vineri, 25 august 2023

Regulamentul privind înregistrarea entităţii raportoare în evidenţele Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor

În Monitorul oficial nr. 764/2023 a fost publicat Ordinul nr. 215/2023 pentru aprobarea Regulamentului privind înregistrarea entităţii raportoare în evidenţele Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, in vigoare de la 7 noiembrie 2023.

Intră sub incidenţa prevederilor acestui regulament entităţile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, după cum urmează:

a) instituţiile de credit persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor de credit persoane juridice străine;
b) instituţiile financiare persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor financiare persoane juridice străine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative şi/sau ocupaţionale, în nume propriu şi pentru fondurile de pensii facultative şi/sau fondurile de pensii ocupaţionale pe care le administrează, cu excepţia caselor de pensii ocupaţionale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, experţii contabili şi contabilii autorizaţi, evaluatorii autorizaţi, consultanţii fiscali, persoanele care acordă consultanţă financiară, de afaceri sau contabilă, alte persoane care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistenţă sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală;
f) notarii publici, avocaţii, executorii judecătoreşti şi alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă pentru întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienţilor, operaţiuni sau tranzacţii care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societăţi, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum şi în cazul în care participă în numele sau pentru clienţii lor în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile; crearea, funcţionarea sau administrarea de fiducii, societăţi, fundaţii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societăţi sau fiducii, alţii decât cei prevăzuţi la lit. e) şi f);
h) furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale şi monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agenţii şi dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acţionează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce priveşte tranzacţiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, în calitate de profesionişti, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacţii în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele;
l) persoanele care comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfăşurată de galerii de artă şi case de licitaţii, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a unei serii de tranzacţii legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfăşurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a unei serii de tranzacţii legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult.


Procedura de creare a unui cont de utilizator în portalul de raportare ONPCSB

Portalul de raportare ONPCSB se poate accesa la adresa raportari.onpcsb.ro. Documentaţia privind utilizarea portalului este accesibilă din interfaţa acestuia.

Deţinerea unui cont este necesară pentru transmiterea rapoartelor prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege, şi a corespondenţei conexe.


Crearea contului

Pentru a crea un cont de raportare se acţionează butonul "Creează cont" din pagina de start.

În formularul de înregistrare se completează informaţiile referitoare la entitatea raportoare, persoana care efectuează înregistrarea şi persoana desemnată conform art. 23 alin. (1) din Lege. Datele introduse trebuie să fie conforme cu realitatea.

I. Informaţii referitoare la entitatea raportoare

1. Codul unic de înregistrare/Codul de identificare fiscală/Codul numeric personal

Persoana fizică autorizată care, în cadrul profesiei liberale, îşi exercită personal funcţia şi răspunde individual pentru activitatea desfăşurată completează codul numeric personal (CNP).

2. Codul CAEN principal (Entităţile raportoare care nu deţin cod CAEN nu vor completa această rubrică.)

3. Numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, denumit în continuare ONRC (Entităţile raportoare care nu deţin număr de înregistrare la ONRC nu vor completa această rubrică.)

4. Denumirea/Numele şi prenumele

5. Tipul - tipul entităţii raportoare, ales din lista tipurilor de entităţi raportoare din cadrul categoriilor menţionate la art. 5 din Lege

6. Forma juridică de organizare

7. Natura capitalului - Rubrica se completează prin bifarea valorilor corespunzătoare referitoare la natura capitalului: autohton/străin + integral/majoritar, de stat/privat + integral/majoritar.

8. Adresa (sediul social/profesional al entităţii raportoare)

8.1. Ţara

8.2. Judeţul

8.3. Localitatea

8.4. Strada

8.5. Numărul

9. Numărul de telefon

10. Adresa de e-mail

11. Numele şi prenumele reprezentantului legal

II. Informaţii referitoare la persoana care efectuează înregistrarea

1. Numele

2. Prenumele

3. E-mail - Se introduce adresa de e-mail cu care se va face confirmarea contului şi care va avea rol de nume de utilizator în pagina de autentificare.

4. Parola - Parola trebuie să conţină litere mari şi mici, cifre şi caractere speciale, minimum 8 caractere.

5. Confirmare parolă - Se reintroduce parola.

6. Numărul de telefon


III. Informaţii referitoare la persoana desemnată conform art. 23 alin. (1) din Lege

Se bifează caseta "Aceeaşi cu persoana care efectuează înregistrarea", dacă este cazul.

1. Numele

2. Prenumele

3. Numărul de telefon

4. E-mail

În cazul în care entitatea raportoare a numit mai multe persoane desemnate conform art. 23 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, datele de identificare ale acestora vor putea fi introduse pe rând după acţionarea butonului "Adaugă persoana desemnată".

Se bifează caseta "Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date."

La acţionarea butonului "Salvează" se verifică corectitudinea datelor introduse şi se transmite un mesaj pe adresa de e-mail completată (la secţiunea II.3), care înştiinţează deţinătorul despre crearea contului de raportare şi solicită accesarea unui link de confirmare şi activare. Încheierea cu succes a înregistrării se va notifica printr-un nou e-mail.

La accesarea butonului "Renunţă" se şterg datele completate în formular.


Conectarea la portal

Pentru a intra în cont se acţionează butonul "Intră în cont" din pagina de start.

La pasul 1 se introduc e-mail-ul şi parola, apoi se acţionează butonul "Trimite cod de securitate".

La pasul 2 se introduce codul de securitate primit pe e-mail, apoi se acţionează butonul "Logare".

După logarea în portalul de raportare se vor putea transmite rapoartele prevăzute de Lege şi se vor administra informaţiile despre entitatea raportoare şi eventualele sedii secundare, aşa cum este prezentat în documentaţia privind utilizarea portalului.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu