mărfuri nealimentare522102

2.Director executiv cooperativă agricolă112040

3.Dresor câini516404

4.Inginer pentru inspecţia şi verificarea tehnică a cazanelor, instalaţiilor de ridicat şi recipientelor sub presiune214960

5.Preşedinte cooperativă agricolă131123

6.Profesor de limbi străine235301

7.Specialist în lucrul cu părinţii (parenting)263515

8.Specialist sisteme de calificare235925

 

joi, 22 iunie 2023

Ordonanţa de urgenţă nr. 47/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

În Monitorul oficial nr. 466/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 47/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, in vigoare de la 26 mai 2023.

Potrivit acestei ordonante, la stabilirea procentului de 4% nu se iau în calcul asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav angajaţi în condiţiile legii.

Potrivit legii nr. 448/2006, autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puţin 50 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi.

Inca o situatie de suspendare a contractului individual de muncă din iniţiativa salariatului

În Monitorul oficial nr. 461/2023 a fost publicata Legea nr. 140/2023 pentru completarea art. 51 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, pentru modificarea şi completarea art. 514 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 94 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, in vigoare de la 29 mai 2023.

Aceasta lege introduce o noua situatie de suspendare a contractului individual de muncă  din iniţiativa salariatului, si anume cea pt desfăşurarea, pe bază de contract încheiat în condiţiile legii, a unei activităţi specifice în calitate de asistent maternal, asistent personal al persoanei cu handicap grav sau asistent personal profesionist.

Modificare Codul Muncii

În Monitorul oficial nr. 459/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 42/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social şi a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, in vigoare de la 25 mai 2023.

Pe durata perioadei concediului de îngrijitor, salariaţii au dreptul la zile libere plătite, care nu se includ în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate.

Negocierea colectivă la nivel de unitate este obligatorie, cu excepţia cazului în care angajatorul are încadraţi mai puţin de 10 salariaţi.

Cauzele referitoare la conflictele individuale de muncă şi conflictele colective de muncă se soluţionează în primă instanţă de către tribunal. Cererile se adresează tribunalului în a cărei circumscripţie reclamantul îşi are domiciliul, reşedinţa sau locul de muncă ori, după caz, sediul. Termenul de apel este de 10 zile de la data comunicării hotărârii. Hotărârile instanţei de fond sunt supuse numai apelului.

Litigiile aflate pe rolul instanţelor la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se judecă de către instanţele competente la data sesizării acestora. Dispoziţiile referitoare la competenţă se aplică şi proceselor înregistrate pe rolul instanţelor judecătoreşti la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Trimiterea dosarelor se va face, pe cale administrativă, instanţelor competente să le judece potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.

Termenele de apel care au început să curgă şi nu s-au împlinit la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă continuă să curgă timp de 10 zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.