marți, 30 ianuarie 2024

Declaraţia 114 privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a lucrătorilor culturali profesionişti pentru care a fost plătită contribuţia

În Monitorul oficial nr. 1164/2023 a fost publicat Ordinul nr. 2.006/1.193/4.680/2023 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a lucrătorilor culturali profesionişti pentru care a fost plătită contribuţia".

Potrivit OUG nr. 21/2023 privind Statutul lucrătorului cultural profesionist, plătitorii de venit ai lucrătorilor culturali profesionişti au obligaţia de a depune semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului, o declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a persoanelor pentru care a fost plătită contribuţia.

Declaraţia se completează şi se depune de către plătitorii de venit ai lucrătorilor culturali profesionişti, care în perioada de raportare au încheiat contracte cu aceştia potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucrătorului cultural profesionist, aprobată cu modificări prin Legea nr. 346/2023, şi care datorează o contribuţie asiguratorie reprezentând 1% din valoarea fiecărui contract încheiat.

Declaraţia se depune semestrial până la data de 25 inclusiv a lunii următoare semestrului în care au fost încheiate contractele cu lucrătorii culturali profesionişti.

Plătitorii de venit care au încheiat contracte cu lucrătorii culturali profesionişti începând cu data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2023 vor declara aceste contracte, precum şi contribuţia asiguratorie datorată în declaraţia aferentă semestrului II 2023.

Organul fiscal central competent este organul fiscal în a cărui evidenţă plătitorul de venit este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii, potrivit legii.

Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a lucrătorilor culturali profesionişti pentru care a fost plătită contribuţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă care este pus la dispoziţia plătitorilor de venit gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.

Declaraţia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform legii.

Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul de venit/împuternicitul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiei asiguratorii şi evidenţa nominală a persoanelor pentru care a fost plătită contribuţia poate fi corectată de plătitorii de venit din proprie iniţiativă, ori de câte ori informaţiile din perioada de raportare nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală.


În cazul în care plătitorul de venit este înregistrat în scopuri de taxă pe valoarea adăugată conform art. 318 din Codul fiscal, în prima căsuţă se completează prefixul RO.

luni, 29 ianuarie 2024

Punctul gastronomic local

În Monitorul oficial nr. 1144/2023 a fost publicata Legea nr. 412/2023 pentru înfiinţarea şi funcţionarea punctelor gastronomice locale, in vigoare de la 22 decembrie 2023.

Punctul gastronomic local este o unitate de valorificare a producţiei primare locale, situată într-o localitate rurală, unde se prepară şi se servesc produse alimentare, după reţete specifice zonei, direct către consumatorul final, pentru un număr maxim de 15 persoane simultan.

Localitatea rurală este reprezentată de sate reşedinţă de comună, sate componente ale comunelor şi sate aparţinând municipiilor sau oraşelor.

Planul local este reprezentat de unitatea administrativ-teritorială de care aparţine punctul gastronomic local şi/sau de locul de domiciliu al persoanei care deţine punctul gastronomic local, precum şi de unităţile administrativ-teritoriale limitrofe acestora.

Produsele alimentare din oferta punctului gastronomic local se prepară din materii prime disponibile pe plan local, provenite în principal din producţia primară de la nivelul exploataţiei proprii, de la producători, pescari, vânători, culegători şi colectori de produse forestiere nelemnoase.

Punctul gastronomic local poate funcţiona în incintele existente în locuinţe particulare, ferme agricole, amenajări piscicole, stâne, stupine, crame, adăposturi pescăreşti, fonduri de vânătoare, crescătorii de vânat, complexuri de vânătoare, centre de colectare a ciupercilor şi fructelor de pădure, centre de colectare a vânatului, ocoale silvice, mănăstiri, precum şi în alte construcţii şi amenajări dintr-o localitate rurală, unde se desfăşoară una sau mai multe activităţi conexe cu producţia primară de produse agricole, pescuitul, vânătoarea, recoltarea sau colectarea produselor forestiere nelemnoase.

Punctul gastronomic local poate fi înfiinţat de către persoane fizice şi persoane juridice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind înregistrarea sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a acestui tip de unitate, la direcţia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor de pe raza judeţului unde acesta îşi desfăşoară activitatea. Înregistrarea sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a punctului gastronomic local de către persoanele fizice se realizează în baza atestatului de producător, însoţit de copia carnetului de comercializare, a carnetului de membru vânător vizat pe anul în curs, a permisului de pescuit comercial vizat pe anul în curs sau a autorizaţiei de recoltare a produselor forestiere nelemnoase, eliberată de autorităţile competente, după caz, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare.

Înregistrarea sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a punctului gastronomic local de către persoanele juridice se realizează în baza certificatului constatator de înregistrare emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, având coduri CAEN care dovedesc că acestea desfăşoară una sau mai multe activităţi de producţie agricolă, pescuit sau vânat, de colectare a produselor forestiere nelemnoase, în conformitate cu prevederile legislaţiei specifice în vigoare.

Înfiinţarea unui punct gastronomic local de către persoanele fizice ce sunt producători locali se realizează în baza atestatului de producător/carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol.

Veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a desfăşurării activităţii ca punct gastronomic local reprezintă venituri din activităţi independente pentru care venitul net anual se determină pe baza normelor de venit, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Prin derogare de la dispoziţiile art. 69 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul normelor anuale de venit, pe categorii de localităţi, în funcţie de amplasamentul punctului gastronomic local, precum şi coeficienţii de corecţie a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin structurile subordonate, transmite, anual, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, nivelul normelor anuale de venit şi coeficienţii de corecţie a acestora, în cursul trimestrului IV, dar nu mai târziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui în care urmează să se aplice.

În vederea valorificării superioare a producţiei primare şi accelerării procesului de dezvoltare rurală, inclusiv a serviciilor din spaţiul rural, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale sprijină dezvoltarea punctelor gastronomice locale prin acţiuni specifice de informare, promovare şi difuzare în mediul online: site-uri media, aplicaţii mobile şi orice alte mijloace de informare în masă.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin unităţile subordonate la nivel naţional, judeţean sau local, poate să organizeze gratuit cursuri de formare profesională pentru persoanele fizice sau juridice care doresc să înfiinţeze un punct gastronomic local, în limita competenţelor stabilite de legislaţie.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va propune măsuri pentru acordarea de sprijin în vederea înfiinţării sau susţinerii activităţii punctelor gastronomice locale, în limita prevederilor bugetare.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională a Zonei Montane, întocmeşte şi gestionează Registrul punctelor gastronomice locale pe baza datelor din lista publică ce se poate consulta/accesa de pe site-ul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor.

Pentru anul 2024, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin structurile subordonate, transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nivelul normelor anuale de venit şi coeficienţii de corecţie a acestora până la data de 31 decembrie 2023.

Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare modificata de Legea nr. 406/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii incluziunii financiare

 În Monitorul oficial nr. 1144/2023 a fost publicata Legea nr. 406/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creşterii incluziunii financiare, in intra în vigoare la 16 iunie 2024.

Potrivit acestei legi, beneficiarii de plăţi de natură salarială plătite de angajator, pensii, indemnizaţii şi alocaţii de asistenţă socială plătite de la bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale sau de la bugetele locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului Bucureşti au dreptul să primească sumele cuvenite în numerar sau prin mijloace de plată fără numerar.

marți, 2 ianuarie 2024

Ordonanţa de urgenţă nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene

În Monitorul oficial nr. 1110/2023 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, in vigoare de la 15 decembrie 2023.

sâmbătă, 30 decembrie 2023

Stabilirea unor măsuri de restituire a unor contribuţii de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 1124/2023 a fost publicata Legea nr. 391/2023 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2023 privind stabilirea unor măsuri de restituire a unor contribuţii de asigurări sociale de sănătate, in vigoare de la 16 decembrie 2023.

Persoanele fizice care, în perioada 1 ianuarie-27 decembrie 2022 inclusiv, au obţinut venituri din pensii din străinătate, pentru care termenul de declarare şi plată a obligaţiilor fiscale aferente este data de 25 mai 2023, nu datorează, nu declară şi nu plătesc contribuţia de asigurări sociale de sănătate aferentă acestor venituri.

Se anulează contribuţia de asigurări sociale de sănătate prevăzută mai sus, pentru care persoanele fizice au depus Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal 2022, nestinsă până la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

Contribuţia de asigurări sociale de sănătate stinsă potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor.

Termenul de prescripţie a dreptului de cerere de restituire pentru sumele prevăzute mai sus începe să curgă de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a ordonanţei de urgenţă nr. 4/2023.

Anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se efectuează din oficiu de către organul fiscal competent, prin emiterea şi comunicarea unei decizii de anulare a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.

joi, 28 decembrie 2023

Modificare Codul de procedură fiscală: Reguli privind inspecţiei fiscale

În Monitorul oficial nr. 1123/2023 a fost publicata Legea nr. 388/2023 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 188/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, in vigoare de la 16 decembrie 2023.

La începerea inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală trebuie să prezinte contribuabilului/plătitorului legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu semnat de conducătorul organului de inspecţie fiscală. Legitimaţia de inspecţie şi ordinul de serviciu pot fi prezentate şi prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanţă. În cazul organului fiscal central, prezentarea legitimaţiei de inspecţie şi a ordinului de serviciu se realizează conform procedurii aprobate prin ordin al preşedintelui ANAF. Începerea inspecţiei fiscale trebuie consemnată în registrul unic de control ori de câte ori există obligaţia ţinerii acestuia.

Data începerii inspecţiei fiscale este data menţionată în registrul unic de control, dacă există obligaţia ţinerii acestuia. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ţine sau nu prezintă organului de inspecţie fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal de constatare. Procesul-verbal de constatare se semnează de către organul de inspecţie fiscală şi de către contribuabil/plătitor şi se înregistrează la registratura contribuabilului/plătitorului ori de câte ori există o astfel de registratură.

E-factura: ANAF a pus la dispozitia contribuabililor o aplicatie pentru generarea e-facturii

 ANAF a pus la dispozitia contribuabililor o aplicatie pentru generarea e-facturii. Aceasta se poate completa aici >>>

 


miercuri, 27 decembrie 2023

Procedura privind stingerea, prin compensare, a creanţelor fiscale ale contribuabililor, certe, lichide şi exigibile faţă de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive, cu obligaţiile fiscale/bugetare datorate bugetului de stat, precum şi schimbul de informaţii între organele fiscale locale şi organele fiscale centrale

În Monitorul oficial nr. 1116/2023 a fost publicat Ordinul nr. 5.329/2.201/2023 pentru aprobarea Procedurii privind stingerea, prin compensare, a creanţelor fiscale ale contribuabililor, certe, lichide şi exigibile faţă de bugetele locale, stabilite prin hotărâri judecătoreşti definitive, cu obligaţiile fiscale/bugetare datorate bugetului de stat, precum şi schimbul de informaţii între organele fiscale locale şi organele fiscale centrale, in vigoare de la 12 decembrie 2023.


Noul model al formularului 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate"

În Monitorul oficial nr. 1112/2023 a fost publicat Ordinul nr. 1.994/880/1.181/4.594/2023 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate".

Acest formular se va utiliza începând cu declararea veniturilor aferente lunii noiembrie 2023.

Informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfăşoară activitate în mediul online

În Monitorul oficial nr. 1110/2023 a fost publicat Ordinul nr. 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfăşoară activitate în mediul online, care va intra în vigoare la 25 ianuarie 2024.

Operatorii economici, care desfăşoară activitatea de comercializare/prestare de servicii în mediul online, au obligaţia de a informa consumatorii, cu privire la condiţiile de legalitate ale acesteia, prin afişarea tuturor informaţiilor în baza cărora funcţionează: denumirea persoanei juridice; cod unic de înregistrare; numărul din registrul persoanelor juridice corespunzător, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate; adresa sediului şi/sau a punctului de lucru, unde îşi desfăşoară efectiv activitatea; seria şi numărul tuturor autorizaţiilor, avizelor, atestatelor, certificatelor, licenţelor necesare desfăşurării activităţii, precum şi emitentul acestora.

Operatorii economici, care administrează sau sunt prezenţi pe pagini de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce - comerţ electronic, sunt obligaţi să afişeze următoarele informaţii: denumirea persoanei juridice; cod unic de înregistrare; numărul din registrul persoanelor juridice corespunzător, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate; adresa sediului şi/sau a punctului de lucru, unde îşi desfăşoară efectiv activitatea; seria şi numărul tuturor autorizaţiilor, avizelor, atestatelor, certificatelor, licenţelor necesare desfăşurării activităţii, precum şi emitentul acestora.

Documentele de mai sus sunt plasate în câmpul vizual al consumatorului, la primul contact cu prezentarea operatorului economic, înainte de a lansa comanda, astfel încât informaţiile să fie uşor de identificat. Operatorii economici care refuză afişarea informaţiilor cu privire la legalitatea activităţii desfăşurate vor fi delistaţi de pe pagina de vânzări, la solicitarea ANPC.