miercuri, 23 noiembrie 2011

Registrul operatorilor intracomunitari: Radierea din oficiu

Potrivit art. 158^2 alin. (10) lit. c) persoanele impozabile, care in anul urmator inscrierii in registrul operatorilor intracomunitari nu au mai efectuat operatiuni intracomunitare vor fi radiati din oficiu de catre organul fiscal.

Prin operatiuni intracomunitare se intelege:

- livrari intracomunitare de bunuri care au locul in Romania potrivit art. 132 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si care sunt scutite de TVA in conditiile prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal;
- livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la ^art. 1321 alin. (5) din Codul fiscal, efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T in Romania;
- prestari de servicii intracomunitare, respectiv servicii pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile stabilite in Romania in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile;
- achizitii intracomunitare de bunuri taxabile care au locul in Romania potrivit prevederilor art. 132^1 din Codul fiscal;
- achizitii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, si pentru care beneficiarul are obligatia platii TVA potrivit art. 150 alin. (2) din Codul fiscal.

Alte cazuri in care organul fiscal competent va radia din oficiu din Registrul operatorilor intracomunitari sunt pentru:

- persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi potrivit legii;
- persoanele impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii;
- persoanele inregistrate conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal, care solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit legii;
- persoanele impozabile care au ca asociat sau administrator o persoana impotriva careia s-a pus in miscare actiunea penala in legatura cu oricare dintre operatiunile intracomunitare.

marți, 22 noiembrie 2011

Certificarea declaratiei 101 se suspenda pana la 1 ianuarie 2013

Potrivit OUG nr. 35 / 2011 pentru stabilirea unor masuri in domeniul realizarii programelor de interes public sau social, al indeplinirii obligatiilor fiscale si al functionarii optime a institutiilor statului, precum si pentru aplicarea unitara a dispozitiilor legale, publicata in Monitorul oficial nr. 253 / 2011, certificarea declaratilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice de catre un consultant fiscal, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, este suspendata pana la data de 1 ianuarie 2013.

Obligatia de certificare este prevazuta de art. 83 alin. (5) din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala >>>

Prin sintagma declaratii fiscale anuale se subintelege Declaratia 101 privind impozitul pe profit >>>, prevazuta de Ordinul ANAF nr. 2689 / 2010.

luni, 21 noiembrie 2011

Ordin ANAF nr. 3389 / 2011: Stabilirea prin estimare a bazei de impunere

Potrivit art. 67 alin. (1) Codul de procedura fiscala, fiscul va stabili baza de impunere si obligatia fiscala, prin estimarea rezonabila a bazei de impunere, folosind orice proba si mijloc de proba prevazute de lege, ori de cate ori acesta nu poate determina situatia fiscala corecta.

Astfel, potrivit Ordinului ANAF nr. 3389 / 2011, stabilirea prin estimare a bazei de impunere pentru impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat al statului, se efectueaza de organele de inspectie fiscala in situatii cum ar fi:

- documentele si informatiile prezentate in cursul inspectiei fiscale sunt incorecte sau incomplete;
- documentele si informatiile solicitate nu exista sau nu sunt puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala;
- contribuabilul nu conduce evidenta contabila sau fiscala;
- cand au disparut evidentele contabile si fiscale sau actele justificative privind operatiunile producatoare de venituri si contribuabilul nu si-a îndeplinit obligatia de refacere a acestora.

Stabilirea bazei de impunere se face prin estimarea atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor aferente.

Procedura de stabilire prin estimare a bazei de impunere se aplica persoanelor juridice sau fizice, precum si orice alta entitate fara personalitate juridica ce realizeaza venituri pentru care se datoreaza impozite, taxe, contributii si alte sume la bugetul general consolidat al statului, cu exceptia impozitului pe venit datorat de persoanele fizice pentru veniturile a caror sursa nu a fost identificata, prevazute la art. 79^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Fiscul foloseste pentru estimarea bazei de impunere urmatoarele metode:

a) metoda sursei si cheltuirii fondurilor;
b) metoda fluxurilor de trezorerie;
c) metoda marjei;
d) metoda produsului/serviciului si volumului;
e) metoda patrimoniului net.

Selectarea metodelor se face in functie de situatia identificata la contribuabil, sursele de informatii, inscrisurile identificate si de complexitatea activitatii verificate, si va fi efectuata de echipa de inspectie fiscala. Pentru selectarea celei mai adecvate metode se au in vedere urmatoarele elemente, fara a fi limitative:

a) sa se apropie cel mai mult de modul in care isi desfasoara activitatea contribuabilul;
b) documentele sau informatiile identificate sa fie relevante pentru aplicarea unei metode;
c) situatiile specifice ale fiecarui contribuabil supus verificarii;
d) activitatile similare cu cele desfasurate de alti contribuabili, pentru realizarea unor comparatii;
e) sa corespunda conditiilor liberei concurente in situatia in care nu se pot determina imprejurarile concrete de desfasurare a activitatii contribuabilului;
f) documente sau informatii identificate la terte persoane in legatura cu activitatea contribuabilului.

Conditiile pentru selectarea metodei de stabilire prin estimare vor fi consemnate intr-o nota de fundamentare, intocmita de echipa de inspectie fiscala, care va fi supusa avizarii sefului de serviciu si aprobata de conducatorul activitatii de inspectie fiscala. Nota de fundamentare va contine:

a) constatarea starii de fapt a activitatii supuse controlului care impune utilizarea metodei de stabilire prin estimare selectate;
b) elementele identificate care vor sta la baza selectarii metodei de estimare a bazei de impunere, respectiv a veniturilor sau cheltuielilor;
c) metoda propusa pentru estimarea bazei de impunere.

joi, 17 noiembrie 2011

ONRC: Reducerea cuantumului si numarului de tarife la serviciile auxiliare

In Monitorul oficial nr. 800 / 2011 a fost publicat Ordinul MJ nr. 1788 / 2011 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile auxiliare prestate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si de ONRC.

Prin acest ordin s-au eliminat o serie de tarife iar cele care au ramas s-au redus. Astfel pentru multiplicare de documente tariful este de 0,4 lei/copie/fata si de 0,56 lei/copie/fata-verso. Transmiterea de documente prin fax se taxeaza cu 2,42 lei, iar transmiterea de documente, prin posta in tara cu 6,45 lei.

Tehnoredactarea de cereri si declaratii se va tarifa cu 6,45 lei, iar indrumarea pentru completarea corecta a cererilor adresate ORC, altele decat cererea de inregistrare a persoanelor juridice, fizice, asociatiilor familiale si cererea pentru obtinerea autorizarii functionarii cu 3,63 lei.

Pentru transmiterea de documente, prin posta, in strainatate cu confirmare de primire se va tarifa cu 120,97 lei, iar fara confirmare cu 20,16 lei.

Aceste tarife nu includ TVA.

23 august: Ziua Comemorarii Victimelor Fascismului si Comunismului si 21 decembrie: Ziua Memoriei Victimelor Comunismului in Romania

Potrivit Legii nr. 198 / 2011, publicata in Monitorul oficial nr. 799 / 2011, data de 23 august se declara Ziua Comemorarii Victimelor Fascismului si Comunismului.

Aceasta lege declara data de 21 decembrie ca fiind Ziua Memoriei Victimelor Comunismului in Romania.

marți, 15 noiembrie 2011

Revisal: Modifcarea modului de completare conform HG nr. 1105 / 2011

In Monitorul oficial nr. 798 / 2011 a fost publicata HG nr. 1105 / 2011 pentru modificarea HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Potrivit acestei hotarari prin completarea in registru a salariului, a sporurilor si cuantumul acestora se intelege salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca.

Totodata aceasta hotarare amana termenul in care se completeaza salariul de baza lunar brut si sporurile pentru contractele individuale de munca deja inregistrate, pana la data de 15 decembrie 2011.

Depunerea registrului se efectueaza online la adresa https://reges.inspectiamuncii.ro >>>

Cazierul fiscal: HG nr. 1078 / 2011 privind modificarea anexei la Normele metodologice pentru aplicarea OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, aprobate prin HG nr. 31/2003

In Monitorul oficial nr. 1078 / 2011 a fost publicata HG nr. 1078 / 2011 privind modificarea anexei la Normele metodologice pentru aplicarea OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, aprobate prin HG nr. 31/2003.

Anexa la Normele metodologice pentru aplicarea OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, aprobate prin HG nr. 31/2003 cuprinde faptele care se inscriu in cazierul fiscal al contribuabililor si este structurata astfel:

A. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare
B. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
C. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare
D. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
E. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificarile si completarile ulterioare
F. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
G. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare
H. Fapte care constituie infractiuni potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare
I. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare
J. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare
K. Fapte care constituie infractiuni potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cu modificarile ulterioare
L. Alte fapte care constituie infractiuni in domeniul financiar, vamal si care privesc disciplina financiara
M. Fapte care constituie contraventii potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
N. Fapte care constituie contraventii potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
O. Fapte care constituie contraventii la regimul produselor accizabile, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (se aplica pâna la data de 1 ianuarie 2012)
P. Fapte care constituie contraventii la regimul produselor accizabile, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (se aplica incepand data de 1 ianuarie 2012)

Facilitati fiscale: Ordin CNAS nr. 894 / 2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011

In Monitorul oficial nr. 787 / 2011 a fost publicat Ordinul CNAS nr. 894 / 2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Acest ordin se aplica  pentru obligatiile de plata, reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate, datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Pentru obligatiile de plata datorate ANAF se aplica Ordinul MFP nr. 2604 / 2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din OG nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Astfel potrivit ordinului CNAS nr. 894 / 2011 pentru datoriile fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se acorda urmatoarele facilitati:

a) anularea penalitatilor de intarziere, precum si anularea unei cote de 50% din majorarile de intarziere aferente, daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora, se platesc sau se compenseaza pana la data de 31 decembrie 2011;

b) reducerea cu 50% a penalitatilor de intarziere, precum si reducerea cu 50% a unei cote de 50% din majorarile de intarziere aferente acestor obligatii fiscale principale, daca obligatiile principale si dobanzile aferente, se platesc sau se compenseaza pana la data de 30 iunie 2012.

Pentru aplicarea acestor facilitati contribuabilii vor depune o cerere la organul competent (casele de asigurari de sanatate) prin care solicita o situatie a obligatiilor de plata exigibile, care urmeaza a fi stinse in scopul indeplinirii conditiilor de mai sus. In termen de 5 zile de la data depunerii cererii, organul competent va comunica contribuabilului situatia si intocmeste borderou provizoriu de scadere din evidenta a obligatiilor de plata care pot face obiectul facilitatii.

Daca in termen de 10 zile de la data comunicarii situatiei de catre organul comptenet, se platesc sau se compenseaza obligatiile principale si dobanzile aferente, organul competent valideaza borderoul provizoriu de scadere.

Contribuabilul poate depune astfel de cereri ori de cate ori apreciaza ca are posibilitatea de a plati/compensa obligatiile.

Chiar daca contribuabilul nu a depus cererea dar a efectuat plata sau compensarea obligatiilor, poate solicita acordarea facilitatii.

joi, 10 noiembrie 2011

Lista institutiilor de credit participante la Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar ai caror deponenti beneficiaza de garantarea, prin plata de compensatii, a depozitelor constituite la acestea

Prin Comunicatul nr. 2 / 2011 Fondul de Garantare a Depozitelor a anuntat lista valabila la data de 4 noiembrie 2011 a institutiilor de credit participante la Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar (FGDB) ai caror deponenti beneficiaza de garantarea, prin plata de compensatii, a depozitelor constituite la acestea.

Lista completa se poate consulta aici >>>

Potrivit OG nr. 39 / 1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, plafonul de garantare este stabilit la echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro.

Potrivit site-ului FGDB www.fgdb.ro, pana la data de 31 august 2010, s-au platit compensatii de 512,2 milioane de lei, la deponenti persoane fizice de la sapte banci intrate in faliment intre anii 1999-2006.

miercuri, 9 noiembrie 2011

Ordin ANAF nr. 3374/2011 - pentru modificarea pct. 8 din anexa nr. 1 la Ordinul PANAF nr. 2.112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare

In Monitorul oficial nr. 779 / 2011 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 3374/2011 - pentru modificarea pct. 8 din anexa nr. 1 la Ordinul PANAF nr. 2112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Potrivit modificarii aduse de acest ordin termenul de solutionare al cererii privind eliberarea certficatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social se reduce de la 5 zile lucratoare la 2 zile lucratoare, de la data inregistrarii la organul fiscal competent a cererii insotite de documentatia completa.

Potrivit art. 17 din Legea nr. 31 / 1990 privind societatile comerciale, la inmatricularea societatii comerciale sau la schimbarea sediului social se va prezenta la ORC urmatoarele documente:

a) documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social inregistrat la organul fiscal din cadrul ANAF in a carui circumscriptie se situeaza imobilul cu destinatie de sediu social (a se vedea Ordin ANAF nr. 2112/2010);
b) un certificat emis de organul fiscal, care certifica faptul ca pentru imobilul cu destinatie de sediu social nu a fost inregistrat un alt document ce atesta cedarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil, cu titlu oneros sau gratuit, ori existenta altor contracte prin care s-a cedat dreptul de folosinta asupra aceluiasi imobil, dupa caz;
c) in cazul in care din certificatul emis potrivit lit. b) de mai sus rezulta ca sunt deja inregistrate la organul fiscal alte documente care atesta cedarea dreptului de folosinta asupra aceluiasi imobil cu destinatie de sediu social, o declaratie pe propria raspundere in forma autentica privind respectarea conditiilor referitoare la sediul social. Prin aceste conditii se intelege ca:

- la acelasi sediu vor putea functiona mai multe societati numai daca imobilul, prin structura lui si suprafata sa utila, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite sau in spatii distinct partajate.
- numarul societatilor comerciale ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distincte obtinute prin partajare.