vineri, 8 iulie 2022

Restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule

În Monitorul oficial nr. 646/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, in vigoare de la 29 iunie 2022.

Având în vedere situaţia extraordinară creată în contextul Cauzei de infringement 2017/2.108 declanşate împotriva României de către Comisia Europeană pentru motivul prelevării unor taxe cu încălcarea dreptului Uniunii Europene, procedură care se află într-un stadiu avansat, pentru evitarea sesizării Curţii de Justiţie a Uniunii Europene de către Comisia Europeană în contextul în care legislaţia naţională nu respectă întru totul principiile dreptului Uniunii Europene în materie de restituire a taxelor încasate cu încălcarea dreptului unional, contribuabilii care au achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 2141 -2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare, sau, după caz, timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care nu au beneficiat de restituire până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul plăţii taxelor, precum şi a dobânzilor datorate pentru perioada cuprinsă între data perceperii şi data restituirii, pe cale administrativă, prin cerere adresată organului fiscal central competent sau prin cerere adresată organului competent, în cazul sumelor prevăzute la art. 4 alin. (1). 

Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adica de 0,02% pentru fiecare zi de întârziere.

Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

În cererea de restituire se înscriu, în mod obligatoriu, elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului şi datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicită restituirea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule.

In situaţia achitării sumelor de către societăţile de leasing, solicitarea privind restituirea acestora se face de către persoanele care au achiziţionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar.


joi, 7 iulie 2022

Codul de procedură civilă: Comunicarea hotărârilor judecătoreşti se va putea face si prin poştă electronică

În Monitorul oficial nr. 643/2022 a fost publicata Legea nr. 192/2022 pentru completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, in vigoare de la 02 iulie 2022.

Potrivit acestei legi, comunicarea hotărârilor judecătoreşti se va face, din oficiu, prin poştă electronică dacă partea a indicat instanţei datele corespunzătoare în acest scop direct sau la solicitarea expresă a instanţei în timpul procesului. Comunicarea va fi însoţită de semnătura electronică extinsă a instanţei, care va înlocui ştampila instanţei şi semnătura grefierului de şedinţă.

Hotărârile judecătoreşti se consideră comunicate la momentul la care au primit mesaj din partea sistemului folosit că au ajuns la destinatar potrivit datelor furnizate de acesta.

Dacă comunicarea prin poştă electronică nu este posibilă din pricina lipsei datelor în acest sens sau sistemul folosit indică eroare în transmiterea prin poştă electronică, comunicarea hotărârilor judecătoreşti se va face potrivit art. 154 din Codul de procedură civilă.

Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic

În Monitorul oficial nr. 631/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, care va intra în vigoare la 01 ianuarie 2024.


miercuri, 6 iulie 2022

Depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu se va putea face doar prin mijloace electronice de transmitere la distanţă

În Monitorul oficial nr. 626/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1642/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Potrivit acestui ordin, declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu se depun doar prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Generarea unui cont de acces în aplicaţia informatică care asigură serviciul «Depunere declaraţii online» se realizează în baza solicitării scrise, în format electronic, a reprezentantului legal al persoanei juridice/fizice, depusă prin intermediul serviciului «Depunere declaraţii online». Solicitarea va fi însoţită de un document care atestă calitatea de reprezentant legal a solicitantului.

Contul de acces va permite reprezentantului legal accesarea următoarelor funcţiuni ale serviciului "Depunere declaraţii on-line":

a) vizualizarea istoricului declaraţiilor comunicate;
b) vizualizarea situaţiei plăţilor efectuate la Fondul pentru mediu;
c) vizualizarea notificărilor referitoare la administrarea contului de acces, confirmarea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, precum şi referitoare la actele administrativ-fiscale, a actelor de procedură şi altor documente ori informări comunicate de Administraţia Fondului pentru Mediu;
d) solicitarea de emitere a certificatului de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, în formă electronică;
e) vizualizarea şi descărcarea certificatului de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis în formă electronică, valabil cu semnătura electronică a Administraţiei Fondului pentru Mediu.

Depunerea electronică a declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu în cadrul serviciului "Depunere declaraţii on-line" se poate realiza de către următoarele persoane, denumite persoane autorizate:

a) reprezentant legal, deţinător al unei semnături electronice calificate;
b) împuternicitul reprezentantului legal, deţinător al unei semnături electronice calificate. Utilizarea serviciului «Depunere declaraţii online» de către aceste persoane va fi posibilă numai după înrolarea în aplicaţia informatică, în baza unei împuterniciri notariale ataşate la cererea de înrolare.

Declaraţia privind obligaţiile la Fondul pentru mediu rectificativă se depune în format electronic, prin intermediul serviciului «Depunere declaraţii online», numai însoţită de documente justificative din care să rezulte corectitudinea datelor înscrise în declaraţia rectificativă. Documentele justificative, semnate cu semnătură electronică calificată de către persoana autorizată, vor fi încărcate în platforma serviciului «Depunere declaraţii online» odată cu declaraţia privind obligaţiile la Fondul pentru mediu rectificativă.

Dacă sunt îndeplinite condiţiile legale, Administraţia Fondului pentru Mediu aprobă declaraţia privind obligaţiile la Fondul pentru mediu rectificativă şi comunică un mesaj electronic de confirmare la adresele de e-mail indicate în solicitarea de deschidere a contului de acces şi în cererea de înrolare.

Ordinul nr. 1150/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă

În Monitorul oficial nr. 619/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1150/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.

Acest ordin in Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat urmatoarele creanţe fiscale:

- taxă datorată Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, reglementata de Legea nr. 30/2022 pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 202 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000

- taxă datorată Comitetului Naţional Paralimpic, reglementata de Legea nr. 30/2022 pentru modificarea şi completarea art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc şi pentru completarea art. 202 alin. (3) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000

Modificarea valorii maxime a tichetelor de masa

În Monitorul oficial nr. 613/2022 a fost publicata Legea nr. 187/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare.

Potrivit acestei legi incepând cu data de 1 iulie 2022, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi suma de 30 de lei. Aceasta valoare se aplică şi în semestrul II al anului 2022, precum şi în primele două luni ale semestrului I al anului 2023, respectiv februarie şi martie 2023.

Totodata aceasta lege introduce posibilitatea ca organizaţiile sindicale legal constituite sa poata acorda din fonduri proprii, ocazional, tichete cadou membrilor proprii care nu au calitatea de angajaţi ai organizaţiei sindicale. Frecvenţa acordării tichetelor cadou şi valoarea lor se stabilesc de către conducerea organizaţiei sindicale.

miercuri, 29 iunie 2022

Legea nr. 182/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului

În Monitorul oficial nr. 599/2022 a fost publicata Legea nr. 182/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului, in vigoare de la 23 iunie 2022.

Ordinul nr. 964/2022 pentru aprobarea modelului declaraţiei pe propria răspundere prevăzute la art. 31 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă

În Monitorul oficial nr. 596/2022 a fost publicat Ordinul nr. 964/2022 pentru aprobarea modelului declaraţiei pe propria răspundere prevăzute la art. 3^1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă.

De masurile prevazute de OUG  nr. 132/2020 se poate beneficia pana la 31 decembrie 2022.

Ordonanţa de urgenţă nr. 85/2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul fiscal şi vamal

În Monitorul oficial nr. 594/2022 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 85/2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul fiscal şi vamal.

Potrivit acestei legi, se va aplica până la data de 31 decembrie 2026 inclusiv, masurile de simplificare de la art. 331 alin. (2) lit. c)-f) şi i)-l) din Codul Fiscal.

Noua declaraţie informativă (208) privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

În Monitorul oficial nr. 591/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1081/2022 pentru modificarea modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului 208 "Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit.

Formularul se va utiliza pentru declararea informaţiilor privind tranzacţiile de proprietăţi imobiliare din patrimoniul personal prin procedură notarială, încheiate începând cu semestrul 1 al anului 2022.

Declaraţia se completează şi se depune de către notarii publici pentru tranzacţiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate şi ale dezmembrămintelor acestuia asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, din patrimoniul personal.

Declaraţia se completează şi se depune şi în cazul transmiterii dreptului de proprietate şi a dezmembrămintelor acestuia cu titlul de moştenire, indiferent de momentul dezbaterii succesiunii, în cazul persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat, care sunt scutite de la plata impozitului pe venit, potrivit prevederilor art. 60 pct. 1 lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Declaraţia se completează şi se depune semestrial până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului în care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.

Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.