joi, 30 martie 2023

Nivelul accizei specifice la ţigarete

În Monitorul oficial nr. 201/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1111/2023 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la ţigarete.

Potrivit acestui ordin nivelul accizei specifice la ţigarete în perioada 1 aprilie 2023-31 martie 2024 inclusiv este de 493,988 lei/1.000 de ţigarete.

Modificare: Normele de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 199/2023 a fost publicat Ordinul nr. 670/131/2023 pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1.311/2017.

Certificatele de concediu medical se pot elibera şi la o dată ulterioară, numai pentru luna în curs sau luna anterioară, si în caz de deces al beneficiarului sau, după caz, al pacientului cu afecţiuni oncologice.

Pentru persoana asigurată care se află în două sau mai multe situaţii prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 şi care desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori, la fiecare fiind asigurată, indemnizaţiile se calculează şi se plătesc, după caz, de fiecare angajator la care este îndeplinit stagiul minim de asigurare de 6 luni, precum şi pentru situaţiile prevăzute la art. 9 şi 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005. Baza de calcul pentru fiecare indemnizaţie o constituie numai venitul obţinut pe fiecare loc de realizare. În aceste cazuri, primele două exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezintă spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la celălalt/ceilalţi angajator/angajatori se prezintă cele două exemplare în copii certificate de către medicul care a eliberat certificatul.

Prin excepţie, pentru persoanele asigurate care sunt cadre didactice şi îşi desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori pentru completarea normei didactice, perioadele de stagiu de asigurare realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical se utilizează de către toţi angajatorii, iar indemnizaţiile se calculează şi se plătesc de fiecare angajator. Baza de calcul pentru fiecare indemnizaţie o constituie numai venitul obţinut pe fiecare loc de realizare.

Persoanele care încep să îşi desfăşoare activitatea la mai mulţi angajatori, în cazul în care intervine un certificat de concediu medical pentru care la stabilirea stagiului de asigurare se iau în calcul perioadele asimilate stagiului de asigurare prevăzute la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, indemnizaţia aferentă certificatului de concediu medical se plăteşte de către fiecare angajator. Baza de calcul al indemnizaţiei se constituie cu venitul obţinut la fiecare angajator.

duminică, 26 martie 2023

Hotărârea nr. 181/2023 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016

În Monitorul oficial nr. 187/2023 a fost publicata Hotărârea nr. 181/2023 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, in vigoare de la 6 martie 2023.

Codul Muncii: 2 zile noi de sărbătoare legală

În Monitorul oficial nr. 186/2023 a fost publicata Legea nr. 52/2023 pentru completarea alin. (1) al art. 139 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, in vigoare de la 9 martie 2023.

Aceasta lege introduce 2 zile noi de sărbătoare legală în care nu se lucrează, 6 ianuarie - Botezul Domnului - Boboteaza si 7 ianuarie - Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul.

Normele privind determinarea, reţinerea şi virarea impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice

În Monitorul oficial nr. 181/2023 a fost publicata Instrucţiunea nr. 1/6.218/2023 pentru aprobarea Normelor privind determinarea, reţinerea şi virarea impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice, in vigoare de la 3 martie 2023.

Aceasta instrucţiune stabileşte metodologia de determinare, reţinere şi virare a impozitului pe câştigul de capital rezultat din transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice, în conformitate cu prevederile cap. V - Venituri din investiţii al titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal.

Declaraţia privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România

În Monitorul oficial nr. 179/2023 a fost publicat Ordinul nr. 231/2023 privind modificarea şi completarea anexei nr. 5 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.780/2017 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, in vigoare de la 2 martie 2023.

Acest ordin actualizeaza formularul 224 "Declaraţie privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România".

miercuri, 15 martie 2023

Criteriile de stabilire şi a listei nominale privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi/sau furnizoare interzise, provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă

În Monitorul oficial nr. 174/2023 a fost publicat Ordinul nr. 20279/2023 pentru aprobarea criteriilor de stabilire şi a listei nominale privind produsele, serviciile şi entităţile producătoare şi/sau furnizoare interzise, provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă.

Acest ordin aprobă criteriile de stabilire a produselor şi serviciilor software de tip antivirus provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă sau de la un operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă sau al cărei capital este constituit cu participaţie provenind în mod direct sau prin firme interpuse din Federaţia Rusă ori din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Federaţia Rusă.

Potrivit se interzic achiziţionarea, instalarea şi utilizarea de către autorităţile şi instituţiile publice a următoarelor produse şi servicii software, care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 1 din legea nr. 354/2022 privind protecţia sistemelor informatice ale autorităţilor şi instituţiilor publice în contextul invaziei declanşate de Federaţia Rusă împotriva Ucrainei:

a) produse privind securitatea dispozitivului, securitatea punctului final;
b) aplicaţii şi programe software de detecţie antivirus;
c) aplicaţii şi programe software antimalware, firewall pentru aplicaţii web, firewall as a service;
d) reţele virtuale private;
e) sisteme de detecţie şi răspuns pentru Endpointuri.

Legea nr. 354/2022 stabileşte cadrul juridic şi instituţional general şi necesar în vederea interzicerii achiziţionării şi utilizării de către autorităţile şi instituţiile publice, de la nivel central şi local, a produselor şi serviciilor software de tip antivirus provenind direct sau indirect din Federaţia Rusă sau de la un operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă sau al cărei capital este constituit cu participaţie provenind în mod direct sau prin firme interpuse din Federaţia Rusă ori din ale cărui organe de administrare fac parte persoane din Federaţia Rusă.

Este considerat operator economic aflat sub controlul direct sau indirect al unei persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă acela care se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:

a) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă deţin, individual sau împreună, în mod direct sau indirect, o participaţie calificată de cel puţin 25% din drepturile de vot ale respectivului operator;
b) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă deţin, în mod direct sau indirect, majoritatea drepturilor de vot în adunarea generală a operatorului respectiv;
c) în calitate de asociat sau acţionar al respectivului operator, o persoană fizică sau juridică din Federaţia Rusă dispune de puterea de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere sau supraveghere;
d) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă îl finanţează, prin orice mod, direct sau indirect, pe operator;
e) una sau mai multe persoane fizice sau juridice din Federaţia Rusă promite, oferă sau dă bani sau alte foloase operatorului.

Procedura de stabilire a impozitului pe veniturile din înstrăinarea terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan

În Monitorul oficial nr. 165/2023 a fost publicat Ordinul nr. 216/2023 privind aprobarea Procedurii de stabilire a impozitului pe veniturile din înstrăinarea terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare.

Acest ordin aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale următoarelor formulare:

a) 213 "Declaraţie privind veniturile realizate de persoana fizică şi/sau juridică din înstrăinarea, prin vânzare, a pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan";
b) 214 "Cerere pentru stabilirea impozitului privind venitul realizat de persoana fizică şi/sau juridică din înstrăinarea, prin hotărâre judecătorească, a terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan";
c) modelul şi conţinutul formularului "Referat privind stabilirea bazei de calcul al impozitului în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan se realizează prin hotărâre judecătorească";
d) modelul şi conţinutul formularului 259 "Decizie de impunere privind venitul realizat de persoana fizică şi/sau juridică din înstrăinarea terenurilor agricole situate în extravilan/pachetului de control al persoanelor juridice care au în proprietate unul sau mai multe terenuri agricole situate în extravilan".

Ordinul nr. 234/2023 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală

În Monitorul oficial nr. 164/2023 a fost publicat Ordinul nr. 234/2023 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală.

Anularea obligaţilor fiscale stabilite de organul fiscal ca urmare a reîncadrării din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii şi asimilate salariilor, a veniturilor din tichete cadou

În Monitorul oficial nr. 163/2023 a fost publicata Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligaţii fiscale, in vigoare de la 27 februarie 2023.

Se anulează diferenţele de obligaţii fiscale principale, precum şi obligaţiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii şi asimilate salariilor, a veniturilor din tichete cadou obţinute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii, pentru perioadele fiscale de la intrarea în vigoare a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă şi, respectiv, a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, şi până la 31 decembrie 2020 inclusiv, şi neachitate până la data intrării în vigoare a prezentei legi. Anularea se aplică inclusiv în situaţia în care tichetele cadou au fost acordate de către plătitorul de venit către angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajaţilor acestora în numele plătitorului de venit.

Organul fiscal nu reîncadrează în venituri din salarii şi asimilate salariilor veniturile din tichete cadou obţinute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii acestora şi încadrate în categoria veniturilor din alte surse şi nu emite o decizie de impunere în legătură cu o astfel de reîncadrare, pentru perioada anterioară datei de 31 decembrie 2020 inclusiv.

Diferenţele de obligaţii fiscale principale şi/sau obligaţiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisă şi comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării sumelor, stinse prin plată, compensare, executare silită sau dare în plată în condiţiile art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, aferente perioadelor fiscale de până la 31 decembrie 2020 inclusiv, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor. Termenul de prescripţie a dreptului de a cere restituirea pentru sumele prevăzute mai sus începe să curgă de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Anularea obligaţiilor fiscale se efectuează din oficiu, de către organul fiscal competent sau la cererea contribuabilului, după caz, prin emiterea şi comunicarea unei decizii de anulare a obligaţiilor fiscale, conform procedurii legale aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestei legi.