miercuri, 27 octombrie 2021

Ordinul M.F. nr. 1.240/2021 privind unele prevederi aplicabile persoanelor juridice fără scop patrimonial care optează pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic

În Monitorul oficial nr. 999/2021 a fost publicat Ordinul M.F. nr. 1.240/2021 privind unele prevederi aplicabile persoanelor care optează pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic.

Potrivit acestui ordin, persoanele juridice fără scop patrimonial care, potrivit Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au obligația să înștiințeze unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor despre exercițiul financiar ales cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de începutul exercițiului financiar ales. Persoanele nou-înființate depun înștiințarea respectivă în termen de 30 de zile calendaristice de la data înființării.

Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic au obligația să întocmească și să depună raportări contabile anuale la 31 decembrie la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, în condițiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din ordin.

Raportările contabile anuale se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor în termen de 150 de zile de la încheierea anului calendaristic.

Entitățile juridice fără scop patrimonial întocmesc raportări contabile anuale la 31 decembrie distinct de situațiile financiare anuale încheiate la data aleasă pentru acestea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

La întocmirea de către aceste entități a situațiilor financiare anuale sunt avute în vedere prevederile Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3.103/2017, cu modificările și completările ulterioare.

Aceste prevederi se aplică începând cu raportările contabile anuale încheiate la data de 31 decembrie 2021.

Entitățile întocmesc și depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor raportări contabile anuale la 31 decembrie, care cuprind următoarele formulare:

a) Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (cod 10);
b) Situația veniturilor și cheltuielilor (cod 20).

Entitățile depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor raportările contabile anuale la 31 decembrie, în format hârtie și în format electronic sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătură electronică extinsă.

Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către ANAF, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației

În Monitorul oficial nr. 998/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1.233/2021 pentru aprobarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației.

Îndrumarea și asistența contribuabililor/plătitorilor se realizează de către organul fiscal competent în administrarea creanțelor prevăzute la art. 29 alin. (1) și (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, ale respectivului contribuabil/plătitor, prin intermediul structurilor proprii cu atribuții în domeniul asistenței contribuabililor/plătitorilor.

Coordonarea metodologică a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, în legătură cu activitatea de aplicare unitară a legislației din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, denumit în continuare domeniul legislației fiscale, desfășurată de serviciile de asistență contribuabili din cadrul ANAF, se realizează de Ministerul Finanțelor, denumit în continuare MF, prin:

a) emiterea de opinii referitoare la punctele de vedere formulate de Direcția Generală de Asistență pentru Contribuabili, denumită în continuare DGAC, sau de alte structuri ale aparatului central al ANAF, cu informarea DGAC, în baza solicitărilor formulate de contribuabili/plătitori sau din oficiu;

b) îndrumarea, atunci când situația impune, în vederea aplicării legislației fiscale, din oficiu sau la solicitarea ANAF, după caz.

Coordonarea structurilor din cadrul MF și ANAF privind îndrumarea și asistența contribuabililor / plătitorilor în domeniul tehnologiei informației este realizată de către Centrul Național pentru Informații Financiare, denumit în continuare CNIF.

Îndrumarea și asistența contribuabililor/plătitorilor în domeniul tehnologiei informației se realizează de către Centrul Național pentru Informații Financiare prin serviciul helpdesk și calitatea serviciilor TIC.

Completarea instrucțiunilor de completare a numărului de evidență a plăți

În Monitorul oficial nr. 991/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1.619/2021 privind completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.607/2016 pentru aprobarea Instrucțiunilor de completare a numărului de evidență a plăți.

Potrivit acestui ordin, numărul de evidență a plăți se va completa si de catre ofertanții pentru plata taxei de participare la licitație și cumpărătorii pentru plata prețului rezultat în urma valorificării bunurilor sechestrate.

Pentru încasarea taxei de participare la licitație sau a prețului rezultat în urma valorificării bunurilor sechestrate, numărul de evidență a plății are 23 de caractere numerice, a cărui structură este stabilită de către organul fiscal central.

Numărul de evidență a plății de mai sus este generat prin programele informatice prin care este gestionată procedura de valorificare a bunurilor sechestrate, odată cu emiterea actelor în procedura de valorificare a bunurilor sechestrate, pentru efectuarea viramentelor de către ofertanți ale taxei de participare la licitație ori de către cumpărători ale prețului bunului valorificat.

Numărul de evidență a plății se înscrie în documentele de plată întocmite pentru plata taxei de participare la licitație ori a prețului bunului valorificat, după caz.

 

Procedura de decontare a sumelor pentru plata indemnizației pentru fiecare zi liberă acordată în condițiile art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinților și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2

În Monitorul oficial nr. 972/2021 a fost publicat Ordinul nr. 391/2021 privind aprobarea Procedurii de decontare a sumelor pentru plata indemnizației pentru fiecare zi liberă acordată în condițiile art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinților și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, a documentelor justificative, precum și a modelului acestora.

Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizației pentru fiecare zi liberă acordată în condițiile art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinților și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, angajatorii depun la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București în a căror/cărei rază teritorială aceștia sau sucursalele/punctele de lucru ale acestora, după caz, își desfășoară activitatea o cerere care va fi datată și semnată de reprezentantul legal.

Cererea va fi însoțită de următoarele documente justificative:

a) lista angajaților care au beneficiat de zilele libere, precum și indemnizația acordată pe această perioadă, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură;
b) copii de pe statele de plată și pontajele din care să reiasă acordarea indemnizației pentru fiecare zi liberă;
c) declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atestă că lista prevăzută la lit. a) conține persoanele care îndeplinesc condițiile reglementate de ordonanța de urgență, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la procedură;
d) dovada plății impozitului și contribuțiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum și a contribuției asiguratorii pentru muncă aferente indemnizației pentru fiecare zi liberă.

Cererea și documentele justificative se transmit de către angajatori electronic sau în format letric la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în termenul de 30 de zile de la data efectuării plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației.

 

Modificarea și completarea Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent

În Monitorul oficial nr. 969/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 12/2021 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 11/2020, și pentru modificarea anexelor nr. 2 și 3 la Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 11/2021 privind susținerea examenului de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2021.

 

Modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă

În Monitorul oficial nr. 965/2021 a fost publicata Legea nr. 244/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Prin aceasta lege se introduce ca masura si sprijinirea ocupării persoanelor care au executat o pedeapsă privativă de libertate sau care au fost condamnate la executarea unei pedepse, a unei măsuri educative ori a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare.

De asemenea tânărul cu risc de marginalizare socială va fi si cel care se află în executarea unei pedepse, a unei măsuri educative sau a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare.

Măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă vor include si stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a persoanelor care au executat o pedeapsă privativă de libertate sau care au fost condamnate la executarea unei pedepse, a unei măsuri educative ori a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare.

Modelele cererii și declarației pe propria răspundere necesare pt. acordarea unor zile libere plătite părinților

În Monitorul oficial nr. 964/2021 a fost publicat Ordinul nr. 920/2021 pentru aprobarea modelelor cererii și declarației pe propria răspundere prevăzute la art. 5 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinților și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Potrivit Ordonanței de urgență nr. 110/2021 se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor cu vârsta de până la 12 ani inclusiv, precum și pentru părinții care au în întreținere copii sau adulți cu handicap cuprinși într-o formă de învățământ, respectiv înscriși în cadrul unei unități de învățământ preuniversitar, inclusiv de educație timpurie antepreșcolara.

Aceste prevederi se aplică pe perioada stării de alertă și după încetarea acesteia, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului școlar 2021-2022, fără a se include vacanțele, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența fizică a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, în condițiile prevăzute în Ordinul ministrului educației și al ministrului sănătății nr. 5.338/2.015/2021 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, emis în temeiul art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 141/2020 privind instituirea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2021, cu modificările ulterioare, pentru stabilirea unor măsuri de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ, în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2.

 

Prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021

În Monitorul oficial nr. 962/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 1090/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Prin aceasta hotarare se prelungește cu 30 de zile starea de alertă pe întreg teritoriul țării, incepând cu data de 10 octombrie 2021.

marți, 26 octombrie 2021

Factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România

În Monitorul oficial nr. 960/2021 a fost publicata Ordonanța de urgență nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea.

Factura electronică se transmite de către emitent în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Factură electronică - factura emisă, transmisă și primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică și automată

Emitentul facturii electronice este operatorul economic care emite factura electronică către destinatar și o transmite în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

Destinatarul facturii electronice este operatorul economic, autoritatea contractantă, entitatea contractantă și orice altă entitate care primește factura electronică însoțită de semnătura electronică a Ministerului Finanțelor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

Potrivit acestei ordonante structura facturii electronice respectă:

a) specificațiile tehnice și de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice așa cum sunt prevăzute în standardul european SR EN 16931-1, care sunt aplicabile la nivel național;
b) specificațiile tehnice și de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice - RO_CIUS - și regulile operaționale specifice aplicabile la nivel național;
c) conținutul semantic așa cum este descris în standardul SR EN 16931-1, sintaxele identificate în CEN/TS 16931-2 și corelarea adecvată definită în subpartea aplicabilă a CEN/TS 16931-3.

Elemente principale ale facturii electronice sunt:

a) identificatorii de proces și de factură;
b) data facturii;
c) informații privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările;
d) informații privind destinatarul facturii electronice;
e) informații privind beneficiarul plății;
f) informații privind reprezentantul fiscal al emitentului;
g) identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrări executate;
h) referirea la contractul de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și servicii, precum și, după caz, la contractul de achiziții publice în domeniile apărării și securității;
i) detalii privind executarea lucrărilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor;
j) instrucțiuni de plată;
k) informații privind creditări sau debitări;
l) informații privind pozițiile de pe factură;
m) defalcarea TVA;
n) totalul facturii.

Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, creează, dezvoltă și administrează sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura reprezintă ansamblul de principii, reguli și aplicații informatice având drept scop primirea facturii electronice de la emitent cu respectarea structurii facturii electronice si stocarea prin mijloace electronice a facturilor și transmiterea către destinatar.

Factura electronică se transmite de către emitent în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. În situația în care factura electronică transmisă respectă structura se aplică semnătura electronică a Ministerului Finanțelor și se comunică de îndată destinatarului. Aplicarea semnăturii electronice a Ministerului Finanțelor atestă primirea acesteia în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

În situația în care factura electronică transmisă nu respectă structura, emitentul primește mesaj cu erorile identificate. După corectarea erorilor identificate, factura electronică se transmite în cadrul aceluiași sistem național privind factura electronică RO e-Factura.

Exemplarul original al facturii electronice se consideră fișierul de tip XML însoțit de semnătura electronică a Ministerului Finanțelor.

Data comunicării facturii electronice către destinatar se consideră data la care factura electronică este disponibilă acestuia pentru descărcare din sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura conform procedurii. Data comunicării este accesibilă în sistem și emitentului facturii electronice.

Factura electronică comunicată destinatarului nu se poate returna în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

În situația unei facturi electronice asupra căreia destinatarul are obiecții, acesta înștiințează emitentul facturii electronice, inclusiv în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, prin înscrierea unui mesaj în acest sens.

Corecția facturii electronice comunicată destinatarului în sistemul RO e-Factura se efectuează conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Factura electronică corectată se transmite în cadrul aceluiași sistem național privind factura electronică RO e-Factura.

Prin ordin al ministrului finanțelor se reglementează specificațiile tehnice și de utilizare a elementelor de bază ale facturii electronice - RO_CIUS - și regulile operaționale specifice aplicabile la nivel național în termen de 15 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice-B2G

Facturarea electronică în domeniul achizițiilor publice se aplică în cazul existenței unei relații B2G (relația dintre un operator economic și autorități contractante), în situația în care operatorii economici optează pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura.

În situația în care operatorul economic a optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura în cazul existenței unei relații B2G, acesta are obligația de a emite doar facturi electronice și de a utiliza acest sistem pentru transmiterea acestora către toți destinatarii B2G.

Prevederile în cazul existenței unei relații B2G nu se aplică facturilor electronice emise ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau în cazul în care atribuirea și executarea contractului de achiziție publică au necesitat impunerea, potrivit dispozițiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului.


Facturarea electronică în relația B2B

În relația comercială B2B emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia către destinatar utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.

În situația în care emitentul facturii electronice optează pentru transmiterea acesteia în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, acesta este obligat să fie înregistrat în Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, denumit Registrul RO e-Factura.

Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura este înscris în Registrul RO e-Factura începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opțiunii. De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura, emitentul dobândește și calitatea de destinatar.

În vederea utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, emitentul și destinatarul trebuie să fie înregistrați în Registrul RO e-Factura.

Pentru facturile emise de către operatorii economici înscriși în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu sunt înscriși în Registrul RO e-Factura se aplică prevederile art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Completarea Regulamentului de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali

În Monitorul oficial nr. 960/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 13/2021 pentru completarea Regulamentului de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanților Fiscali nr. 3/2017

Potrivit acestei hotarari, in cazul deciziei privind retragerea calității de membru al Camerei potrivit alin. (1) pct. 1 lit. a) și pct. 2 lit. c) din Regulamentul de organizare și funcționare al Camerei Consultanților Fiscali, pentru care s-a depus plângere prealabilă în termenul prevăzut de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, aceasta poate fi revocată dacă s-au achitat/îndeplinit în același termen toate obligațiile restante.