luni, 1 aprilie 2024

Declaraţia privind situaţia de trezorerie cu privire la raportarea informaţiilor referitoare la finanţările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial

În Monitorul oficial nr. 239/2024 a fost publicat Ordinul nr. 470/2024 cu privire la raportarea informaţiilor referitoare la finanţările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial.

Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în exerciţiul financiar de raportare, au primit sume reprezentând subvenţii, sponsorizări, sume redirecţionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microîntreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum şi alte forme similare de finanţare, indiferent de valoarea cumulată a acestora, întocmesc o declaraţie care însoţeşte situaţiile financiare anuale şi evidenţiază sumele astfel primite, respectiv utilizate.

Declaraţia privind situaţia de trezorerie se întocmeşte şi se semnează de către persoanele abilitate, potrivit legii, să întocmească şi să semneze situaţiile financiare anuale.

Declaraţia privind situaţia de trezorerie se semnează şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării persoanelor juridice fără scop patrimonial.

Criteriile de aplicare a sancţiunii complementare de suspendare a activităţii, prevăzute la art. LVI alin. (13) din Legea nr. 296/2023

În Monitorul oficial nr. 233/2024 a fost publicat Ordinul nr. 399/704/346/2024 pentru aprobarea criteriilor de aplicare a sancţiunii complementare de suspendare a activităţii, prevăzute la art. LVI alin. (13) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.

Potrivit art. LVI alin. (5) din Legea nr. 296/2023, constituie contravenţie, efectuarea de activităţi economice cu bunuri care nu sunt însoţite de documente de provenienţă, indiferent de locul în care acestea se află, pe timpul transportului, al depozitării sau al comercializării. Nerespectarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 15.000 lei, dacă este săvârşită de persoane fizice, respectiv cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei, dacă este săvârşită de persoane juridice.

În situaţia în care, într-un interval de 12 luni de la data aplicării ultimei sancţiuni pentru săvârşirea contravenţiei, contravenientul săvârşeşte o nouă contravenţie, pentru care a fost sancţionat, se aplică o amendă de la 4.000 lei la 30.000 lei, dacă este săvârşită de persoane fizice, respectiv o amendă de la 10.000 lei la 60.000 lei, dacă este săvârşită de persoane juridice, precum şi sancţiunea complementară constând în suspendarea activităţii acestuia, care constă în transport, depozitare şi/sau comercializare, după caz, pentru o perioadă de până la 15 zile. La aplicarea sancţiunii agentul constatator este obligat să înştiinţeze contravenientul asupra sancţiunilor care urmează a fi aplicate dacă contravenientul mai săvârşeşte încă o faptă contravenţională într-un interval de 12 luni de la data sancţionării faptei contravenţionale.

În situaţia în care sancţiunea complementară constând în suspendarea activităţii contravenientului se aplică exclusiv pentru bunurile care nu sunt însoţite de documente de provenienţă pe timpul depozitării, transportului şi/sau comercializării, altele decât sume de bani asimilate bunurilor conform art. LVI alin. (8) din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică următoarele criterii:

a) o zi în cazul în care bunurile destinate, folosite sau rezultate din săvârşirea contravenţiei reprezintă, cantitativ, până la 5% inclusiv din totalul bunurilor constatate la locul transportului, depozitării şi/sau comercializării;
b) 5 zile în cazul în care bunurile destinate, folosite sau rezultate din săvârşirea contravenţiei reprezintă, cantitativ, între 5% şi 25% inclusiv din totalul bunurilor constatate la locul transportului, depozitării şi/sau comercializării;
c) 10 zile în cazul în care bunurile destinate, folosite sau rezultate din săvârşirea contravenţiei reprezintă, cantitativ, între 25% şi 50% inclusiv din totalul bunurilor constatate la locul transportului, depozitării şi/sau comercializării;
d) 15 zile în cazul în care bunurile destinate, folosite sau rezultate din săvârşirea contravenţiei reprezintă, cantitativ, peste 50% din totalul bunurilor constatate la locul transportului, depozitării şi/sau comercializării.

În situaţia în care sancţiunea complementară constând în suspendarea activităţii contravenientului se aplică exclusiv pentru sume de bani asimilate bunurilor conform art. LVI alin. (8) din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, care nu sunt însoţite de documente de provenienţă pe timpul depozitării, transportului şi/sau comercializării, se aplică următoarele criterii:

a) o zi în cazul în care sumele de bani reprezintă, valoric, până la 5% inclusiv din totalul sumelor înregistrate în evidenţele contabile ori pentru care există documente justificative potrivit normelor în vigoare, la locul controlului;
b) 5 zile în cazul în care sumele de bani reprezintă, valoric, între 5% şi 25% inclusiv din totalul sumelor înregistrate în evidenţele contabile ori pentru care există documente justificative potrivit normelor în vigoare, la locul controlului;
c) 10 zile în cazul în care sumele de bani reprezintă, valoric, între 25% şi 50% inclusiv din totalul sumelor înregistrate în evidenţele contabile ori pentru care există documente justificative potrivit normelor în vigoare, la locul controlului;
d) 15 zile în cazul în care sumele de bani reprezintă, valoric, peste 50% din totalul sumelor înregistrate în evidenţele contabile ori pentru care există documente justificative potrivit normelor în vigoare, la locul controlului.

În situaţia în care sancţiunea complementară constând în suspendarea activităţii contravenientului se aplică atât pentru bunurile care nu sunt însoţite de documente de provenienţă pe timpul depozitării, transportului şi/sau comercializării, cât şi pentru sume de bani asimilate bunurilor, se evaluează în mod distinct criteriile de mai sus şi se aplică sancţiunea complementară cu termenul de suspendare cel mai mare.

In situaţia în care într-un interval de 12 luni de la data aplicării ultimei sancţiuni pentru săvârşirea contravenţiei prevăzute la art. LVI alin. (11) din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, contravenientul săvârşeşte o a treia contravenţie sau mai multe, din categoria celor prevăzute la art. LVI alin. (11) din Legea nr. 296/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care a fost sancţionat, începând cu a treia contravenţie, suspendarea activităţii se dispune pentru o perioadă de 15 zile.


joi, 21 martie 2024

Modelul şi conţinutul formularului 107 "Declaraţie informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului" valabil incepand cu 1 ianuarie 2024

În Monitorul oficial nr. 205/2024 a fost publicat Ordinul nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 107 "Declaraţie informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului".

Formularul se utilizează pentru declararea bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatelor acordate beneficiarilor începând cu 1 ianuarie 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, de către plătitorii de impozit pe profit, inclusiv în cazul în care datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.

Declaraţia informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului se completează şi se depune de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit inclusiv în cazul în care datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, precum şi cheltuieli privind bunurile, mijloacele financiare şi serviciile acordate Fondului Naţiunilor Unite pentru Copii - UNICEF, precum şi altor organizaţii internaţionale care îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte.

În situaţia îndeplinirii de către succesorii persoanelor/entităţilor care şi-au încetat existenţa a obligaţiilor fiscale aferente perioadei în care persoana/entitatea a avut calitatea de subiect de drept fiscal se bifează rubrica "Declaraţie depusă potrivit art. 90 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală" şi se completează codul de identificare fiscală al succesorului. De asemenea, la secţiunea "Date de identificare a contribuabilului", la rubrica "Cod de identificare fiscală" se înscrie codul de identificare fiscală al entităţii care şi-a încetat existenţa.

Declaraţia se depune împreună cu anexa la Declaraţia informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului, în situaţia în care suma reportată aferentă sponsorizărilor/mecenatului acordat(e) anterior anului 2018, respectiv anterior anului fiscal modificat care începe în anul calendaristic 2018 nu poate fi individualizată pe fiecare beneficiar.

Declaraţia informativă se depune până la termenul de depunere a declaraţiei anuale de impozit pe profit, prevăzut de lege.

În cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, persoana juridică responsabilă are obligaţia de a depune declaraţia informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului efectuat(e) de membrii grupului.

În cazul în care plătitorul corectează declaraţia depusă, declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi model de formular, înscriind "X" în spaţiul special prevăzut în acest scop.

Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

luni, 11 martie 2024

Norme noi privind depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă

În Monitorul oficial nr. 122/2024 a fost publicat Ordinul nr. 209/2024 privind modificarea şi completarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 572/2019 pentru depunerea declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Pentru depunerea prin mijloace electronice de transmitere la distanţă a declaraţiilor privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, contribuabilii utilizează serviciul «eTAX - comunicare AFM online», denumit eTAX, existent pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro.

Actele administrativ-fiscale şi alte acte emise în formă electronică de către Administraţia Fondului pentru Mediu în executarea legii se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă prin intermediul serviciului «eTAX - comunicare AFM online». În cazul utilizării eTAX nu se mai utilizează şi altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal sau a actului emis de Administraţia Fondului pentru Mediu în executarea legii.

Prin intermediul eTAX contribuabilii pot transmite Administraţiei Fondului pentru Mediu declaraţii, cereri sau alte documente.

Actele administrativ-fiscale şi alte acte emise de Administraţia Fondului pentru Mediu în executarea legii ce pot fi comunicate prin intermediul serviciului "eTAX - comunicare AFM online:


1. Decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii la Fondul pentru mediu
2. Titlu executoriu
3. Somaţie
4. Decizie de încetare a măsurilor de executare silită
5. Certificatul de atestare privind obligaţiile la Fondul pentru mediu
6. Fişe de declaraţii şi încasări
7. Răspunsul AFM la cererea de înregistrare în Registrul AFM-APR
8. Notificări
9. Informări
10. Anunţuri

marți, 27 februarie 2024

Declaraţia informativă 208 privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal

În Monitorul oficial nr. 135/2024 a fost publicat Ordinul nr. 253/2024 pentru modificarea modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului 208 "Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal", aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit.

Declaraţia se completează şi se depune de către notarii publici care au obligaţia calculării, încasării şi plăţii impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.

Declaraţia cuprinde informaţii privind tranzacţiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate şi ale dezmembrămintelor acestuia asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, supuse impozitului pe venit, potrivit legii.

Declaraţia se completează şi se depune şi în cazul transmiterii dreptului de proprietate şi a dezmembrămintelor acestuia cu titlul de moştenire, indiferent de momentul dezbaterii succesiunii, în cazul persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat, care sunt scutite de la plata impozitului pe venit, potrivit prevederilor art. 60 pct. 1 lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal).

Declaraţia se completează şi se depune lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.

Declaraţia poate fi corectată prin depunerea unei declaraţii rectificative, conform art. 105 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, situaţie în care se va înscrie "X" în căsuţa prevăzută în acest scop.

Declaraţia se depune la organul fiscal central în a cărui evidenţă fiscală biroul notarial este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii.

În declaraţie se cuprind toate actele instrumentate în perioada de raportare de biroul notarial, inclusiv cele instrumentate la sediile secundare ale biroului notarial.

Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor în mod gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.

În cazul în care, după autentificarea actului sau întocmirea încheierii de finalizare în procedura succesorală de către notarul public, se constată erori sau omisiuni în calcularea şi încasarea impozitului, acestea se vor soluţiona conform procedurii de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, prevăzută în anexa nr. 9 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului justiţiei nr. 1.022/2.562/2016 privind aprobarea procedurilor de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe venit, cu modificările şi completările ulterioare.

duminică, 18 februarie 2024

Formularul pentru anul 2024 al declaratiei 100 - Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat

În Monitorul oficial nr. 100/2024 a fost publicat Ordinul nr. 172/2024 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.

Acest ordin introduce in declaratia 100 o serie de impozite si taxe, inclusiv impozitul pe veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, reţinut la sursă de către persoanele juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă.


Formularul pentru anul 2024 al declaratiei 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit"

În Monitorul oficial nr. 100/2024 a fost publicat Ordinul nr. 154/2024 privind modificarea anexei nr. 1 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit" şi 207 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi".

Noul formular 205, introdus de acest ordin, se utilizează pentru declararea, pe fiecare beneficiar de venit, a impozitului aferent veniturilor cu regim de reţinere la sursă, precum şi a câştigurilor/pierderilor din transferul aurului de investiţii, realizate începând cu 1 ianuarie 2023.

Declaraţia se completează şi se depune de către plătitorii de venituri/intermediarii definiţi potrivit legislaţiei în materie, societăţile de administrare a investiţiilor, societăţile de investiţii autoadministrate, administratorii de fonduri de investiţii alternative, rezidenţi fiscali români sau nerezidenţi care au în România un sediu permanent, care are calitatea de intermediar, şi care au obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului pe veniturile cu regim de reţinere la sursă a impozitului, potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), pentru următoarele tipuri de venituri:

a) venituri din dividende;
b) venituri din dobânzi;
c) venituri sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv;
d) venituri sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi instrumente financiare derivate deţinute o perioadă mai mică de 365 de zile;
e) venituri din lichidarea unei persoane juridice;
f) venituri din premii;
g) venituri din jocuri de noroc;
h) venituri provenite din încasarea bacşişului de către salariaţi;
i) venituri din alte surse, altele decât veniturile provenite din încasarea bacşişului de către salariaţi şi cele prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal;
j) venituri din activităţi independente prevăzute la art. 682 din Codul fiscal şi venituri din alte surse prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal.

În cazul persoanelor fizice nerezidente care obţin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenţi români, entităţile prevăzute la art. 961 alin. (1) din Codul fiscal au obligaţia să depună declaraţia atât pentru contribuabilul persoană fizică nerezidentă care nu face dovada rezidenţei într-un stat cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, cât şi pentru contribuabilul persoană fizică nerezidentă care face dovada rezidenţei într-un stat cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, potrivit dispoziţiilor art. 230 alin. (5) din Codul fiscal.

Declaraţia se depune şi pentru câştigurile/pierderile din transferul aurului de investiţii, potrivit dispoziţiilor art. 961 alin. (2) din Codul fiscal.

În cazul în care, în cursul anului, la nivelul aceluiaşi plătitor, au fost efectuate plăţi privind mai multe tipuri de venituri, se completează un singur formular.

Pentru fiecare tip de venit plătit se generează, în acelaşi formular, câte un tabel, înscriindu-se datele corespunzătoare pe beneficiari de venit aferente anului de raportare.

Declaraţia se completează şi se depune anual:

a) până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat;
b) ori de câte ori plătitorul de venit constată erori în declaraţia depusă anterior, acesta completează şi depune o declaraţie rectificativă, în condiţiile art. 105 şi 170 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, situaţie în care se va înscrie "X" în căsuţa prevăzută în acest scop.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe tipuri de venit şi va cuprinde numai poziţiile corectate, declarate eronat în declaraţia iniţială, sau poziţiile care, în mod eronat, nu au fost cuprinse în declaraţia iniţială.

În cazul în care declaraţia se corectează prin eliminarea unei poziţii declarate eronat în declaraţia iniţială, se va proceda astfel:

a) în tabelul de la cap. IV "Date informative privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit, altele decât cele de la cap. V", generat pe tipuri de venit, se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaraţia iniţială, iar la col. 7-10 se va înscrie cifra "0" (zero);
b) în tabelul de la cap. V "Date informative privind impozitul pe veniturile din dividende" se vor înscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaraţia iniţială, iar la col. 3-6 se va înscrie cifra "0" (zero).

Declaraţia se depune la organul fiscal central la care plătitorii de venituri sunt înregistraţi în evidenţa fiscală.

Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro.

joi, 15 februarie 2024

Comunicarea avizului de angajare sau detaşare se va putea realiza şi în format electronic

În Monitorul oficial nr. 69/2024 a fost publicata Ordonanţa nr. 6/2024 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România.

Potrivit acestei ordonante, comunicarea avizului de angajare sau detaşare se poate realiza, la cerere, şi în format electronic, dacă solicitantul a indicat datele corespunzătoare în acest scop. Avizul de angajare sau detaşare va fi semnat cu semnătura electronică calificată a formaţiunii teritoriale a Inspectoratului General pentru Imigrări emitente.

luni, 12 februarie 2024

Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/91/2008

În Monitorul oficial nr. 35/2024 a fost publicata Hotărârea nr. 23/2023 pentru modificarea Regulamentului privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/91/2008.

Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 08/91/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 26 iunie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din hotărârea nr. 23/2023.

joi, 8 februarie 2024

Formularul 2024 al "Declaraţiei 212 unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice"

În Monitorul oficial nr. 14/2024 a fost publicat Ordinul nr. 6/2024 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 212 "Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice".