luni, 3 iulie 2023

Concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 12 ani

În Monitorul oficial nr. 567/2023 a fost publicata Legea nr. 179/2023 pentru modificarea art. 26 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, in vigoare de la 26 iunie 2023.

Potrivit acestei legi, asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 12 ani (si nu numai pana 7 ani ca pana acum), iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani.

Ordinul nr. 1730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile

În Monitorul oficial nr. 559/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1730/2023 pentru reglementarea unor aspecte contabile, in vigoare de la 21 iunie 2023.

Pentru o societate-mamă finală al cărui exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic, primul an de raportare corespunde exerciţiului financiar al anului 2023, raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai târziu până la data de 31 decembrie 2024. Pentru a determina dacă societatea-mamă are obligaţie de raportare, aceasta determină dacă veniturile consolidate depăşesc cuantumul de 3.700.000.000 lei, atât în exerciţiul financiar al anului 2022, cât şi în exerciţiul financiar al anului 2023. Societatea-mamă finală întocmeşte raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit pentru exerciţiul financiar al anului 2023 dacă veniturile consolidate depăşesc cuantumul respectiv în ambele exerciţii financiare.

Pentru o societate-mamă finală al cărui exerciţiu financiar corespunde, de exemplu, perioadei 1 aprilie 2023-31 martie 2024, primul an de raportare corespunde datei de 31 martie 2024, raportul privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit fiind publicat cel mai târziu până la data de 31 martie 2025.

Pentru exemplificarea modului de analiză a obligaţiei de raportare se consideră următoarea evoluţie a veniturilor consolidate ale societăţii-mamă finale, cu sediul în România: peste cuantumul de 3.700.000.000 lei în exerciţiile financiare 2022 şi 2023; sub cuantum în exerciţiul financiar al anului 2024; peste cuantum în exerciţiul financiar al anului 2025; sub cuantumul de 3.700.000.000 lei în exerciţiul financiar al anului 2026. În situaţia exemplificat, obligaţii de raportare există pentru fiecare dintre exerciţiile financiare ale anilor 2023, 2024, 2025 şi 2026.
 
În cazul unei entităţi autonome, cuantumul de 3.700.000.000 lei corespunde veniturilor sale individuale, aşa cum se reflectă în situaţiile financiare anuale ale acesteia.


Ordinul nr. 1677/2023 pentru punerea în aplicare a prevederilor pct. 3 lit. b) din subsecţiunea C a secţiunii II din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

În Monitorul oficial nr. 558/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1677/2023 pentru punerea în aplicare a prevederilor pct. 3 lit. b) din subsecţiunea C a secţiunii II din anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

joi, 29 iunie 2023

Actualizarea clasificării ocupațiilor din România

În Monitorul oficial nr. 526/2023 a fost publicat Ordinul nr. 892/291/2023 privind modificarea și completarea Clasificării ocupațiilor din România - nivel de ocupație (șase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 1.832/856/2011, in vigoare de la 14 iunie 2023.

Clasificarea ocupaţiilor din România se modifică şi se completează cu noile ocupaţii practicate în cadrul economiei naţionale, prevăzute în lista de mai jos:






Nr. crt.Denumirea ocupaţieiCodul COR

1.Comerciant vânzător mărfuri nealimentare522102

2.Director executiv cooperativă agricolă112040

3.Dresor câini516404

4.Inginer pentru inspecţia şi verificarea tehnică a cazanelor, instalaţiilor de ridicat şi recipientelor sub presiune214960

5.Preşedinte cooperativă agricolă131123

6.Profesor de limbi străine235301

7.Specialist în lucrul cu părinţii (parenting)263515

8.Specialist sisteme de calificare235925

 

joi, 22 iunie 2023

Ordonanţa de urgenţă nr. 47/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

În Monitorul oficial nr. 466/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 47/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, in vigoare de la 26 mai 2023.

Potrivit acestei ordonante, la stabilirea procentului de 4% nu se iau în calcul asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav angajaţi în condiţiile legii.

Potrivit legii nr. 448/2006, autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puţin 50 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi.

Inca o situatie de suspendare a contractului individual de muncă din iniţiativa salariatului

În Monitorul oficial nr. 461/2023 a fost publicata Legea nr. 140/2023 pentru completarea art. 51 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, pentru modificarea şi completarea art. 514 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 94 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, in vigoare de la 29 mai 2023.

Aceasta lege introduce o noua situatie de suspendare a contractului individual de muncă  din iniţiativa salariatului, si anume cea pt desfăşurarea, pe bază de contract încheiat în condiţiile legii, a unei activităţi specifice în calitate de asistent maternal, asistent personal al persoanei cu handicap grav sau asistent personal profesionist.

Modificare Codul Muncii

În Monitorul oficial nr. 459/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 42/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social şi a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, in vigoare de la 25 mai 2023.

Pe durata perioadei concediului de îngrijitor, salariaţii au dreptul la zile libere plătite, care nu se includ în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate.

Negocierea colectivă la nivel de unitate este obligatorie, cu excepţia cazului în care angajatorul are încadraţi mai puţin de 10 salariaţi.

Cauzele referitoare la conflictele individuale de muncă şi conflictele colective de muncă se soluţionează în primă instanţă de către tribunal. Cererile se adresează tribunalului în a cărei circumscripţie reclamantul îşi are domiciliul, reşedinţa sau locul de muncă ori, după caz, sediul. Termenul de apel este de 10 zile de la data comunicării hotărârii. Hotărârile instanţei de fond sunt supuse numai apelului.

Litigiile aflate pe rolul instanţelor la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se judecă de către instanţele competente la data sesizării acestora. Dispoziţiile referitoare la competenţă se aplică şi proceselor înregistrate pe rolul instanţelor judecătoreşti la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Trimiterea dosarelor se va face, pe cale administrativă, instanţelor competente să le judece potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.

Termenele de apel care au început să curgă şi nu s-au împlinit la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă continuă să curgă timp de 10 zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

joi, 15 iunie 2023

Ordinul nr. 1447/2023 pentru modificarea şi completarea unor reglementări privind documentele financiar-contabile

În Monitorul oficial nr. 453/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1447/2023 pentru modificarea şi completarea unor reglementări privind documentele financiar-contabile, in vigoare de la 24 mai 2023.

Acest ordin modifica:

1. Ordinul nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.

Potrivit acestui ordin, reconstituirea este obligatorie pentru documentele financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, care se află în termenul de păstrare prevăzut de legea contabilităţii.

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art. 1 din legea contabilităţii timp de 5 ani calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Astfel se modifica termenul de păstrare a statelor de salarii care era de 50 de ani si termenul de păstrare a registrelor şi a celorlalte documente financiar-contabile care era de 10 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia au fost întocmite.


2. Reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor care conduc contabilitatea în partidă simplă timp de 5 ani calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Documentele justificative care atestă provenienţa unor bunuri cu durată de viată mai mare de 5 ani se păstrează pe perioada corespunzătoare duratei de viaţă utilă a acestora.


3. Reglementările contabile privind organizarea şi conducerea contabilităţii în partidă simplă de către persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.103/2017

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor juridice fără scop patrimonial care conduc contabilitatea în partidă simplă timp de 5 ani calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

Documentele justificative care atestă provenienţa unor bunuri cu durată de viaţă mai mare de 5 ani se păstrează pe perioada corespunzătoare duratei de viaţă utilă a acestora.


Instrucţiunile privind utilizarea formularului "Declaraţie privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale"

În Monitorul oficial nr. 452/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1.745/1.481/2023 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind utilizarea formularului "Declaraţie privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale".

Aceste instrucţiuni se aplică beneficiarilor care solicită virarea sumelor reprezentând contravaloarea fondurilor europene acordate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, finanţarea publică naţională şi TVA nedeductibilă aferentă acestora, în baza contractului de finanţare şi a documentaţiei justificative stabilite prin ghiduri specifice pentru demararea şi finanţarea activităţilor proiectului, precum şi coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii şi ordonatorilor principali de credite finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale cu rol de agenţie de implementare, cărora le sunt aplicabile prevederile art. 13 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Beneficiarii de fonduri acordate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă întocmesc şi transmit coordonatorilor de reformă şi/sau investiţii/ordonatorilor principali de credite finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale cu rol de agenţie de implementare "Declaraţia privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale" aferentă activităţilor desfăşurate în baza contractelor încheiate cu prestatorii de servicii sau alţi operatori economici.

Transmiterea către coordonatorii de reformă şi/sau investiţii/ordonatorii principali de credite finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale cu rol de agenţie de implementare a "Declaraţiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă şi din fonduri publice naţionale" se realizează de către beneficiari la termenele şi prin modalităţile stabilite în cadrul contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare sau prin ghidurile specifice, după caz.

miercuri, 14 iunie 2023

O noua infractiune pedepsita de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

În Monitorul oficial nr. 440/2023 a fost publicata Legea nr. 125/2023 privind completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, in vigoare de la 25 mai 2023.

Aceasta lege mentioneaza ca va constitui infracţiune, care se pedepseşte cu închisoare de la 7 la 15 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi orice acţiune sau inacţiune comisă în cadrul unor scheme frauduloase cu caracter transfrontalier având ca efect diminuarea cu cel puţin 10.000.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, a resurselor bugetului Uniunii Europene, prin:

a) utilizarea sau prezentarea de declaraţii sau documente false, incorecte sau incomplete privind TVA;
b) nedivulgarea de informaţii privind TVA, atunci când aceste informaţii trebuie divulgate potrivit legii;
c) prezentarea de declaraţii corecte privind TVA pentru a masca în mod fraudulos neplata sau constituirea unor drepturi necuvenite la rambursări de TVA.

Tentativa la infracţiunea de mai sus se pedepseşte.