marți, 8 ianuarie 2013

Ce trebuie sa contina factura potrivit Codului Fiscal in vigoare de la 1 ianuarie 2012

Potrivit art. 155 alin. (19) din Codul Fiscal in vigoare de la 1 ianuarie 2013, factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:

a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;

b) data emiterii facturii;

c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;

d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;

e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul Fiscal, ale reprezentantului fiscal;

f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;

g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 153 din Codul Fiscalale reprezentantului fiscal;

h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 125^1 alin. (3) din Codul Fiscal in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;

i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;

j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;

k) in cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea «autofactura»;

l) in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;

m) in cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea «taxare inversa»;

n) in cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea «regimul marjei - agentii de turism»;

o) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile «regimul marjei - bunuri second-hand», «regimul marjei - opere de arta» sau «regimul marjei - obiecte de colectie si antichitati», dupa caz;

p) in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea «TVA la incasare»;

r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune.

Ordinul MFP nr. 1662/2012

In Monitorul oficial nr. 842 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 1662/2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind informatiile obligatorii care se inscriu in ordinele de plata pentru Trezoreria Statului, prin care contribuabilii persoane fizice efectueaza plati catre bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finantelor Publice si informatiile cuprinse in mesajul electronic de plati care se transmite in sistem informatic de catre institutiile de credit initiatoare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.801/2011.

Hotararea Camera Auditorilor din Romania nr. 53/2012 pentru aprobarea Procedurilor privind echivalarea testului de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu in baza titlului de doctor in domeniul contabilitatii

In Monitorul oficial nr. 829 / 2012 a fost publicata Hotararea Camera Auditorilor din Romania nr. 53/2012 pentru aprobarea Procedurilor privind echivalarea testului de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil, pentru accesul la stagiu in baza titlului de doctor in domeniul contabilitatii.

Mai multe detalii aici >>>

vineri, 4 ianuarie 2013

Ordinul ANAF nr. 1913/2012privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Ordinul ANAF nr. 1913/2012privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare prevazute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Acest ordin modifica urmatoarele formulare:

- formularul 204 "Declaratie anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica şi entitati supuse regimului transparentei fiscale", cod 14.13.01.13/2i
- formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa şi caştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/I

Aceste formulare se utilizeaza pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2012.

Noile formulare de pot descarca de aici >>>

Acest ordin se poate consulta aici >>>

Ordinul ANAF nr. 1950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

In Monitorul oficial nr. 887 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Acest ordin modifica modelul si continutul urmatoarelor formularelor:
   a) 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs;
   b) 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04;
   c) 104 "Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor", cod 14.13.01.01/dv;
   d) 120 "Decont privind accizele", cod 14.13.01.03;
   e) 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna", cod 14.13.01.05.

Formularele prevazute la lit. a) si c) se utilizeaza pentru declararea impozitelor si taxelor datorate incepand cu 1 ianuarie 2013, pentru definitivarea impozitului pe profit anual datorat pentru anul 2012, din activitatile desfasurate in asociere, de catre contribuabilii prevazuti la art. 13 lit. c) si e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru declararea redeventelor rezultate din contractele de concesiune, arenda si alte contracte de exploatare eficienta a terenurilor cu destinatie agricola datorate incepand cu trimestrul IV 2012.

Formularele prevazute la lit. b), d) si e) se utilizeaza incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2012.

Modelul acestor formulare se poate descarca de aici >>>

Ordinul ANAF nr. 1950 / 2012 se poate consulta aici >>>

joi, 3 ianuarie 2013

Codul fiscal si Normele metodologice 2013

ANAF a publicat pe site-ul propriu, Codul fiscal si Normele metodologice in vigoare de la 01.01.2013, care se pot consulta aici >>>

Ordinul ANAF nr. 2423/2012 privind modificarea si completarea anexelor nr. 2 si 3 la Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 9.988/2006 pentru aprobarea normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei sumare si a documentului administrativ unic

In Monitorul oficial nr. 799 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 2423/2012 privind modificarea si completarea anexelor nr. 2 si 3 la Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 9.988/2006 pentru aprobarea normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei sumare si a documentului administrativ unic.

Ordonanta de urgenta nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara

In Monitorul oficial nr. 874 / 2012 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Aceasta OUG reglementeaza infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara. Autoritatea de Supraveghere Financiara(A.S.F.) se infiinteaza ca autoritate administrativa autonoma, de specialitate, cu personalitate juridica, independenta, autofinantata, care isi exercita atributiile prin preluarea tuturor atributiilor si prerogativelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

A.S.F. are sediul central in municipiul Bucuresti, Str. Foisorului, sectorul 3, si isi poate deschide reprezentante in orice alta localitate de pe teritoriul Romaniei, in functie de necesitati.

A.S.F. preia de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, de la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, pe baza de protocoale de predare-preluare incheiate cu fiecare dintre acestea, in termen de 15 zile de la data numirii membrilor consiliului A.S.F., dar nu mai tarziu de 15 martie 2013, disponibilitatile banesti existente in conturi si patrimoniul stabilit pe baza situatiilor financiare intocmite potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, precum si celelalte drepturi si obligatii ce decurg din acestea.

miercuri, 2 ianuarie 2013

Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare

Pe site-ul ANAF se poate consulta Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare >>>

Potrivit Normelor metodologice de aplicare a art. 145 din Codul fiscal, in situaţia în care furnizorul sau prestatorul este înscris în Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare la data emiterii unei facturi dar omite să înscrie menţiunea ”TVA la încasare“, deşi operaţiunea respectivă nu este exclusă de la aplicarea sistemului TVA la încasare, beneficiarul are obligaţia să exercite dreptul de deducere în conformitate cu prevederile art. 145 alin. (1^1) din Codul fiscal.

Potrivit art. 145 alin. (1^1) din Codul fiscal dreptul de deducere a TVA aferente achiziţiilor efectuate de o persoană impozabilă de la o persoană impozabilă care aplică sistemul TVA la încasare conform prevederilor art. 134^2 alin. (3) - (8) este amânat până în momentul în care taxa aferentă bunurilor şi serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului/prestatorului său.

Sistemul TVA la incasare

Incepand cu data de 1 ianuarie 2013 se aplica sistemul TVA la incasare. Pentru a facilita intelegerea acestui sistem, Ministerul Finantelor Publice a publicat in Monitorul Oficial nr. 792 / 2012 Ordinul nr. 1519/2012 pentru aprobarea Ghidului privind aplicarea sistemului TVA la incasare.

Pentru detalii complete privind acest sistem click aici >>>