vineri, 14 octombrie 2022

Ordinul nr. 1654/2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 2.117/2018 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de verificare a situaţiei fiscale personale

În Monitorul oficial nr. 926/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1654/2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui ANAF nr. 2.117/2018 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de verificare a situaţiei fiscale personale.

Procedura privind redirecționarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private

În Monitorul oficial nr. 923/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1679/2022 pentru aprobarea Procedurii privind redirecționarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private, precum și a modelului și conținutului unor formulare.

Plătitorii de impozit pe profit sau de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, după caz, pot dispune redirecţionarea unor sume din impozitul datorat, potrivit legii, în termen de 6 luni de la termenul legal de depunere a declaraţiei anuale de impozit pe profit, respectiv a declaraţiei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente trimestrului IV.

Valoarea impozitului pe profit sau a diferenţei de impozit pe profit care poate fi redirecţionată se calculează prin scăderea din valoarea minimă stabilită, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, a sumelor reprezentând sponsorizare şi/sau mecenat, burse private, acordate entităţilor beneficiare în anul pentru care s-a depus declaraţia anuală de impozit pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. i) şi ţ), şi a sumelor reportate, astfel cum au fost înscrise în formularul 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" a anului respectiv.

Pentru stabilirea limitei impozitului pe profit prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. i) pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se va avea în vedere şi scăderea din acesta a sumelor aferente creditului fiscal şi a impozitului pe profit scutit/redus, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit" şi 120 "Decont privind accizele", cu modificările şi completările ulterioare.

Valoarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor sau valoarea diferenţei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care poate fi redirecţionată se calculează prin scăderea din valoarea stabilită, potrivit art. 56 alin. (1^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, calculată pentru întregul an fiscal, a sumelor acordate entităţilor beneficiare în anul respectiv, conform art. 56 alin. (1^1), (1^5) şi (2^2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi a sumelor reportate.

Obligaţia plăţii sumei redirecţionate din impozitul pe profit, respectiv din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor revine organului fiscal competent.

Redirecţionarea impozitului pe profit, respectiv a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor pentru sponsorizarea entităţilor persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv a unităţilor de cult, poate fi efectuată doar dacă beneficiarul sponsorizării este înscris la data plăţii sumei respective de către organul fiscal în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.

În cazul redirecţionării impozitului pe profit, respectiv a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor către Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii - UNICEF şi către alte organizaţii internaţionale care îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, nu există obligaţia înscrierii entităţii beneficiare respective în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale.

În sensul acestei proceduri, entitatea beneficiară poate fi o persoană juridică fără scop lucrativ, unitate de cult, Fondul Naţiunilor Unite pentru Copii - UNICEF, orice organizaţie internaţională care îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, alţi beneficiari prevăzuţi de Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi beneficiarii de burse private, potrivit legii.

Aceasta procedură se aplică de către compartimentul cu atribuţii în gestiunea registrului contribuabililor şi declaraţiilor fiscale din cadrul organului fiscal central competent, denumit în continuare compartiment de specialitate.

Termenul pentru soluţionarea cererilor privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor este de 45 de zile de la depunere, potrivit art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru contribuabilii care, la data depunerii cererii, nu au stinse debitele reprezentând impozitul pe profit, respectiv impozitul pe venitul microîntreprinderilor, termenul de 45 de zile începe să curgă de la data stingerii debitului.


Depunerea cererilor privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor

Contribuabilii îşi exercită opţiunea de redirecţionare a impozitului pe profit/impozitului pe venitul microîntreprinderilor prin completarea şi depunerea formularului 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor".

Opţiunea de redirecţionare poate fi exercitată pentru una sau mai multe entităţi.

Formularul 177 se depune cu respectarea prevederilor art. 79 alin. (1^1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, adica prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. În cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, redirecţionarea poate fi dispusă numai de persoana juridică responsabilă.

Cererile depuse peste termenul prevăzut de lege nu vor fi prelucrate de către compartimentul de specialitate.

 
Soluţionarea cererilor privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor

Compartimentul de specialitate realizează următoarele operaţiuni în vederea soluţionării formularului 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor":

a) primeşte şi înregistrează cererile;
b) organizează evidenţa cererilor;
c) procesează cererile;
d) verifică stingerea obligaţiilor privind impozitul pe profit sau impozitul pe venitul microîntreprinderilor, după caz, pentru contribuabilii care au depus cereri de redirecţionare;
e) notifică contribuabilii ale căror cereri conţin erori de completare privind datele de identificare ale contribuabilului/entităţii beneficiare;
f) transmite borderoul către unitatea de trezorerie în vederea virării sumelor către entităţile beneficiare.

Compartimentul de specialitate organizează o evidenţă, în format electronic, a cererilor primite. Evidenţa cererilor conţine următoarele elemente:

a) denumirea contribuabilului;
b) domiciliul fiscal al contribuabilului;
c) codul de identificare fiscală;
d) categoria din care face parte contribuabilul, respectiv plătitor de impozit pe profit sau plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor;
e) numărul de înregistrare a cererii la organul fiscal;
f) datele de identificare ale fiecărei entităţi beneficiare înscrise în cerere;
g) suma redirecţionată către fiecare entitate beneficiară;
h) numărul şi data notificării privind erori de completare sau alte situaţii, după caz, potrivit procedurii în redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, având în vedere operaţiunea de la pct. 8 lit. e);
i) motivul notificării contribuabilului;
j) data comunicării notificării privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit legii;
k) data stingerii obligaţiilor de plată privind impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor;
l) modul de soluţionare a cererilor privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor:

- aprobarea cererii, fiind completate numărul şi data borderoului transmis unităţii de trezorerie, în vederea virării sumelor;
- respingerea cererii, în situaţia în care entitatea nu figurează în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, dacă entitatea are obligaţia înscrierii în registrul respectiv sau nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege;
- clasarea cererii, în situaţia în care cererea este depusă peste termenul prevăzut de lege sau în situaţia în care contribuabilul nu corectează informaţiile eronate, ca urmare a notificării primite.

Compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă datele, în termen de o zi lucrătoare de la primirea cererilor.

Compartimentul de specialitate înregistrează următoarele date privind entitatea beneficiară înscrisă în cerere:

a) denumirea entităţii beneficiare;
b) codul de identificare fiscală;
c) contul bancar.

Compartimentul de specialitate înregistrează în evidenţă, pentru fiecare entitate beneficiară, suma din impozitul pe profit, respectiv din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru care a fost solicitată redirecţionarea.

În situaţia în care contribuabilii solicită redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, prin depunerea mai multor formulare 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor", solicitările vor fi analizate în ordinea cronologică a înregistrării acestora la organul fiscal.

În vederea soluţionării cererii, compartimentul de specialitate verifică în evidenţele fiscale informaţiile cuprinse în cerere, referitoare la:

a) datele de identificare a contribuabilului;
b) datele de identificare a entităţii beneficiare.

Dacă, în urma verificării informaţiilor se constată erori în cererea depusă, compartimentul de specialitate transmite contribuabilului o notificare privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, în care detaliază erorile identificate şi solicită contribuabililor remedierea acestora.

Notificarea se completează pe modelul prevăzut în anexa nr. 3 la ordin şi se comunică potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Corectarea informaţiilor din cerere se realizează prin depunerea unui formular 177 rectificativ, care va cuprinde informaţiile corectate solicitate în notificare, precum şi toate informaţiile corecte înscrise în cererea iniţială.

Dacă, în termenul prevăzut în notificare, contribuabilul nu corectează informaţiile eronate, identificate în notificare, cererea se clasează.

Contribuabilul poate depune, în cadrul termenului legal de depunere, un nou formular 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor".

Zilnic, compartimentul de specialitate verifică stingerea obligaţiilor fiscale reprezentând impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor pentru contribuabilii care au depus cereri de redirecţionare corecte.

Compartimentul de specialitate întocmeşte lista privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe venitul microîntreprinderilor, care cuprinde contribuabilii care au depus cereri corecte şi care nu înregistrează obligaţii de plată reprezentând impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor, precum şi entităţile beneficiare.

Compartimentul de specialitate verifică dacă entităţile beneficiare care au obligaţia înregistrării în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale figurează în acest registru.

Compartimentul de specialitate editează, cu ajutorul aplicaţiei informatice, pentru fiecare categorie de contribuabili, respectiv plătitori de impozit pe profit şi plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, câte un borderou, care cuprinde următoarele informaţii:

a) numărul/data borderoului;
b) informaţii privind contribuabilul:
   (i) cod de identificare fiscală;
   (ii) denumire;

c) informaţii privind entitatea beneficiară:
   (i) denumirea entităţii beneficiare;
   (ii) codul de identificare fiscală al entităţii beneficiare;
   (iii) simbolul contului bancar (IBAN);
   (iv) suma redirecţionată.

Înainte de transmiterea borderoului către unitatea de trezorerie, în vederea virării sumelor către entităţile beneficiare, compartimentul de specialitate verifică dacă entităţile beneficiare care au obligaţia înregistrării în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale figurează în acest registru.

Borderoul se aprobă de către conducătorul unităţii fiscale, cu menţiunea "Bun de plată", şi se transmite unităţii de trezorerie.


Cererea 177 privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor

Formularul se completează şi se depune de către contribuabilii care, potrivit legii, dispun redirecţionarea impozitului pe profit sau a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, după caz, pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private.

Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile art. 79 alin. (11) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care contribuabilul corectează formularul depus, cererea rectificativă se întocmeşte pe acelaşi model de formular, înscriind "X" în spaţiul special prevăzut în acest scop. În acest caz, se completează elementele de identificare a cererii care se rectifică, respectiv data şi numărul de înregistrare.

Termen de depunere:

a) în termen de maximum 6 luni de la termenul legal de depunere a declaraţiei anuale de impozit pe profit, în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit;
b) în termen de 6 luni de la termenul legal de depunere a declaraţiei de impozit aferente trimestrului IV, în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.

Formularul se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor.

În cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, formularul se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creanţelor fiscale datorate de persoana juridică responsabilă a grupului.

În cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, redirecţionarea poate fi dispusă numai de persoana juridică responsabilă.

Contribuabilii care dispun redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor completează în acelaşi formular câte o secţiune privind destinaţia sumei, respectiv sponsorizare/mecenat/burse private. Secţiunile sunt generate cu ajutorul programului de asistenţă, pentru fiecare beneficiar.

Contribuabilii înscriu suma maximă care poate fi redirecţionată, potrivit legii, precum şi, după caz, suma redirecţionată prin formularele 177 "Cerere privind redirecţionarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor" depuse anterior în acelaşi an fiscal şi suma rămasă de redirecţionat, în căsuţele corespunzătoare din formular.

marți, 11 octombrie 2022

Ordonanța de urgență nr. 125/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu

În Monitorul oficial nr. 922/2022 a fost publicata Ordonanța de urgență nr. 125/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

Noua declaraţie 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate

În Monitorul oficial nr. 918/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1.667/2.194/772/4.079/2022 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate".

Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii august 2022.

joi, 29 septembrie 2022

Examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2022

În Monitorul oficial nr. 910/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 9/2022 privind susţinerea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2022.

Examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent - sesiunea noiembrie 2022 se desfăşoară în sistem online în data de 5 noiembrie 2022.

Procedura de desfăşurare a examenului în sistem online se publică pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali cu cel puţin 15 zile înainte de data susţinerii acestuia.

Examenul va fi susţinut sub formă de test-grilă din domeniile de examinare, tematica şi bibliografia corespunzătoare fiecărui domeniu, prevăzute în anexa la hotărâre.

Înscrierea la examen se face în perioada 26 septembrie 2022-14 octombrie 2022, pe site-ul www.ccfiscali.ro - secţiunea EXAMEN, prin completarea tuturor informaţiilor solicitate de aplicaţie şi transmiterea cererii de înscriere la examen astfel generată.

Dosarul, care conţine toate documentele, inclusiv cererea de înscriere la examen printată şi semnată, prevăzute la art. 5 alin. (2), respectiv la art. 6 alin. (2), după caz, din Regulamentul pentru organizarea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Camerei Consultanţilor Fiscali nr. 11/2020, cu modificările şi completările ulterioare, se transmite, prin servicii poştale cu confirmare de primire, servicii de curierat sau direct la sediul Camerei Consultanţilor Fiscali, la adresa: str. Alexandru Constantinescu nr. 61, sectorul 1, municipiul Bucureşti, cod poştal 011472.

Procedura şi a condiţiile de înregistrare a reprezentanţilor persoanelor nerezidente care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, precum şi pentru stabilirea unor competenţe de administrare

În Monitorul oficial nr. 897/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1636/2022 pentru aprobarea Procedurii şi a condiţiilor de înregistrare a reprezentanţilor persoanelor nerezidente care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, precum şi pentru stabilirea unor competenţe de administrare.

Obligaţiile privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, care revin persoanelor nerezidente care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România, sunt cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energie.

Competenţa pentru administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, datorată de persoanele nerezidente care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România, revine organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată persoana nerezidentă, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Aceasta procedură se aplică în cazul în care persoanele nerezidente, care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România şi care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, optează pentru desemnarea unui reprezentant pentru îndeplinirea acestor obligaţii.

Obligaţiile privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, pentru a căror îndeplinire persoanele nerezidente pot opta pentru desemnarea unui reprezentant potrivit prezentei proceduri, sunt cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei.

Aceasta procedură se aplică de către compartimentul cu atribuţii în domeniul înregistrării fiscale, denumit compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea fiscală a persoanei nerezidente, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

În situaţia în care persoana nerezidentă este înregistrată fiscal la Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi, acest organ fiscal este organ fiscal competent şi pentru administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, datorată de persoana nerezidentă.

În situaţia în care persoana nerezidentă şi-a desemnat un împuternicit potrivit art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, respectiv un reprezentant fiscal în condiţiile titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" sau titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, după caz, organul fiscal competent în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal este organ fiscal competent şi pentru administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, datorată de persoana nerezidentă care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România.

În situaţia în care persoana nerezidentă care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România, care este obligată să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022, nu este înregistrată fiscal în România, aceasta trebuie să solicite înregistrarea fiscală, în condiţiile prevăzute de titlul IV "Înregistrarea fiscală" din Codul de procedură fiscală, prin depunerea declaraţiei de înregistrare fiscală, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Persoana nerezidentă care este obligată să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, dacă optează pentru îndeplinirea acestor obligaţii prin reprezentant, desemnează reprezentantul printr-o cerere depusă la organul fiscal competent.

Poate fi desemnat ca reprezentant orice persoană înregistrată fiscal în România, care are domiciliu/sediu în România. Nu se admite decât un singur reprezentant pentru ansamblul obligaţiilor care îi revin persoanei nerezidente potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

Cererea de desemnare a reprezentantului se depune însoţită de următoarele acte/documente:

a) actul de împuternicire, din care să rezulte, în mod expres, calitatea de reprezentant pentru îndeplinirea obligaţiilor care îi revin persoanei nerezidente potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022;
b) acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant, prin care aceasta se angajează să îndeplinească obligaţiile ce îi revin conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 şi să răspundă în solidar cu persoana nerezidentă, pentru declararea şi plata contribuţiei;
c) dovada constituirii garanţiei sub formă de scrisoare de garanţie bancară sau cash colateral, în cuantum de 1 milion euro, echivalent în lei, potrivit art. IV alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

Compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent verifică îndeplinirea condiţiilor şi, în termen de cel mult 3 zile de la data primirii cererii, comunică decizia luată atât persoanei nerezidente, cât şi persoanei propuse ca reprezentant.

Compartimentul de specialitate organizează, prin intermediul sistemului informatic, o evidenţă specială în care se înscriu persoanele acceptate ca reprezentanţi, evidenţă care va fi pusă la dispoziţia celorlalte structuri cu atribuţii în administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, din cadrul organelor fiscale. Evidenţa specială a reprezentanţilor desemnaţi potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 conţine următoarele informaţii:

a) datele de identificare, respectiv denumirea/numele, prenumele şi codul de identificare fiscală ale persoanei desemnate ca reprezentant şi acceptate de organul fiscal;
b) datele de identificare, respectiv denumire/nume, prenume şi codul de identificare fiscală ale persoanei nerezidente pentru care a fost acceptat reprezentantul;
c) numărul şi data deciziei prin care organul fiscal a aprobat cererea de desemnare a reprezentantului;
d) data de la care începe mandatul de reprezentant şi data încetării acestuia. Data de la care începe mandatul de reprezentant este data comunicării deciziei de acceptare a reprezentantului sau o dată ulterioară stabilită prin actul de împuternicire depus la organul fiscal.

Evidenţa specială se actualizează permanent cu informaţii privind reprezentanţii acceptaţi de organul fiscal, precum şi cu informaţii privind încetarea mandatelor de reprezentanţi.

În cazul respingerii cererii de desemnare a reprezentantului, decizia organului fiscal se comunică ambelor părţi, cu motivarea refuzului.

Reprezentantul, după ce a fost acceptat de organul fiscal competent, răspunde în solidar cu persoana nerezidentă pentru declararea şi plata contribuţiei, potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022, pentru perioada pentru care a fost desemnat ca reprezentant. Persoana desemnată ca reprezentant rămâne răspunzătoare în solidar cu persoana nerezidentă pentru obligaţiile datorate pentru perioada în care a fost valabil mandatul de reprezentare, indiferent dacă persoana nerezidentă continuă sau nu desfăşurarea de activităţi în România, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

În situaţia în care mandatul reprezentantului încetează, persoana nerezidentă trebuie să anunţe în scris organul fiscal competent cu privire la faptul că mandatul reprezentantului a încetat. În situaţia în care persoana nerezidentă îşi desemnează un alt reprezentant în scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022, dispoziţiile prezentei proceduri sunt aplicabile în mod corespunzător.

În situaţia în care competenţa de administrare fiscală a persoanei nerezidente se schimbă, în condiţiile legii, vechiul organ fiscal competent transmite noului organ fiscal competent şi informaţiile privind reprezentantul acceptat de organul fiscal, înscrise în evidenţa specială a reprezentanţilor persoanelor nerezidente, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

Ordinul nr. 1635/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă

În Monitorul oficial nr. 897/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1635/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă.

Acest ordin modifica formularul 710 "Declaraţie rectificativă" si introduce in Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică.

Contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică se declară, de către producătorii de energie electrică, entităţile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfăşoară activitatea de trading şi agregatorii care tranzacţionează, începând cu 1 septembrie 2022, cantităţi de energie electrică şi/sau gaze naturale pe piaţa angro, în conformitate cu dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare. Capacităţilor de producţie puse în funcţiune după data de 1 septembrie 2022, precum şi companiilor care furnizează servicii publice de termie care produc energie electrică prin cogenerare nu le sunt aplicabile prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Rubrica «Declaraţie depusă potrivit art. 9 din anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022» din formularul 710 se bifează în situaţia în care producătorii de energie electrică depun declaraţia la 15 zile de la publicarea de către OPCOM a preţurilor finale aferente pieţei de echilibrare pentru luna de decontare, potrivit art. 9 din anexa nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Procedura de eliberare a certificatelor privind TVA, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, precum şi pentru aprobarea unor formulare

În Monitorul oficial nr. 891/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1611/2022 pentru aprobarea Procedurii de eliberare a certificatelor privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, precum şi pentru aprobarea unor formulare.

Aceasta procedură se aplică pentru eliberarea certificatelor necesare înmatriculării în România a mijloacelor de transport achiziţionate din statele membre ale Uniunii Europene de către persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în România conform art. 316 din Codul fiscal.

Aceasta procedură nu se aplică pentru achiziţiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 316 din Codul fiscal.

Aceasta procedură nu se aplică pentru mijloacele de transport achiziţionate din România sau importate din afara Uniunii Europene.

Mijloace de transport noi sunt, potrivit art. 266 alin. (3) din Codul fiscal:

a) vehiculele terestre cu motor a cărui capacitate depăşeşte 48 cm3 sau a cărui putere depăşeşte 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu condiţia să nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat deplasări care depăşesc 6.000 km;
b) navele care depăşesc 7,5 m lungime, cu condiţia să nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat deplasări a căror durată totală depăşeşte 100 de ore, cu excepţia navelor atribuite navigaţiei în largul mării şi care sunt utilizate pentru transportul de călători/bunuri cu plată sau pentru activităţi comerciale, industriale sau de pescuit, precum şi a navelor utilizate pentru salvare ori asistenţă pe mare sau pentru pescuitul de coastă;
c) aeronavele a căror greutate la decolare depăşeşte 1.550 kg, cu condiţia să nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat zboruri a căror durată totală depăşeşte 40 de ore, cu excepţia aeronavelor utilizate de companiile aeriene care realizează în principal transport internaţional de persoane şi/sau de bunuri cu plată.

Prin solicitanţi ai unor certificate care să ateste plata taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, în condiţiile art. 324 alin. (3) din Codul fiscal şi ale pct. 104 alin. (1) din normele metodologice, se înţelege:

a) persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu au obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport noi, taxabilă în România;
b) persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu au obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, dar care sunt sau ar trebui să fie înregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport care nu sunt noi în sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, taxabilă în România.

Prin solicitanţi ai unor certificate care să ateste că nu datorează taxa pe valoarea adăugată în România, în condiţiile pct. 104 alin. (1) din normele metodologice, se înţelege:

a) persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu au obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care realizează în România o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport noi, care nu este impozabilă în România conform art. 268 din Codul fiscal sau este scutită de taxă conform art. 293 din Codul fiscal;
b) persoanele neimpozabile care, cu ocazia schimbării de reşedinţă, realizează un transfer de mijloace de transport noi din alt stat membru în România, dacă la momentul livrării nu a putut fi aplicată scutirea prevăzută la echivalentul din legislaţia altui stat membru al art. 294 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, având în vedere faptul că respectivul transfer nu determină o achiziţie intracomunitară de bunuri în România;
c) persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu au obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal, care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport care nu sunt noi în sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal;
d) persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu au obligaţia să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 316, dar care sunt sau ar trebui să fie înregistrate conform art. 317 din Codul fiscal, care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport care nu sunt noi în sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, achiziţie care nu este taxabilă în România.

Toate documentele depuse la organul fiscal potrivit acestei proceduri întocmite într-o limbă străină trebuie însoţite de traduceri în limba română certificate de traducători autorizaţi, în condiţiile art. 8 din Codul de procedură fiscală.

Pentru a solicita eliberarea formularului "Certificat privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport", care să ateste fie plata taxei pe valoarea adăugată, fie că nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România, pentru achiziţia intracomunitară a unui mijloc de transport, persoanele care au efectuat achiziţia intracomunitară de mijloace de transport, trebuie să depună o cerere la organul fiscal competent, potrivit modelului aprobat prin anexa nr. 2 la ordin.

Solicitantul unui certificat care să ateste plata taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, în condiţiile art. 324 alin. (3) din Codul fiscal şi ale pct. 104 alin. (1) din normele metodologice, depune cererea de eliberare a certificatului după depunerea Decontului special de taxă pe valoarea adăugată şi achitarea taxei datorate.

Modelul şi conţinutul formularului (301) Decont special de taxă pe valoarea adăugată sunt aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Decontul se depune la organul fiscal competent înainte de înmatricularea în România a mijlocului de transport, dar nu mai târziu de data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care ia naştere exigibilitatea taxei aferente achiziţiei intracomunitare, potrivit prevederilor art. 324 alin. (2) din Codul fiscal.

În condiţiile art. 326 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport trebuie să achite taxa pe valoarea adăugată în România până la data la care au obligaţia depunerii Decontului special de taxă pe valoarea adăugată.

Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, prin poştă sau direct la organul fiscal competent.

Contribuabilii/Plătitorii persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi persoane fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare, depun cererea prin mijloace electronice de transmitere la distanţă în condiţiile art. 79 din Codul de procedură fiscală, respectiv prin înrolarea în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.

Solicitantul unui certificat privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiei intracomunitare a unei nave sau aeronave, depune cererea însoţită de documentul de achiziţie din statul membru a mijlocului de transport, de documentul din care să rezulte data primei înmatriculări a mijlocului de transport şi, după caz, de orice alte documente din care rezultă că nu se datorează TVA în România pentru respectiva achiziţie.

Solicitantul unui certificat care să ateste că nu datorează taxa pe valoarea adăugată în România, în condiţiile art. 324 alin. (2) din Codul fiscal şi ale pct. 104 alin. (1) din normele metodologice, pentru situaţia în care are loc un transfer al mijlocului de transport nou dintr-un alt stat membru în România, depune cererea prevăzută la pct. 9, însoţită de dovada schimbării reşedinţei.


Eliberarea Certificatului privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport

Pe baza cererii şi a documentaţiei depuse de solicitant, a informaţiilor existente în evidenţa fiscală a organului fiscal, precum şi a informaţiilor obţinute ca urmare a protocolului de colaborare încheiat între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Regia Autonomă "Registrul Auto Român", după caz, compartimentul cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale, denumit compartiment de specialitate, analizează dacă mijlocul de transport se încadrează sau nu în categoria mijloacelor de transport noi, în sensul art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, şi dacă se datorează sau nu se datorează taxa pe valoarea adăugată pentru respectiva achiziţie intracomunitară în România.

În situaţia în care din documentaţia prezentată sau din informaţiile deţinute de organul fiscal rezultă că persoana par trebui să fie înregistrată în scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal, organul fiscal procedează, anterior eliberării certificatului solicitat, la înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal şi procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Pentru soluţionarea cererii de eliberare a Certificatului care să ateste plata taxei pe valoarea adăugată, compartimentul de specialitate întocmeşte o notă de serviciu pe care o transmite compartimentului cu atribuţii de evidenţă pe plătitori. Compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori verifică în evidenţa fiscală efectuarea stingerii taxei pe valoarea adăugată aferente fiecărui decont şi comunică compartimentului de specialitate informaţii cu privire la stingerea integrală a acestei obligaţii fiscale. În cazul în care stingerea a fost efectuată parţial, compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori comunică compartimentului de specialitate faptul că obligaţia fiscală nu a fost stinsă.

Rezultatul analizei efectuate de compartimentul de specialitate se consemnează în Referatul privind analiza Cererii de eliberare a Certificatului privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.

În situaţia în care a fost achitată taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiei intracomunitare a mijlocului de transport, compartimentul de specialitate întocmeşte Certificatul privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la ordin, având bifată căsuţa "a fost achitată taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiei intracomunitare a mijlocului de transport".

Dacă din informaţiile deţinute/primite de organul fiscal nu rezultă toate elementele necesare pentru emiterea Certificatului privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, compartimentul de specialitate poate solicita contribuabilului prezentarea de documente suplimentare, fiind aplicabile prevederile art. 64 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.

În situaţia în care, ca urmare a analizei efectuate de organul fiscal pentru soluţionarea unei cereri de eliberare a unui certificat, fie care să ateste plata taxei pe valoarea adăugată, fie din care să rezulte că nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România, organul fiscal constată că achiziţia intracomunitară a mijlocului de transport este taxabilă în România conform titlului VII din Codul fiscal, iar solicitantul nu a depus Decontul special de taxă pe valoarea adăugată şi/sau nu a achitat taxa pe valoarea adăugată datorată, compartimentul de specialitate notifică solicitantul că operaţiunea efectuată este o operaţiune pentru care se datorează TVA în România şi pentru care are obligaţia să depună Decontul special de taxă pe valoarea adăugată şi să plătească taxa pe valoarea adăugată.

Dacă din analiza efectuată rezultă că achiziţia intracomunitară de mijloace de transport nu este taxabilă în România, respectiv transferul mijlocului de transport nou din alt stat membru al Uniunii Europene în România nu determină o achiziţie intracomunitară de bunuri în România, compartimentul de specialitate întocmeşte Certificatul privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, având bifată căsuţa "nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România pentru achiziţia intracomunitară a mijlocului de transport".

Certificatul privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, se eliberează în maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii. Certificatul privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, se emite cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, în două exemplare.

Certificatele privind taxa pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport, emise de organele fiscale competente se arhivează, cu ajutorul aplicaţiei informatice, într-o bază de date organizată de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, care se pune la dispoziţia Direcţiei generale de informaţii fiscale.

Modificarea procedurii de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA formulate de către persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene

În Monitorul oficial nr. 888/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1610/2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.809/2016 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată formulate de către persoanele impozabile nestabilite în România, stabilite în alt stat membru al Uniunii Europene.

Hotărârea nr. 1106/2022 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016

În Monitorul oficial nr. 887/2022 a fost publicata Hotărârea nr. 1106/2022 pentru modificarea şi completarea titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.